אבא'לה פושט יד | לביקורת

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כידוע, אני אחד המבקרים היותר קשים כאן בפורום. אז זה הזמן להחזיר לי. תנו בראש, ואל תוותרו על שום הערה. אשמח גם לעצות היכן אפשר לקצר כדי שייכנס למיטה הצרה של האתגר.


מים רבים לא יוכלו

"הראש־ישיבה, בסוף נישאר בלי בחורים, מה ההיגיון להעיף עוד ועוד?" שאל חיים, תלמידו חביבו של אברומי. "תבין, חשבנו שאפשר לנהל ישיבה בלי משטר. נו, אז חשבנו. בטובות לא עבד. אין ברירה," ענה אברומי תוך שהוא מדבלל בזקנו האדמוני ומספר קמטים טריים מסתללים על מצחו.

אברומי הביט בכאב על חיים, כביכול נאחז בתלמיד הכמעט יחיד שעוד נאמן לו ורוחש לו כבוד, גם בנקודת משבר שכזו בה עשרה בחורים מועפים על רישיון נהיגה. הוא החל להריץ בזיכרונו איך הכל התחיל. גם אביו מה'מועצת' וגם חמיו הדגול, שניהם כאחד יותר מרמזו לו שפתיחת ישיבה בגיל שלושים וחמש היא צעד חפוז. עם כל הכבוד, ויש המון כבוד לעילוי שכמוהו, ישנם דברים שצריכים עוד כמה זיפי שיבה. אבל אברומי – פצצת אנרגיה – לא יכול היה לאצור בקרבו את מאגרי הלומדס' הצמאים לשומעים־יונקים שמפיהם יוסד עוז, וכך קמה בקול שאון ישיבת 'הדר־יעקב'.

בשלוש השנים שמפתיחת הישיבה הרישום צלע, הם נאלצו לקבל פריפריאלים וכאלה. והיו גם את אלו שהגיעו ל'קיבוץ' ושמו־עליו־קצוץ, "כולה כמה וועדים מעלינו" צחקו מאחורי גבו. הרשמים הנלהבים שנשכרו בכסף מלא הסבירו לו שכך מתחילים, ובעז"ה בהמשך החלשים יתנפנפו והישיבה תלך ותזנק, ואפילו מרן הבטיח שישיבתו תחשב לאחת מישיבות ה'מזרח' וגבולו יורחב בתלמידים למאות ולאלפים.

אז אמרו. כעת, כמה מביש, סדר אל"ף נראה בית־קברות. מלבד עשרת הכישריינעס' שהועפו, הועפו השבוע עוד עשרים חרפנים שהבריזו מהסדר־חירום שהוכרז לכבוד משרד הדתות, ומי שנשאר אלו כמה "בינונים" שעוד עושים טובה ומנשנשים קצת קצויס' ונתיבעס'.

אברומי נכנס הביתה, ודבורה שוב מרוחה בפרצוף חמוץ. "מה קרה?" שאל. דבורה היססה, היא שמה לב שאברומי שקוע בבעיות שלו והילדים הביולוגים קצת פחות מעסיקים אותו, אך לבסוף דיווחה ביובש: "שוב זרקו אותו, אל תשאל איפה תפסו אותו." אברומי תפס עצבים, ורץ מהר לחדרו של נתי אחוז אמוק. "למה אתה עושה בושות?! אתה הרי אוהב ללמוד, אתה יודע כמה שה'תיירה' היא מתוקה וחשובה, מה הבעיה שלך?! אחרי החתונה מחכה לך כבר תפקיד בכיר בהדר־יענ'קב. אז פעם אחרונה שאני שומע כזה דבר, וכעת לך לסלון לחזור על הסוגיות שלמדו השבוע. נו, מהר".

למורת רוחו של אברומי, נתי אהב מאוד לצייר. דבורה הייתה מספרת לנתי שגם מרן הגרודנער היה אוהב אומנות ומדי פעם היה בונה חפצי נוי נאים, כי אין כל פסול בביטוי האומנותי של הנפש ואדרבה זהו דבר חשוב שאסור לחנוק אותו. אבל אברומי לא הכיר בסיפורי הבדים האלו ומבחינתו כל ציור קלוש ומטופש נוגס בחלקו בעולם האמת. המסלול של נתי לשנים הקרובות היה אפוא די צפוי ומוכר, נשמה טהורה שנלכדה בין מלחציים שתחילתן הישגים וסופן כבוד.

אברומי חש קדוש מעונה. הוא משקיע מתמצית דמו למען ילדיו ותלמידיו. ידוע שממתינים לו ח"י דקות לסיום השמונה־עשרה רק משום שהוא מונה בפני הבורא את שמותם של כל התלמידים, מתפלל להצלחתם מעומק לבו. אין לו ספק שכל הצרות, ויש רבות, אינן אלא ייסורי אהבה. כל 'קרעכץ' מקדם אותו לפנתאון הנערץ של גדולי ראשי הישיבות.

לכן, כשאברומי רואה את חיים השקדן, הוא משכנע את עצמו שזהו בן אמתי, ילד שלמדו רבו תורה, ממנו הישועה, הוא נחמתו בעניו. אבל כאשר הישיבה מתפוררת, הלחצים על חיים, מבטנו ומהוריו, לעזוב את הבִּיצה הזאת ולעבור לישיבה נורמטיבית, הולכים וגוברים וחיים כבר בדרך לישיבת מיר, מבין שאם הוא באמת רוצה שטייגען, אזי צודקים אלו שדרשו את נח לגנאי, כי מה החכמה להיות ראש בישיבה של שועלים.

חיים לא מסוגל לבשר את הבשורה הנוראית לאברומי, ולכן אביו מתנדב להודיע שחיים עוזב והוא האשם בדבר, חלילה לא חיים. בתגובה, אברומי מתעלם מחיים ולא מוכן אפילו להחליף איתו מלה. "אני איתך גמרתי", הוא מודיע לו. "הוא מרגיש טישו שנזרק לאחר השימוש," מסביר לו המשגיח, "אבל אתה תמשיך הלאה ועוד תעשה לנו כבוד!"

זקנו של אברומי החל מלבין. הישיבה נזלה לו מבין האצבעות. הקש ששבר היה ביום ששמע מאחורי הדלת שיחה בין בחורים: "מה, לא שמעת שקוראים לישיבה 'רפאל־הדר־יעקב'? כבר לפני שבועיים הוספנו לה שם, ומשמים ירחמו". אברומי קרס לתוך כורסת העור ודמעות דוקרות הצליחו להתפלח מבעד לעור הפיל שלו.

* * *

"הפרצוף שלך מוכר לי, למדת פעם בהדר־יעקב?" שאל הבחור כשהגיש לו את הקפה. חיים, כעת אברך, שזה לו כמעט עשור בישיבת מיר, פתח עיניים תמהות מול התכשיט שמעבר לדלפק. הוא כבר רכש ממנו עשרות כוסות קפה ומעולם הוא לא שמע שאלה כה מפתיעה. אבל כעת החנות ריקה, וה'צדיק' המשיך וירה: "אני הבן של הראש־ישיבה שלך, ואם אני לא טועה, הוא מאוד אהב אותך, נכון?" חיים, שכבר בישיבה זיהה פוטנציאל רחובי בילד, התארגן במהירות עם המלים המתאימות. "נכון מאוד, אני כעת נזכר, אחי. נתי, נכון?" העניינים התגלגלו במהירות, בשבת כבר התארח נתי אצל חיים, והנשמות החלו להתקרב.

* * *

"חשבתי להביא השבוע את אביך, אין ספק שהזמנה כזו תכבד אותו מאוד, ובכל זאת, מגיע לו" אמר חיים, אבל נתי היה המום. "מה נסגר, אתה לא יודע שאני כבר שנים לא מדבר איתו?!" חיים לא נבהל והוא הסביר לנתי שאמנם מאז הקימו את המסגרת השבועית הוא – נתי – מעולם לא פספס, בטח לא בשבוע שבו הצליח לצוד סטוק שמן של חברים מכיכר החתולות, אבל לא יקרה כלום אם השבוע הוא ינוח קצת בדירה. "כבר אין לנו את מי להביא, ואני בהחלט חושב שלאבא שלך יש מה למכור".

נתי הבין שאין לו סיכוי נגד חיים והם סיכמו שכמדי שבוע הוא יביא את הכיבוד שהבוס שלו תורם ואף יישאר מעט בסדר הלימוד, ולפני שאבא'לה־היקר־שלו יפציע, הוא ייכנס לחדר־קפה הקרלינאי, שם ימתין עד שהאבא יגמור לשפוך מה שיש לו בבטן.

חיים יושב ובלבו חמלה ואמפתיה לאיש שמתבוסס כיום במוזיאון שבו כמה עֶלְטֶערער'ס של בטן־גב עם שאריות של אברכי ויסוצקי שטרם מצאו 'כולל' חדש. אברומי עומד מצונף בתוך הפראק, נראה שהחיים עשו לו "בית־ספר", והוא כעת שפוף ועניו יותר, כבר לא אותו כריזמטי ונחרץ. הוא יישר מבט לתוך עיניהם של הנשמות היקרות שישבו מולו משתוקקות. לא שהוא רצה, אבל בהארה שמימית של רגע, הוא הבחין שם עמוק בנתי שלו. הוא הבין פתאום שגם בתוך ג'ינס וטריקו שוכנת נשמה טהורה שכל בוץ וכל רפש לא יכולים לה, והיא משתוקקת וכוספת לצור מחצבה לפי שגם היא מן העליונים. הוא ראה לראשונה את הלב הרגיש והאבוד שמתחבא עמוק מאחורי תליון דהוי. לרגע חשב שנתי שלו זה משהו אחר, אך רגע אחר כך הפנים שהוא בידיו חנק את הפוטנציאל ואולי באמת דבורה צדקה. פיו עסק בהוויות דאביי ורבא, אבל לבו נדד הרחק, מי יודע היכן מסתובב כעת נתי שלו. הוא לא מסוגל, אבל הוא מרגיש שהוא חייב לחפש אחריו בשווקים וברחובות ולחבק אותו בכוח עד שיתנערו כל הקליפות והמחסומים. למזלו של אברומי, עמד לו כישרונו שלא להתבלבל והוא סיים את השיעור לקול תשואות היקרים שישבו מולו.

אברומי נעמד מול חיים. שתיקה קצרה. "חיימ'קה, נשארת בחור יקר כפי שהיית, כעסתי עליך כלפי חוץ רק לתועלת, שמא עוד תשוב יום אחד למקום הכי טוב עבורך. כעת זה כבר לא רלוונטי, הסטרא־אחרא לא נותן. בכל אופן ראיתי שהבחורים נהנו ואני שמח שהזמנת אותי לשיעור. לא ייאמן מה שעשית כאן, איך הצלחת למשות נשמות מעמקי השאול־תחתית?!" שאל אברומי בסקרנות.

חיים פלט קצרות: "זה לא אני, התשובה נמצאת כאן מאחורי הדלת, אבל - - -" אברומי לא חיכה ובנחרצות אופיינית פתח את הדלת. הוא קפא. גם הוא. שניהם. חיים הציץ, אבל פספס את הרגע. כעת הם עמדו שם שניהם מחובקים, האחד נבוך והאחד בוכה. זה נבוך מחיבוק ראשון שהוא זוכר אי פעם מאבא, וזה בוכה על כל השנים בהן אטם את לבו. כעת עוצם אברומי את עיניו והוא נזכר באִמרת הסבא קדישא מדרעכוויץ לפיה אבא שבשמיים לעולם לא סוגר את הדלת, הוא מחכה גם לילד שהלך רחוק. כמו אמא שיושבת ומחכה ליד הדלת לילד שניתק את הקשר, אולי הלילה הוא יבוא, כך גם הקב"ה – ידו פשוטה לקבל שבים, הוא לא מושך את ידו אף לרגע, והרי "הפושט יד – נותנים לו". הנה, אבא, נותנים לך!!! - - -
 

אמא ומתכנתת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מקסים. כתוב בצורה אותנטית ונוגעת ללב.

מה שהפריע לי לאורך כל הסיפור, הוא השימוש במשלב נמוך מדי. בביטויי סלנג (גם אם ישיבתי) שיכולים להשתבץ אולי בתוך השיח שבסיפור, אבל פחות בתיאורים שסביב.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
מהלך יפה
כתוב בסגנון קצת נישתי, אבל זה לא נורא
מפריע לי המעבר החד בתחילת הסיפור בין התיאור על חיים, לסיפור של נתי.
מפריעה לי מעט התפיסה הסטריאוטיפית בחלק האחרון של הסיפור: "שגם בתוך ג'ינס וטריקו שוכנת נשמה טהורה שכל בוץ וכל רפש לא יכולים לה, והיא משתוקקת וכוספת לצור מחצבה לפי שגם היא מן העליונים."
זה משהו שלא צריך לכתוב, צריך להבין את זה מתוך התוכן.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מהלך יפה
כתוב בסגנון קצת נישתי, אבל זה לא נורא
מפריע לי המעבר החד בתחילת הסיפור בין התיאור על חיים, לסיפור של נתי.
מפריעה לי מעט התפיסה הסטריאוטיפית בחלק האחרון של הסיפור: "שגם בתוך ג'ינס וטריקו שוכנת נשמה טהורה שכל בוץ וכל רפש לא יכולים לה, והיא משתוקקת וכוספת לצור מחצבה לפי שגם היא מן העליונים."
זה משהו שלא צריך לכתוב, צריך להבין את זה מתוך התוכן.
האם לא מובן שבעצם הציר המרכזי כאן זה אברומי, ולכן חיים ונתי מסתובבים סביב הציר שלו?
מקבל את ההערה בסוף, אקצר את המשפט.
תודה!
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
סיפור מקסים!

לא יודעת למה, אבל המקפים העליונים (¯) קצת מציקים לי בעין. אולי כי יש שימוש נרחב בהם או בעצם היותם.. פחות מורגלים לזה היום…
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
סיפור מקסים!

לא יודעת למה, אבל המקפים העליונים (¯) קצת מציקים לי בעין. אולי כי יש שימוש נרחב בהם או בעצם היותם.. פחות מורגלים לזה היום…
תודה!
המקפים העליונים הם בעצם במקום המקפים באמצע שמשתמשים בהם היום, אולי מחוסר ברירה, וכך מקובל בספרות המקצועית. וזאת בשונה מקו מפריד הארוך יותר שמטרתו שונה.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
אברומי עבר כאן תהליך. הרעיון ברור וחשוב, ויש בהחלט מה ללמוד ממנו.
אישית, לא כל-כך התחברתי, כי היה חסר לי יותר עומק ומורכבות. אברומי תואר שטחי וחד מיימדי בצורה שלא הרגישה לי אמיתית. פתח ישיבה אף שכולם אמרו לו שלא. זה עוד מילא. אחר כך ניסה לנהל אותה ללא משטר כלל - ולא הלך. אי לכך הלך לצד השני - ניסה להעיף את כל מי שזז שלא כרצונו, ונשאר בלי בחורים.
הבן שלו נזרק - והוא לא מדבר איתו מילה, אלא זורק לו כמה משפטים שבלוניים.
חסרות לי התלבטויות, רצונות מעורבבים, חלקם טהורים, חלקם מוטעים, חוץ מהרצון האחד להיות בעמדה. גם אנשים שטועים, יש להם ערבוב בלב של כל מיני דברים. והם לא כאלה שטחיים וחסרי לב.
בסוף התחיל להרגיש קצת - וגם אז מסקנות שחור לבן: אולי דבורה צדקה. כאילו הציור זו הבעיה של ילד עם אבא כזה. ומאחורי כל הג'ינסים יש נשמות משתוקקות.

ואם יורשה לי, אגלוש לנושא שמציק לי לאו דווקא כאן, כפי שראיתם אולי גם בהתכתבויות אחרות. רבים מאלה שרואים את הנשמות המשתוקקות אחרי כל גינס וטריקו, ואצל אנשים טועים ומבולבלים ומה לא - לא רואים כל נשמה משתוקקת מאחורי כל פראק וקפוטה. אין שם כמעט נשמה, לדידם. אלא שטחיות ורצון לכבוד ועמדה, ושבלונות ואטימות ומוסכמות חברתיות ותו לא...
אם כולם כאלה נשמות, לפחות שזה יהיה בעקביות...

סליחה על הגלישה, ועל הביקורת. מקווה שלא הגזמתי.
 
נערך לאחרונה ב:

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ואם יורשה לי, אגלוש לנושא שמציק לי לאו דווקא כאן, כפי שראיתם אולי גם בהתכתבויות אחרות. רבים מאלה שרואים את הנשמות המשתוקקות אחרי כל גינס וטריקו, ואצל אנשים טועים ומבולבלים ומה לא - לא רואים כל נשמה משתוקקת מאחורי כל פראק וקפוטה. אין שם כמעט נשמה, לדידם. אלא שטחיות ורצון לכבוד ועמדה, ושבלונות ואטימות ומוסכמות חברתיות ותו לא...
אם כולם כאלה נשמות, לפחות שזה יהיה בעקביות...

.

יופי של אבחנה!
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
אברומי עבר כאן תהליך. הרעיון ברור וחשוב, ויש בהחלט מה ללמוד ממנו.
אישית, לא כל-כך התחברתי, כי היה חסר לי יותר עומק ומורכבות.

אמת.
גם אני הרגשתי ת'שחור לבן הזה.
חד מימדי ולא באמת מכיר ת'מקום של אברומי. מסכימה גם עם זה שלא הציור היה מציל את חיים וכו', וגם עם מה שכתב @יואל ארלנגר לגבי התפיסה הסטריאוטיפית. לא רק בסוף. לאורך הסיפור כולו, וההאכלה בכפית קשה לי.

@מרחבית
יש הרבה מאד במה שכתבת על הנשמות הטהורות. נראה לי שזה נובע מהמחשבה שבבחורי הג'ינס- לא חושבים שיש נשמה, אז זה שווה אמירה, ובאלו בקפוטה- זו אכסיומה שיש תמיד נשמה, אז מוצאים לנכון להעמיד את זה בסימן שאלה.
ככלל, אנשים, לדעתי, רוצים לעורר התבוננות כשהם כותבים- בעצמם, באחרים, בתופעות,
לכן תמיד ידגישו את מה שפחות מוכר או מקובל לחשוב.
אבל בהחלט יש מקום לתשומת לב למורכבויות, בעיקר בדמות שבה עוסק הסיפור או הקטע.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
תודה על ההערות הנפלאות, אחת אחת!
חסרים כאן עכשיו הרבה דברים שהיו כתובים ונאלצתי לקצר ולחתוך, אולי באמת חבל לבזבז על האתגר הנוכחי. יש דברים שאי אפשר לפרט עד הסוף, והקורא צריך לקלוט את הדמות מבין השורות.
האבחנה של הנשמות נכונה, אבל יפה ענתה כנפיים שזה בא לאזן את המובן מאליו.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
לא רואים כל נשמה משתוקקת מאחורי כל פראק וקפוטה. אין שם כמעט נשמה, לדידם. אלא שטחיות ורצון לכבוד ועמדה, ושבלונות ואטימות ומוסכמות חברתיות ותו לא...
כל מילה
אני אוהב לעסוק בהם
אממ בעצם לעסוק בנו, האנשים הרגילים.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אני מוכרח להבהיר שרוב ההברקות כאן רווחות בעולם הישיבות ואינן המצאות שלי. בכלל הרקע שמתואר במחצית הראשונה הוא קרוב לאמת ההיסטורית, בעוונות. האמת מקשה על הכתיבה הספרותית...
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
האמת מקשה על הכתיבה הספרותית...
לגמרי. כי כשהמציאות עולה על כל דמיון, פעמים רבות זה נשמע מפוברק בכתיבה.
סוג הדברים שכשתשמע עליהם במציאות, תגיד- לא יאומן!
כשתקרא אותם,תרגיש-לא אמין!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה