ביקורת ספרות מה אני מבקש מכם. ימי ספירת העומר.

ספרי מוסר

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
להבין את השני

להבין את השני, את רגשותיו, את הכאב שלו, והחוויות, זהו דבר לא קל.

אי אפשר להבין את השני,

בלי לעשות כלום. בלי לתת מעצמך.

כדי שנוכל לעשות זאת כמיטב יכולתינו, עלינו להכשיר את עצמנו לכך. על מנת שנהיה ראויים.

ואם נצליח - אור ידלק בליבו של החבר שלנו.

אור שאנחנו הדלקנו.


לפני שאנחנו מנסים להבין את השני, אנחנו צריכים דבר ראשון לרצות להבין. לרצות לתת לו הרגשה טובה, לרצות להצליח.

זהו הצעד הראשון שיכול להוביל אותנו אל ההצלחה.

ברצון שלנו טמון הרבה כוח, אדם שלא רוצה, לעולם לא יצליח. ולכן זה הכלי הבסיסי, החשוב והמיוחד כל כך.


הלב שלנו, מכיל כל כך הרבה. כדי להיות בשביל האדם שמולך, אנחנו צריכים להתנתק מהאדם של עצמנו.

לפתוח את מחסני הלב, ולהכניס לשם את הבלגן שלנו.

להיות מרוכז בשני, להיכנס לתוך הלב שלו,

לא להיות ביקורתי כלפיו. ולכבד כל מילה שלו, כל משפט - הוא אוצר. הוא רגש של נשמה אלוקית.

אנחנו צריכים להבין, שכל אדם הוא שונה. מחשבות משלו, דאגות משלו, שאין זהה הוא לכל אדם אחר.

כמו שכתוב "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות נח, ב).

והעיקר - לא לזלזל. גם אם אין הסכמה עם המילים שלו, לתת להן מקום. גדול.


הפנים, ערך רב להן. ויכולות להשפיע המון.

האדם שמולנו, רואה אותנו. רואה את הפנים שלנו. חיוך, עיניים מבינות. כוח רב בהם.

וגם אם איננו מבינים את דבריו עד הסוף, מוטב שנראה לו פנים טובות. פנים שוחקות.

כבר אמרו לנו חז"ל – "גדול המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב"


גם הפנים שלו מביעות, ואפשר ללמוד מהן הרבה.

התבוננות בהבעות פנים שלו, יכולה לסייע להבנה עמוקה יותר.

הקשבה לקול הדיבור שלו, לצליל, ולקצב.

לנסות לראות את החושים שלו. להרגיש אותם, לחוש אותם. להתחבר אליהם. להתחבר אליו.


ספירת העומר, בימים שנפטרו בהם תלמידי רבי עקיבא, כי אינם נהגו כבוד זה בזה,
על אחת כמה וכמה שאנו צריכים להשתדל בכבוד הבריות.
אנשים מרגישים מכובדים ורצויים כאשר מאזינים להם.
וכן, להפך – מרגישים ביזיון כשאין שומעים להם. כשמזלזלים בדבריהם או מראים פנים זועפות.

כמה אנו צריכים להתחזק בזה. והלוואי שנזכה.

"אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי, כלום חסרתי דבר שאבקש מכם?
ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה ותהיו יראים זה מזה"
(תנא דבי אליהו רבה כ"ח).
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
להבין את השני

להבין את השני, את רגשותיו, את הכאב שלו, והחוויות, זהו דבר לא קל.

אי אפשר להבין את השני,

בלי לעשות כלום. בלי לתת מעצמך.

כדי שנוכל לעשות זאת כמיטב יכולתינו, עלינו להכשיר את עצמנו לכך. על מנת שנהיה ראויים.

ואם נצליח - אור ידלק בליבו של החבר שלנו.

אור שאנחנו הדלקנו.


לפני שאנחנו מנסים להבין את השני, אנחנו צריכים דבר ראשון לרצות להבין. לרצות לתת לו הרגשה טובה, לרצות להצליח.

זהו הצעד הראשון שיכול להוביל אותנו אל ההצלחה.

ברצון שלנו טמון הרבה כוח, אדם שלא רוצה, לעולם לא יצליח. ולכן זה הכלי הבסיסי, החשוב והמיוחד כל כך.


הלב שלנו, מכיל כל כך הרבה. כדי להיות בשביל האדם שמולך, אנחנו צריכים להתנתק מהאדם של עצמנו.

לפתוח את מחסני הלב, ולהכניס לשם את הבלגן שלנו.

להיות מרוכז בשני, להיכנס לתוך הלב שלו,

לא להיות ביקורתי כלפיו. ולכבד כל מילה שלו, כל משפט - הוא אוצר. הוא רגש של נשמה אלוקית.

אנחנו צריכים להבין, שכל אדם הוא שונה. מחשבות משלו, דאגות משלו, שאין זהה הוא לכל אדם אחר.

כמו שכתוב "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות נח, ב).

והעיקר - לא לזלזל. גם אם אין הסכמה עם המילים שלו, לתת להן מקום. גדול.


הפנים, ערך רב להן. ויכולות להשפיע המון.

האדם שמולנו, רואה אותנו. רואה את הפנים שלנו. חיוך, עיניים מבינות. כוח רב בהם.

וגם אם איננו מבינים את דבריו עד הסוף, מוטב שנראה לו פנים טובות. פנים שוחקות.

כבר אמרו לנו חז"ל – "גדול המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב"


גם הפנים שלו מביעות, ואפשר ללמוד מהן הרבה.

התבוננות בהבעות פנים שלו, יכולה לסייע להבנה עמוקה יותר.

הקשבה לקול הדיבור שלו, לצליל, ולקצב.

לנסות לראות את החושים שלו. להרגיש אותם, לחוש אותם. להתחבר אליהם. להתחבר אליו.


ספירת העומר, בימים שנפטרו בהם תלמידי רבי עקיבא, כי אינם נהגו כבוד זה בזה,
על אחת כמה וכמה שאנו צריכים להשתדל בכבוד הבריות.
אנשים מרגישים מכובדים ורצויים כאשר מאזינים להם.
וכן, להפך – מרגישים ביזיון כשאין שומעים להם. כשמזלזלים בדבריהם או מראים פנים זועפות.

כמה אנו צריכים להתחזק בזה. והלוואי שנזכה.

"אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי, כלום חסרתי דבר שאבקש מכם?
ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה ותהיו יראים זה מזה"
(תנא דבי אליהו רבה כ"ח).

ב"ה

קטע יפה וחשוב.
מתייחסת לצורת הכתיבה:
1. הקריאה בקטע לא שוטפת. כאילו כל משפט עומד בפני עצמו.
יש הרבה מידי אנטרים ורווחים ופסיקים, שגורמים לקורא לקרוא כל משפט כיחידה בפני עצמה. אם זה אמור להיות מובא כמאמר, אז הוא צריך לבוא בפסקאות מלאות כשנח ונעים לקרוא אותם בצורה רציפה וקוהרנטית. חסר מילות חיבור בצורה משמעותית.

2. המשלב הלשוני לא אחיד, ויש מידי פעם זליגה לניסוחים ארכאיים, שזה בסדר אם כל הקטע כתוב בסגנון זריצקי, אבל מציק כשזה רק מידי פעם.
המשפט - 'להכניס לשם את הבלאגן שלנו', ביחד עם המשפט 'ערך רב בהן' - זה פשוט לא עובד.

3. יש יותר מידי פעמים 'כל-כך', ו'ערך רב'. אם זה היה מוטיב חוזר - זה בסדר, אבל בקטע זה לא זורם. מוטיב חוזר הייתי מצפה שיפתח פסקה, או יסגור פסקה (והוא גם פחות נפוץ בכתיבת מאמרים).

4. הייתי מחלקת את הקטע לפסקאות בצורה מסודרת, ואז בודקת שכל משפט אכן מחדש ומוסיף, ולא אומר את אותו דבר במילים אחרות.
הקטע הזה:
"לפני שאנחנו מנסים להבין את השני, אנחנו צריכים דבר ראשון לרצות להבין. לרצות לתת לו הרגשה טובה, לרצות להצליח. זהו הצעד הראשון שיכול להוביל אותנו אל ההצלחה. ברצון שלנו טמון הרבה כוח, אדם שלא רוצה, לעולם לא יצליח. ולכן זה הכלי הבסיסי, החשוב והמיוחד כל כך."
נושא הפסקה - כדי להבין את השני צריך לרצות להבין.
הציפיה שלי: כאן יהיו טענות שיסבירו על חשיבות הרצון. אבל כאן - הטענות הם רק ש'זהו כח חזק חשוב ומיוחד כל כך'. למה החלטתם? תנו לנו הוכחות, חיזוקים, דוגמאות. לא סיסמאות. אז אני אוכל להאמין לכם ש'זהו הצעד הראשון שיכול להוביל להצלחה'.

הערה אחרונה בנוגע לתוכן -
אנשים לא אוהבים שאומרים להם מה צריך לעשות.
אתה חושב שצריך כך, אני חושב אחרת.
הייתי מוותרת לגמרי על 'צריך', בכל הקטע כולו, ומנסחת מחדש בצורה שיגיע ללב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיא

א הַלְלוּיָהּ אוֹדֶה יי בְּכָל לֵבָב בְּסוֹד יְשָׁרִים וְעֵדָה:ב גְּדֹלִים מַעֲשֵׂי יי דְּרוּשִׁים לְכָל חֶפְצֵיהֶם:ג הוֹד וְהָדָר פָּעֳלוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זֵכֶר עָשָׂה לְנִפְלְאֹתָיו חַנּוּן וְרַחוּם יי:ה טֶרֶף נָתַן לִירֵאָיו יִזְכֹּר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ:ו כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם:ז מַעֲשֵׂי יָדָיו אֱמֶת וּמִשְׁפָּט נֶאֱמָנִים כָּל פִּקּוּדָיו:ח סְמוּכִים לָעַד לְעוֹלָם עֲשׂוּיִם בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר:ט פְּדוּת שָׁלַח לְעַמּוֹ צִוָּה לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ קָדוֹשׁ וְנוֹרָא שְׁמוֹ:י רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת יי שֵׂכֶל טוֹב לְכָל עֹשֵׂיהֶם תְּהִלָּתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה