מידע שימושי אומן אומן ראש השנה - אוסף של מחשבות והגיגים

מצב
הנושא נעול.

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
עד שהאשכול הזה יעלה, מן הסתם ימחק האשכול המדובר, זה הרצוף בעגבניות סרוחות המוטחות איש בפרצוף רעהו, וכמובן ערימה נאה על הברסלבים. (שהם אנשים בוגרים שיקבלו החלטה רציונלית, כתב מישהו, ולכן ברור שכל מה שקורה עכשיו על הכתפיים שלהם).

כשמדברים על הנסיעה לאומן, ועל המצב הנתון של מאות בני אדם תקועים במצב קשה, אפשר בהחלט ובקלות להבין את כל הצדדים.
את אלו שהנושא לא מזיז להם,
את אלו שהנושא כן מזיז להם,
את אלו שהנושא מרתק אותם באופן טוטאלי,
את אלו שמוכנים טיפונת להתעמק בו וזהו,
וכמובן את אלו שפשוט לא מוכנים להתעניין בנושא.
הכל קל.
חבל שמגיעים לטונים כאלו, הרי לא מסובך במיוחד להבין מה קורה. ואין פה מישהו שאשם גדול במיוחד.

רציתי לספר לכם על הנסיעה לאומן.
כולכם בוודאי שמעתם עד כמה יהודים מסרו את הנפש כדי לקיים את הציווי של רבי נחמן, להיות אצלו על ראש השנה.
אנשים השתחלו לשם בזמני השלטון הסובייטי, לפניו ואחריו. ולאורך כל השנה חלמו, כספו, התפללו, התבודדו, חסכו כסף - ועשו הכל כדי לזכות להגיע.
תכננו תכניות במשך שנה שלימה (או שנים ארוכות), טוו רעיונות. רכשו דרכונים אמריקאים מבחורי ישיבה מזדמנים, נכנסו לאוקרינה דרך מדינות צד שלישי, הכל, אבל הכל - כדי להיות שם בראש השנה.
וכל פעם משהו אחר השתבש. תמיד מישהו מהקבוצה איתרע עליו מזלו והוא נתקע בין שמיים לארץ; הוויזה שלו התבררה שלא תקפה, נאבד לו מסמך קריטי, מישהו שם עליו עין ועיכב אותו, וכולי וכולי.
תמיד היו עניינים. "מניעות" בשפה הפנימית. תמיד.

גם אחרי מסך הברזל שום דבר לא הלך חלק. "הכל תיקונים", כמו שאומרים. כמעט בכל נסיעה לאומן, ישנם תקלות. רבות, משונות, לא צפויות.
מזוודה אובדת, נשכחת, טיסה שמאחרת לצאת לדרכה, מזג אוויר לא צפוי, עיכובים על כל צעד ושעל, דרישה לשלמונים, תנאים פיזיים לא קלים, תזונה לקויה או חסרה, קריסת התקשורת לארץ ישראל, מחסור במקום תפילה נוח ונעים, ועוד ועוד.

ואנשים המשיכו לחלום, ולטוס, והאישה שלהם נשארה בבית, עם הילדים, לבד בראש השנה.
והיא סחבה לבד את ימי החג, לפעמים עם אמא שלה, לפעמים עם השוויגער שלה, לפעמים עם אחיותיה, לפעמים לבד. מתחננת לבת של השכנים שתשמור על הזאטוטים לכמה דקות כדי לשמוע שופר.
והבעל יצא למסע מפרך, מייגע, שוחק, בלי טיפת הנאה גשמית. לעיתים בלב הולם ומלא בפחד מקפיא ולופת, אמיתי, מקורי, לא מעלי אקספרס. ולפעמים אחרי כל המאמצים ההירואים - הכל נגמר בפלופ ענק. החסיד נתקע איפשהו. באכסניה באומן בלי יכולת יציאה, בבית הנתיבות בווינה, בשום מקום בעיר ויניצא, וכולי. קרה, קורה. לא מרתיע את החסידים.
כי כשהחלום כל כך לא רציונלי, גם המעשים כנראה לא הכי רציונליים. ברסלב, בכלל, לא ממש רציונלית...

בשנים האחרונות, כאשר כאילו התנאים הפיזיים הגיעו לרמת בשלות מיוחדת, ויש בשטח שפע עצום ואינסופי של מלוניות, אוכל, הסעות, טיסות, תרופות - קל לשכוח את האש הבוערת. המאכלת. היוקדת. זו שמתעלמת מכל דבר בשטח, ורוצה רק דבר אחד: להגיע לאומן. להשתטח על ציונו של רבי נחמן. לומר תיקון הכללי, לתת פרוטה לצדקה, ורצוי להקדים לכך איזו טבילה במקווה. קר או חם זה לא משנה.

אנשים.
זה לא רלוונטי אם הנושא חשוב עד כדי כך, או שעדיף להישאר בישראל עם האשה והילדים. רק רוצה למקד אתכם במהות הנסיעה. בחלק שהיא לוקחת לברסלבר בלב.
בכמיהה העזה, בגעגועים, בהשתוקקות.

יכול לומר שאני זוכר היטב את הפעם הראשונה בה ראיתי את הריקוד "אומן אומן ראש השנה" כילד בגיל שש בטרמינל אודסה החשוך והקודר. זה משהו שאי אפשר לשכוח. שנצרב על לוח הפיקוד של הלב. נכנס הכי עמוק באישיות של הבנאדם.
איך עומדים בחלל זעיר מאות בני אדם, עייפים, טרוטים, במשך שעות ארוכות, מייחלים שיגיע פקיד כלשהו לחתום על דרכונם ולהכניסם למדינתו ה"נחשקת".
איך עומדים שעות בתור, אין כסאות, מחכים. מחכים. מהומה אחת ענקית.
ואז הולכים לתור אחרי המזוודות, בתאורה מהבהבת וחלשה עד לא קיימת, שוטרים קשוחים בכל פינה. פרצוף אטום שכמו יצוק מבטון.
המזוודות מגיעות, בניכוי אלו של הבישי-מזל, יוצאים החוצה. קור פתאומי. מחכים לאוטובוס לאומן. שהתעכב משום מה. בסוף מגיע, נדחקים, עולים. נוסעים. מגיעים באמצע הלילה. לאן עכשיו? אין מפתח, המפתח נמצא, פותחים את הדלת, מגיעים לדירה איומה. ריח עצום של עובש וטחב.

אוכלים קצת שימורים, קורסים על המיטות ומתרגלים לריח איכשהו. חלק מהמבוגרים הולכים לציון, עושים תורנויות, לא מסוגלים עוד להתאפק...
למחרת הולכים כולם ביחד לציון, זה המקום הנכסף? בית קטן ופשטני, לבנים צהובות, מצבה צנועה עם פרוכת שחורה. שטח לא גדול בכלל המוקף במעקה פח או משהו אחר מאולתר. האנשים סביב דומעים, חלקם, מתפללים. עושים 'עבודות'. כל אחד שקוע עמוק עמוק בעולם שלו, במקום מיוחד שנפתח רק שמגיעים לציון הקדוש.

והנה מגיע ראש השנה.
יום הדין!
מתפללים במבנה רעוע, רוחות, גשם, קור, נחלים-נחלים של מים זורמים במאונך ובמאוזן מסביב.
מי שנאלץ לצאת לשירותים, השתדל בכל כוחו שלא יצטרך שוב עד אחרי התפילה...

איך השמחה מציפה את הקהל. להיות באומן בראש השנה! החדווה שמרחפת ומעלה את השוהים הרבה מעל הקרקע הבוצית. התחינות, החיבור העמוק לקב"ה. ההזרקה הזו של חוויה רוחנית טהורה ישירות לווריד. אומן אומן ראש השנה.

רבי נחמן מצליח להבעיר אש עזה בכל תלמיד ותלמיד שלו, אש של געגועים להשם יתברך, של קשר אישי לוהט וחם, מעלה גיצים, בהתלהבות, מעל לכל הגיון או כלל.
וכשרבי נחמן מבקש-מצווה, עושים. מגיעים לאומן. מה שמניע את התלמידים זו בערה חזקה, פנימית. איך אפשר להווכח עליה בכלל ולדבר עליה בכלים לוגיים עניניים וקרים?
יש קורונה, אין קורונה, יש ויזה, אין ויזה, יש כסף, אין כסף, יש כרטיס טיסה, אין, יש איפה לאכול, אין, יש איפה לישון, אין, יש מחזור, אין, יש בגדי שבת, אין, יש מעיל גאטקעס וצעיף, אין, יש חשק, אין חשק, לא רלוונטי. נוסעים! היידה!

ולסיום המלל.
רבי נתן אמר פעם, וסליחה על הציטוט הלא מדוייק, שהוא יכול לתת פירוש על המהר"ם שיף הכי קשה - אך לא יכול לפרש את היהודי הכי פשוט.

ואני שואל;
רבויתי.
את הברסלבער'ס אתם מנסים לפרש?...
איך אפשר בכלל. זר לא יבין.
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
תמיד זה טוב ש@Natan Galant כותב. עסיסי, איכותי ומעניין.
אבל תרשה לי להעיר שיש רבים וטובים שברכו את חלק גדול מהנוסעים מידי שנה שיזכו להפסיק עם זה.
כן, ברכו באמת מכל הלב.
מסיבות שהצינעה יפה להם, וד"ל.
אז, בואו נזכור שבתוך קהל האלפים, יש ויש.

ומשום מה, רבים מאד מאד מאלו שכן כדאי שיסעו - עד כמה שאני מכיר - אינם בעניין השנה, מלבד תפילות על כך.
נתן שליט"א, לתגובתך.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
תמיד זה טוב ש@Natan Galant כותב. עסיסי, איכותי ומעניין.
אבל תרשה לי להעיר שיש רבים וטובים שברכו את חלק גדול מהנוסעים מידי שנה שיזכו להפסיק עם זה.
כן, ברכו באמת מכל הלב.
מסיבות שהצינעה יפה להם, וד"ל.
אז, בואו נזכור שבתוך קהל האלפים, יש ויש.

ומשום מה, רבים מאד מאד מאלו שכן כדאי שיסעו - עד כמה שאני מכיר - אינם בעניין השנה, מלבד תפילות על כך.
נתן שליט"א, לתגובתך.
בדיוק בגלל השוליים, חשוב להזכיר את הליבה, את אלפי החסידים השקטים שלא עושים צלצולים ורעש, עליהם ולכבודם המאמר.
 

אני וביתי

משתמש מקצוען
בדיוק בגלל השוליים, חשוב להזכיר את הליבה, את אלפי החסידים השקטים שלא עושים צלצולים ורעש, עליהם ולכבודם המאמר.
זה נראה שהשקטים נשארו בישראל.
אני מכיר חסיד ברסלב שנסע בזמן המשטר הקומניסטי ועכשיו בכלל לא חשב ליסוע גם אם היה אפשרות חוקית.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה נראה שהשקטים נשארו בישראל.
אני מכיר חסיד ברסלב שנסע בזמן המשטר הקומניסטי ועכשיו בכלל לא חשב ליסוע גם אם היה אפשרות חוקית.
זה מה שכתבתי.
ואל דאגה, גלנט בחור מוכשר, הוא הבין.
לא סתם הוא לא התייחס...
אה, נתן?
 

lab

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
מסיבות שהצינעה יפה להם, וד"ל.
בתחקיר שעשו לאחרונה על אומן באחד מערוצי התקשורת
שאלו את היוצר:
"ומה עם כל ה..."
והוא ענה כמשיח לפי תומו ולא מדובר באיזה ברסלבר
"תאמינו לי שזה הדבר הראשון שחיפשתי אחריו
ופשוט לא מצאתי"
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
@Natan Galant ריגשת!
ממש ניקיון של כל המים העכורים שניתזו שם וגילוי הברק האמיתי!
תודה :)
תודה רבה. יישר כוח, לכך כיוונתי...
לא כל כך קשה למצוא את האנשים עליהם אני מדבר.
חפשו אותם בכל בית כנסת ברסלב באזור מגורכם, בעיקר בספסלים האחוריים, תראו אותם אחרי שחרית עם רבינו תם, לומדים הלכה ברצינות, שקטים, מלאי תוכן. פה ושם שערות לבנות או מאפירות.

יש המון חסידים כאלו, רק צריך לדעת איפה לחפש (לא מול בלפור, למשל).
 

רחל סרולוביץ

כתיבה שיווקית וקופירייטינג
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ברצוני להגיב על הפוסט היפהפה הזה.

מסתפקת אם פוסט כזה יכול לשכנע אנשים מבחוץ, אם הוא נשען כולו על התזה של 'לא תבינו עד שתהיו שם', אבל אין ספק שהוא מאיר את הסיפור ונותן הצצה נהדרת לאחורי הקלעים, לתוכן העניינים, לליבת הדברים.

על דבר אחד המעיק עליי בכל השיח הזה של זוכי הלוטו המסתופפים בצילו של רבי נחמן, אני מבקשת להרחיב.

נתחיל מדמיון מודרך: בואו נחשוב שהציון הקדוש, מקום משכנו של רבי נחמן מברסלב, היה ממוקם בארץ, במרכז. גג שלוש שעות נסיעה מכל הכיוונים, אוטובוסים מאורגנים, שאטלים מהאיזור, כרטיסי כניסה צבעוניים, אבל פה- במרכז.

נפרדים מהאישה רק ליומיים- לא סיפור נורא, רוכשים כרטיס בעשרות שקלים- סביר בהחלט, ומפליגים למרכז, לאולפנות בני עקיבא, אוהלים או משהו אחר בסגנון.

עכשיו תקשיבו, ותקשיבו טוב.

יש בארץ שלנו עוד הרבה מאד חסידים, רבים מספור, שנוסעים לרבי על ראש השנה. בכל החסידויות המייחסות את עצמן לבעל שם טוב קיימת חשיבות ראשונה במעלה להסתופפות בצל האדמו"ר בראש השנה, לתפילות ביום הדין יחד עם הסנגור היחיד שמסוגל להיות הצינור בינינו לבין בורא העולם.

וחסידים אלו כמו חסידים, ולא משנה אם שם החסידות שלהם מתחיל בס', בפ' או בב', יעשו הכל, אבל הכל, כדי להיות אצל הרבי שלהם. זה אולי לא כולל טיסות, כי הידד והם נמנים על חצר חסידות השוכנת כבוד בארעא דישראל,

אבל זה כולל חדר בפנימיית בחורים יחד עם עוד 5 אברכים והשארת האישה בביתה- עם אימא, חמות, אחות, גיסה או לבדד,

או שזה כולל השכרת דירה לשהיית המשפחה בירושלים, בני ברק ושות' בסכומים שחוסכים אליהם כבר מחשוון,

או שזה כולל אירוח של סרדינים בבית החמות שלמזלה (או שלא) מתגוררת בעירו של האדמו"ר.

ועוד כהנה וכהנה. תפסו לכם חסיד או שניים לשעה של סיפורי מעשיות על נסיע'ס לראש השנה- ובמקביל דברו עם הוצאה לאור כי אוטוטו יש לכם עב כרס ורב מכר.

עכשיו תודו,

הרבה מאד מהרעש סביב הנסיעה לאומן, כמו גם המגבלות שעומדות בעוכריה השנה, נולדו בשל היותה ממוקמת קצת יותר רחוק, בעומקה של אוקראינה. ולאוקראינה, מה לעשות, צריך מטוס, כרטיס, מזוודת אוכל, יום יומיים מעבר לחג לטיסה והתארגנות וכו' וכו'- כפי שהפוסט הזה מפליא לתאר.

אז אל תאמרו אתם לא מבינים. אינכם יודעים. לא חשתם. אוהה, חשנו גם חשנו. הרבי שלנו, בס', בפ' או בב', קורא לנו אליו לראש השנה, ובשביל זה אנחנו מוסרים נפש אם מתבקש, שופכים כסף אם נדרש, ונשארים לבד אם צריך.

ידעתם מה מרגישים חסידי איקס ביוצאם מן הקודש אחר מוסף של ראש השנה? יכולים לשער בנפשכם מה מתחולל בנשמתם של חסידי וואי בתקיעות השופר של רבם?

כולנו רוצים להיות אצל הרבי בראש השנה, כולנו עושים הכל בשביל זה, כולנו נקרעים, כולנו משלמים מחירים כאלה ואחרים. כולנו מתגעגעים להיכלו של הרבי שלנו, לתפילות עימו, למראהו המלאכי והבלתי נתפס ביום הדין.

אז אולי הרקע, התפאורה וניצבי העלילה קצת שונים, אבל בסוף לכולנו כחסידים אותה מטרה. יקרה מכל יקר, עצומה מכל עוצמה, גבוהה מכל גבוה.

כולנו נוסעים לרבי.
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
ברצוני להגיב על הפוסט היפהפה הזה.

מסתפקת אם פוסט כזה יכול לשכנע אנשים מבחוץ, אם הוא נשען כולו על התזה של 'לא תבינו עד שתהיו שם', אבל אין ספק שהוא מאיר את הסיפור ונותן הצצה נהדרת לאחורי הקלעים, לתוכן העניינים, לליבת הדברים.

על דבר אחד המעיק עליי בכל השיח הזה של זוכי הלוטו המסתופפים בצילו של רבי נחמן, אני מבקשת להרחיב.

נתחיל מדמיון מודרך: בואו נחשוב שהציון הקדוש, מקום משכנו של רבי נחמן מברסלב, היה ממוקם בארץ, במרכז. גג שלוש שעות נסיעה מכל הכיוונים, אוטובוסים מאורגנים, שאטלים מהאיזור, כרטיסי כניסה צבעוניים, אבל פה- במרכז.

נפרדים מהאישה רק ליומיים- לא סיפור נורא, רוכשים כרטיס בעשרות שקלים- סביר בהחלט, ומפליגים למרכז, לאולפנות בני עקיבא, אוהלים או משהו אחר בסגנון.

עכשיו תקשיבו, ותקשיבו טוב.

יש בארץ שלנו עוד הרבה מאד חסידים, רבים מספור, שנוסעים לרבי על ראש השנה. בכל החסידויות המייחסות את עצמן לבעל שם טוב קיימת חשיבות ראשונה במעלה להסתופפות בצל האדמו"ר בראש השנה, לתפילות ביום הדין יחד עם הסנגור היחיד שמסוגל להיות הצינור בינינו לבין בורא העולם.

וחסידים אלו כמו חסידים, ולא משנה אם שם החסידות שלהם מתחיל בס', בפ' או בב', יעשו הכל, אבל הכל, כדי להיות אצל הרבי שלהם. זה אולי לא כולל טיסות, כי הידד והם נמנים על חצר חסידות השוכנת כבוד בארעא דישראל,

אבל זה כולל חדר בפנימיית בחורים יחד עם עוד 5 אברכים והשארת האישה בביתה- עם אימא, חמות, אחות, גיסה או לבדד,

או שזה כולל השכרת דירה לשהיית המשפחה בירושלים, בני ברק ושות' בסכומים שחוסכים אליהם כבר מחשוון,

או שזה כולל אירוח של סרדינים בבית החמות שלמזלה (או שלא) מתגוררת בעירו של האדמו"ר.

ועוד כהנה וכהנה. תפסו לכם חסיד או שניים לשעה של סיפורי מעשיות על נסיע'ס לראש השנה- ובמקביל דברו עם הוצאה לאור כי אוטוטו יש לכם עב כרס ורב מכר.

עכשיו תודו,

הרבה מאד מהרעש סביב הנסיעה לאומן, כמו גם המגבלות שעומדות בעוכריה השנה, נולדו בשל היותה ממוקמת קצת יותר רחוק, בעומקה של אוקראינה. ולאוקראינה, מה לעשות, צריך מטוס, כרטיס, מזוודת אוכל, יום יומיים מעבר לחג לטיסה והתארגנות וכו' וכו'- כפי שהפלאת לתאר בפוסט שלך.

אז אל תאמרו אתם לא מבינים. אינכם יודעים. לא חשתם. אוהה, חשנו גם חשנו. הרבי שלנו, בס', בפ' או בב', קורא לנו אליו לראש השנה, ובשביל זה אנחנו מוסרים נפש אם מתבקש, שופכים כסף אם נדרש, ונשארים לבד אם צריך.

ידעתם מה מרגישים חסידי איקס ביוצאם מן הקודש אחר מוסף של ראש השנה? יכולים לשער בנפשכם מה מתחולל בנשמתם של חסידי וואי בתקיעות השופר של רבם?

כולנו רוצים להיות אצל הרבי בראש השנה, כולנו עושים הכל בשביל זה, כולנו נקרעים, כולנו משלמים מחירים כאלה ואחרים. כולנו מתגעגעים להיכלו של הרבי שלנו, לתפילות עימו, למראהו המלאכי והבלתי נתפס ביום הדין.

אז אולי הרקע, התפאורה וניצבי העלילה קצת שונים, אבל בסוף לכולנו כחסידים אותה מטרה. יקרה מכל יקר, עצומה מכל עוצמה, גבוהה מכל גבוה.

כולנו נוסעים לרבי.
יפה מאוד.
חותם על כל מילה, ומוסיף:
בגלל השוליים הרבים (שלא קיימים בשום אופן בחצרות שמתחילות בג' ו' או ש') יש לברסלב כולה ולעליה לאומן תדמית מאוד מסויימת, שמשכיחה את המהות...
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  62  פעמים

לוח מודעות

למעלה