סקירה בואו להיות רצפי בלטות

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
"אני מחכה ליום שבו נוכל להשבית משהו במדינה הזאת כשנרצה למחות על משהו שחשוב לנו". "אם באוטובוסים עסקינן - חברות האוטובוסים הגדולות במשק מוכנות כעת לשים הרבה כסף כדי להעביר את המושכות לידיים חרדיות".

[רפאל וואהל. י"א חשוון עיתון משפחה].

1) מישהו יכול להסביר מדוע החזון של בלוגר מניו יורק הוא שנשבית את המדינה באמצעות השתלטות על ענף נהגי האוטובוסים ולא השתלטות על ענף הפיננסים? בנקאות? רפואה (לא אפשרי האמת)? מסחר? הייטק? משפטים? מדע המדוייק? סייבר התקפי? סייבר הגנתי? כמה אנחנו נמוכים בעיניו שנמצינו חסרי יכולות השכלה / חוש עיסקי / יצירתיות / יזמות, ואנחנו המתאימים "להשבית ענף נהגי האוטובוסים"?

וואהל לא היחיד. למעשה הטפטוף הזה התחיל על ידי קבוצת צייצנים ועיתונאים בעקבות טבח שמחת תורה שבו נעלמו מחיינו מאות אלפי פלסטינאים ותאילנדים, והכותרת היא שהגיע הזמן שהציבור החרדי ימלא בהמוניו את התפקידים הללו במשק.

הקמפיין הזה הגיע לשיא הבוקר בשער של אחד השבועונים שמציג לראווה את עובדי הבניה הראשונים שמגיעים להחליף את מוסטפה ואת מוחמד, ועוסקים "בבניין ארץ ישראל" פשוטו כמשמעו.

2) זה לב הקמפיין: "אין לנו בנאים, אין לנו נהגי אוטובוסים, אין לנו מדביקי בלטות, וכאן נוצצות עיניהם של המובילים: הגיע הזמן שהציבור החרדי יחליף את המשרות הללו. שאברכים בהמוניהם יאיישו את האוטובוסים של משפחת תופיק עפיפי מנצרת, ובנעורינו וזקנינו נלך לפנות גגלי הרפתות של תושבי קיבוץ ניר עוז, וטובי בנינו ידביקו בלטות במגדלים בתל אביב. הגיע הזמן שנלבש ברדסים. והכל כמובן כמו באמריקה". הגדילו לעשות כמה שפרסמו תמונות של אברכים חסידיים נתלים על משאיות פינוי אשפה "כל הכבוד".

הקמפיינים הללו לא מדברים על האדם הפרטי שנסיבותיו מביאות אותו לעבוד כנהג אגד. ואז זה נהדר - כעבודה זמנית, כעבודה שהאברך מאד אוהב והיא מתאימה לו, כהתאמה מקום מגוריו, כי הוא אלוף בתחום וכו'. אלא הם מדברים על מדיניות ציבורית: נעודד את הציבור לא להתבייש, אלא לגשת למקצועות אלו בהמוניו. ולכן כשמדברים על מדיניות ציבורית, אי אפשר לחשוב על האדם הקטן, אלא על המספרים הגדולים,

3) צריך לזכור שאי אפשר לקיים דיון "בואו למשפטים או לקטיפת פלפלים" על ידי אנקדוטות [הנה וינרוט, והנה אברך שמפנה אשפה] - דיון ציבורי צריך להסתכל על המספרים הגדולים - יש איקס חרדים בישראל, מתוכם איקס אחוזים לומדי תורה, נשארו 500 אלף ידים עובדות [המספרים כמשל בלבד]. אם מתוך ה500 יהיו 450 מכניסי שכר נמוך, אנחנו נהיה עניים מאד. ואם מתוך ה500 450 יהיו בשכר גבוה - נהיה עשירים מאד. מכאן ואילך - לאן אנחנו מעודדים את בנינו ונשותינו - להכניס שכר גבוה או שכר נמוך?

תדמיינו את זה בקטן: אם בבית הכנסת שלכם עם מאה מתפללים יש 10 מתכנתים, 2 יזמי הייטק, 5 יזמי נדל"ן, 3 רואי חשבון, 5 עורכי דין, והיתר עובדי שירותים - כנראה שגם עובדי השירותים ייהנו מבית כנסת מאד מטופח ועשיר, עם דמי חברות נמוכים, אולם מפואר לשמחות, קמחא דפסחא מאד נדיבה, עזרה חזקה מהחברים בפיגועים כלכליים של משפחות במצוקה, וכו'. אבל אם בבית הכנסת שלכם הרוב עובדים במשרות פשוטות, בית הכנסת ייראה מוזנח, דמי החברות שלו יעלו, הגבאים יבקשו מכם כך יום תרומות למצוקות, וכו'.


4) בואו נחלק את זה ל3 מעמדות בחלוקה גסה:

הקצה העליון, אלו עובדי (ובעלי) חברות משגשגות שמוכרות את תוצרתן בכל העולם. חברות מובילאיי וצ'ק פוינט, ענף היהלומים, וכו'. אלו מכניסים לתוך המדינה כסף נקי, שהולך למשכורות עובדים, רווחי יזמים, ומתפזר לשאר האוכלוסיה דרך מס הכנסה, דרך צריכה, מע"מ וכו'.

המכנה המשותף לאלו, שצריכים בהם אנשים גאונים, חכמים, יצירתיים, בעלי מעוף, סוחרים ממולחים, כאלו שהם כל כך טובים עד שהם מוכרים את תוצרתם בכל העולם אור לגויים, "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים (שבת עד א)".

חברה או מדינה, שמבוססת על הרבה מהשכבה הזו, היא חברה עשירה. כולם מבסוטים - זה כסף נקי שבא מבחוץ, כסף שמתפזר לעסקים מקומיים, אף אחד לא בא בתלונות על יזמי ועובדי חברת צ'ק פוינט בישראל שהם גוזלים לו משהו או מייצרים לו מונופול על משהו.

5) באמצע יש את התעשיות הרגילות שהם הבסיס לכלכלה מתפקדת מקומית. מגזרי הפיננסים, בנקאות, סלולר, ביטוחים, השקעות, נדלן, קמעונאות וכו' - חצקל מוכר ליוסל, ורבקה מוכרת ללאה, את אלו יש בכל מדינה בעולם, גם בפלסטין וגם בעזה וגם בצפון קוריאה. [אם המדינות הללו מאפשרות חופש עיסקי יחסית, אז גם האזרחים יהנו מהתחומים האלו כעובדים וכצרכנים מצויינים, ואם המדינה תגביל ותשגע את התחומים הללו (כמו למשל ענף הביצים בארץ) אז יהיה בהם יוקר, מחסור, פרוטקציוניזם, סחר במכסות וכו'].

עובדי התעשיות הללו מרווחים בדרך כלל שכר מעולה ומתאים. מה שנקרא מעמד הביניים.

6) בקצה התחתון יש את עובדי הכפיים שעושים עבודה שאין בה צורך בשום השכלה ויצירתיות. [פועלים למיניהם, פקידים, נהגים, סבלים, קוטפי עגבניות, מיישרי מרצפות וכו'] - בגלל שהם עבודות קלות שניתן לגייס עבורם עובדים בקלות, השכר שלהם נמוך.

7) אנחנו בקצה העליון: העם היהודי - ומדינת ישראל כמובן, מאז ומתמיד, היה בקצה העליון של התעשיות! 20 מתוך 50 עשירי העולם הם יהודים. המוסדות הפיננסיים הכי גדולים בעולם, נוסדו על ידי יהודים [גולדמן זאקס, ספרא, רוטשילד, HSBC, ועוד בלי סוף]. היהודים מובילים כמובן את תעשיית ההייטק בארה"ב [גוגל, אורקל, מטא, אינטל, קוולאקום, קוואלקום, ברודקום ועוד מאות], בישראל [אין צורך להכביר, אבל ישראל היא מספר 1 בעולם בהשקעות הייטק לנפש באופן יחסי] ואפילו ברוסיה [פייסבוק הרוסית - יצחק מירלאשוילי, גוגל הרוסית - ארקדי וולוב, ועוד]. יהודי ארה"ב מובילים את הפירמות הכי חזקות לעורכי דין, ייעוץ, וכו'.

גם בהיסטוריה היהודים תמיד היו עוסקים בעושר ובאוצרות מימי פרעה ועד ימינו: הם היו שרי אוצר ויועצי המלך של מדינות גדולות, פולין, מרוקו, ארצות הברית, ארגנטינה, צ'ילה, ברזיל, וכו'.

מדינת ישראל היא מדינה עשירה מאד, באמת. תקציב מדינה ענק ומרווח, כסף לפיתוח, לבניה, לרווחה - ואפילו טיפונת לעולם התורה.

זה קורה אלפי ומאות שנים, לא כאנקדוטות - אלא כמספרים אמיתיים, שניתנים למדידה. וכמובן האנטישמיות הפורחת גם מוצאת מקום על המציאות הנהדרת הזו.


8) הפלסטינים כדוגמא הם בקצה התחתון:
לעומת זאת - בפלסטין, למשל, אין כלום מזה, ולכן היא מדינה שנזקקת לתרומות ושנור מכל העולם.
כי מדינה שרוב עובדיה בורים ועמי ארצות, חסרי מעוף ויצירתיות - רוב אנשיה יהיו בשכבה התחתונה. ו"שלא במקרה" זו תהיה מדינה שבה השכר הממוצע יהיה נמוך להחריד. ואז שוב, "שלא במקרה" המונים ממנה יהגרו למדינות אחרות ויעשו בהן את העבודות האלו בשכר שהוא יותר גבוה ממה שהם יקבלו אצלם במדינה. תכירו, תאילנדים בחקלאות, פלסטינים בבניה, אריתראים ברחיצת כלים, פיליפינים בסיעוד כו'.
כל אלו, מדינות נחשלות, שאין להם לחם לפי הטף, והדרך שלהם לשפר את חייהם היא להגר לכמה שנים למדינות אחרות, ושם לקטוף פלפלים או לרחוץ זקנים, ואז לחזור עם כסף רב (יחסית).

9) נחזור לקמפיין:

אם במדינת ישראל, יש לנו מאות אלפי עובדים בקצה העליון והם כרגע לא חרדים, הדבר הכי חשוב בעולם הוא לקרוא לחרדים להצטרף לקצה העליון הזה. אולם הדבר הכי גרוע בעולם הוא להגיד לחרדים - בואו להשתלט על הקצה התחתון!

האם יש היגיון בזה שהעם היהודי בכללותו יהיה העשיר ביותר בכדור הארץ, והציבור שומר תורה ומצוות יהיה העני ביותר כאן?

קשה מאד לפרנס משפחה 70 שנה בעבודות פשוטות. זוהי המציאות. ולכן הפניה ודחיפת אנשים לפנות זבל (שלא באופן אקראי כמובן), היא פשע וחוסר אחריות. מפני הזבל בישראל ומדביקי הבלטות הם מהגרים שמשדרגים את חייהם בזכות המדיניות הכלכלית הנאלחת של מדינות המקור שלהם, אבל עם ישראל? אנחנו אומה של אור לגויים, מדינה פצפונת שעשירה באופן מדהים מגאונות, יצירתיות ומסחר ממולח. מדוע לדחוף אנשים לעבודות של תחתית המדריגה?

10 ) וכדאי גם לכתוב בכמה משפטים פרקטיים, מדוע עובד שבוחר במשרה נמוכה [כשהיא לא מתאימה לו!] דופק את עצמו משמעותית בחיים;

א) המשרות הללו יכולות להיעלם בהחלטה פוליטית: רוב מוחלט של משרות אלו עומד בזכות החלטה פוליטית [חסימת עובדים זרים], ועלול להיעלם באבחת החלטה של ממשלת ישראל לייבא לכאן עובדים זרים. לעובדים הזרים הם יש יתרון משמעותי באיכות העבודה וגם בשכר הנמוך שהם מקבלים. עבורם זו עבודת חלום חייהם והם יעבדו 12 שעות ביממה כדי לתת תפוקה פצצה. לאברך לא!
ב) המשרות הללו תמיד דרכם לתחתית: בגלל שקל להתקבל למשרות אלו, אזי בדרך כלל התשלום עבורם ירד וירד. גם אם בפועל הוא יעלה [בגלל שכר המינימום], סכום הכסף עדיין יישחק באינפלציה של יוקר המחיה בישראל.
ג) אין קידום בעבודות אלו. בגלל חוסר היצירתיות הנדרש בעבודות אלו - יש תקרת זכוכית לשכר שלהן. כלומר, אתה נכנס לעבוד ב5800 ש"ח - גם אחרי כל העלאות השכר תגיע ל8000 ואולי ל10,000. [ואם מצאתם רצפים מקבלים 12, אז פה זה נגמר].
ד) אפס צבירת ניסיון. בשנים שאתה צעיר, אתה יכול להתמקצע בעבודות טובות שיתנו לך ערך לכל חייך. אבל אם החלטת לעבוד בשנים אלו בעבודה לא מקצועית - נפלת למלכודת דבש של עבודה שלעולם הנסיון שלה לא ייספר בשום מקום. תראו את עובדי מפעל פרי גליל, שמונשם באופן מלאכותי כבר עשרות שנים. אם לא היו מנשימים אותם לפני עשורים, הם היו משתלבים בעבודות עם יתרון אמיתי ולא בכיסוי בורות וכיסויין.

ה) המשרות הללו יוצרות מרמור. כן, עובד קבוע אצל בוס שמקבל שכר נמוך תמיד ירטון, ינסה לריב על אגורות, על תנאיו, ועל שקלים בודדים. הוא ייראה בבוס שלו נצלן חסר תקנה. ינסה להתגאד באיגוד עובדים כדי למקסם רווחיו. לעומת זאת לא תמצאו כמעט איגוד עובדים בחברות עשירות או בפירמות חזקות.

ו) המשרות הללו מייקרות לנו את הצריכה.
איוש משרות נמוכות בעובדים לא אופטימליים מייקרים לנו את הצריכה. אנחנו מרגישים את זה בסופר מרקט ובמחירי כל מוצר על המדף שמיוצר בישראל. עדיף לאייש משרות אלו על ידי עובדים זרים ולא על ידי אנשי שלומינו. מי שבעיקר רגיש למחירי שקדי מרק יקרים - זה העובדים שמרוויחים שכר נמוך!

לסיכום: הגיע הזמן לומר לאנשי שלומינו - הירשמו לפרוג, להכשרות מקצועיות, תרכשו מקצוע, תהיו יצירתיים, יזמים, ואם אין לכם ברירה - אל תלכו לעבודות שהשבועונים והצייצנים ממליצים לכם לגשת אליהם.


[הבהרה מאד חשובה. כאדם פרטי כל מלאכה מכבדת את בעליה. "פשוט נבילה בשוק ואל תצטרך לבריות". וחובת ההשתדלות על האדם להתפרנס ממה שהוא רואה בו חיבור ויתרון (חובת הלבבות). אלו דברי חז"ל לאדם הפרטי שמחפש להתפרנס. אבל כשאלה של מדיניות ציבורית, אף אחד אינו פוסק שעסקני וגדולי הדור צריכים לדחוף שעם ישראל להיות מפני האשפה של אומות אחרות או של עצמינו, זה לא צחוק. מסיפורים מרגשים על אברך גיבור שסוחב בלטות כדי להביא לחמו לביתו אסור להסיק מסקנות על כלל הציבור! מדובר באג'נדה גרועה ביותר, נפסדת, בזיונית, שתביא את הציבור שלנו לעוני ומחסור, לפת לחם, לתוחלת חיים נמוכה יותר - לידי ביזיון ולידי עוון.].


ולסיום שוב חז"ל במסכת שבת לב ב, חזון אמיתי של הנביאים והתנאים - לא חזון של צייצנים:

אמר ריש לקיש, כל הזהיר במצות ציצית זוכה ומשמשין לו ב' אלפים וח' מאות עבדים, שנאמר (זכרי' ח, כג) כה אמר ה' [צבאות] בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים [והחזיקו] בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם וגו'.

[נס שאין בלוגרים וצייצנים שמתפלאים על חז"ל שמעודדים שימוש בעובדים זרים ולא לאייש תקניםמ אלו באנשי שלומינו :) ]
 

HennyS

משתמש מקצוען
יישר כח,
רק שאולי אתם לא מודעים למשכורות בתחומים מסוימים שלא נראים "נוצצים" אך מפרנסים בכבוד ומעלה!
אני לא מדברת על נהגי אוטובוס ומפני זבל, אלא על עבודות בתחום הבניה, שיפוצים, תעשיה וכו'.
חשמלאים, אינסטלטורים, מתקיני וילונות (כן, יש מקצוע כזה...300 ש"ח לחצי שעה עבודה), מתקיני דלתות וכדומה.
(וזה כן מקצועות שצריך ללמוד אותם ולצבור ניסיון, רק שלא מדובר ב"תואר" מכובד)
 

הת"ת המרכזי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
יישר כח,
רק שאולי אתם לא מודעים למשכורות בתחומים מסוימים שלא נראים "נוצצים" אך מפרנסים בכבוד ומעלה!
אני לא מדברת על נהגי אוטובוס ומפני זבל, אלא על עבודות בתחום הבניה, שיפוצים, תעשיה וכו'.
חשמלאים, אינסטלטורים, מתקיני וילונות (כן, יש מקצוע כזה...300 ש"ח לחצי שעה עבודה), מתקיני דלתות וכדומה.
(וזה כן מקצועות שצריך ללמוד אותם ולצבור ניסיון, רק שלא מדובר ב"תואר" מכובד)
הבעיה שצריך בעיקר כח פיזי בשביל זה
והיהודים זה עם חלש כידוע
 

עדן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
עימוד ספרים
מצטרפת לנ''ל
רצפים, אינסטלטורים, בניה קלה, מסגרות, נגרות מרוויחים סכומים גבוהים ביותר
אלו תחומים נצרכים ביותר שעושים בהם מלא כסף (כן גם יותר מעו''ד) ומאידך לא דורשים השכלה גבוהה או עבודה במקומות מעורבים.
 

סקרן בקטנה

משתמש פעיל
כל מילה בסלע וכתוב ממש יפה
לגבי שאר המקצועות שמרוויחים מהם הֿרבה כסף זה לא טענה בכל מקום מעודדים קודם כל את המקצועות שבבסיס שלהם השכר גבוה וככה נוצר שגם מי שילך למקצועות של נגרים וכדו' וכן ירוויח הרבה זה הרבה בזכות השניים שהלכו למקצועות הטובים יותר וגם החשיבה שלו היא להרוויח יותר כמו שאר האוכלוסיה
איך שאני רואה את הסיבה לדחוף אותנו למקצועות הפחות טובים הוא יאלללללה תעבדו כבר ולא משנה במה...
 

Tweenset

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
D I G I T A L
ניכר שהכותב לא מכיר מקרוב את המשכורות בתחום.
היום פועל בניין יכול להרוויח 1600 ש’’ח ליום (בגלל המחסור והביקוש עקב המצב הבטחוני)
כשלפני המלחמה פועלים יכלו להשתכר עד 1000 ש’’ח ליום תלוי ברמתם המקצועית.
ועם כל הכבוד לפועלים שהיו פה בהמוניהם, רבים מהם עשו עבודה ערבית כפשוטה. ופועלים יהודים /ערבים שעושים עבודה טובה ואיכותית בכל מקרה בקצה הגבוה של הסקאלה בשכר.
מי שיש לו ידיים טובות יכול למצוא את התחום שמעניין אותו ומושך אותו לעבוד בו. ויש לא מעטים שמרוויחים בהם הרבה מאד!
כמו’’כ יש תחומים שחובה נסיון ועבודה מקצועית! כמו חשמל, רצפות, סיוד, צבעות, גבס, אינסטלציה, ועוד.
כמו’’כ קבלנים מעדיפים לעבוד עם עובדים קבועים ובעלי נסיון מאשר למצוא ולקושש כל פעם עובדים אחרים.
 

אריאל ה.

משתמש חדש
מצטרף למה שכתבו למעלה.
אני נמצא בצומת החלטה להיכן אני מעונין להתקדם מבחינה תעסוקתית וכדו'.
חשבתי לעשות לימודים בנושא הנדסת בניין או חשמל.
ולפתע נפל לי האסימון כרגע מהצד אני עושה עבודות עץ ופרגולות וכן עבודות שיפוץ קטנות.(מהצד ,אני עדין אברך)
אני מרוויח בעבודה קבלנית כ300 שקל לשעה ואם אני לוקח לפי שעה מדובר ב150 שקל.
במקום לקרוע את עצמי בלימודים 3-4 שנים אני פשוט הולך לעבוד אצל קבלן ומקבל היום כ15-20 אלף בחודש (יומית כ1000) עקב המחסור בפועלים.
כשאני גומר לעבוד אצלו ולומד את המקצוע כמו שצריך אני יכול בקלות לעבוד כקבלן ולהכניס כ 30-40 אלף בחודש (אפי' בלי עבודות בנין גדולות רק שיפוצים).
אנשים לא יודעים כמה ביקוש יש לעבודות מהסוג הזה מי שמפעיל את הראש יכול להתקדם בלי סוף ובכלל לא מוגבל .
אין מספיק אנשים משלנו ישרים ומי שכן ידיו מלאות עבודה ולא משנה כמה ערבים יהיו.
הרבה יותר קל להרוויח בתחום הזה כסף גדול מאשר בהייטק שאתה כבול לכל החיים למשרה 9 שעות ביום מי רוצה לחיות ככה בכלל?
אתה משקיע כמה שנים בחוכמה ובהמשך לא זקוק בכלל לעבודה פיזית.
הבעיה שאצלנו לא מקובל לעבוד במקצועות כאלה ולכן אנשים פשוט לא יוצאים לעבוד או עובדים במקצוע לא מתגמל\מספק.
הרבה מהלימודים הם פשוט פיק אדם שזקוק עכשיו להכנסה קורע את עצמו ועושה לימודים ובסוף פעמים רבות מרוויח הרבה פחות.
לדעתי זה הרעיון מאחורי הדברים.
כמובן שיש עוד אפשרויות מוסכניקים חשמלאים תיקון מוצרי חשמל נגרים צבעים כו'.
 

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מצטרף למה שכתבו למעלה.
אני נמצא בצומת החלטה להיכן אני מעונין להתקדם מבחינה תעסוקתית וכדו'.
חשבתי לעשות לימודים בנושא הנדסת בניין או חשמל.
ולפתע נפל לי האסימון כרגע מהצד אני עושה עבודות עץ ופרגולות וכן עבודות שיפוץ קטנות.(מהצד ,אני עדין אברך)
אני מרוויח בעבודה קבלנית כ300 שקל לשעה ואם אני לוקח לפי שעה מדובר ב150 שקל.
במקום לקרוע את עצמי בלימודים 3-4 שנים אני פשוט הולך לעבוד אצל קבלן ומקבל היום כ15-20 אלף בחודש (יומית כ1000) עקב המחסור בפועלים.
כשאני גומר לעבוד אצלו ולומד את המקצוע כמו שצריך אני יכול בקלות לעבוד כקבלן ולהכניס כ 30-40 אלף בחודש (אפי' בלי עבודות בנין גדולות רק שיפוצים).
אנשים לא יודעים כמה ביקוש יש לעבודות מהסוג הזה מי שמפעיל את הראש יכול להתקדם בלי סוף ובכלל לא מוגבל .
אין מספיק אנשים משלנו ישרים ומי שכן ידיו מלאות עבודה ולא משנה כמה ערבים יהיו.
הרבה יותר קל להרוויח בתחום הזה כסף גדול מאשר בהייטק שאתה כבול לכל החיים למשרה 9 שעות ביום מי רוצה לחיות ככה בכלל?
אתה משקיע כמה שנים בחוכמה ובהמשך לא זקוק בכלל לעבודה פיזית.
הבעיה שאצלנו לא מקובל לעבוד במקצועות כאלה ולכן אנשים פשוט לא יוצאים לעבוד או עובדים במקצוע לא מתגמל\מספק.
הרבה מהלימודים הם פשוט פיק אדם שזקוק עכשיו להכנסה קורע את עצמו ועושה לימודים ובסוף פעמים רבות מרוויח הרבה פחות.
לדעתי זה הרעיון מאחורי הדברים.
כמובן שיש עוד אפשרויות מוסכניקים חשמלאים תיקון מוצרי חשמל נגרים צבעים כו'.
בהצלחה לך
יש הבדל בין לעודד להיות יזם וקבלן שיפוצים [תחום שיש בו יתרון למקומיים על פני זרים], לבין עידוד ליישר בלטות, שאולי תקבל היום 12000 ש"ח, אבל בעוד כמה חודשים יחליף אותך תושב סרי לנקה, כשאתה נטול כוח ויכולת למצוא תעסוקה איכותית חדשה.

וטיפ: אם תעשה עבודות לחרדים, תהיה מבוסס קטן. אבל אם תהיה קבלן שיפוצים מחוץ לירושלים ובני ברק - תהיה קבלן שיפוצים עשיר!
 

מה יש

משתמש מקצוען
דוקא אני חושבת שהכח הגדול של הכסף הוא לא במקצועות עם תארים אלא במסחר,
כלומר להיות בעל העסק
זה מוריד את מגבלת ה'לשעה'.... ואז אפשר להכני כל סכום
זה גם חוסך שנים של לימודי תואר.
בקיצור, לא אמרתי שכולם ילכו להיות סבלים, אבל מי שטוב בעבודת כפיים וכל שכן יש לו חוש מסחרי ירוויח בסוף יורת ממי שילך ללמוד עריכת וידיו/עריכת דין ואפילו הייטק, שזה גם מגרש מאד קשוח, ובפרט האוירה בו לא מתאימה לאדם חרדי.
ואדם שהיה אברך ויוצא לעבוד עושה שינוי מהותי ובוודאי גם חשוב לו באיזה סביבה ועולם ערכים הוא יהיה, זה שיקול מאד משמעותי.
 

פרידא

משתמש מקצוען
מסחר? הייטק? משפטים? מדע המדוייק? סייבר התקפי? סייבר הגנתי?
מאיפה אתה רוצה שהם יבואו?
הרי "כולם" נגד ההכשרה לאברכים חרדים!
רק יכתבו בעיתון שנפתחת הכשרה עבור אברכים למדע מדויק או סייבר התקפי. תראה את ההתקפה על העיתון!!
 

710

משתמש פעיל
"אני מחכה ליום שבו נוכל להשבית משהו במדינה הזאת כשנרצה למחות על משהו שחשוב לנו". "אם באוטובוסים עסקינן - חברות האוטובוסים הגדולות במשק מוכנות כעת לשים הרבה כסף כדי להעביר את המושכות לידיים חרדיות".

[רפאל וואהל. י"א חשוון עיתון משפחה].

1) מישהו יכול להסביר מדוע החזון של בלוגר מניו יורק הוא שנשבית את המדינה באמצעות השתלטות על ענף נהגי האוטובוסים ולא השתלטות על ענף הפיננסים? בנקאות? רפואה (לא אפשרי האמת)? מסחר? הייטק? משפטים? מדע המדוייק? סייבר התקפי? סייבר הגנתי? כמה אנחנו נמוכים בעיניו שנמצינו חסרי יכולות השכלה / חוש עיסקי / יצירתיות / יזמות, ואנחנו המתאימים "להשבית ענף נהגי האוטובוסים"?

וואהל לא היחיד. למעשה הטפטוף הזה התחיל על ידי קבוצת צייצנים ועיתונאים בעקבות טבח שמחת תורה שבו נעלמו מחיינו מאות אלפי פלסטינאים ותאילנדים, והכותרת היא שהגיע הזמן שהציבור החרדי ימלא בהמוניו את התפקידים הללו במשק.

הקמפיין הזה הגיע לשיא הבוקר בשער של אחד השבועונים שמציג לראווה את עובדי הבניה הראשונים שמגיעים להחליף את מוסטפה ואת מוחמד, ועוסקים "בבניין ארץ ישראל" פשוטו כמשמעו.

2) זה לב הקמפיין: "אין לנו בנאים, אין לנו נהגי אוטובוסים, אין לנו מדביקי בלטות, וכאן נוצצות עיניהם של המובילים: הגיע הזמן שהציבור החרדי יחליף את המשרות הללו. שאברכים בהמוניהם יאיישו את האוטובוסים של משפחת תופיק עפיפי מנצרת, ובנעורינו וזקנינו נלך לפנות גגלי הרפתות של תושבי קיבוץ ניר עוז, וטובי בנינו ידביקו בלטות במגדלים בתל אביב. הגיע הזמן שנלבש ברדסים. והכל כמובן כמו באמריקה". הגדילו לעשות כמה שפרסמו תמונות של אברכים חסידיים נתלים על משאיות פינוי אשפה "כל הכבוד".

הקמפיינים הללו לא מדברים על האדם הפרטי שנסיבותיו מביאות אותו לעבוד כנהג אגד. ואז זה נהדר - כעבודה זמנית, כעבודה שהאברך מאד אוהב והיא מתאימה לו, כהתאמה מקום מגוריו, כי הוא אלוף בתחום וכו'. אלא הם מדברים על מדיניות ציבורית: נעודד את הציבור לא להתבייש, אלא לגשת למקצועות אלו בהמוניו. ולכן כשמדברים על מדיניות ציבורית, אי אפשר לחשוב על האדם הקטן, אלא על המספרים הגדולים,

3) צריך לזכור שאי אפשר לקיים דיון "בואו למשפטים או לקטיפת פלפלים" על ידי אנקדוטות [הנה וינרוט, והנה אברך שמפנה אשפה] - דיון ציבורי צריך להסתכל על המספרים הגדולים - יש איקס חרדים בישראל, מתוכם איקס אחוזים לומדי תורה, נשארו 500 אלף ידים עובדות [המספרים כמשל בלבד]. אם מתוך ה500 יהיו 450 מכניסי שכר נמוך, אנחנו נהיה עניים מאד. ואם מתוך ה500 450 יהיו בשכר גבוה - נהיה עשירים מאד. מכאן ואילך - לאן אנחנו מעודדים את בנינו ונשותינו - להכניס שכר גבוה או שכר נמוך?

תדמיינו את זה בקטן: אם בבית הכנסת שלכם עם מאה מתפללים יש 10 מתכנתים, 2 יזמי הייטק, 5 יזמי נדל"ן, 3 רואי חשבון, 5 עורכי דין, והיתר עובדי שירותים - כנראה שגם עובדי השירותים ייהנו מבית כנסת מאד מטופח ועשיר, עם דמי חברות נמוכים, אולם מפואר לשמחות, קמחא דפסחא מאד נדיבה, עזרה חזקה מהחברים בפיגועים כלכליים של משפחות במצוקה, וכו'. אבל אם בבית הכנסת שלכם הרוב עובדים במשרות פשוטות, בית הכנסת ייראה מוזנח, דמי החברות שלו יעלו, הגבאים יבקשו מכם כך יום תרומות למצוקות, וכו'.


4) בואו נחלק את זה ל3 מעמדות בחלוקה גסה:

הקצה העליון, אלו עובדי (ובעלי) חברות משגשגות שמוכרות את תוצרתן בכל העולם. חברות מובילאיי וצ'ק פוינט, ענף היהלומים, וכו'. אלו מכניסים לתוך המדינה כסף נקי, שהולך למשכורות עובדים, רווחי יזמים, ומתפזר לשאר האוכלוסיה דרך מס הכנסה, דרך צריכה, מע"מ וכו'.

המכנה המשותף לאלו, שצריכים בהם אנשים גאונים, חכמים, יצירתיים, בעלי מעוף, סוחרים ממולחים, כאלו שהם כל כך טובים עד שהם מוכרים את תוצרתם בכל העולם אור לגויים, "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים (שבת עד א)".

חברה או מדינה, שמבוססת על הרבה מהשכבה הזו, היא חברה עשירה. כולם מבסוטים - זה כסף נקי שבא מבחוץ, כסף שמתפזר לעסקים מקומיים, אף אחד לא בא בתלונות על יזמי ועובדי חברת צ'ק פוינט בישראל שהם גוזלים לו משהו או מייצרים לו מונופול על משהו.

5) באמצע יש את התעשיות הרגילות שהם הבסיס לכלכלה מתפקדת מקומית. מגזרי הפיננסים, בנקאות, סלולר, ביטוחים, השקעות, נדלן, קמעונאות וכו' - חצקל מוכר ליוסל, ורבקה מוכרת ללאה, את אלו יש בכל מדינה בעולם, גם בפלסטין וגם בעזה וגם בצפון קוריאה. [אם המדינות הללו מאפשרות חופש עיסקי יחסית, אז גם האזרחים יהנו מהתחומים האלו כעובדים וכצרכנים מצויינים, ואם המדינה תגביל ותשגע את התחומים הללו (כמו למשל ענף הביצים בארץ) אז יהיה בהם יוקר, מחסור, פרוטקציוניזם, סחר במכסות וכו'].

עובדי התעשיות הללו מרווחים בדרך כלל שכר מעולה ומתאים. מה שנקרא מעמד הביניים.

6) בקצה התחתון יש את עובדי הכפיים שעושים עבודה שאין בה צורך בשום השכלה ויצירתיות. [פועלים למיניהם, פקידים, נהגים, סבלים, קוטפי עגבניות, מיישרי מרצפות וכו'] - בגלל שהם עבודות קלות שניתן לגייס עבורם עובדים בקלות, השכר שלהם נמוך.

7) אנחנו בקצה העליון: העם היהודי - ומדינת ישראל כמובן, מאז ומתמיד, היה בקצה העליון של התעשיות! 20 מתוך 50 עשירי העולם הם יהודים. המוסדות הפיננסיים הכי גדולים בעולם, נוסדו על ידי יהודים [גולדמן זאקס, ספרא, רוטשילד, HSBC, ועוד בלי סוף]. היהודים מובילים כמובן את תעשיית ההייטק בארה"ב [גוגל, אורקל, מטא, אינטל, קוולאקום, קוואלקום, ברודקום ועוד מאות], בישראל [אין צורך להכביר, אבל ישראל היא מספר 1 בעולם בהשקעות הייטק לנפש באופן יחסי] ואפילו ברוסיה [פייסבוק הרוסית - יצחק מירלאשוילי, גוגל הרוסית - ארקדי וולוב, ועוד]. יהודי ארה"ב מובילים את הפירמות הכי חזקות לעורכי דין, ייעוץ, וכו'.

גם בהיסטוריה היהודים תמיד היו עוסקים בעושר ובאוצרות מימי פרעה ועד ימינו: הם היו שרי אוצר ויועצי המלך של מדינות גדולות, פולין, מרוקו, ארצות הברית, ארגנטינה, צ'ילה, ברזיל, וכו'.

מדינת ישראל היא מדינה עשירה מאד, באמת. תקציב מדינה ענק ומרווח, כסף לפיתוח, לבניה, לרווחה - ואפילו טיפונת לעולם התורה.

זה קורה אלפי ומאות שנים, לא כאנקדוטות - אלא כמספרים אמיתיים, שניתנים למדידה. וכמובן האנטישמיות הפורחת גם מוצאת מקום על המציאות הנהדרת הזו.


8) הפלסטינים כדוגמא הם בקצה התחתון: לעומת זאת - בפלסטין, למשל, אין כלום מזה, ולכן היא מדינה שנזקקת לתרומות ושנור מכל העולם.
כי מדינה שרוב עובדיה בורים ועמי ארצות, חסרי מעוף ויצירתיות - רוב אנשיה יהיו בשכבה התחתונה. ו"שלא במקרה" זו תהיה מדינה שבה השכר הממוצע יהיה נמוך להחריד. ואז שוב, "שלא במקרה" המונים ממנה יהגרו למדינות אחרות ויעשו בהן את העבודות האלו בשכר שהוא יותר גבוה ממה שהם יקבלו אצלם במדינה. תכירו, תאילנדים בחקלאות, פלסטינים בבניה, אריתראים ברחיצת כלים, פיליפינים בסיעוד כו'.
כל אלו, מדינות נחשלות, שאין להם לחם לפי הטף, והדרך שלהם לשפר את חייהם היא להגר לכמה שנים למדינות אחרות, ושם לקטוף פלפלים או לרחוץ זקנים, ואז לחזור עם כסף רב (יחסית).

9) נחזור לקמפיין:

אם במדינת ישראל, יש לנו מאות אלפי עובדים בקצה העליון והם כרגע לא חרדים, הדבר הכי חשוב בעולם הוא לקרוא לחרדים להצטרף לקצה העליון הזה. אולם הדבר הכי גרוע בעולם הוא להגיד לחרדים - בואו להשתלט על הקצה התחתון!

האם יש היגיון בזה שהעם היהודי בכללותו יהיה העשיר ביותר בכדור הארץ, והציבור שומר תורה ומצוות יהיה העני ביותר כאן?

קשה מאד לפרנס משפחה 70 שנה בעבודות פשוטות. זוהי המציאות. ולכן הפניה ודחיפת אנשים לפנות זבל (שלא באופן אקראי כמובן), היא פשע וחוסר אחריות. מפני הזבל בישראל ומדביקי הבלטות הם מהגרים שמשדרגים את חייהם בזכות המדיניות הכלכלית הנאלחת של מדינות המקור שלהם, אבל עם ישראל? אנחנו אומה של אור לגויים, מדינה פצפונת שעשירה באופן מדהים מגאונות, יצירתיות ומסחר ממולח. מדוע לדחוף אנשים לעבודות של תחתית המדריגה?

10 ) וכדאי גם לכתוב בכמה משפטים פרקטיים, מדוע עובד שבוחר במשרה נמוכה [כשהיא לא מתאימה לו!] דופק את עצמו משמעותית בחיים;

א) המשרות הללו יכולות להיעלם בהחלטה פוליטית: רוב מוחלט של משרות אלו עומד בזכות החלטה פוליטית [חסימת עובדים זרים], ועלול להיעלם באבחת החלטה של ממשלת ישראל לייבא לכאן עובדים זרים. לעובדים הזרים הם יש יתרון משמעותי באיכות העבודה וגם בשכר הנמוך שהם מקבלים. עבורם זו עבודת חלום חייהם והם יעבדו 12 שעות ביממה כדי לתת תפוקה פצצה. לאברך לא!
ב) המשרות הללו תמיד דרכם לתחתית: בגלל שקל להתקבל למשרות אלו, אזי בדרך כלל התשלום עבורם ירד וירד. גם אם בפועל הוא יעלה [בגלל שכר המינימום], סכום הכסף עדיין יישחק באינפלציה של יוקר המחיה בישראל.
ג) אין קידום בעבודות אלו. בגלל חוסר היצירתיות הנדרש בעבודות אלו - יש תקרת זכוכית לשכר שלהן. כלומר, אתה נכנס לעבוד ב5800 ש"ח - גם אחרי כל העלאות השכר תגיע ל8000 ואולי ל10,000. [ואם מצאתם רצפים מקבלים 12, אז פה זה נגמר].
ד) אפס צבירת ניסיון. בשנים שאתה צעיר, אתה יכול להתמקצע בעבודות טובות שיתנו לך ערך לכל חייך. אבל אם החלטת לעבוד בשנים אלו בעבודה לא מקצועית - נפלת למלכודת דבש של עבודה שלעולם הנסיון שלה לא ייספר בשום מקום. תראו את עובדי מפעל פרי גליל, שמונשם באופן מלאכותי כבר עשרות שנים. אם לא היו מנשימים אותם לפני עשורים, הם היו משתלבים בעבודות עם יתרון אמיתי ולא בכיסוי בורות וכיסויין.

ה) המשרות הללו יוצרות מרמור. כן, עובד קבוע אצל בוס שמקבל שכר נמוך תמיד ירטון, ינסה לריב על אגורות, על תנאיו, ועל שקלים בודדים. הוא ייראה בבוס שלו נצלן חסר תקנה. ינסה להתגאד באיגוד עובדים כדי למקסם רווחיו. לעומת זאת לא תמצאו כמעט איגוד עובדים בחברות עשירות או בפירמות חזקות.

ו) המשרות הללו מייקרות לנו את הצריכה. איוש משרות נמוכות בעובדים לא אופטימליים מייקרים לנו את הצריכה. אנחנו מרגישים את זה בסופר מרקט ובמחירי כל מוצר על המדף שמיוצר בישראל. עדיף לאייש משרות אלו על ידי עובדים זרים ולא על ידי אנשי שלומינו. מי שבעיקר רגיש למחירי שקדי מרק יקרים - זה העובדים שמרוויחים שכר נמוך!

לסיכום: הגיע הזמן לומר לאנשי שלומינו - הירשמו לפרוג, להכשרות מקצועיות, תרכשו מקצוע, תהיו יצירתיים, יזמים, ואם אין לכם ברירה - אל תלכו לעבודות שהשבועונים והצייצנים ממליצים לכם לגשת אליהם.


[הבהרה מאד חשובה. כאדם פרטי כל מלאכה מכבדת את בעליה. "פשוט נבילה בשוק ואל תצטרך לבריות". וחובת ההשתדלות על האדם להתפרנס ממה שהוא רואה בו חיבור ויתרון (חובת הלבבות). אלו דברי חז"ל לאדם הפרטי שמחפש להתפרנס. אבל כשאלה של מדיניות ציבורית, אף אחד אינו פוסק שעסקני וגדולי הדור צריכים לדחוף שעם ישראל להיות מפני האשפה של אומות אחרות או של עצמינו, זה לא צחוק. מסיפורים מרגשים על אברך גיבור שסוחב בלטות כדי להביא לחמו לביתו אסור להסיק מסקנות על כלל הציבור! מדובר באג'נדה גרועה ביותר, נפסדת, בזיונית, שתביא את הציבור שלנו לעוני ומחסור, לפת לחם, לתוחלת חיים נמוכה יותר - לידי ביזיון ולידי עוון.].


ולסיום שוב חז"ל במסכת שבת לב ב, חזון אמיתי של הנביאים והתנאים - לא חזון של צייצנים:

אמר ריש לקיש, כל הזהיר במצות ציצית זוכה ומשמשין לו ב' אלפים וח' מאות עבדים, שנאמר (זכרי' ח, כג) כה אמר ה' [צבאות] בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים [והחזיקו] בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם וגו'.


[נס שאין בלוגרים וצייצנים שמתפלאים על חז"ל שמעודדים שימוש בעובדים זרים ולא לאייש תקניםמ אלו באנשי שלומינו :) ]
יש בכתבה הזאת טעות אחת רצינית...
לא כל משכורת "מכובדת" היא בהכרח מכניסה יותר...
חשמלאי שמרכיב לוחות חשמל לפרויקטים לכוראה ירוויח יותר מעורך דין שענוד בגלימה שחורה ומשווע ללקוחות...
השאלה העיקרית היא אם אתה רוצה "כסף" או "כבוד"...

את ההבדל הזה אתה רואה בעיקר בין הציבור הליטאי לציבור החסידי,
בציבור החסידי שמחנכים להיות יהודי פשוט וירא שמים,
אם מבחינה כלכלית הוא לא יוכל להישאר בכולל אז הוא הולך לעבוד בכל עבודה שיכולה לפרנס בצורה מיטבית.

מנגד בציבור הליטאי מי שיוצא לעבוד
אז הוא אוטומטית חושב על אקדמיה...
כי מה? הוא לא יהיה אברך וסתם בָּעַלֶבּוֹס???
אז לפחות שהוא אקדמאי עם תואר מכובד...
אבל הכסף כאמור לא בהכרח (והרבה פעמים בכלל לא) נמצא במקומות האלו...
 
נערך לאחרונה ב:

המטבח של סימא

משתמש מקצוען
בנייה.jpg
 

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
יש בכתבה הזאת טעות אחת רצינית...
לא כל משכורת "מכובדת" היא בהכרח מכניסה יותר...
חשמלאי שמרכיב לוחות חשמל לפרויקטים לכוראה ירוויח יותר מעורך דין שענוד בגלימה שחורה ומשווע ללקוחות...
השאלה העיקרית היא אם אתה רוצה "כסף" או "כבוד"...

את ההבדל הזה אתה רואה בעיקר בין הציבור הליטאי לציבור החסידי,
בציבור החסידי שמחנכים להיות יהודי פשוט וירא שמים,
אם מבחינה כלכלית הוא לא יוכל להישאר בכולל אז הוא הולך לעבוד בכל עבודה שיכולה לפרנס בצורה מיטבית.

מנגד בציבור הליטאי מי שיוצא לעבוד
אז הוא אוטומטית חושב על אקדמיה...
כי מה? הוא לא יהיה אברך וסתם בָּעַלֶבּוֹס???
אז לפחות שהוא אקדמאי עם תואר מכובד...
אבל הכסף כאמור לא בהכרח (והרבה פעמים בכלל לא) נמצא במקומות האלו...
לא הבנתי את ההקשר - הטענה שלי היא שרצוי ללכת לעבודות שיש בהם יתרון ולא לעבודות שניתן להחליף על ידי יבוא עובדים. אם אכן יש יתרון להרכבת לוחות חשמל לעובד מקומי יהודי - מעולה.
בפוסטים הקודמים שלי [כאן]הוספתי שעדיף גם תמיד למכור לקהל חיצוני [לא לאנ"ש] שאז גם תרוויחו יותר כסף.
 

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
הנושא הוא שתמיד עדיף למכור החוצה ולא פנימה,
ותמיד עדיף להתפרנס מעבודות שבהם העובד הוא יצירתי, חדשני,

וקמפיין העיתונאים הוא בדיוק הפוך: תתפרנסו מעבודות פשוטות. ותמכרו איש לרעהו. הם מובילים אותנו לכלכלת רעב, חברה ענייה, ואני בקמפיין שיעשיר את האדם הקטן, ויעשיר את הציבור החרדי.
 

710

משתמש פעיל

נהגי משאיות לא זקוקים ללימודי ליבה​

ה-AI עלול להביא תוך 5 שנים את ישראל למצב של אבטלה רחבה בקרב אקדמאים, לכן חבל על כל כספי המדינה המושקעים בהסבת חרדים לאקדמיה; עדיף שהמדינה תשקיע את הכסף בהסבת גברים חרדיים להיות נהגי משאיות, רתכים ועוד
ד"ר אדם רויטר | 03/04/2024 16:52
telegram
(41)
נושאים בכתבה
icn_tags_slashes.svg
בינה מלאכותית חרדים לימודי ליבה
ה-AI עלול להביא תוך 5 שנים את ישראל למצב של אבטלה בקרב אקדמאים לא מעטים. לכן חבל על כל כספי המדינה המושקעים בהסבת חרדים לאקדמיה. מדוע? כי שיעורי הנשירה אצלם גבוהים ביותר ועומדים אצל הגברים על כ-75%, וזה אומר לנו אמת פשוטה – מי שלא למד ליבה, סיכוייו נמוכים לקבל תואר אקדמי. עדיף שהמדינה תשקיע את כל הכספים הללו בהסבת גברים חרדיים להיות נהגי משאיות, נהגי אוטובוסים, רתכים, פחחים ועוד.
בתי ספר שלא מלמדים ליבה, אסור לתת להם תקציבים כמו כאלו שמלמדים ליבה. נקודה. סיפרו לנו שגברים חרדים בגלל שקדנותם ויכולת הריכוז שלהם, יוכלו ללמוד במהירות מתימטיקה ואנגלית וכל מקצוע אקדמי שירצו להשתלט עליו גם ללא ליבה. מתברר שאלו (לצערנו) לא יותר מסיפורים חרדיים. הסטטיסטיקה כפי שצוין מוכיחה אחרת, שלושת רבעי מהם אינם מצליחים לסיים תואר ראשון. שלא לדבר על כך שרק בודדים מהם מצליחים להשתלב ללימודים ברפואה או במדעי המחשב (שלא לדבר על טייסי קרב, לצורך העניין). אם כי כאן יש להודות, הצעירים החילוניים ומהציונות הדתית יעדיפו לוותר על תחרות חרדית על מקומות במקצועות היוקרתיים האלו.

כשה-AI מתחמם על הקווים, ישראל לא תזדקק לכל כך הרבה אקדמאים
לימודי ליבה לגברים במגזר החרדי חשובים, כי זה יוביל את הטובים והמוצלחים שבהם למקצועות ששכר מאד גבוה בצידם וזה ייתן ערך מוסף למשק. אך המשק יזדקק בעתיד דווקא לפחות אנשים שלמדו ליבה. מדוע? כי כניסת ה-AI תצמצם צורך בחלק מהמקצועות הנלמדים כיום באוניברסיטאות ובמכללות. ה-AI הולך לדחוק הרבה מאד מקצועות צווארון לבן. האיום הוא מאד ממשי. כתבתי עליו בטור כאן.


עד כמה שזה יכול להישמע מפתיע, אנגלית למשל, היא מקצוע שיתכן ובעתיד לא כולנו נזדקק ללמוד ברמה גבוהה. מרגע שבכל מחשב או פלאפון שברשותנו כבר כעת, יש תוכנות תרגום חזקות ביותר, שגם יודעות להתנסח במקומנו בשפה זרה ויודעות לעשות זאת הן מתוך טקסט כתוב והן משמיעה, אז יכולות ההתנסחות והתקשורת שלנו ישתבחו פלאים בכל מקרה. כמו שאנו כבר כיום נעזרים ב-AI כאשר אנו במדינה זרה כדי לתקשר עם האדם ברחוב וזה רק ילך וישתפר.
מצד שני נמשיך להזדקק להרבה מאד אנשים במקצועות פיסיים כי בניגוד ליכולות המופלאות של בוטים על מסכי המחשב, קיים מרחק רב ביכולות של רובוטים להחליף עובדים במקצועות פיסיים. ישראל תזדקק לכאלו עוד שנים רבות, וודאי כעת כשאנו ממש לא רוצים לראות את הפלסטינאים עובדים אצלנו.
מאות מקצועות במשק אינם מצריכים שום רקע מקדים כדי ללמוד אותם ולעבוד בהם. ברובם השכר גבוה מהשכר החציוני במשק (מהחציוני לא מהשכר הממוצע). המשותף לכל המקצועות האלו הוא שרוב הישראלים/ות עם תואר אקדמי לא מוכנים/ות לעשות אותם.

מי אמר שכולם חייבים להיות בעלי רקע אקדמי?

כל מקצוע מכבד את בעליו וישנם מאות מקצועות מכניסים שרקע אקדמי אינו נחוץ בהם כלל. כולנו מכירים אינסטלטורים שממש לא חסר להם כסף. נהגי משאיות, נהגי טרקטורים, פחחים, רתכים, קונדיטורים וטכנאי דודי שמש שמרוויחים משכורת שהיא הרבה מעל השכר החציוני במשק. נטען שיש במשק מחסור של יותר מ-5 אלפים נהגי משאיות ו-3 אלפים נהגי אוטובוס, כמו גם מחסור באלפי רתכים, צבעי רכב, שיפוצניקים ופחחים. שכרו של נהג משאית מתחיל נע סביב 12 אש"ח ברוטו, לאחר ותק של מספר שנים הוא עולה ל-15 אש"ח - מעל השכר הממוצע במשק.

כל עוד רובוטים לא יחליפו אותנו במקצועות המצריכים עבודה פיסית מעט מורכבת (וזה עוד רחוק) עדיין נזדקק לאינסטלטורים, מנעולנים, שוחטים, קצבים, שליחים, טפסנים, גננים, סניטרים, קונדיטורים, רתכים, גוזמי עצים, טכנאי דודי שמש, פורסי סיבים אופטיים, מתקני פנצ'רים, פחחים, רתכים, שינניות, קוסמטיקאיות, אופות, יועצות יופי, טבחיות, מוכרניות, מטפלות, סייעות בגנים או מעצבות שיער.

כבר כיום ישנם חרדים לא מעטים שעובדים/ות במקצועות אלו ויהיו בעתיד עוד הרבה יותר. לאחרונה יצאו כתבות שהם מצטרפים לענף הבניין. המשכורות בענף כבר גבוהות ונראה שהולך להיות מחסור כרוני מתמשך בענף זה. המשותף לכל המקצועות האלו הוא שכמעט אף ישראלי עם תואר אקדמי לא מוכן לעשות אותם.
אם כולם יהיו מוכשרים לעבוד בהייטק מי ירצה לנהוג במיניבוס הסעות? מי ירצה לעסוק בהובלת רהיטים? מי יאסוף את הזבל? חלק מאיתנו ייאלצו להמשיך לעשות את העבודות הכה חשובות האלו! אנחנו לא נוכל להתקיים בצורה נורמלית מבלי שיהיו מקרבנו מספיק כ"א כזה, שיספק לכולנו רווחה ושקט נפשיים. אנו נזדקק גם בעוד עשרות רבות של שנים לכוח אדם רב מאד שהכשרתו אינה מחייבת יותר מ-10 שנות לימוד. העיקר שיצאו לעבוד!
ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"
 

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה

נהגי משאיות לא זקוקים ללימודי ליבה​

ה-AI עלול להביא תוך 5 שנים את ישראל למצב של אבטלה רחבה בקרב אקדמאים, לכן חבל על כל כספי המדינה המושקעים בהסבת חרדים לאקדמיה; עדיף שהמדינה תשקיע את הכסף בהסבת גברים חרדיים להיות נהגי משאיות, רתכים ועוד
תוך מספר שנים המשאיות יהפכו לאוטונומית ולא יצטרכו נהגי משאית.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה