אחרון חביב

  • פותח הנושא y&m
  • פורסם בתאריך

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אור ליום חמישי. השעה 2:00 אחרי חצות.

אני יושבת במרפסת, כוס משקה קר בידי ואני נושמת עמוק עמוק לתוכי את השקט והחושך. כועסת על עשרות עמודי תאורה הגוזלים לי גם בשעה זו של לילה את זוהר הכוכבים.

רעש, נהמת מנוע המשאית קורעת את הדממה ומושכת את תשומת הלב, המשאית עולה על המדרכה מולי ונעצרת, הדלת נפתחת ומתא המטען יורדת ערימת ספרים אחת ועוד אחת, והם נבלעים בחנות של פלדהיים - יפה נוף הפותחת לרגע את דלתה.

ה'נורמלי האחרון' בחנות, אני פולטת לכסא המאוכלס לימיני. ויודעת שמחר זה אצלי ביד עם ניחוח טרי טרי של דפוס. וכך היה.

---

הייתי מגדירה את הספר כערבוב טוב ורע ולא במשמעות השלילית. אם ברוב הספרים (שאני מכירה, ואני מכירה הרבה....) הגיבורים מוחלטים. או טובים או רעים. בספר זה כל דמות היא צבעונית ומקפלת לתוכה חלקים של טוב וחלקים של פחות, כולן מאד מאד אנושיות. גם הסצנות מורכבות ואף אחת לא כפשוטה טובה או רעה.
הסופרת מקלפת באומנות את הגיבורים וחושפת את ליבם, את היותם קודם כל אדם, אפ' את הרבנית חנה אפשר לחבב ואת המיזנתרופיות של איציק שלא לדבר על ה'ג'רוזלם סינדרום' של צדוק.

אני חושבת שהמסר מתכתב עם דילמת יקוואל... ועובר לאורך כל הספר: תאהבו, תקבלו, ותחברו אליכם את האנושות באהבה.

מי שיוצא כאן קצת מקופח זה הרוב הנורמלי... וזה לטעמי קצת יותר מידי, הנורמלית היחידה שקולה השפוי נשמע זו פייגי.

אהבתי מאד את הקטעים על פפואה ניו גיני וכהי העור, אני בהחלט חושבת שזה משנה את ההסתכלות על השחור הבא שנראה מסדר מדפים בסופר או סתם כך מטייל עם מכונת השטיפה. אבל יותר מכל: המשל והנמשל... דבריו החכמים של סבא קרגו אודות המציאות החזקה מכל... דבריה של ברנדין על לחנך לדברים החשובים... אני מקווה שמורות הסמינר שלנו תקראנה את זה באותם משקפיים שלי. כי אם כן אולי בכל זה יש סיכוי למערכת החינוך שלנו.
לדעתי תהליך המודרניזציה שלהם היה מאד מאד מהיר וקצת מוגזם.

הקטעים של צדוק - ללקק את האצבעות ולהצטער על שאר הרוח החסר לי ועל חיי המשמימים, רק הקריאה על מרים אשתו גורמת לי לרחם על משפחתי ובכל זאת להעדיף להשתייך לרוב הלא נורמלי.

מה הפריע לי:

הספר כתוב יחסית במשלב לשוני נמוך... ומכיל יותר מסלנג שניים, בקטעים של שרה'לה זה משרת את הנאיביות והאפיון הילדותי מעט שלה אבל זה דלף לגיבורים נוספים.

זה יפה מאד שהסופרת לא מערבת אותנו בכל חיבוטי הנפש של הגיבורים (כפי שנוהגות בימינו רבות וטובות אחרות) וכל שנותר לנו זה להבין זאת ע"פ התנהגותן, עדיין היו כאן בספר כמה תהליכים מהירים יותר מידי.

הספר נשען על מאורעות אקטואליים ועל מקומות מדויקים. כ"מקור ברוכית" לשעבר הרגשתי בבית, אני חוששת שבשביל אלו שאינם בקיאים באזור, שטף המידע השכונתי והעירוני אינו תורם להם דבר ועלול לקטוע את רצף הסיפור. מעניין איך הספר יראה כחלוף עוד 5-10 שנים, כשהאקטואליה תהיה רחוקה, האם לא יצטרכו לפתוח ויקיפדיה כדי להבין את מהלך העניינים? או שהסופרת תאלץ להוסיף הקדמה קלה למהדורות ההן?

(לו נניח עד אז יהיה הסכם שלום כולל עם סעודיה, סוריה תתפרק סופית, החמאס יקרוס, אבו מאזן ימות ומחליפו יהיה שפוי יותר ויחתום על הסכם בר קיימא. אצל כל אחת תעבוד איזה ערביה אחת או שתיים, שערבי ירים סכין על יהודי, מה??? ....)

בקיצור, המלצה חמה לספר שווה (כבר קראתי פעמיים:))

נ.ב. לתשומת לב המגיבים - אבקש לשמור על טוהר הדיון כיאה לבמה הנוכחית, תודה.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
הערה לא ספרותית, השוליים של הספר בעיקר הפנימיים היו מידי קטנים.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עדיין לא קראתי את הספר, אז אין לי זכות תגובה
ובכל זאת, הביקורת שלך תמיד כ"כ יפה ומקיפה. תענוג לקרוא אותה.
והשמות שאת בוחרת לביקורת......:)
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י y&m;2248858:
לדעתי תהליך המודרניזציה שלהם היה מאד מאד מהיר וקצת מוגזם.

לעדכונך:
הוא מדויק ותואם למציאות.
רותי פרטה בתגובות לתגובות בעיתון -
אפילו הזמן שבו נפרשה רשת תקשורת לאורך הנהר היה מדויק.
היא עבדה עם מומחה לעניין, מדריך טיולים לפפואה ניו גיני.
(קוראים לו רז שרבליס, אם את ממש רוצה לתאם טיול)
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י גלבוע;2248980:
לעדכונך:
הוא מדויק ותואם למציאות.
רותי פרטה בתגובות לתגובות בעיתון -
אפילו הזמן שבו נפרשה רשת תקשורת לאורך הנהר היה מדויק.
היא עבדה עם מומחה לעניין, מדריך טיולים לפפואה ניו גיני.
(קוראים לו רז שרבליס, אם את ממש רוצה לתאם טיול)

מעניין!
אם כך זה ממש הפלא ופלא.
ואם כל כך קל לחבר לציוויליזציה מה בעצם מעכב את מי שטרם התחבר?
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י y&m;2249029:
מעניין!
אם כך זה ממש הפלא ופלא.
ואם כל כך קל לחבר לציוויליזציה מה בעצם מעכב את מי שטרם התחבר?

חוץ מכמה שבטים בברזיל, יש עוד מי שלא התחבר?
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י y&m;2249029:
מעניין!
אם כך זה ממש הפלא ופלא.
ואם כל כך קל לחבר לציוויליזציה מה בעצם מעכב את מי שטרם התחבר?

מי שטרם התחבר - פשוט לא רוצה להתחבר!

ברור ומובן שלא הקושי הטכני הוא המונע...
לא בכפר הגלובלי הקטן שבו אנו חיים היום...

חני
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י גלבוע;2249031:
חוץ מכמה שבטים בברזיל, יש עוד מי שלא התחבר?

אגב, אני לא מתכוונת רק מבחינה טכנית של חיבור לציוויליזציה.
אלא כל השינוי התרבותי.

תחשבי, שלוש - ארבע שנים אחרי שנידו את ברנדין המכושפת בקללת בני מנצ'ו, כבר יכלו לקבל ילדים משחקים במים בליל ירח מלא!!
זה שינוי תרבותי מהיר מאד...
 

מימי זו

משתמש סופר מקצוען
בעיני 'הנורמלי האחרון' הוא ספר קרוב לשלמות, לא חשבתי שיש מקום לבקר אותו עד שקראתי את הפוסט הפותח.
אינני מסכימה עם כל מילה, בייחוד לא עם ההשערה על הרצף שנקטע כתוצאה מריבוי פרטים של מיקום. (אני לא ירושלמית והתיאורים היוו תענוג). אך בהחלט עוררת אצלי נקודות למחשבה לגבי המשלב והשינוי התרבותי. יפה!
וזה הופך את הספר לעוד יותר כיף, כי אפשר לנתח אותו לכאן ולכאן :)
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י מימי זו;2249139:
בעיני 'הנורמלי האחרון' הוא ספר קרוב לשלמות, לא חשבתי שיש מקום לבקר אותו עד שקראתי את הפוסט הפותח.
אינני מסכימה עם כל מילה, בייחוד לא עם ההשערה על הרצף שנקטע כתוצאה מריבוי פרטים של מיקום. (אני לא ירושלמית והתיאורים היוו תענוג). אך בהחלט עוררת אצלי נקודות למחשבה לגבי המשלב והשינוי התרבותי. יפה!
וזה הופך את הספר לעוד יותר כיף, כי אפשר לנתח אותו לכאן ולכאן :)

הספר הזה מיוחד במינו!
ולמרבה הנדירות גם מצליח לשמור על הז'אנר העצמאי שלו.
פוסט הביקורת הפותח לא בא להוריד ממנו...

אני מבינה שהאקטואליה ופירוט המקומות באים לתת לספר תחושה אותנטית, אמיתית ואמינה. כאילו כאן וכאן התרחש הסיפור. עדיין אני חושבת שלו לא הייתי מכירה את האזור מן הסתם תוך כדי קריאה הייתי מדלגת.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י y&m;2249157:
אני מבינה שהאקטואליה ופירוט המקומות באים לתת לספר תחושה אותנטית, אמיתית ואמינה. כאילו כאן וכאן התרחש הסיפור. עדיין אני חושבת שלו לא הייתי מכירה את האזור מן הסתם תוך כדי קריאה הייתי מדלגת.

מעודי לא הייתי ירושלמית, ובכל אופן נהניתי.
זה הרגיש לי חי ומדויק.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י y&m;2249040:
אגב, אני לא מתכוונת רק מבחינה טכנית של חיבור לציוויליזציה.
אלא כל השינוי התרבותי.

תחשבי, שלוש - ארבע שנים אחרי שנידו את ברנדין המכושפת בקללת בני מנצ'ו, כבר יכלו לקבל ילדים משחקים במים בליל ירח מלא!!
זה שינוי תרבותי מהיר מאד...

מאמינה שהיו קשישות שנחרדו מהמשחק הנ"ל... ושבבית הרוחות היו כמה גברים שנאמו בשטף נגד זה...
אבל ההורים של הילדים, שהם בערך בני 25, כבר למדו כולם בבית הספר, כבר מכירים קצת את העולם שבחוץ, והם כנראה לא ממש נחרדו.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ו-וואו. איזו ביקורת מושקעת. תודה!
המשלב נמוך מדי. אצל שרהל'ה קיבלתי הערות בהתחלה שהמשלב שלה גבוה מדי, אז הורדתי. אחר כך את של הפפואנים הורדתי קצת. אולי זה באמת השפיע על כל הספר.

בכלל, בכתיבה יש לי התלבטות תמידית בין פניה לקהל רחב יותר (שמושגת, אין מה לעשות, ע"י שימוש במשלב נמוך יותר), ובין העלאת המשלב - וויתור על חלק מקהל הקוראים.
 

קדיתא

משתמש פעיל
נכתב ע"י רותי קפלר;2249562:
ו-וואו. איזו ביקורת מושקעת. תודה!
המשלב נמוך מדי. אצל שרהל'ה קיבלתי הערות בהתחלה שהמשלב שלה גבוה מדי, אז הורדתי. אחר כך את של הפפואנים הורדתי קצת. אולי זה באמת השפיע על כל הספר.

בכלל, בכתיבה יש לי התלבטות תמידית בין פניה לקהל רחב יותר (שמושגת, אין מה לעשות, ע"י שימוש במשלב נמוך יותר), ובין העלאת המשלב - וויתור על חלק מקהל הקוראים.

ההתלבטות מוכרת מאוד לכל מי שאוחז בעט. בעיניי, לוותר על המשלב זה לוותר על הספונטניות שלך. וזה יהרג ואל יעבור.
וגם, סופרת בעלת מוניטין, יכולה אולי להרשות לעצמה לקבוע את גובה המשלב, ו'להכריח' את הקוראים לזרום אתו. אם זה עבד בנוגע לגובה התוכן זה עשוי לעבוד גם בגובה המשלב..
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה