בריאות אטופיק דרמטיטיס בראש השנה - המדריך להורה

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען
שלושה ימי חג הם אתגר לכולם, וגם כהורים לילדים אטופיים יש לנו את זוית הראיה שלנו.
איך מסתדרים שלושה ימים חג בלי משחות?
להלן המדריך הפרקטי.

יובהר: הכותבת איננה פוסקת הלכה (גם רופאה לא, כמובן). אם יש לכם שאלה או ספק, בדקו והתייעצו. חשוב ביותר: לא מספיק להגיד לרב את הכותרת 'אטופיק דרמטיטיס'. אין שום סיבה שהוא יבין את הקללה הלטינית הזו. תסבירו לו את המשמעות של הדברים (למשל, שהילד לא יכול לישון וצריך להחזיק לו את הידים שלא יפצע את עצמו).

כידוע, במריחת משחות בשבת ובחג יש שני איסורים:
1. עצם העיסוק ברפואה בשבת, גם אם אין בו מלאכה
2. מלאכת ממרח, שהיא מלאכה דאורייתא

לגבי סעיף 1, די פשוט - לגבי ילד קטן, יש לו (בדרך כלל) דין של חולה שאין בו סכנה ומותר לעסוק ברפואתו. לגבי חולה בוגר יותר, בדקו את ההלכה. לפי מה שאנחנו בדקנו, זה לפחות דין של 'חולה כל גופו' (כמו מי שיש לו למשל מיגרנה ולא יכול לישון, כך לכל הפחות רמת הקושי של אטופיק דרמטיטיס), ולכן מותר לעסוק ברפואה.
סעיף 2 הוא חמור בהרבה. ממרח זו מלאכה דאורייתא, ועל כן אסור למרוח משחות בשבת.
ידוע הטיפ המוכר של להניח משחה, כמו למשל בדלקת עיניים או בפצע זיהומי, דא עקא שלאטופיק זה לא עוזר. צריך למרוח היטב ולהספיג, אחרת זה לא עובד.

ובכן, הטיפ:
הצטיידו מראש ב:
1. משחה שמתאימה לכם - למשל בפנטן בייבי, סיקפלאסט.
2. שמן זית או שמן אבוקדו - חג זה לא הזמן לניסויים, רק אם אתם יודעים שזה טוב לעור של הילד שלכם
3. תרסיס מים טיפוליים של חברת אוון, עדיף לקנות מראש 2.
4. חבילת כוסות חד פעמיות פשוטות
5. מקלות ארטיק מעץ (ללא צבע)

בזמן אמת בחג, שטפו את העור בתרסיס המים או ברחצה כמנהגכם (יש הלכות ספציפיות על רחיצה ביום טוב, לימדו אותן במעוד מועד).

והכינו נוזל למריחה לאחר הרחצה:
השפריצו כמות מסוימת של מים לתוך הכוס (הרבה סבלנות, זה מתמלא בסוף) משהו כמו 20 מ"ל
הוסיפו בערך כפית משחה ושמן בערך באותה כמות של המים
ערבבו היטב עם מקל ארטיק עד לקבלת נוזל תחליבי (דומה לחלב)
קיבלתם נוזל שאין בו איסור ממרח, וניתן למרוח אותו על העור.

אם אתם באמצע שימוש במשחות סטרואידים כרגע, אפשר לתרום מעט מהן גם כן לתרחיף.

שימו לב שחשוב להשתמש במים ממעיינות מרפא ולא במים רגילים. מים רגילים שמתייבשים על העור מייבשים אותו אפילו עד מצב של פציעה.
מומלץ להכין תרחיף חדש לקראת כל שימוש ולא לשמור מיום ליום.
 

הירקן

משתמש פעיל
אני גם לא פוסק אבל למרוח משחה בשבת זה לא דאורייתא כיוון שזה מלאכה שאינה צריכה לגופה (פרטים בפורום לתורה..) וידוע לי על מקרים שמקילים במריחה ממש על כן כל הנצרך ילך לרב מוסמך שמכיר בבעיות עור ויברר
 

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען
אני גם לא פוסק אבל למרוח משחה בשבת זה לא דאורייתא כיוון שזה מלאכה שאינה צריכה לגופה (פרטים בפורום לתורה..) וידוע לי על מקרים שמקילים במריחה ממש על כן כל הנצרך ילך לרב מוסמך שמכיר בבעיות עור ויברר
אדרבה.
 

הירקן

משתמש פעיל
לדעתי עיקר הבעייה זה האיסור רחיצה 3 ימים (לפחות במים חמים) למי שיש פתרונות לזה אשמח לשמוע
 

BIZZARC- עשירה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
לדעתי עיקר הבעייה זה האיסור רחיצה 3 ימים (לפחות במים חמים) למי שיש פתרונות לזה אשמח לשמוע
ביום טוב מותר לרחוץ את הגוף במים חמים
בשבת אפשר לערבב מים חמים מהמיחם במים קרים- לא נח אבל טוב מכלום...

(השיער זה בעיה של סוחט)

כמובן שכל אחד יברר לעצמו.
 

הירקן

משתמש פעיל
ביום טוב מותר לרחוץ את הגוף במים חמים
בשבת אפשר לערבב מים חמים מהמיחם במים קרים- לא נח אבל טוב מכלום...

(השיער זה בעיה של סוחט)

כמובן שכל אחד יברר לעצמו.
אתה טועה ומטעה אסור לרחוץ כל גופו ביום טוב אף במים שהוחמו מעיו"ט
 

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען
אתה טועה ומטעה אסור לרחוץ כל גופו ביום טוב אף במים שהוחמו מעיו"ט
יש הבדל בין הדין לסתם בן אדם לבין דין של חולה, אף שאין בו סכנה.
בדקו.

ובאופן כללי, לא לחולה:
 

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען
לדעתי עיקר הבעייה זה האיסור רחיצה 3 ימים (לפחות במים חמים) למי שיש פתרונות לזה אשמח לשמוע
תבדוק מראש עם פוסק המקובל עליך.
מדובר פה ברחצה שהיא צורך רפואי לחולה שאין בו סכנה (ייתכן גם קטן, תלוי גיל הילד).
על פניו בוודאי שיש דרך שבה מותר. תבדוק את הפרטים המדויקים - מים שהוחמו מערב יו"ט או בוילר, או חימום מים בחג עצמו.


נ.ב. גם לאשכנזים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה