נשואה לירושלמי במקור ואני לא.
וברור לי שיש הבדלי מנטליות ויש לירושלמים שפשוף ושנינות מסויימת
שכמה שאנשי הפריפריה (אפילו בי"ש, ביתר מו"ע) יכחישו אותם, הפער הזה קיים לטובת הירושלמים (או הבניברקים, הרעיון הוא לדעתי עיר מרכזית וסואנת).
יש לי אחות שלמדה ה' ו' בירושלים והיא גם טוענת שהיא הרגישה את הפער בשפשוף.
גם אני אישית שיצאתי ללימודי ה' ו' בבני ברק הרגשתי פתאום את ההבדלים (למרות שעד אז התנגדתי לשמוע שיש פערים בכלל
)
בקיצור, בעלך יותר משופשף ומכיר את העולם.
זה קורה אצל חצי מהזוגות פחות או יותר. סטטיסטית, או שהוא יותר מכיר את העולם, או שהיא.
ההיקש מן הפרט אל הכלל, והקביעה (המוחלטת! ׳ברור לי׳ כלשון הציטוט!) שאומרת: אם מצאתי: ׳אני פריפריה + הוא ירושלים = הוא יותר משופשף׳, מכאן ש: ׳פריפריה + ירושלים = הירושלמי יהיה משופשף יותר׳, היא היקש לוגי שגוי שיש בו כשל מובנה מעיקרו.
ולא יעזור להוסיף לזה: ׳גם אחותי פריפריה + מפגש עם ירושלים = ירושלמים משופשפים יותר׳. אלו עדיין שתי דוגמאות מתוך מיליוני אנשים שגרים בערים גדולות, מול מיליונים אחרים שגרים בערים שאינן גדולות.
איך אפשר להיות בטוחים במאה אחוז בדבר כזה, רק בגלל שתי דוגמאות?!
כדי להוכיח דבר כזה, יש צורך במדידה של כל תושבי העיר ירושלים מול כל תושבי הארץ, או לכל הפחות - סקר מדגמי של כמה מאות או אלפי בני אדם, בקיזוז הסטייה הטבעית מהדגימה, שהיא 4 אחוז, וגם אז זה ממש לא מוכרח (כולנו יודעים מה זה סקרים וכמה אמינות יש להם).
בנוסף, צריך מדד אמיתי - מהו ׳השפשוף׳ הערטילאי המדובר, כיצד קובעים אותו, והאם הוא - חדות, היפוך של תמימות, חכמה, חכמת חיים, כל התשובות נכונות, או אף תשובה אינה נכונה. כל עוד אין הסכמה על זה - אפילו סקר לא יעבוד.
מאחר וכל אלו לא התקיימו, הרי שכל אחד מן הנוכחים כאן - אינו מסתמך על ראיה אמיתית, והכול נקבע לפי ההיכרות שלו עם כמות ירושלמים מוגבלת או עם כמות מוגבלת של אנשי פריפריה, ולפי האופן שבו הוא מגדיר ׳שפשוף׳, ובחלק מן המקרים (לדעתי רוב) אפילו אין היכרות כזו, אלא הכול מבוסס על סברות ושמועות. כלומר: מישהו פעם החליט שאנחנו משופשפים יותר, ועל כן - יקוב הדין את ההר, זו המציאות. הנחת היסוד של הרבה מאוד כאן היא, שהירושלמים פשוט משופשפים יותר, רק צריך להסביר למה ומי אמר.
וזוהי, רבותיי, עדריות. זוהי בועה, זוהי תמימות, זוהי נאיביות.