התייעצות איך אני עוזבת את ירושלים? עשיתם את זה?

מצב
הנושא נעול.

אינטקסט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עימוד ספרים
ואווווווווווו
רני החלטתי בשעה 10:30 בלילה שעוברים דירה וחתמתי חוזה אחרי שלושה חודשים.
איך מצאת דירה כ"כ מהר????????
ההחלטה היתה נחושה. ראינו תוך שעתיים 4-5 דירות והמון המון המון טלפונים שסיננו את הדירה כבר אז.
[נסענו למ"ע בשעה 1 בצהריים, והתחלנו לראות דירות בערך 5].

ברור ברור ברור שהיתה סי"ד!
והסיבה היתה באמת מהותית שראינו הרבה את רחמי ה' בהחלטה הקשה הזו.
 

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
לא קראתי שום תגובה.
עברתי לפני שנה בידוק י' באב
מירושלים לבית שמש (לא לפריפריה)
זה חד משמעית קשה
זה האמת וצריך להסתכל לקושי הזה בעינים ולא לחיות בהשליה שזה קל
בסופו של דבר מתרגלים וצריך לדעת שזה לוקח זמן והרבה זמן.
בפרט למי שירושלמי. מי שירושלמי קשה לו שבעתיים ואני לא יודעת להסביר את זה
אני לא התרגלתי ב100 אחוז עדין ברור שהרבה פחות קשה אבל עדן חולמת לחזור לירושלים
הבעסה הגדולה בבית שמש שאני ועוד עשרות כמוני נדדו עליה בגלל המחירים והיום המחירים כאן כבר כמעט כמו ירושלים
שיהיה לכם הסתגלות קלה ומהירה
זה לא קשור בהכרח לירושלים
גם אני עברתי לבית שמש מעיר מולדתי שגרתי בה כמעט 3 עשורים
זה קשה כי התרגלת למשוך אחד ועליך להתרגל למשו אחר
אוכלוסיה אחרת
תחבורה
מסחר
מוסדות
ומה לא.
ואם עזבת משפחה אז בכלל.
ולא התרגלתי עדיין, לא
וגם לא באתי מירושלים.
 

אינטקסט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עימוד ספרים
להתמצא במותגים וסטייל לא אומר להיות משופשף.
לענ"ד מה שכולם [רוב, בעיקר הנשים] נתפסים כאן על הלבוש, ביגוד וכו' כשפשוף זה סיפטום לתופעה יותר עמוקה.

בירושלים יש תחרותיות. היא מתבטאת בהכל. גם בלבוש.
כשאדם חי בתחרותיות תקופה ארוכה, הוא חייב להיות משופשף כדי לא לדדות מאחור.
הוא חייב להיות מעודכן במה 'הולך', מה 'מקובל', איזה משפט יוציא אותו יותר חכם, ואיזה תגובה תהיה יותר מתאימה.

גם בב"ב יש את התחרותיות הזו אבל בצורה שונה, ולכן גם להם יש שפשוף, שהוא אחר לחלוטין מהשפשוף הירושלמי.
לירושלמים יש שפה קצת עוקצנית יותר, גם אם הם מדברים רגיל ולא תמיד מרגישים את זה [בטח לא אצל בעלי מידות], אבל עדיין ירושלמים יבינו את השפה מיד ומי שלא - לא יבין בהכרח שיש כאן עוקץ.

אמנם יש לזה מעלות, זה מביא לחיים עם קצת יותר שפשוף אבל יש לזה גם חסרונות שמאוד קשה לראות שקיימים כשנמצאים כל הזמן באווירה הזו.

[ועוד משהו, קחו למשל את מ"ע, שאין בה את התחרותיות הזו. נשים שבירושלים וב"ב לא היו הולכות עם מטפחת ברחוב כי זה היה מקטלג אותן ישר למה שהן לא, במ"ע כמעט ולא תמצאו מישהי באמצע יום הולכת עם פאה חוץ מלעבודה. ואף אחת כאן לא מקוטלגת כמה שהיא לא].
 

אא-אסתר

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
גם אני ירושלמית, קשה לי להבין על מה מדברים בו...
גרה בשכונה מבוגרת ללא חברה בגילי [ לאומת התיאורים העשירים של חברות שגרות בבית שמש על חברה מקסימה ] השיקול העיקרי להישאר כאן הוא הקרבה להורים, ובעלי שמסודר כאן כל היום
כן רואה את עצמנו עוזבים בעתיד - וממש מחכה ליום הזה .... [ למרות שבטח זה יהיה קשה מאד - לי ההורים, לבעלי החברה ...]
לענין השאלה -
יצא לי להכיר נשים מקסימות מהעבודה שהם לא הטייפקאסט שלי במבט ראישון ובהתחלה נרתעתי מאד, מה שעזר לי לפתח קשרים היה שמצאתי לאט לאט הרבה נקודות להעריך בהם [כמו איך שהיא משקיעה בילדים/ יראת שמים/ יחס לבעל ] - וברגע שהערכתי אותם נפתחתי לפתח קשרים לשמוע, ללמוד ולהכיר- היום אנחנו חברות כ״כ טובות!
[לדעתי זה שאנחנו שונות מאד יוצר ביננו חיבור מעשיר מאד]
 

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
לענ"ד מה שכולם [רוב, בעיקר הנשים] נתפסים כאן על הלבוש, ביגוד וכו' כשפשוף זה סיפטום לתופעה יותר עמוקה.

בירושלים יש תחרותיות. היא מתבטאת בהכל. גם בלבוש.
כשאדם חי בתחרותיות תקופה ארוכה, הוא חייב להיות משופשף כדי לא לדדות מאחור.
הוא חייב להיות מעודכן במה 'הולך', מה 'מקובל', איזה משפט יוציא אותו יותר חכם, ואיזה תגובה תהיה יותר מתאימה.

גם בב"ב יש את התחרותיות הזו אבל בצורה שונה, ולכן גם להם יש שפשוף, שהוא אחר לחלוטין מהשפשוף הירושלמי.
לירושלמים יש שפה קצת עוקצנית יותר, גם אם הם מדברים רגיל ולא תמיד מרגישים את זה [בטח לא אצל בעלי מידות], אבל עדיין ירושלמים יבינו את השפה מיד ומי שלא - לא יבין בהכרח שיש כאן עוקץ.

אמנם יש לזה מעלות, זה מביא לחיים עם קצת יותר שפשוף אבל יש לזה גם חסרונות שמאוד קשה לראות שקיימים כשנמצאים כל הזמן באווירה הזו.

[ועוד משהו, קחו למשל את מ"ע, שאין בה את התחרותיות הזו. נשים שבירושלים וב"ב לא היו הולכות עם מטפחת ברחוב כי זה היה מקטלג אותן ישר למה שהן לא, במ"ע כמעט ולא תמצאו מישהי באמצע יום הולכת עם פאה חוץ מלעבודה. ואף אחת כאן לא מקוטלגת כמה שהיא לא].
אני אכתוב שוב
אין קשר בלהיות מעודכן לבין משופשף.
 

אינטקסט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עימוד ספרים
אני אכתוב שוב
אין קשר בלהיות מעודכן לבין משופשף.
לכן כתבתי גם את ענין העקיצות, זה סוג של שפשוף בחיים.
קצת משמע שלא באת מירושלים, זר לא יבין.
זה שפה אחרת. שמי שמבחוץ יתכן ואפילו לא מרגיש אותה ומי שבפנים חי אותה.
 

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
פותחת האשכול,
ממליצה לך לשקול מעבר הדרגתי
אולי לביתר או בית שמש
ורק לאחמכ רחוק יותר ושונה יותר.
קצת חד לעבור מירושלים לדרום
לדעתי.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
נשואה לירושלמי במקור ואני לא.
וברור לי שיש הבדלי מנטליות ויש לירושלמים שפשוף ושנינות מסויימת
שכמה שאנשי הפריפריה (אפילו בי"ש, ביתר מו"ע) יכחישו אותם, הפער הזה קיים לטובת הירושלמים (או הבניברקים, הרעיון הוא לדעתי עיר מרכזית וסואנת).

יש לי אחות שלמדה ה' ו' בירושלים והיא גם טוענת שהיא הרגישה את הפער בשפשוף.
גם אני אישית שיצאתי ללימודי ה' ו' בבני ברק הרגשתי פתאום את ההבדלים (למרות שעד אז התנגדתי לשמוע שיש פערים בכלל :) )
בקיצור, בעלך יותר משופשף ומכיר את העולם.
זה קורה אצל חצי מהזוגות פחות או יותר. סטטיסטית, או שהוא יותר מכיר את העולם, או שהיא.
ההיקש מן הפרט אל הכלל, והקביעה (המוחלטת! ׳ברור לי׳ כלשון הציטוט!) שאומרת: אם מצאתי: ׳אני פריפריה + הוא ירושלים = הוא יותר משופשף׳, מכאן ש: ׳פריפריה + ירושלים = הירושלמי יהיה משופשף יותר׳, היא היקש לוגי שגוי שיש בו כשל מובנה מעיקרו.
ולא יעזור להוסיף לזה: ׳גם אחותי פריפריה + מפגש עם ירושלים = ירושלמים משופשפים יותר׳. אלו עדיין שתי דוגמאות מתוך מיליוני אנשים שגרים בערים גדולות, מול מיליונים אחרים שגרים בערים שאינן גדולות.
איך אפשר להיות בטוחים במאה אחוז בדבר כזה, רק בגלל שתי דוגמאות?!
כדי להוכיח דבר כזה, יש צורך במדידה של כל תושבי העיר ירושלים מול כל תושבי הארץ, או לכל הפחות - סקר מדגמי של כמה מאות או אלפי בני אדם, בקיזוז הסטייה הטבעית מהדגימה, שהיא 4 אחוז, וגם אז זה ממש לא מוכרח (כולנו יודעים מה זה סקרים וכמה אמינות יש להם).
בנוסף, צריך מדד אמיתי - מהו ׳השפשוף׳ הערטילאי המדובר, כיצד קובעים אותו, והאם הוא - חדות, היפוך של תמימות, חכמה, חכמת חיים, כל התשובות נכונות, או אף תשובה אינה נכונה. כל עוד אין הסכמה על זה - אפילו סקר לא יעבוד.
מאחר וכל אלו לא התקיימו, הרי שכל אחד מן הנוכחים כאן - אינו מסתמך על ראיה אמיתית, והכול נקבע לפי ההיכרות שלו עם כמות ירושלמים מוגבלת או עם כמות מוגבלת של אנשי פריפריה, ולפי האופן שבו הוא מגדיר ׳שפשוף׳, ובחלק מן המקרים (לדעתי רוב) אפילו אין היכרות כזו, אלא הכול מבוסס על סברות ושמועות. כלומר: מישהו פעם החליט שאנחנו משופשפים יותר, ועל כן - יקוב הדין את ההר, זו המציאות. הנחת היסוד של הרבה מאוד כאן היא, שהירושלמים פשוט משופשפים יותר, רק צריך להסביר למה ומי אמר.
וזוהי, רבותיי, עדריות. זוהי בועה, זוהי תמימות, זוהי נאיביות.
 
בלת"ק

אני חושבת שהכותרת יכולה להיות

איך אני עוזבת את עיר X? עשיתם את זה?​

כי בסוף לכל אחד כמעט קשה לעזוב את העיר שלו.
גם הערים הכי פחות "מגרות" להישאר בהם (נראה לי לרובכם עולה עכשיו רשימה של כמה ערים לא מגרות בעליל ) - התושבים רוצים להישאר לגור שם לעולמים. תשאלו אותם למה, אין להם תשובה, זה עניין של הרגל וזר לא יבין זאת.
זה ברור שיש קושי לעזוב את העיר שאתה רגיל אליה, אבל בסוף מתרגלים ויש כאלה שאפילו מברכים את הרגע שעשו את הצעד הזה. (מכירה המוןןן)
 

מחשובי החבורה

משתמש רשום
הגיע פעם אדם לרב שטינמן (כמדומני, אולי גדול אחר) לשאול לעצתו, הוא קנה רכב יקר מאד וחושש שיקנאו בו ויעשו לו עין הרע.
שאל אותו הרב- אתה יודע ש"ס?
לא
אתה יודע נשים נזיקין?
לא
יש לך איזה ידע מיוחד לפחות בחלק מסוים בתורה?
לא
ענה לו הרב שטינמן- אז אין שום בעיה, אף אחד לא יקנא בך.

אנשים חכמים מכל איזור גיאוגרפי יבינו את ההקשר גם בלי הסבר.
שוב לא עניני. אם קשה לך פשוט אל תיכנס לאשכול.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
בקיצור, בעלך יותר משופשף ומכיר את העולם.
זה קורה אצל חצי מהזוגות פחות או יותר. סטטיסטית, או שהוא יותר מכיר את העולם, או שהיא.
ההיקש מן הפרט אל הכלל, והקביעה (המוחלטת! ׳ברור לי׳ כלשון הציטוט!) שאומרת: אם מצאתי: ׳אני פריפריה + הוא ירושלים = הוא יותר משופשף׳, מכאן ש: ׳פריפריה + ירושלים = הירושלמי יהיה משופשף יותר׳, היא היקש לוגי שגוי שיש בו כשל מובנה מעיקרו.
ולא יעזור להוסיף לזה: ׳גם אחותי פריפריה + מפגש עם ירושלים = ירושלמים משופשפים יותר׳. אלו עדיין שתי דוגמאות מתוך מיליוני אנשים שגרים בערים גדולות, מול מיליונים אחרים שגרים בערים שאינן גדולות.
איך אפשר להיות בטוחים במאה אחוז בדבר כזה, רק בגלל שתי דוגמאות?!
כדי להוכיח דבר כזה, יש צורך במדידה של כל תושבי העיר ירושלים מול כל תושבי הארץ, או לכל הפחות - סקר מדגמי של כמה מאות או אלפי בני אדם, בקיזוז הסטייה הטבעית מהדגימה, שהיא 4 אחוז, וגם אז זה ממש לא מוכרח (כולנו יודעים מה זה סקרים וכמה אמינות יש להם).
בנוסף, צריך מדד אמיתי - מהו ׳השפשוף׳ הערטילאי המדובר, כיצד קובעים אותו, והאם הוא - חדות, היפוך של תמימות, חכמה, חכמת חיים, כל התשובות נכונות, או אף תשובה אינה נכונה. כל עוד אין הסכמה על זה - אפילו סקר לא יעבוד.
מאחר וכל אלו לא התקיימו, הרי שכל אחד מן הנוכחים כאן - אינו מסתמך על ראיה אמיתית, והכול נקבע לפי ההיכרות שלו עם כמות ירושלמים מוגבלת או עם כמות מוגבלת של אנשי פריפריה, ולפי האופן שבו הוא מגדיר ׳שפשוף׳, ובחלק מן המקרים (לדעתי רוב) אפילו אין היכרות כזו, אלא הכול מבוסס על סברות ושמועות. כלומר: מישהו פעם החליט שאנחנו משופשפים יותר, ועל כן - יקוב הדין את ההר, זו המציאות. הנחת היסוד של הרבה מאוד כאן היא, שהירושלמים פשוט משופשפים יותר, רק צריך להסביר למה ומי אמר.
וזוהי, רבותיי, עדריות. זוהי בועה, זוהי תמימות, זוהי נאיביות.
זה נכון,שאין ראיה מדעית או מחקר מקיף בנושא
וזה נכון ,שזה מסתמך על סברא וטיעון לוגי יותר מאשר ראיה מוחצת

וגם זה נכון,שההגדרה לשפשוף היא ערטאלית וחסרת בהירות

אבל חייבים להסכים שחייב להיות משהו באופן כללי בעולם שאנשי המרכז הם יותר
מהירים חדים עשירים ועל שלל מעלות באופן יחסי על פני אנשי הפרייפריה

יכול להיות שהיום באופן ספיצפי זה קצת משתנה בגלל שהרבה מאנשי המרכז
עברו לפרייפריה בשל חוסר יכולת כלכלית לעמוד בפני יוקר המחייה
אבל זה לא סותר את העיקרון שכולם מתבססים עליו
 

מר-שמלו

משתמש צעיר
לפותחת האשכול, אולי דבריי ירגיעו אותך חלקית,
שפשוף וחריפות לא בהכרח קשורים למקום מגורים!!זה אופי!
יכול להיות שפגשנו צפוני\פריפרייאלי שבאופי שלו הוא תמים וביחד נוצרה תוצאה תמימה למדיי.
אבל! וכאן האבל הגדול!
יכולה לתת לך דוג' מהמשפחה המורחבת שלי
כל הגיסים והגיסות מירושלים\בניברק , חוץ מאחד שאמנם הוא לא מפריפריה דרומית\צפונית
אבל לא נמנה מתושבי ערי בירה אלו...
וחד משמעית הוא שם את כולם בכיס : בחכמה ,בכישרון ,בשפשוף, בחדות ,
בירידה לדקויות של ניואנסים, בשנינות ,בשליפה - בהכללל!!
וכך גם ילדיו [לא כל ילדיו ..שוב ענין של אופי..אבל מי שכן אז בגדול ] על פני האחיינים האחרים.

בקיצור אם יש לך את זה - יש לך את זה ..ואת תורישי את זה גם לילדייך, זה לא יאבד בדרך...
אבל אם אין לך את זה [לא קרה כלום..חיים עם זה] וכל ה'שפשוף' המדובר מבוסס סביבתית
ומוזן מתוכן שמכניסים למערכת - לפי מה אומרים ברחוב וכו'
אז באמת ילדייך ייצאו פחות משופשפים ככל הנראה ....
כי אין חולק שבצפון או בדרום הניואנסים והשטיקים פחות דקים
[בא נודה שזה מה שגם תורם לקבלה והכלה גדולה יותר של השונה מאשר במרכז]
> ואז מי שהשפשוף שלו מוזן מהסביבה , אוטומטית פחות משתפשף .
 

ודבק ליבנו

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אולי כבר העלו, לא קראתי את כל השרשור.
 

קבצים מצורפים

  • המצוה להיות משופשף.pdf
    KB 195.9 · צפיות: 15

shali

משתמש מקצוען
@shali בלי קשר לכל הדיון שכירושלמית בעבר נהניתי מכל רגע לקרוא אותו...
אגב, אני מסכימה עם כל אלו שהירושלמיות לא עוזבת אותנו, עד היום כשאני פוגשת אנשים ושואלים אותי מאיפה אני- אוטומטית אני עונה מירושלים...
אני רק רוצה להעלות את הנושא של רכב שהוא מאוד משמעותי!!
גם אם אין רישיון תחשבו שוב אם מתאים לכם לעשות (גם לבעל וגם לאישה!)
זה מקל מאוד על המעבר בפרט, ועל החיים בפריפריה בכלל!!
עם רכב אפשר לנסוע לירושלים בלי לחשוב פעמיים, אפשר למצוא יותר מקומות עבודה, אפשר לטייל עם הילדים ולפחות ליהנות מהטבע בסביבה, אפשר להסתדר עם קניות למרות שבמכולת השכונתית/ יישובית חסר מלא דברים, להמשיך להלביש את הילדים בסטייל למרות שבישוב יש מקסימום בזאר... אפשר לנסוע הרבה לשבתות וכו' וכו' וכו'
גם אם זה לא בתקציב או בסגנון שלכם, מייעצת לשקול שוב קניית רכב ורישיונות.
וחשוב מאוד שהבעל יכיר מראש את סגנון האברכים שם ושיש שם ירושלמים, וכולל שיוכל להסתדר.
כ"כ נכון
וואו אני פשוט קוראת בשקיקה.. לא יכולה לחשוב עלה רעיון לעזוב את ירושלים שלי 😥 ומצד שני באמת שאני לא רואה איך נשארת כאן.. אני מזדהה עם כל מילה של פותחת האשכול...
ובקשר לבדיחה רק בבני ברק "אדם יכול לגור 40 שנה והוא בכלל ירושלמי"..... אז התשובה היא שנראה לי בכל מקום הירושלמיות פשוט לא עוזבת אותנוו
לא מסוגלת לעשות את זה..
מענין מי שפתחה את האשכול, עברת?
כיף לשמוע הזדהות...
ואווו אני כל כך מזדהה,
אני עברתי מירושלים לפני כמה חודשים והפצע עדיין פתוח ...
זה תהליך שלוקח הרבה זמן עד שעושים את הסווי'צ בראש שהמעבר הוא אפשרי...
לגבי החלטה - זה קשה מאוד הייתי ממליצה לך אם יש לכם רב או אדמו'ר להתייעץ/לשאול
לנו זה ממש עזר הרב שלנו עזר לנו להחליט שזה הכי טוב בשבילנו. (כשמגיע החרטות הרב אשם ;))
מאחלת לך המון בהצלחה!!!!
כנ"ל!!!
נשואה לירושלמי במקור ואני לא.
וברור לי שיש הבדלי מנטליות ויש לירושלמים שפשוף ושנינות מסויימת
שכמה שאנשי הפריפריה (אפילו בי"ש, ביתר מו"ע) יכחישו אותם, הפער הזה קיים לטובת הירושלמים (או הבניברקים, הרעיון הוא לדעתי עיר מרכזית וסואנת).

יש לי אחות שלמדה ה' ו' בירושלים והיא גם טוענת שהיא הרגישה את הפער בשפשוף.
גם אני אישית שיצאתי ללימודי ה' ו' בבני ברק הרגשתי פתאום את ההבדלים (למרות שעד אז התנגדתי לשמוע שיש פערים בכלל :) )
@shira bira אין הנחתום מעיד על עיסתו
תחליטו אם שווה לכם להישאר בעיר הנוכחית ולהגדיל הכנסות
הלואי וזה היה כ|כ פשוט
 

shali

משתמש מקצוען
בלת"ק

אני חושבת שהכותרת יכולה להיות

איך אני עוזבת את עיר X? עשיתם את זה?​

כי בסוף לכל אחד כמעט קשה לעזוב את העיר שלו.
גם הערים הכי פחות "מגרות" להישאר בהם (נראה לי לרובכם עולה עכשיו רשימה של כמה ערים לא מגרות בעליל ) - התושבים רוצים להישאר לגור שם לעולמים. תשאלו אותם למה, אין להם תשובה, זה עניין של הרגל וזר לא יבין זאת.
זה ברור שיש קושי לעזוב את העיר שאתה רגיל אליה, אבל בסוף מתרגלים ויש כאלה שאפילו מברכים את הרגע שעשו את הצעד הזה. (מכירה המוןןן)
אכן כן
אך מאחר ואני פותחת את האשכול כתבתי בשמי
מתוך מקומי האישי...
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

אתגר AI

תרפיה בבעלי חיים • אתגר 143

לוח מודעות

למעלה