מערך שיעור על הויתור/ רחל אימנו

תמר צלמת

משתמש פעיל
צילום מקצועי
יש למישהו מערך מוכן על הויתור לכיתה ד-ה?
אפשר לקשר לרחל אימנו אבל לא חייב
תודה ענקית!!
 

s.y

משתמש מקצוען
פתיחה:
המורה מחלקת פתקים ומבקשת מכל בת לכתוב בפתק חלום חיים שיש לה והיא מאוד מקווה שיתגשם.
לאחר מכן מתבקשת כל בת לחשוב על מצב שהיא צריכה לוותר על החלום הזה לעת עתה ולכתוב על דף (בגדול) את התחושה המרכזית שהיא תרגיש אם תוותר על כך. (התחושות שיכתבו יהיו מן הסתם עצב, כעס וכו')
לאחר הסבב המורה כותבת על הלוח 'רחל אימנו'. ומבקשת מהבנות לחשוב על הדמות שלה בהקשר למה שעשינו עכשיו ולהגיד אילו תחושות עולות כשאנחנו חושבות על הוויתור שלה ללאה אפשר לכתוב על הלוח את התשובות.
(התחושות שיכתבו יהיו מן הסתם התעלות, צדקות, אהבה, נתינה, חסד וכו').
המורה מפתחת דיון על ההבדלים שבין התחושות בוויתור הדמיוני של כל אחת על החלום שלה לבין הוויתור של רחל.
נקודות להנחיית הדיון:
רחל אימנו חלמה להתחתן עם יעקב. לא היה לה קל בכלל לוותר על החלום הזה ללאה. אבל היא מסרה את הרצון האישי שלה למען אחותה-כדי שלא לבייש. ידעה שהיא עושה כאן ויתור למען מטרה נעלה ולכן היה לה כוח לעשות אותו נכון.
לחלומות ולרצונות שלנו יש מקום. לא צריך לוותר עליהם בכל מצב אך השאלה היא מה נקודת המוצא-מה אני רוצה או מה רוצים ממני. צריך לדעת שיש מצבים שבהן עלינו לוותר על טובה אישית ועל רצונות אישיים למען מטרות נעלות יותר. וצריך לדעת לבחור ולעשות את הוויתור מכל הלב ובצורה הנכונה
רחל אימנו בחרה לוותר, ויתור אמיתי צריך להיות מתוך בחירה ומתוך הבנה שעושים את הדבר הנכון. רק כך הוא לא ילווה בתחושות החמצה קשות ובתחושות של ניצול.

אח"כ אפשר לספר סיפור על ויתור ועל מעלת הויתור
בהצלחה רבה!!
 

תמר צלמת

משתמש פעיל
צילום מקצועי
פתיחה:
המורה מחלקת פתקים ומבקשת מכל בת לכתוב בפתק חלום חיים שיש לה והיא מאוד מקווה שיתגשם.
לאחר מכן מתבקשת כל בת לחשוב על מצב שהיא צריכה לוותר על החלום הזה לעת עתה ולכתוב על דף (בגדול) את התחושה המרכזית שהיא תרגיש אם תוותר על כך. (התחושות שיכתבו יהיו מן הסתם עצב, כעס וכו')
לאחר הסבב המורה כותבת על הלוח 'רחל אימנו'. ומבקשת מהבנות לחשוב על הדמות שלה בהקשר למה שעשינו עכשיו ולהגיד אילו תחושות עולות כשאנחנו חושבות על הוויתור שלה ללאה אפשר לכתוב על הלוח את התשובות.
(התחושות שיכתבו יהיו מן הסתם התעלות, צדקות, אהבה, נתינה, חסד וכו').
המורה מפתחת דיון על ההבדלים שבין התחושות בוויתור הדמיוני של כל אחת על החלום שלה לבין הוויתור של רחל.
נקודות להנחיית הדיון:
רחל אימנו חלמה להתחתן עם יעקב. לא היה לה קל בכלל לוותר על החלום הזה ללאה. אבל היא מסרה את הרצון האישי שלה למען אחותה-כדי שלא לבייש. ידעה שהיא עושה כאן ויתור למען מטרה נעלה ולכן היה לה כוח לעשות אותו נכון.
לחלומות ולרצונות שלנו יש מקום. לא צריך לוותר עליהם בכל מצב אך השאלה היא מה נקודת המוצא-מה אני רוצה או מה רוצים ממני. צריך לדעת שיש מצבים שבהן עלינו לוותר על טובה אישית ועל רצונות אישיים למען מטרות נעלות יותר. וצריך לדעת לבחור ולעשות את הוויתור מכל הלב ובצורה הנכונה
רחל אימנו בחרה לוותר, ויתור אמיתי צריך להיות מתוך בחירה ומתוך הבנה שעושים את הדבר הנכון. רק כך הוא לא ילווה בתחושות החמצה קשות ובתחושות של ניצול.

אח"כ אפשר לספר סיפור על ויתור ועל מעלת הויתור
בהצלחה רבה!!
וואו תודה רבה!!
 
  • תודה
Reactions: s.y

חנה ש.

צילום אומנותי
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
יוצרי ai
יש לי חומר שכתבתי על אמא רחל מעתיקה לך ואת יכולה לקחת מה שתבחרי:
1 רמב"ע בשער השביעי של ספר הענק, שיר כב.

2

לאורך הדורות, ובמיוחד מתוך סיפורי התורה על נשים גדולות בעם ישראל, אנו פוגשות נשים
עוצמתיות, נשים שהתמודדו עם קשיים, עם כאב, עם חוסר, עם דילמות מוסריות, והן בחרו
בבחירה הנכונה, בחירה שנדרשה לכוחות נפש גדולים ועצומים.
אחת הדמויות, אליה התחברתי באופן אישי, ואני מאמינה כי היא מעוררת השראה לנשים
רבות, היא אמא רחל. הדברים מובאים במדרש, כך אומרת רחל לבורא עולם:
"ריבונו של עולם! גלוי וידוע לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתירה, ועבד בשבילי לאבא
שבע שנים. וכשהשלימו אותן שבע שנים, והגיע זמן נשואי לבעלי, יעץ אבי להחליפני באחותי,
והודעתי לבעלי, ומסרתי לו סימן, שיכיר ביני לבין אחותי, כדי שלא יוכל אבי להחליפני.
ובשעת החופה נכמרו רחמי על אחותי ומסרתי לה את הסימנים". 2
רחל לא רצתה שאחותה תיפגע ותתבייש ולכן מסרה לאחותה התאומה את הסימנים. ויתרה
בגבורה עילאית על הבעל המיועד לה, אותו היא רצתה. כשרחל ויתרה היא ידעה שמצד אחד
היא עוזרת לאחותה, אבל מצד שני, בסופו של דבר, יעקב יהיה מרומה. לכאורה היה עליה
להיות נאמנה ליעקב, חתנה, ושיקול זה היה גם משתלם בעבורה.
אם נתבונן - רחל היתה מצויה בסביבה שלילית, והיתה נתונה ללחץ לא הוגן, בגלל אבא
שלה, לבן, שהחליט לרמות את יעקב אבינו. ההרגשה הטבעית הינה הרגשה של קושי עצום,
הקושי מתעצם כאשר מי שנמצא מולנו פועל שלא כהוגן, וזה נותן את התחושה שאנחנו לא
אמורים להיות חלק מהסיטואציה הזאת. ובכל זאת רחל ידעה מה לעשות, היא בחרה נכון,
והבחירה היתה לא לפגוע באחותה.- על ויתור זה זכתה רחל להבטחה: "ושבו בנים לגבולם". 3
מרחל אימנו אנחנו למדות לא רק על הבחירה בויתור עצמו אלא גם על המניע, רחל בחרה
שלא לפגוע, כי זהו רצון ה', למרות חוסר הנאמנות לכאורה, ליעקב. במילים אחרות: אין כאן
שאלה של 'נאמנויות' אלא מדד של פגיעה מול אי פגיעה; מדד מוסרי המתעדף את החלש,
הפגיע. לפנינו משבר שגילה העדפה מוסרית והצמיח מציאות ייחודית של מידות מופתיות.

רחל – עוררה את מידת הרחמים – רחל בגימטריה קטנה שווה י"ג 15 – המספר שמזכיר לנו
את 13 מידות הרחמים; רחל, כל מהותה רחמים. בזכות מעשיה של רחל שנבעו ממידת
הרחמים, נזכה שבורא עולם ירחם עלינו, וירפא את שברנו, שבר הגלות; ומתוך הגלות יתגלה
כבודו יתברך. - הצרות, המשברים והקשיים אותם אנו עוברים משולים לצירי לידה, לפני
הגאולה לה נזכה בקרוב, בזכות רחל שנתנה לנו את הכוח לוותר, רחל אימנו שהזרימה בנו
את כוח ההתגברות - זהו החמצן ההכרחי ללידה, הלא היא גאולת ישראל. - רחל אמא יקרה,
ויתרת בחייך אף במותך, לא זכית לגדל את בנך עליו מסרת את נפשך בעודך יושבת על
המשבר, ולא זכית לקבורה עם יעקב אבינו, אבל זכית להביא את ההבטחה של הגאולה
לבניך, זכית להביא לקשר של חיבור ושלמות של בורא עולם עם בניו, זכית להביא לגילוי
כבוד ה' בעולם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה