עזרה קצבת ילד נכה - 'טיפים'

בחיפוש

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
מאוד מסכים
במיוחד בתחום תקשורת תצטרכו לעבור אבחונים אם האבחונים טובים והרקע מתאים תקבלו בקלות וחברה/עו"ד לא תחסוך לכם כמעט בכלל
כדאי להזדרז ככל האפשר (אבל לא על חשבון לעשות את התהליך נכון) כל חודש שעובר מפסיד קצבה של חודש והתהליך יכול לקחת זמן
יש אשכול גדול אם שם מלחיץ אבל יכול להיות מאוד רלוונטי לכם:
תודה רבה.
זה פחות קשור לאשכול ההוא, מדובר על עיכוב התפתחותי (פגות) שמשפיע על השפה, לא הפרעות תקשורת או משהו כזה ב"ה.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
בהחלט רצוי מאוד מרפואה ציבורית אבל מניסיון לא תמיד זה אפשרי בקלות בגלל זמני המתנה וכו' אבל גם אם ברפואה הציבורית יפנו אתכם ותעשו בפרטי זה יכול לעזור
בכל מקרה אם הרקע והמסמכים חזקים תקבלו את המגיע לכם (אבל יכול להיות שזה יהיה קצת יותר מורכב)
בכל מקרה גם בזה חברה/עו"ד לא תעזור
לפחות תראו שהסיבה בפניה לפרטי היא בגלל שהרפואה הציבורית לא יכלה לקבל אתכם.
הביטוח לאומי פחות מאמין לרפואה פרטית.
לפחות שחלק מהמסמכים יהיו מהרפואה הציבורית.
לדוגמא
אפילו שהאיבחון הפסיכולוגי הוא פרטי אז שלפחות האישור מפסיכיאטר או נוירולוג הוא ציבורי.
 

אוצרי

משתמש פעיל
טיפ שישי:

בניית תיק - תכנון

יתכן שזהו הטיפ החשוב ביותר

ההצלחה בתביעת קצבת ילד נכה תלויה לפני ואחרי הכל - בס"ד אבל ההשתדלות החשובה בעניין הוא תכנון נכון.
אמת שהשלב הזה יכול להיות קצת מורכב - אבל שווה להשקיע בזה, חישבו כמה חיסכון אתם מרוויחים בהשקעה מינימלית!

המשמעות של תכנון הוא איסוף מידע על המצב של הילד ועל מה ואיך להכין את התביעה בצורה נכונה.

אמנם אין אפשרות במסגרת כזאת להעלות את כל סוגי הבעיות הרפואיות האפשריות אבל אפשר לתת כללים מנחים.

הייתי ממליץ כשלב ראשון:
לשבת עם עצמכם בזמן רגוע ולהעלות על דף את הנושאים הבאים בפירוט רב: בטור אחד - מהם הקשיים שאתם מתמודדים עם הילד יותר מילד "רגיל" בנושאים: רפואיים, התנהגותיים, רגשיים, השגחה מיוחדת, קשיי ויסות ועוד ככל שאתם יכולים. ובטור נוסף את כל האבחנות שיש לכם: רפואיים, רגשיים, פארא רפואיים וכו'

שלב שני:
לאחר התהליך הזה כדאי מאוד לעיין כאן:

זוהי רשימת הליקויים שמזכים בקצבת ילד נכה. עברו על כל הסעיפים ובידקו מה יכול להתאים למצב שלכם.
שימו לב לפתוח את הראש לא תמיד ברור לנו המשמעות של הקושי של הילד ולכן חשוב מאוד להתעמק בכל סעיף שאולי יכול להיות רלוונטי- אם יש לכם ספק איספו חומר על הסעיף האם הוא יכול להתאים במצבכם (פעמים רבות מקבלים הכרה על סעיף שבהתחלה היה נראה פחות רלוונטי) אפשר לאסוף חומר במקומות רבים: באתר ביטוח לאומי עצמו (כדאי לדעת שאפשר למצוא באתר ביטוח לאומי את חוזרי המנכ"ל בנושאים שונים ובהם מידע רב ארך פעמים רבות לנושאים רבים) או באתר כל זכות או באתרים רבים של מימוש זכויות יש פרטים חלקיים כמו כן אפשר לחפש בפורומים כמו בפרוג אפשר להתייעץ כמובן עם קרובי משפחה או ידידים שקצת מתמצאים או אנשים שמיעצים לתועלת הציבור כמו הרב גולדנטל ועוד ככל שעולה בדעתכם.
נקודה חשובה שימו לב: לנו כהורים יש רצון ונטייה טבעית להפחית ולמעט בקושי של הילד - כדאי מאוד לנטרל את הדחף הזה במקום הזה - אולי בעזרת קרוב או ידיד. כי לטובת הילד כדאי לפתוח את הראש לאפשרויות נוספות שאיננו רוצים להעלות על הדעת אבל אולי יתבררו לנו בשלב מאוחר יותר ואז יתכן מאוד שנתחרט על כך שלא עלינו על זה קודם!!
שימו לב
שבהחלט יתכן ילד שעונה על יותר מקריטריון אחד של הביטוח לאומי ובמקרים רבים יכול להיות לזה משמעות לקצבה.
השלב הזה ממלא את החסר ב"נסיון" שאותו מביאים איתם כל המייצגים!!
בסיום השלב הזה תדעו טוב יותר את מצב הילד וזה יעזור לכם הן בתביעה והן בטיפול המעשי בילד!!

שלב שלישי:

למידה מתוך אתר הביטוח הלאומי ומניסיון כאמור, מהם המסמכים הנדרשים לצורך התביעה - זה מפורט באתר על כל סעיף בפני עצמו.
יש לדעת שאמנם מה שנדרש באתר הוא העיקר, אבל יש מסמכים מסייעים - לא כל מסמך היסטורי צריך. אבל כן מסמכים שיכולים לתת תמונה היסטורית מתומצתת של הילד, וכן מסמכים שתומכים בחומרת המצב ובהשפעה שלו בבית ובמוסד הלימודים (כגון סיכומי אשפוזים, סיכומי טיפולים וכדו')

שלב רביעי:
הכנת רשימת עבודה - איזה מסמכים צריך להשיג. איזה בדיקות/אבחונים צריך וכו'

לאחר שהכנתם לעצמכם רשימה ברורה של מה שצריך לצורך התביעה מגיע השלב הבא של : איסוף החומר
 
נערך לאחרונה ב:

אוצרי

משתמש פעיל
תודה רבה.
זה פחות קשור לאשכול ההוא, מדובר על עיכוב התפתחותי (פגות) שמשפיע על השפה, לא הפרעות תקשורת או משהו כזה ב"ה.
מקווה שתוכלו להסתייע בטיפים שלי.
בכל מקרה לגבי התייעצות פרטית מכיוון שאני מעונין שהנושא באשכול לא יתפזר להתייעצות פרטית אלא לדברים כלליים פתחתי אשכול חדש להתייעצות פרטית אם תוכלו לכתוב שם את הפנייה אשמח לנסות להגיב (וגם אחרים כמובן)

זהו האשכול החדש:

 

אוצרי

משתמש פעיל
טיפ שביעי:

בניית תיק - איסוף חומר

ייתכן שזה נשמע טריוויאלי - לאסוף את כל החומר הקיים ולשלוח, אבל באמת הרבה מההצלחה של תביעת ילד נכה תלוי באיסוף נכון של החומר. כבר כתבנו בטיפ הראשון על החשיבות של ההתמקדות ולא נחזור על זה כאן. אבל מלבד זאת כדאי לשים לב לעוד כמה פרטים.

לאחר שהכנו לעצמנו רשימה על פי הטיפ הקודם של המסמכים הנחוצים לנו לצורך התביעה צריך להתחיל לעבוד:

דבר ראשון - לקבוע תורים.... ולתאם שהתורים יהיו ברצף הנכון כלו' עם צריך רופא שיבחן תוצאות של בדיקות ויכתוב חוו"ד וכדו'

דבר שני - לקבוע עם האנשים הנכונים. נכון שיש רופאים שיותר "קלים" אבל לא זה העיקר. בכלל הדבר החשוב ביותר הוא לשדר אמינות לכן העדיפות הראשונה הם אנשי המקצוע שמטפלים בילד ויש להם רצף טיפולי בו כגון רופא הילדים נורולוגית וכו' וכו'. כמובן עדיף מהרפואה הציבורית (קופ"ח, בי"ח) שנחשבים יותר אמינים מכיוון שאינם מקבלים את הכסף מכם ולכן לא אמור להיות להם אינטרס בעניין. ברור שרופא מוכר ומומחה הוא יותר אמין ממי שפחות.
במקרה שכן נדרשים לרפואה פרטית כדאי להציג הסבר לכך (כגון אי זמינות של תורים - מומחיות מיוחדת וכדו' ובתנאי שזה סביר).

דבר שלישי - לדאוג שיהיה כתוב את כל מה שצריך. לצורך כך כדאי לבוא מוכנים מראש לאיש המקצוע בידיעה מסוימת מה רוצים ממנו (כמובן שפעמים רבות רוצים לשמוע את חוות דעתו הראשונית ואם כן יתכן שכדאי לקבוע פגישה נוספת אם אתם מרגישים שלא הכל הובהר או נכתב - לפעמים אפשר לסדר דברים כאלו מרחוק כגון במייל לאחר שהרופא כבר בדק את הילד) ובכל מקרה חשוב שיכתוב בפירוט את כל הפרטים הרלוונטיים (דיבורים בע"פ לא נחשבים כלל) בסעיף הזה שווה לפעמים להיות "נודניק"!

יש דרכים מצוינות היום לאסוף את החומר הקיים דרך האתרים של קופות החולים ובתי החולים וחשוב להשקיע בענין לאיסוף כל החומר הרלוונטי כאמור.

לגבי חומר מצוות חינוכי גם נכון הדבר שכדאי להתמקד ולדעת מראש מה חשוב שיודגש, ע"פ "הראש של הביטוח לאומי" (כפי שהסברנו בטיפ השני) והסעיפים שאליהם מכוונים בתביעה. יעיל מאוד ככל האפשר לשבת עם איש הצוות בזמן עריכת המסמך לשים לב שיכתוב את הדגשים הנכונים, כדי שהתמונה תהיה ברורה במלואה!

לאחר שסיימנו לאסוף את החומר (או אפי' תוך כדי) מגיע השלב האחרון של בניית התיק והוא: ארגון החומר
 

אוצרי

משתמש פעיל
טיפ שמיני:

בניית תיק - ארגון

ארגון החומר הוא חלק חשוב בהכנת תביעה משום שכך אפשר לבדוק שיש את כל מה שצריך ולהשתמש במסמכים כאשר הם נדרשים.

לדעתי כדאי לארגן את החומר בצורה כפולה - פיזית, וגם דיגיטלית וכדלהלן.

מומלץ שכל מסמך יהיה מודפס וגם סרוק. הסיבה לכך היא שכמובן מה שסרוק נשמר ותמיד אפשר להדפיסו או לשלוח אותו במקרה שמתבקש כך, ומצד שני יש מקומות - כגון בוועדה שמסמך מודפס יכול להועיל מאוד אפי' שכבר שלחתם (מניסיון - יש משמעות גדולה יותר למסמכים המוצגים בוועדה לעומת מסמכים שנשלחו מראש אפילו שמבקשים לשלוח הכל מראש משום שטכנית יותר קשה לשים לב למסמכים רלוונטיים מתוך המון מסמכים דיגיטליים. לעומת זאת במסמך מודפס זה הרבה יותר מודגש ומתקבל! לכן בוודאי את המסמכים העיקריים כדאי לקחת פיזית לוועדה כך שאם תשאלו שאלות הנוגעות בעניין המסמך תוכלו להציגו מיד, לטובתכם. עוד בנושא זה אשתדל לכתוב בטיפ שאני מתכנן לכתוב בנושא השתתפות בוועדות)

צורת הארגון המומלצת היא שכל מסמך סרוק יקבל שם. השם יכלול את התחום (לדוג' אורטופדיה), תאריך המסמך (חודש ושנה), ובמקרים מסוימים את שם הרופא (בפרט אם מדובר ברופא מוכר). את כל המסמכים הרלוונטיים יש לרכז בתיקייה אחת שמיועדת רק לתביעה הנוכחית. הסיבה לארגון באופן זה היא לא רק לנוחות שלכם, אלא גם הרופא בביטוח לאומי עשוי לקבל את המסמך עם השם שבחרתם ויוכל להבין את התמונה בקלות יחסית (דבר שתורם לאמינות של התביעה - שהוא נושא קריטי בתביעה ואשתדל לכתוב עליו בנפרד).

בנוסף, לגבי המסמכים המודפסים כדאי לסדר אותם בתיקייה. כאשר המסמכים החשובים ביותר נמצאים למעלה, ואילו מסמכים משניים (כגון מסמכי רקע היסטורי ומסמכים מגורמים פחות מקובלים) נמצאים בתחתית. כמו"כ חשוב להצטייד בתוצאות כתובות לבדיקות והדמיות (אמנם לא שמעתי שמבקשים דיסקים וכדו' לכן התייחסתי לתוצאות כתובות - אם אני טועה אשמח לתגובתכם), וכמובן, גם סיכומי אשפוזים ככל שישנם בשנה האחרונה.

כשהחומר מאורגן בצורה כזאת יש לעבור על הכל ולבדוק שכל המסמכים עדכניים. בד"כ צריך תוצאות בדיקות מחצי שנה אחרונה ואבחונים וביקורות מהשנה האחרונה. למעט במקרה של אבחנות קבועות שבהם התאריך פחות משנה, בד"כ (גם זה לא תמיד).

שימו לב שהמצב של הילד ישתקף מתוך המסמכים כלו' שלו הייתם מקבלים את המסמכים האלו, כולל מסמכי רקע - הייתם מבינים את תמונת המצב של הילד גם ללא היכרות קודמת איתו!

לאחר שהכל מאורגן (ופעמים אף לפני כן, כדלהלן) זה הזמן להגיש את התביעה.
 

קבוצת אפי

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
דיוק לגבי מכתב מהצוות החינוכי (גננת /מורה בד"כ)
לא תמיד יש להם ידע וניסיון איך למלא , צריך להדגיש להם שחשוב לציין את הקשיים , ולא ליפות .
זה לא תל"א וכו
זה עבור ביטוח לאומי אז צריך פחות פרשנויות ורגש ויותר מה המציאות כרגע וקצת פחות מזה .
לדוג עבור תלות - בגילאי נניח 3-5 , ילד שאוכל עם הידיים , ומלכלך את הסביבה בד"כ זכאי לנקודות על כך ,
אבל לפעמים גננת תכתוב זקוק לתזכורת להשתמש בכפית ....
במקום פשוט לכתוב שבד"כ אוכל עם הידיים ומלכלך מאוד ,
בין 2 הנוסחים יכול להיות הבדל בין קצבה ללא קצבה ,
במיוחד בקטנים שכל פרט מהADL זה מעט נקודות .
למשל בסעיף על רחיצה וניקיון , אם הילד משתולל וכו
וצריך אדם נוסף לסייע ברחצתו חובה לומר זאת בוועדה - בגילאים הללו זה עוד נקודה .

בקשר למסמכים , לא הכמות קובעת אלא התוכן
וכדאי לעבור בעיון על כל מסמך ולא כל מסמך נכון להגיש
למשל אם הרופא לא ציין דברים שישנם /או דברים שאמרתם וחשובים לתביעה
יש מסמכים שיכולים להרוס .
 

אוצרי

משתמש פעיל
דיוק לגבי מכתב מהצוות החינוכי (גננת /מורה בד"כ)
לא תמיד יש להם ידע וניסיון איך למלא , צריך להדגיש להם שחשוב לציין את הקשיים , ולא ליפות .
זה לא תל"א וכו
זה עבור ביטוח לאומי אז צריך פחות פרשנויות ורגש ויותר מה המציאות כרגע וקצת פחות מזה .
לדוג עבור תלות - בגילאי נניח 3-5 , ילד שאוכל עם הידיים , ומלכלך את הסביבה בד"כ זכאי לנקודות על כך ,
אבל לפעמים גננת תכתוב זקוק לתזכורת להשתמש בכפית ....
במקום פשוט לכתוב שבד"כ אוכל עם הידיים ומלכלך מאוד ,
בין 2 הנוסחים יכול להיות הבדל בין קצבה ללא קצבה ,
במיוחד בקטנים שכל פרט מהADL זה מעט נקודות .
למשל בסעיף על רחיצה וניקיון , אם הילד משתולל וכו
וצריך אדם נוסף לסייע ברחצתו חובה לומר זאת בוועדה - בגילאים הללו זה עוד נקודה .

בקשר למסמכים , לא הכמות קובעת אלא התוכן
וכדאי לעבור בעיון על כל מסמך ולא כל מסמך נכון להגיש
למשל אם הרופא לא ציין דברים שישנם /או דברים שאמרתם וחשובים לתביעה
יש מסמכים שיכולים להרוס .
מסכים מאוד ואפשר להביא לזה דוגמאות נוספות רבות.

באמת חשוב לשבת עם הצוות ולנסח ביחד באופן הכי נכון (זה לא רזומה לשידוך...) כמו שציינתם. וגם לגבי מסמכים מהרופא זה נכון מאוד הן מבחינת האיכות ולא הכמות (שגם לא מועילה בבחינת מרוב עצים וכו') והן מבחינת התוכן שבאמת יכול להזיק.
 

אוצרי

משתמש פעיל
טיפ תשיעי:

הקצבה

בטיפ זה אני רוצה להסביר את החישוב של האחוזים וסכומי קצבת ילד נכה כדי לעשות קצת סדר בדברים.

ראשית יש לדעת שקצבת ילד נכה מבוססת על הקצבה שנקראת שר"מ. משמעות שניהם היא קצבה לסייע במי שהטיפול בו רב מהרגיל. במקרה של שר"מ מדובר במבוגרים שנצרכים לעזרה מרובה בגלל סיבה רפואית, קוגנטיבת או נפשית, ואילו אצל ילדים זה יכול להיות מסיבות רבות מאוד, אשר רובם מבוסס על מצבים רפואיים שונים, בין עם מולדים או זמניים. כל זה בשונה מקצבת נכות כללית שמטרתה לסייע לקיום של אדם שיכולתו להשתכר נפגעה.

גם בסכומי הקצבה יש הקבלה לקצבת שר"מ וכן להתיחסויות שונות ולא נעמוד על כולם.

בסה"כ יש חמש רמות של קצבת ילד נכה (וכן שר"מ) ואלו הם:
  • 50% - סכום הקצבה הוא 1,771 ש"ח .
  • 100% - סכום הקצבה הוא 3,479 ש"ח .
  • 112% - סכום הקצבה הוא 4,099 ש"ח .
  • 188% - סכום הקצבה הוא 6,542 ש"ח .
  • 235% - סכום הקצבה הוא 8,313 ש"ח .
כל הנ"ל נכון ל2024

דוגמאות: 50% השגחה חלקית (אלרגיה לדוג') ועוד
100% השגחה מלאה, טיפול רפואי (כגון צורך בהאכלה של שעה לפחות), איחור התפתחותי עד גיל 3, ASD ועוד​
112% ADL מעל 8 נקודות ועוד יובא בהמשך​
188% טיפול רפואי קשה ועוד​
235% טיפול רפואי קשה במיוחד בביה"ח כגון כימותרפיה, או הקרנות ל"ע​
בנוסף קיימת תוספת נוספת לילד מונשם.

בדרך כלל אם ילד זכאי ליותר מסעיף אחד הוא יקבל את סכום הקצבה לפי הסעיף הגבוה ולא לפי הצטברות של סעיפים אבל בשנים האחרונות יש בענין הזה קצת שינוי כדלהלן:
על 3 סעיפים של 50% יקבל הילד 100%. על שתי סעיפים של 100% יקבל הילד 112% (למה?! ככה!). על שלוש סעיפים של 100% יקבל הילד 188%.

בADL (תלות בזולת) קיימים כל האפשרויות הנ"ל במקביל לצורך של הילד בטיפול מיוחד כדלהלן:
  • ילד שצבר עד 4 נקודות בבדיקת התלות - אינו זכאי לקצבה בגין תלות, אך יכול להיות זכאי בעילה אחרת.
  • ילד שצבר בין 5 ל-7 נקודות בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 50%, בסך 1,771 ש"ח (החל ב- 01.01.2024).
  • ילד שצבר בין 8 ל-9 נקודות בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 112%, בסך 4,099 ש"ח (החל ב- 01.01.2024) - רמת זכאות חדשה מינואר 2022.
  • ילד שצבר בין 10 ל- 12 נקודות בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 188% בסך 6,542 ש"ח (החל ב- 01.01.2024).
  • ילד שצבר 13 נקודות ומעלה בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 235%, בסך 8,313 ש"ח (החל ב- 01.01.2024) - רמת זכאות חדשה מינואר 2022.




להלן טבלאות הניקוד לפי הפעולות הנבדקות בוועדה:

חשוב לדעת, עבור כל פעולה ניתן לקבל ניקוד פעם אחת, לפי רמת התפקוד התואמת ביותר את תפקודו של הילד

1. ניידות בתוך הבית​

רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד מרותק למיטה ולא מסוגל לרדת בכוחות עצמו או לצעוד מעט33333
הילד משתמש בכיסא גלגלים וזקוק לעזרה בהעברה לכיסא או הסעתו, או זוחל וזקוק לעזרה בהעברתו33333
הילד משתמש בכיסא גלגלים אך עובר בעצמו לכיסא ומסיע עצמו בבית11111
הילד נייד בעזרת מכשיר או בלעדיו אך זקוק לעזרת אדם בהליכה או בקימה11111
הילד מסוגל לנוע בכוחות עצמו בזחילה בלבד11111
הילד עצמאי בעזרת מכשיר (הליכון, מקל וכדומה)00000
הילד מהלך באופן חופשי00000


2. הלבשה והפשטה​

רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד זקוק לעזרה מלאה בחלק גוף עליון ותחתון22233
הילד זקוק לעזרה רבה בחלק גוף עליון או תחתון11122
הילד זקוק לסיוע בהרכבת מכשירים אורטופדיים11111
הילד זקוק לסיוע קל (נעליים, גרביים, כפתור, שריכה)00011
מתלבש ללא עזרה00000

3. רחצה​



רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד זקוק לרחצה במיטה22333
הילד זקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה12233
הילד זקוק לעזרה פעילה בחלק מפעולות הרחצה00122
הילד זקוק לסיוע קל (גילוח, חפיפת ראש, כפות רגליים וכדומה)00001
הילד זקוק לעזרה בהכנת תנאי הרחצה (כניסה לאמבטיה, נוכחות והדרכה)00001
הילד מתרחץ ללא עזרה00000

ילד בגיל 3 עד 5, הזקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה, יקבל נקודה אחת רק אם הוא זקוק לעזרה בצורה חריגה באופן ניכר מבני גילו.

4. אכילה ושתייה​



רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד זקוק להאכלה מלאה כולל שתייה או לעזרה רבה (כולל אכילה בכף, אכילת מוצקים ושתייה מכוס)23333
הילד זקוק לעזרה חלקית באכילה או בשתייה01222
הילד זקוק לסיוע באכילה (אוכל כשמגישים לו, אך כשרעב אינו מסוגל לקחת לעצמו אוכל כמו לחם, פרי או מים)00111
(לגילאי 14+) אינו מסוגל להכין שתייה חמה, לחמם מנת אוכל או להגישה, אם לא מזכירים לו אינו אוכל00001
אוכל ושותה ללא עזרה00000


5. היגיינה אישית​



רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
דליפה תמידית של שתן או של צואה (סטומה וכדומה)55555
הילד לא שולט בשני הסוגרים (צואה ושתן), אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת23333
הילד לא שולט באחד הסוגרים (צואה או שתן) ביום ובלילה, אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת12222
הילד משתמש בשירותים אך זקוק לעזרה רבה בניידות, הלבשה, והיגיינה אישית12222
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לעזרה בשתי פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי01122
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לסיוע מועט באחת פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי00011
הילד שולט באופן חלקי ואינו מטפל בעצמו; או מרטיב כל לילה באופן קבוע11111
הילד שולט בהיגיינה אישית / עצמאי בשירותים ובשימוש באביזרים00000
 

ערוגת הבושם

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
מה לפני גיל 3?
טיפ תשיעי:

הקצבה

בטיפ זה אני רוצה להסביר את החישוב של האחוזים וסכומי קצבת ילד נכה כדי לעשות קצת סדר בדברים.

ראשית יש לדעת שקצבת ילד נכה מבוססת על הקצבה שנקראת שר"מ. משמעות שניהם היא קצבה לסייע במי שהטיפול בו רב מהרגיל. במקרה של שר"מ מדובר במבוגרים שנצרכים לעזרה מרובה בגלל סיבה רפואית, קוגנטיבת או נפשית, ואילו אצל ילדים זה יכול להיות מסיבות רבות מאוד, אשר רובם מבוסס על מצבים רפואיים שונים, בין עם מולדים או זמניים. כל זה בשונה מקצבת נכות כללית שמטרתה לסייע לקיום של אדם שיכולתו להשתכר נפגעה.

גם בסכומי הקצבה יש הקבלה לקצבת שר"מ וכן להתיחסויות שונות ולא נעמוד על כולם.

בסה"כ יש חמש רמות של קצבת ילד נכה (וכן שר"מ) ואלו הם:
  • 50% - סכום הקצבה הוא 1,771 ש"ח .
  • 100% - סכום הקצבה הוא 3,479 ש"ח .
  • 112% - סכום הקצבה הוא 4,099 ש"ח .
  • 188% - סכום הקצבה הוא 6,542 ש"ח .
  • 235% - סכום הקצבה הוא 8,313 ש"ח .
כל הנ"ל נכון ל2024

דוגמאות: 50% השגחה חלקית (אלרגיה לדוג') ועוד
100% השגחה מלאה, טיפול רפואי (כגון צורך בהאכלה של שעה לפחות), איחור התפתחותי עד גיל 3, ASD ועוד​
112% ADL מעל 8 נקודות ועוד יובא בהמשך​
188% טיפול רפואי קשה ועוד​
235% טיפול רפואי קשה במיוחד בביה"ח כגון כימותרפיה, או הקרנות ל"ע​
בנוסף קיימת תוספת נוספת לילד מונשם.

בדרך כלל אם ילד זכאי ליותר מסעיף אחד הוא יקבל את סכום הקצבה לפי הסעיף הגבוה ולא לפי הצטברות של סעיפים אבל בשנים האחרונות יש בענין הזה קצת שינוי כדלהלן:
על 3 סעיפים של 50% יקבל הילד 100%. על שתי סעיפים של 100% יקבל הילד 112% (למה?! ככה!). על שלוש סעיפים של 100% יקבל הילד 188%.

בADL (תלות בזולת) קיימים כל האפשרויות הנ"ל במקביל לצורך של הילד בטיפול מיוחד כדלהלן:
  • ילד שצבר עד 4 נקודות בבדיקת התלות - אינו זכאי לקצבה בגין תלות, אך יכול להיות זכאי בעילה אחרת.
  • ילד שצבר בין 5 ל-7 נקודות בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 50%, בסך 1,771 ש"ח (החל ב- 01.01.2024).
  • ילד שצבר בין 8 ל-9 נקודות בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 112%, בסך 4,099 ש"ח (החל ב- 01.01.2024) - רמת זכאות חדשה מינואר 2022.
  • ילד שצבר בין 10 ל- 12 נקודות בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 188% בסך 6,542 ש"ח (החל ב- 01.01.2024).
  • ילד שצבר 13 נקודות ומעלה בבדיקת התלות - זכאי לקצבה בשיעור 235%, בסך 8,313 ש"ח (החל ב- 01.01.2024) - רמת זכאות חדשה מינואר 2022.




להלן טבלאות הניקוד לפי הפעולות הנבדקות בוועדה:

חשוב לדעת, עבור כל פעולה ניתן לקבל ניקוד פעם אחת, לפי רמת התפקוד התואמת ביותר את תפקודו של הילד

1. ניידות בתוך הבית​

רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד מרותק למיטה ולא מסוגל לרדת בכוחות עצמו או לצעוד מעט33333
הילד משתמש בכיסא גלגלים וזקוק לעזרה בהעברה לכיסא או הסעתו, או זוחל וזקוק לעזרה בהעברתו33333
הילד משתמש בכיסא גלגלים אך עובר בעצמו לכיסא ומסיע עצמו בבית11111
הילד נייד בעזרת מכשיר או בלעדיו אך זקוק לעזרת אדם בהליכה או בקימה11111
הילד מסוגל לנוע בכוחות עצמו בזחילה בלבד11111
הילד עצמאי בעזרת מכשיר (הליכון, מקל וכדומה)00000
הילד מהלך באופן חופשי00000


2. הלבשה והפשטה​

רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד זקוק לעזרה מלאה בחלק גוף עליון ותחתון22233
הילד זקוק לעזרה רבה בחלק גוף עליון או תחתון11122
הילד זקוק לסיוע בהרכבת מכשירים אורטופדיים11111
הילד זקוק לסיוע קל (נעליים, גרביים, כפתור, שריכה)00011
מתלבש ללא עזרה00000

3. רחצה​



רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד זקוק לרחצה במיטה22333
הילד זקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה12233
הילד זקוק לעזרה פעילה בחלק מפעולות הרחצה00122
הילד זקוק לסיוע קל (גילוח, חפיפת ראש, כפות רגליים וכדומה)00001
הילד זקוק לעזרה בהכנת תנאי הרחצה (כניסה לאמבטיה, נוכחות והדרכה)00001
הילד מתרחץ ללא עזרה00000

ילד בגיל 3 עד 5, הזקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה, יקבל נקודה אחת רק אם הוא זקוק לעזרה בצורה חריגה באופן ניכר מבני גילו.

4. אכילה ושתייה​



רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
הילד זקוק להאכלה מלאה כולל שתייה או לעזרה רבה (כולל אכילה בכף, אכילת מוצקים ושתייה מכוס)23333
הילד זקוק לעזרה חלקית באכילה או בשתייה01222
הילד זקוק לסיוע באכילה (אוכל כשמגישים לו, אך כשרעב אינו מסוגל לקחת לעצמו אוכל כמו לחם, פרי או מים)00111
(לגילאי 14+) אינו מסוגל להכין שתייה חמה, לחמם מנת אוכל או להגישה, אם לא מזכירים לו אינו אוכל00001
אוכל ושותה ללא עזרה00000


5. היגיינה אישית​



רמת התפקודגיל 3-5גיל 5-6גיל 6-7גיל 7-14גיל 14-18
דליפה תמידית של שתן או של צואה (סטומה וכדומה)55555
הילד לא שולט בשני הסוגרים (צואה ושתן), אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת23333
הילד לא שולט באחד הסוגרים (צואה או שתן) ביום ובלילה, אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת12222
הילד משתמש בשירותים אך זקוק לעזרה רבה בניידות, הלבשה, והיגיינה אישית12222
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לעזרה בשתי פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי01122
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לסיוע מועט באחת פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי00011
הילד שולט באופן חלקי ואינו מטפל בעצמו; או מרטיב כל לילה באופן קבוע11111
הילד שולט בהיגיינה אישית / עצמאי בשירותים ובשימוש באביזרים00000
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
מה לפני גיל 3?
לפני גיל 3 לרוב (לכל) הילדים יש צורך בהשגחה והתפקוד לא עצמאי במישורים רבים. לכן בגילאים אלו הניקוד הולך לפי הדי קיו - רופא התפתחותי בשילוב צוות פרא רפואי בוחנים את הילד ומעניקים ניקוד לפי רמת תפקוד. לא זוכרת את ציון הסף, אבל ממנו ומטה יש זכאות לקצבה.
 

אוצרי

משתמש פעיל
לפני גיל 3 לרוב (לכל) הילדים יש צורך בהשגחה והתפקוד לא עצמאי במישורים רבים. לכן בגילאים אלו הניקוד הולך לפי הדי קיו - רופא התפתחותי בשילוב צוות פרא רפואי בוחנים את הילד ומעניקים ניקוד לפי רמת תפקוד. לא זוכרת את ציון הסף, אבל ממנו ומטה יש זכאות לקצבה.
בגדול מקבלים על עיכוב התפתחותי כפי שציינו וכן במקרים רפואיים חמורים יחסית כמו אשפוזים וכו' או שדורשים הרבה יותר מגידול ילד רגיל (כגון תסמונת דאון ועוד תסמונות)
 

אמא מיוחדת

משתמש פעיל
טיפ קטן בעניין הרטרו-
יש מקרים שביטוח לאומי נותן עד שנה רטרו ויש מקרים שעד חצי שנה רטרו.
כשמדובר בלקות שקיימת כבר הרבה זמן והחלטתם שהגיע הזמן לגשת לביטוח לאומי כדאי כמה שיותר מהר למלא טופס בקשה לקצבת ילד נכה ולשלוח לביטוח לאומי
גם אם אין לכם שום מסמך
את המסמכים תצרפו בהמשך כשיהיה לכם
הרווח הוא שביטוח לאומי יחשבו את השנה רטרו מהיום של הגשת הטופס לראשונה ולא מיום ההשלמת מסמכים!
 

אוצרי

משתמש פעיל
זה נכון לפעמים אם תוכלו להשיג את המסמכים תוך זמן סביר.
אך יש פעמים שעדיף להגיש תיק מושלם כדי שיאשרו בלי ועדה שזה רצוי מאוד!
 

קבוצת אפי

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
בהחלט .
למשל אוטיזם בגיל הרך הם נותנים רטרו ממתי שפניתם להתפתחות הילד בעניין או רופא נוירולוג /התפתחותי
ולא שנה לפני , אלא אם היה כתוב במסמכים כבר שנה לפני .
אוטיזם יכולים לקבל גם לפני גיל 3 ...בד"כ התפקוד הנמוך.
וכן בעיות רפואיות הדורשות השגחה , מעכב מרפאת מומחים ותרופה קבועה (משתנים /נוגדי פירכוסים , וכדו' )
האכלה ממושכת מעל שעה = 100%
ועוד
 

אוצרי

משתמש פעיל
למשל אוטיזם בגיל הרך הם נותנים רטרו ממתי שפניתם להתפתחות הילד בעניין או רופא נוירולוג /התפתחותי
לא הבנתי, מדברים על שנה לפני הפניה או אחרי הפניה אבל לפני התביעה?
האכלה ממושכת מעל שעה = 100%
יש גם מתחת גיל 3?
 

קבוצת אפי

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
לגבי אוטיזם
אנחנו הגשנו בגיל 2.8
ונתנו רטרו בערך 4 חודשים אחורה כי אז פעם ראשונה שהיה כתוב עי רופא ילדים (שהוא רופא התפתחותי במקביל)
את החשד לאוטיזם
ולא נתנו שנה אחורה


לגבי האכלה ממושכת - מעבר לשעה , כן גם לפני גיל 3 , מניסיון אצל מישהו אחר שהגשנו
 

avigaillll

משתמש פעיל
רציתי להתיעץ עם המומחים..

אושרה לי קיצבה של 50% לילד עם adhd. ובעיות התנהגות, שמטופל בריספונד ואטנט.
ולאחר שנה זומנתי שוב לועדה על מנת לחדש זכאות.

אין לי מסמכים חדשים , מלבד מכתב מבית הספר , ומעקב רגיל אצל הפסיכיאטרית

האם זה מספיק?
 

אוצרי

משתמש פעיל
אשמח אם תוכלו להעביר את השאלה לאשכול הזה (ואם אוכל אגיב שם):
כיוון שהאשכול כאן נועד בעיקר לטיפים כלליים ופחות להתייעצות כללית!
תודה!
 

אוצרי

משתמש פעיל
טיפ עשירי:

הגשת תביעה

התהליך די פשוט אבל בכל אופן יש כמה טיפים קטנים.

ראשית: כדאי לפתוח איזור אישי בביטוח לאומי. הפתיחה הראשונית ושימוש ראשון יכול להיות קצת מסובך, אבל אחרי שפותחים ומאשרים את מספר הטלפון והמייל ההתנהלות מאוד נוחה ומומלצת (יש אפשרות להכנס עם שם משתמש וסיסמא. אך הדרך הקלה יותר בד"כ היא אם קוד ח"פ שאפשר לקבל גם בהודעה קולית!). באיזור האישי תוכלו להגיע הכי מהר לכל המידע על התביעה.
את התביעה מומלץ מאוד להגיש בצורה מקוונת כך די בטוח שהתביעה תטופל ולא תתקע בדואר או במקום אחר.
ישנם שני דרכים להגיש מסמכים בצורה מקוונת: או דרך האיזור האישי תחת הסעיף העלאת מסכים (אפשרות זו קיימת רק לאחר פתיחת תביעה). או באתר הכללי אפי' בלי איזור אישי. מצד אחד באתר הכללי יש אפשרות להוסיף הערה לפקיד המטפל (למסמכים נוספים) ומצד שני עם הגשתם באיזור האישי אפשר לראות את התביעה ואיזה מסמכים נשלחו כך שיש צד לכאן ולכאן. בכל מקרה התביעה הראשונית נעשית באתר הכללי.

לפני ההגשה יש למלא טופס תביעה שאפשר להשיג כאן (רצ"ב). שימו לב למלאת הכל ובמיוחד לשים לב לסעיפי הליקויים לבדוק שאתם מציינים את כל הליקויים הקיימים ושבידכם האישורים הנדרשים.
כמו כן חשוב לשים לב לחתום על הסכמה להחלטה ללא נוכחות (נדיר שידחו תביעה בלי נוכחות). בכל מקרה אם אתם מבקשים לבדוק תלות בזולת כן תקראו לועדה.
בנוסף כדאי מאוד לנסח מכתב מלווה ממכם שנותן רקע והסבר לתביעה (מקווה לכתוב על זה בטיפ נפרד).

כדאי מאוד להשתמש בטיפ לעיל לגבי ארגון החומר באופן דיגיטלי ולשלוח את כל החומר הרלוונטי עם התביעה. יש אמנם אפשרות של שליחת מסמכים נוספים אח"כ אך מניסיון, פעמים שמסמכים נוספים איכשהו לא מגיעים! לכן במיוחד מסמכים שלא נשלחו בהגשת התביעה נחוץ להביא אתכם לוועדה כאשר תיקראו (ובכל מקרה כדאי להביא העתק של כל המסמכים כמו שכתבנו בטיפ הקודם).

[לאחר שליחת החומר הוא עובר לידי פקיד תביעות שמחליט איך להתייחס לחומר, האם להעביר לועדות או לנסות להעביר לאישור מיידי. לכן חשוב לנסות לשלוח את הכל בבת אחת בפרט אם יש לכם כיוון שתאושרו בלי ועדה.]

ועכשיו נשאר להמתין...
כמה?!
זו הההשאלה, אבל בגדול אם מאושרים ללא ועדה אפשר לקבל תשובה תוך כשבועיים שלוש, ואם תקראו לוועדה לפעמים יכול לקחת אפי' כחודשיים שלוש (אבל הכל ממש בעירבון מוגבל).
 

קבצים מצורפים

  • תביעה ילד נכה.pdf
    1.1 MB · צפיות: 27

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה