ב"ה
750 שנה אחורה בציר הזמן.
לא שפר מזלכם ואתם נמנים עם מעמד הפועלים. המעמד הנחות והעלוב.
לקראת ערב אתם מתיישבים מסביב למדורה עם עוד כמה חברים שעבדו איתכם לאורך כל היום בשדה תחת השמש הקופחת, מנסים להחיות את נפשכם בלחם יבש שנעטף היטב על ידי נשותיכם העמלניות לפנות בוקר.
שקט מסביב למדורה, כולכם עייפים וטרוטים, והנה מרחוק.. נשמעת פתאום המנגינה.
זהו הזמר הנודד.
כך הסתובבו הזמרים הנודדים מכפר לכפר ומעיירה לעיירה, ומסביב למדורות השמיעו את היצירות שלהם / של אחרים הקרויות בפי כל - בלדות.
שם, מסביב למדורה, נוצרו עוד בלדות כאלו, המתארות את חייהם הקשים של הפועלים, או את חייהם של השולטים עליהם, בני המעמד הגבוה.
כך או כך - הבלדות היו שם תמיד, מתנגנות ברקע.
750 שנה קדימה ואתם נדרשים להישאב אל דמותם של האנשים שחיו פה לפנינו, בימי הביניים, וליצור בלדה משלכם.
בנספח אעלה כמה בלדות כדוגמא, ופה אכתוב את המאפיינים המרכזיים והחשובים של הבלדה, שימו לב, בדורות שלאחר התקופה שדיברנו עליה, עד ימינו, נוצרות להן בלדות שונות ומשונות, שפעמים בינן לבין הבלדות הסקוטיות המקוריות, אין ולו כלום.
באתגר הנוכחי - כמה שתהיו צמודים יותר לניחוח של פעם, ולאווירת ימי הביניים, כך הנקודות שלכם יהיו צמודות יותר לעשר.
כמובן שגם בבלדות המקוריות אין ממש את כל הכללים בכל בלדה.
תוכלו להתרשם מרוח העניין מהדוגמאות שאעלה בנספח.
אז הנה הכללים בתמצות (נלקח מהויקיפדיה, נערך ותומצת למענכם):
1. הבלדה היא שיר סיפורי בו קיימת עלילה עם מקצב, שורות קצרות, בתים וחריזה.
2. בבלדה ישנו גיבור, המתמודד עם המציאות הקשה או עם הבעיה בה הוא נמצא.
3. דיאלוג - לאורך הבלדה העממית מתקיימים דיאלוגים רבים העוזרים להגברת ההתרחשות וקידום העלילה (לעיתים, הבלדה מסופרת כולה על ידי הדיאלוג).
הסיפור הדרמטי בבלדה מתפתח לרוב באמצעות דיאלוג, תוך התמקדות במקרה או אירוע בולט, ואילו האירועים שקדמו למקרה זה ואלו שבאו אחריו, הם לרוב מרומזים או שאינם מוזכרים כלל.
הדיאלוג מחדד את הקונפליקט ומגביר את קצב ההתרחשות על ידי קידום העלילה אל השיא או לפואנטה (גילוי האמת); הדיאלוג בבלדה הוא לרוב קצר ותמציתי וקצבו מהיר.
4. חזרה - בבלדה ישנה חזרה על אירועים וביטויים מסוימים. החזרה עוזרת ליצירת קצב, להדגשת הרעיון בבלדה וליצירת מתח.
5. בבלדה קיים איפוק רגשות, הרגשות מובעים באופן עקיף (לרוב).
6. האירועים מוצגים בסדרה של מעין "הבזקים" שהקשר שלהם זה לזה מרומז יותר מאשר נאמר והם בונים את המתח בעלילה, המתפרק בנקודת השיא.
7. פערי מידע - ישנם אירועים ופרטים שאינם מוסברים בבלדה, אותם המוח משלים בעצמו. התפקיד של המשורר הוא לגרום לכך שזה אכן יתרחש.
8. הסוף טראגי - הבלדה לא נגמרת טוב. הסוף טראגי ופעמים רבות מדובר במוות הגיבור או דבר דומה לכך.
ביחס לשני הסעיפים האחרונים:
לבלדה יש תפנית חדה בעלילה.
הסיום הטרגי נקרא "פואנטה", אבל חשוב להבדיל בין הפואנטה (שהיא השיא החשוב ביצירה), לבין הפתעות במהלך היצירה שנובעות מן התפנית החדה ומהפערים הרבים בבלדה.
ולסיום:
התלבטתי אם להעלות אתגר כזה בחודש השמחה.. שכן הבלדות עם כל היותן אומרות הוד, ואולי כחלק מכך, נגמרות בטראגיות כפי שכתבתי לעיל, אבל אהבת הבלדות שלי לא נתנה לי מנוח, ובנוסף - מוטב שאתגר כזה יעלה לאוויר בחודש שבו יש מספיק שמחה שתחפה על כך, ולא בחודש אחר.
בהצלחה!! מחכה לראות את יצירות האומנות שלכם, זה אתגר גדול, עוד יצאו מפה בלדות ענקיות!!
שאלות, הערות, הארות, התלבטויות, התחבטויות ודיונים - בנספח שלנו (וגם הדוגמאות).
750 שנה אחורה בציר הזמן.
לא שפר מזלכם ואתם נמנים עם מעמד הפועלים. המעמד הנחות והעלוב.
לקראת ערב אתם מתיישבים מסביב למדורה עם עוד כמה חברים שעבדו איתכם לאורך כל היום בשדה תחת השמש הקופחת, מנסים להחיות את נפשכם בלחם יבש שנעטף היטב על ידי נשותיכם העמלניות לפנות בוקר.
שקט מסביב למדורה, כולכם עייפים וטרוטים, והנה מרחוק.. נשמעת פתאום המנגינה.
זהו הזמר הנודד.
כך הסתובבו הזמרים הנודדים מכפר לכפר ומעיירה לעיירה, ומסביב למדורות השמיעו את היצירות שלהם / של אחרים הקרויות בפי כל - בלדות.
שם, מסביב למדורה, נוצרו עוד בלדות כאלו, המתארות את חייהם הקשים של הפועלים, או את חייהם של השולטים עליהם, בני המעמד הגבוה.
כך או כך - הבלדות היו שם תמיד, מתנגנות ברקע.
750 שנה קדימה ואתם נדרשים להישאב אל דמותם של האנשים שחיו פה לפנינו, בימי הביניים, וליצור בלדה משלכם.
בנספח אעלה כמה בלדות כדוגמא, ופה אכתוב את המאפיינים המרכזיים והחשובים של הבלדה, שימו לב, בדורות שלאחר התקופה שדיברנו עליה, עד ימינו, נוצרות להן בלדות שונות ומשונות, שפעמים בינן לבין הבלדות הסקוטיות המקוריות, אין ולו כלום.
באתגר הנוכחי - כמה שתהיו צמודים יותר לניחוח של פעם, ולאווירת ימי הביניים, כך הנקודות שלכם יהיו צמודות יותר לעשר.
כמובן שגם בבלדות המקוריות אין ממש את כל הכללים בכל בלדה.
תוכלו להתרשם מרוח העניין מהדוגמאות שאעלה בנספח.
אז הנה הכללים בתמצות (נלקח מהויקיפדיה, נערך ותומצת למענכם):
1. הבלדה היא שיר סיפורי בו קיימת עלילה עם מקצב, שורות קצרות, בתים וחריזה.
2. בבלדה ישנו גיבור, המתמודד עם המציאות הקשה או עם הבעיה בה הוא נמצא.
3. דיאלוג - לאורך הבלדה העממית מתקיימים דיאלוגים רבים העוזרים להגברת ההתרחשות וקידום העלילה (לעיתים, הבלדה מסופרת כולה על ידי הדיאלוג).
הסיפור הדרמטי בבלדה מתפתח לרוב באמצעות דיאלוג, תוך התמקדות במקרה או אירוע בולט, ואילו האירועים שקדמו למקרה זה ואלו שבאו אחריו, הם לרוב מרומזים או שאינם מוזכרים כלל.
הדיאלוג מחדד את הקונפליקט ומגביר את קצב ההתרחשות על ידי קידום העלילה אל השיא או לפואנטה (גילוי האמת); הדיאלוג בבלדה הוא לרוב קצר ותמציתי וקצבו מהיר.
4. חזרה - בבלדה ישנה חזרה על אירועים וביטויים מסוימים. החזרה עוזרת ליצירת קצב, להדגשת הרעיון בבלדה וליצירת מתח.
5. בבלדה קיים איפוק רגשות, הרגשות מובעים באופן עקיף (לרוב).
6. האירועים מוצגים בסדרה של מעין "הבזקים" שהקשר שלהם זה לזה מרומז יותר מאשר נאמר והם בונים את המתח בעלילה, המתפרק בנקודת השיא.
7. פערי מידע - ישנם אירועים ופרטים שאינם מוסברים בבלדה, אותם המוח משלים בעצמו. התפקיד של המשורר הוא לגרום לכך שזה אכן יתרחש.
8. הסוף טראגי - הבלדה לא נגמרת טוב. הסוף טראגי ופעמים רבות מדובר במוות הגיבור או דבר דומה לכך.
ביחס לשני הסעיפים האחרונים:
לבלדה יש תפנית חדה בעלילה.
הסיום הטרגי נקרא "פואנטה", אבל חשוב להבדיל בין הפואנטה (שהיא השיא החשוב ביצירה), לבין הפתעות במהלך היצירה שנובעות מן התפנית החדה ומהפערים הרבים בבלדה.
ולסיום:
התלבטתי אם להעלות אתגר כזה בחודש השמחה.. שכן הבלדות עם כל היותן אומרות הוד, ואולי כחלק מכך, נגמרות בטראגיות כפי שכתבתי לעיל, אבל אהבת הבלדות שלי לא נתנה לי מנוח, ובנוסף - מוטב שאתגר כזה יעלה לאוויר בחודש שבו יש מספיק שמחה שתחפה על כך, ולא בחודש אחר.
בהצלחה!! מחכה לראות את יצירות האומנות שלכם, זה אתגר גדול, עוד יצאו מפה בלדות ענקיות!!
שאלות, הערות, הארות, התלבטויות, התחבטויות ודיונים - בנספח שלנו (וגם הדוגמאות).
נערך לאחרונה ב: