תובנהאמר דרשן באלול תשפא בהכנה לחגים: "היום כג אלול שבוע לפני החג..., אבל זיכרו טוב שאנחנו חודש לפני כ"ג תשרי, חודש לפני שנגמרים התאריכים המיוחדים.... (שמחת תורה חל ב-כב תשרי)
כ"כ מהר עבר?......... אכן מהר .......
צריך ליתפוס ולנצל
תזכורת לימות השנה: רבי אליעזר פאפו זי"ע בספרו "פלא יועץ": "קבלה מאנשי שם הקדושים, שמי שיש לו איזה דוחק השעה או צער או שהוא מהלך בדרך או עובר בים או בנהרות, יקרא כל התהלים בכל יום בלי הפסק בכוונה והכנעה ויראה נפלאות, וזה בדוק ומנוסה". *וידוע מצדיקים שלומר 15 שיר המעלות בכוונה זה תפסת מועט תפסת, וזה גם טוב.
ועוד תובנה: אדם שהגיע לחנות ליקנות סנדוויץ', שאל אותו המוכר "לשׂים את זה"?, ענה הקונה "כן", וכך השאלה והתשובה חזרו על עצמם כמה פעמים, בסיום המילוי הקונה לקח שילם והלך, אחד שראה זאת מהצד הלך מישם להתפלל מנחה, והנה הוא עובר ליד בית הכנסת והוא שומע את החזן אומר שים שלום טובה וברכה וכו', חשב לעצמו, מעניין, הקונה שילם על כל מה שֶׁשָׂמוּ לו בסנדוויץ', ואילו אנו, מה אנו משלמים על מה שמבקשים בברכת "שׂים שלום טובה וברכה" וכו'? ומקבלים חינם.
אכן מתנות חינם
והתשלום בברכת מודים ובעוד הזדמנויות
____________
רמז:
הרגו גוי רשע בערב החג, באבוד רשעים רינה, וזה רמוז בראשי תיבות
והיה בהניח לך ה' אלוקיך מכל אויביך מסביב. מסבי"ב, יחיא סינואר מת בכורסא בבית.
____________
היתה שיחה בין מנהיגים, ושאלה בפי אחד מהם "למה בקהילתכם לא נוהגים נעילת החג", השיב המנהיג בשאלה "מה זה נעילת החג ומי נועל ואיך נועלים?" והוסיף, "למה לינעול, הרי החג ממשיך נכון שאין סוכה או מצות אבל ההשפעות ממשיכות". והמנהיג השואל נהנה והגיב "אכן צריך להמשיך!"
___________
אימרה חסידית ידועה "שבת נָאך - שבת נֳאך", שבת אחרי - שבת עוד, כלומר שבת אחרי חג זה עדיין חג, ועדיין אפשר להמשיך את השפעות החגים. [אמנם המקור לכך הוא בשבת אחרי חג "שבועות" שאז השבת היא עדיין בששת ימי התשלומים, והיא כמו "שבת חול-המועד", אבל מיכך אפשר לילמוד גם על שאר השבתות שאחרי חגים.]
ועוד: שבת בראשית – עדיין שמחת תורה. אמרו הדברי שמואל - והבית אברהם - סלונים אמר בשם הרה"ק רבי דוד משה מטשורטקוב זי"ע, שבת שאחרי יו"ט נקראת בלשון המדוברת שבת נאך (אחר) יום טוב, והפירוש ס'איז נאך (עדיין) יום טוב. הוא ז"ל אמר זאת על שבת שאחרי שבועות, ובפרט שבת שאחרי שמחת תורה, שהכל מודים שבשבת ניתנה תורה (שבת פו), וכל ההשפעות הטובות שנמשכות לעולם הזה הן על ידי תורה ושבת."
יש שמביאים שלא אומרים תחנון עד ר"ח חשון, כי זה שבע ברכות אחרי שמחת תורה כי יש חתנים. חתן תורה וחתן בראשית.
"אושר" הוא לא מה שאתה בונה לעתיד אלא מה שאתה מעצב בהווה ויכול להישאר לעתיד.
תמיד הדשא של השני נראה ירוק יותר, אבל בדשא ה[אולי] אפור שלך תמצא אוצרות גדולים יותר.
אל תחשוב שהשקט הוא חולשה - אנשים חכמים לא מתכננים תוכניות בקול.
המשך שנה טובה בס"ד