איך להלחין שיר טוב?

בעניינים - אסתי צין

בעלת עיתון בעניינים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
הרשה לי לחלוק עליך,

בהחלט מרשה!:D
מה שהתכוונתי שלפעמים מלחינים קצת "עפים"על עצמם
ומספרים על המהלכים הגאוניים שלהם ביצירת לחן שבעצם הוא התפלק להם ב 10 דק'
(ע"ע וזכיני לגדל של ברוך לווין).
בודאי שלחן טוב זה המון מחשבה על השילוב בין לחן לטקסט
שיהיו תואמים ויהיה מתוזמנים טוב וכו'.
וכל זה, כמו שאמרת לוקח זמן עד שעולים על המתכון.
 

חנילוש

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
לחן זה לא רק ענין של השראה..
יש לחנים שיוצאים עם השראה והם באמת חביבים ואפילו מצויינים
אבל מהניסיון שלי לחן מצוין בא עם 50 אחוז השראה ו50 אחוז מחשבה...
ומליון אחוז סיעתא דשמיא..
לחן טוב מגיע לי אחרי ישיבה מול פסנתר ומעבר לגיטרה וחוזר לחליל וחוזר לפסנתר וחוזר לחצוצרה וחוזר וחוזר לכל מיני כלים.. כולל כלי תיפוף..
בקיצער זה סיפור של כמה שעות טובות..אם לא מעבר..
לעומת לחן של השראה במאה אחוז שאז הוא נחמד ואפילו יפה מאוד אבל אז ההרגשה היא שאין בו משהו מאוד מאוד מחדש.. אלא איזושהיא רוטינה של אקורדים עם ראשונה רביעית חמישית מז'ורית וגמרנו...וחוזר בכל מיני צורות
 

מלך המוזיקה

משתמש רשום
הבעיה הגדולה שלי בהלחנת שירים (וכבר כמה פעמים זה היה לי...) שאני לא יודע עם זה לא לחן של שיר אחר ששמעתי פעם והוא עומד לי בתת מודע ואני פשוט מדביק איזה מנגינה קיימת למילים שאני בחרתי או כתבתי יש איזה פתרון מעשי לבדוק את הלחן שלך שהוא לא גנוב?
 

השליח

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
יש איזה פתרון מעשי לבדוק את הלחן שלך שהוא לא גנוב?
הי מלך.
נראה לי שעל כגון זה נאמר: ה' לא ימנע טוב להולכים בתמים.
אני חושב שבכל לחן יש מוטיבים ו/או השראות במידה כזו או אחרת (אולי אפילו מומלץ שיהיו). זה עדיין לא עושה אותם גנובים.
 

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים

הדוד סם

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
שים לב, כשאתה מנגן אקורד C ולאחריו G, אתה רוצה לשמוע את התשובה C ואם תשאר ב G זה יפריע לך.
ברור שזה ככה אבל ''תשובה'' ''שאלה'' המילים האלו לא קשורות,
מוזיקה זה לא שפה שמספרת משהו זה סתם צלילים שכל אחד מפרש אחרת.
 

nati480

צוות הנהלה
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
ברור שזה ככה אבל ''תשובה'' ''שאלה'' המילים האלו לא קשורות,
מוזיקה זה לא שפה שמספרת משהו זה סתם צלילים שכל אחד מפרש אחרת.
אז סתם ככה כבר אפשר לדון על כל האווירה של המוזיקה, מתח? דרמה? תקווה? הכל בראש שלנו או שזה אמיתי?
 

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
אם אתם מלחינים מול מקלדת, נסו סולמות שונים. כל סולם נותן מנעד שונה ואופציות אחרות.
אמת...אבל לא רק מקלדת,
הרבה פעמים שאני נתקע בלחן, אני מנסה מסולם אחר, ופתאום עולים לי רעיונות חדשים.
 

הדוד סם

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
אז סתם ככה כבר אפשר לדון על כל האווירה של המוזיקה, מתח? דרמה? תקווה? הכל בראש שלנו או שזה אמיתי?
ברור שיש ''מתח'' אבל זה בעיקר כשזה מגיע עם מחזה כלשהו, סרט או הצגה,
אם אתה שומע מוזיקה לבד אתה יכול לפרשן אותה איך שאתה רוצה,
ראה ערך ''הדמיון שבמוזיקה'' שהעלו פה על הסימפוניה החמישית של בטהובן,
אתה יכול לעשות מאה אלף סיפורים מכזה דבר.
 

פיציקטו

מהמשתמשים המובילים!
איור וציור מקצועי
סאונד והפקות אולפן
''מתח'' אבל זה בעיקר כשזה מגיע עם מחזה כלשהו
בהרמוניה יש כל הזמן מתח והרפיה. לא מדובר על מתח כאוירה כללית. בכל אקורד7 יש מתח לכיוון הפתרון, אם נשארים על המצב הדיסוננטי הזה, זו בעצם 'השאלה'. כאשר מגיעים לפתרון, זו 'תשובה'. צריך עוד קצת הבנה בהרמוניה כדי לקלוט את המושגים לאשורם.
 

nati480

צוות הנהלה
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
ברור שיש ''מתח'' אבל זה בעיקר כשזה מגיע עם מחזה כלשהו, סרט או הצגה,
אם אתה שומע מוזיקה לבד אתה יכול לפרשן אותה איך שאתה רוצה,
ראה ערך ''הדמיון שבמוזיקה'' שהעלו פה על הסימפוניה החמישית של בטהובן,
אתה יכול עשות מאה אלף סיפורים מכזה דבר.
בעיקר אבל לא רק..
טרמולו כינורות לא מעלה בך את רמת המתח?
אקורדים דיסוננסים בפסנתר לא גורמים לאי נוחות בגוף?
רצף האקורדים הנדוש am f c g לא מעביר תקווה בכל שפה ומקצב?
 

פיציקטו

מהמשתמשים המובילים!
איור וציור מקצועי
סאונד והפקות אולפן
טרמולו כינורות לא מעלה בך את רמת המתח?
אקורדים דיסוננסים בפסנתר לא גורמים לאי נוחות בגוף?
רצף האקורדים הנדוש am f c g לא מעביר תקווה בכל שפה ומקצב?
כל מילה!
 

הדוד סם

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
בעיקר אבל לא רק..
טרמולו כינורות לא מעלה בך את רמת המתח?
אקורדים דיסוננסים בפסנתר לא גורמים לאי נוחות בגוף?
רצף האקורדים הנדוש am f c g לא מעביר תקווה בכל שפה ומקצב?
לא בהכרח,
תקשיב לפתיח של ''תלמידי חכמים'' של ארהלה סמעט לדוג',
מה הכינורות שם בהתחלה עושים לך? מתח?
לא מוצא פה, ''מתח'' או משהו דומה,
יש משהו באקורד 7 שאתה כאילו מחכה להמשך,
וגם על הרצף הזה שכתבת, לא מבין מה הפירוש תקווה, מבחינתי זה רצף נעים לשמיעה שכשאתה סתם יושב מול האורגן אתה תוקע אותו באמצע שאתה עדיין מחפש שיר לנגן...
או הרצף Am Dm Bdim E Am שאותו אני תוקע יותר פעמים, (סוג של סיום)
יכול להיות שעוד לא הגעתי ל''הבנת המוזיקה''...
 

לויש

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
ממה שאני יודע, זה באמת תלוי בדיסוננטיות/קונסוננטיות של האקורדים או המרווחים במלודיה.
מרווחים דיסוננטים גורמים לאי נוחות כמו שנאמר כאן, ואז יש ציפיה לפתרון.
מרווחים קונסוננטים מתיישבים טוב על הלב ומיישבים אותו לאחר דיסוננטיות.
 

nati480

צוות הנהלה
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
ממה שאני יודע, זה באמת תלוי בדיסוננטיות/קונסוננטיות של האקורדים או המרווחים במלודיה.
מרווחים דיסוננטים גורמים לאי נוחות כמו שנאמר כאן, ואז יש ציפיה לפתרון.
מרווחים קונסוננטים מתיישבים טוב על הלב ומיישבים אותו לאחר דיסוננטיות.
האמת נכון, התחושות שנגרמות ממוזיקה הם אמיתיות, אבל הרגשות הם כנראה פרשנות של כל אחד בעצמו ולא בהכרח אצל כולם אותו דבר אם בכלל
 

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
יש איזה פתרון מעשי לבדוק את הלחן שלך שהוא לא גנוב?
תתפלא לשמוע שיש הרבה שירים של מלחינים גדולים שאין בהם הרבה חידושים, רק סתם חיבור של תנועות כו' העיקר שמקפיץ או סוחף...
 
תתפלא לשמוע שיש הרבה שירים של מלחינים גדולים שאין בהם הרבה חידושים, רק סתם חיבור של תנועות כו' העיקר שמקפיץ או סוחף...
אדם שאוהב להלחין לא יכול לסבול שהשיר שלו דומה לשיר אחר! כך הרגשתי.
והפתרון הכי טוב הוא להשמיע לחבר שיודע לבקר...אם זה דומה הוא יגיד לך מיד;)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה