איך מנקדים את המילה רעבתנות

  • פותח הנושא milk
  • פורסם בתאריך

milk

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
איך מנקדים את המילה רעבתנות?

תודה
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אבן שושן: רַעַבְתָנוּת
רב מילים: רְעַבְתָּנוּת
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
דומה שהניקוד הרגיל רַעַבְתָּנוּת, הת' דגושה.
 

63388

משתמש צעיר
ללא דגש. באות ע היה חטף פתח ומכיון שאחריו שוא, ואין חטף לפני שוא, אז החטף הפך לפתח, ואז אין סיבה לדגש, כי זה כבר לא הכלל של בגד כפת אחרי שוא נח.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י 63388;1922117:
ללא דגש. באות ע היה חטף פתח ומכיון שאחריו שוא, ואין חטף לפני שוא, אז החטף הפך לפתח, ואז אין סיבה לדגש, כי זה כבר לא הכלל של בגד כפת אחרי שוא נע.

מן הסתם הכוונה אחרי שוא נח
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י למען דעת;1922143:
מן הסתם הכוונה אחרי שוא נח

בודאי! הרי זה הכלל שבג"ד כפ"ת בראש מלה או אחרי שוא נח יבא בו דגש.

ואין שום סיבה (לענ"ד) שלא יבא גם בתי"ו (הראשונה) של רעבתנות.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיינתי ב'אבן שושן' ומצאתי שהוא כותב על 'רעבתן' שהוא בא מן 'רָעָב', ואם כן מן הנכון לנקד כמו 'רב מלים', שכן - בהתרחק הטעם מן הר' בהברה פתוחה - הופך הקמץ לשווא, ובהתרחק הטעם מן ההברה הסגורה 'עב' הופך הקמץ לפתח, ובהיות השווא תחת הב' נח - יבוא דגש קל בת': רְעַבְתָּן, ולפי זה - רְעַבְתָּנוּת. הפכתי במחשבתי למצוא מלים דומות (שם עצם המורכב משורש בן 3 אותיות שנוספת לו הסופית 'תן') ונלאיתי מצוא. יש 'תאותן' - הבא מן 'תאֲוה', הת' מוספית ולא שורשית, וניקודו צ"ל 'תַּאַוְתָן', כפי שכתבו לעיל שהחטף מתבטל בעקבות השווא שלאחריו.
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1923232:
הפכתי במחשבתי למצוא מלים דומות (שם עצם המורכב משורש בן 3 אותיות שנוספת לו הסופית 'תן') ונלאיתי מצוא. .

גְּבַרְתָּן, שְׂכַלְתָּן...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הו, יפה! אמנם שתיהן - מקורן בש"ע מלעילי (גֶּבֶר, שֵׂכֶל) ולא מלרעי (רעב), אבל התוצאה זהה.
נראה שהכלל הוא - במלים ששלוש האותיות הראשונות בהן הן אותיות שורש ונוסף להן 'תן' - הניקוד הוא שווא, פתח, שווא, קמץ ודגש בתי"ו.
 

milk

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
אם רק תוכלו להסביר למה אם החטף מתבטל משום השו"א שלאחריו, זה משפיע על הדגש באות שלאחר השו"א נח?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ניקח את המלה 'תאותן' - הבאה מן 'תאוה': החטף פתח באל"ף דינה שווא נע (כל החטפים דינם שווא נע). כאשר נוצר מצב שאחרי החטף מגיע שווא, אנו מקבלים שני שוואים נעים רצופים (הראשון - בהיותו חטף דינו שווא נע, והשני - מכלל ב' של כללי השווא הנע: השני מבין שני שוואים רצופים שלא בסוף מלה הוא נע), וזה בלתי אפשרי בלשה"ק/עברית (איך שתקרא לזה:)). לכן מתבטל החטף ונשארת 'תנועה קלה' - היא תנועת החטף, והשווא שאחריו אינו שווא נע, אבל גם נח איננו, אלא 'מרחף' (היום יש מדקדקים השוללים את המונח 'שווא מרחף'), הסוגר את ההברה כשווא נח אך אינו מטיל דגש קל באות שלאחריו, כדין נע. דוגמא לכך - ציווי בניין קל: כְּתֹב שווא נע בכ"ף (בראש מלה) - אבל כִּתְבִי (בלי דגש בבי"ת). זכור כי הציווי נגזר מן העתיד (תכתב, תכתבי).
 

milk

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
ניקדתי היום מילה בארמית טַעַנְתָּא מלשון טענה, האם גם פה התי"ו ללא דגש?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הדקדוק הארמי אינו העתק של הדקדוק העברי. תמצא בארמית דגש קל גם אחרי שווא שהוא נע לפי כללי העברית (מדינתא למשל). לצערי, ידיעתי ביסודות הדקדוק הארמי מעטה, ולא אוכל לענות על שאלתך. יש בידי הספר 'דייקא נמי', אלא שרובו המכריע עוסק בפעלים ואין בו כללי היסוד (שוואים, דגשים וכו'). אם מישהו מכיר וימליץ על ספר יסודי של הדקדוק הארמי - אודה על כך.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
דקדוק ארמית בבלית, מאת יעקב נחום אפשטיין.
דקדוק הארמית הגלילית (ירושלמי ומדרשים), מאת קספר לויאס.
שני הספרים נחשבים בלתי מספקים, אך הראשון ברמה גבוהה יותר.

בנוסף יש כ"י מנוקד מתקופת הגאונים של ספר הלכות פסוקות, ואפשר ללמוד ממנו הרבה על ארמית בבלית. יש סריקה שלו ברשת ואין לי זמן כעת לחפשה. אפשר למצוא דרך קטלוג מרחב של הספרייה הלאומית.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה