חידות לפרשת השבוע חידות לפרשת השבוע

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לאחר שהאשכול העסיסי 'חידות תורניות' נזרע כלאים,
בשאלות וקושיות מגוונות של חידות מרובות סגנונות,
והחידות על פרשת השבוע בקשו להן מקום קבוע,
יבוא אשכול זה לחידות על פרשת השבוע בלבד,
מתוך עדיפות לשאלות מן המקרא בלבד.
החפץ ימלא את ידו, לשאול ולהשיב בעדו.

מקרא בסיסי:
מקרא - כולל כל התנ"ך.
תורה - חמשת חומשי תורה בלבד.
פרשת השבוע - מה שיקראו בשבת הבאה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
איזה שם אישיות מוזכר בפרשת תצוה באופן שונה (לפי אחד מהראשונים)?
יש אומרים שהמילה 'על כפי אהרן' כתובה מלאה: 'אהרון' (נדמה לי שמדובר על הפסוק הזה). לדבריהם היא היחידה בתורה. יש כזאת מסורה אבל כנראה שאינה מוסמכת על הכל, כי לפי הידוע לי לא כותבים כך.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
רציתי בהתחלה לכתוב: בסגנון @שרלוט
ולכתוב משהו חי ושמח,
לכן התחלתי עם הביטוי הראשון..
אחר כך לא היה זמן לכתוב בשעשוע כל כך,
ובכל זאת המילה לא זזה ממקומה

שבעה חמדמדים
בתשעה הם עומדים
בראשון בשני
בלבי הם דרים
באחרית מקום יתאו
ליד גן אלף ותיו
הסירו ראש וחיזקוהו
ובכף הם ניצבים
אצל בכור בראשיתם
בלא נחלה באחריתם
נתנו מבט אל היחיד
והופיעו לבדם
לצד מספר שמות
עם אבותם לצידם
חלשה ראשיתם
נתמעטה נחלתם
בא שבט על ראשם
ונאנחו ליד צבא
ובמקום הרביעי
נזקפו לצד משא
הסירו ששה החסירו אופן
ובקרב השני הוא ניתן
אז שמירה וזכירה
ראו עוטרות בריתם
תנועת השני גדלה
חזקו אז פיהם
ושוב הופיעו לבדם
אמת ומשפט לפניהם
כאן צריך לא רק למצוא את המילה
אלא גם להסביר את כל המשפטים
יש ביניהם אחד שהוא די חדש..
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
שבעה חמדמדים
בתשעה הם עומדים
בראשון בשני
בלבי הם דרים
לִפְקֻדֵיהֶם (פרק ל' פסוק יב)
באחרית מקום יתאו
ליד גן אלף ותיו
לִפְקֻדֵיהֶם שְׁלֹשָׁה וַחֲמִשִּׁים אֶלֶף וְאַרְבַּע מֵאוֹת (שלושה וחמישים- ג''ן, אלף וארבע מאות- אלף ותו)
הסירו ראש וחיזקוהו
ובכף הם ניצבים
אצל בכור בראשיתם
בלא נחלה באחריתם
ללא האות הראשונה, פ' מדוגשת, 20 פעמים מופיעים
פְּקֻדֵיהֶם לְמַטֵּה רְאוּבֵן
פְקֻדֵיהֶם שְׁלֹשָׁה וְעֶשְׂרִים אֶלֶף כָּל-זָכָר מִבֶּן-חֹדֶשׁ וָמָעְלָה כִּי לֹא הָתְפָּקְדוּ בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי לֹא-נִתַּן לָהֶם נַחֲלָה
נתנו מבט אל היחיד
והופיעו לבדם
לצד מספר שמות
עם אבותם לצידם
לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם פְּקֻדָיו בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת

חלשה ראשיתם
נתמעטה נחלתם
בא שבט על ראשם
ונאנחו ליד צבא
ובמקום הרביעי
נזקפו לצד משא
אות ו' בראשית, פ' רפה
וּצְבָאוֹ וּפְקֻדָיו אַרְבָּעָה
וְעַל-מַשָּׂאוֹ וּפְקֻדָיו
הסירו ששה החסירו אופן
ובקרב השני הוא ניתן
אז שמירה וזכירה
ראו עוטרות בריתם
אות ו' הוסרה, דגש באות ק' (ובקרב השני הוא ניתן)
לְשֹׁמְרֵי בְרִיתוֹ וּלְזֹכְרֵי פִקֻּדָיו
תנועת השני גדלה
חזקו אז פיהם
ושוב הופיעו לבדם
אמת ומשפט לפניהם
תנועה גדולה באות ק', פ' דגושה
אֱמֶת וּמִשְׁפָּט נֶאֱמָנִים כָּל-פִּקּוּדָיו
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לִפְקֻדֵיהֶם
בין מסילה למשמר כפול, ניצבו חמשה ידידים, הסירו חמשה וקיבלו מאום, שינו מרכבה ומול פתרון נעמדים.
לגבי זה:
בא שבט על ראשם ונאנחו ליד צבא
ובמקום הרביעי נזקפו לצד משא
הכוונה לטעמי המקרא (וזה כבר מומחיות של @sl disign )
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען

שרלוט

משתמש סופר מקצוען

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
זה לא קשור רק לקריאה בתורה. זו גם ההבנה הקדומה ביותר של המקרא.
המערכת בנויה מסימוני פיסוק רבים מאוד (לא כמו הפסיק והנקודה שמוכרים לנו, שהם סימנים דלים ביותר מבחינת פיסוק). ויש ביניהם מערכת יחסים מסודרת ונפלאה.
כל זה, מלבד הניגון שלהם.
אבל נניח לזה כעת. יש עוד אשכול עם חידה שממתינה..
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
כל זה, מלבד הניגון שלהם.
אני לא מזלזלת
רק לא בקטע להשקיע בזה
די לי בזה שבעלי הוא בעל קורא והבנים שלי שיהיו בריאים מחצרצים לי בשכל כל יום את קריאת המגילה עם הטעמים
זה די והותר בשבילי

אבל נניח לזה כעת. יש עוד אשכול עם חידה שממתינה..
צריך לעבור על כל רש''י בכל עשרה הפרקים של המגילה?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
די לי בזה שבעלי הוא בעל קורא והבנים שלי שיהיו בריאים מחצרצים לי בשכל כל יום את קריאת המגילה עם הטעמים
זה די והותר בשבילי
אוי, זה היה טוב! הם בטח גם מזהירים אותך 'מסיר אוזנו משמוע תורה'..
מצד שני, זה יעזור לך בחידות של האשכול על המגילה..

צריך לעבור על כל רש''י בכל עשרה הפרקים של המגילה?
על הפרק האחרון לא צריך..
האמת שרש"י שם לא ארוך.
ואם מתבוננים קצת במילים של החידה אפשר לצמצם מקראות.
וכבר שאלתי שם אם רוצים משהו נוסף בינתיים, אבל עוד לא נתקבלה תגובה..
 
נערך לאחרונה ב:

אבי אברהמי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל (בראשית כח, ח), רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי אָמַר נָתַן דַּעְתּוֹ לְהִתְגַּיֵּר, מָחֲלַת (בראשית כז, ט) שֶׁמָּחַל לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל כָּל עֲוֹנוֹתָיו, בָּשְׂמַת (בראשית לו, ג) שֶׁנִּתְבַּסְמָה דַּעְתּוֹ עָלָיו, אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אִלּוּ הוֹצִיא אֶת הָרִאשׁוֹנוֹת יָפֶה הָיָה, אֶלָּא: עַל נָשָׁיו (בראשית כח, ט), כְּאֵב עַל כְּאֵב.​
לכאורה דלא כמגילה (י.) 'הוא עשו (בראשית לו מג) הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו'.
או שנגיד, שלמרות שנתן דעתו להתגייר ומחל לו הקב"ה, אחרי זה חזר לרשעו, בצורה שאפשר לומר עליו 'ברשעו מתחילתו ועד סופו'.
 

הרקליטוס

משתמש פעיל
לכאורה דלא כמגילה (י.) 'הוא עשו (בראשית לו מג) הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו'.
או שנגיד, שלמרות שנתן דעתו להתגייר ומחל לו הקב"ה, אחרי זה חזר לרשעו, בצורה שאפשר לומר עליו 'ברשעו מתחילתו ועד סופו'.
ראה בני יששכר לחודש ניסן בעניין הבן הרשע
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לכאורה דלא כמגילה (י.) 'הוא עשו (בראשית לו מג) הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו'.
או שנגיד, שלמרות שנתן דעתו להתגייר ומחל לו הקב"ה, אחרי זה חזר לרשעו, בצורה שאפשר לומר עליו 'ברשעו מתחילתו ועד סופו'.
שיטת הגמ' כשיטת ר"א הנ"ל במדרש
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אִלּוּ הוֹצִיא אֶת הָרִאשׁוֹנוֹת יָפֶה הָיָה, אֶלָּא: עַל נָשָׁיו (בראשית כח, ט), כְּאֵב עַל כְּאֵב.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
למי עוד הקב"ה אמר כמו שאמר למשה רבינו ע"ה: ועתה הניחה לי ואעשה אותך לגוי גדול וכו' ?
זה שייך לאשכול על המגילה..
מרדכי.
ובעא קב"ה לשיצאה לשונאי ישראל ולמישבק למרדכי דלא חטא לאפקא מיניה עם סגי כדאמר למשה רבינו ע"ה ועתה הניחה לי ואעשה אותך לגוי גדול וכו' ומרדכי עבד כדעבד משה רבינו ע"ה ומסר נפשיה למיתה. (מגיד מישרים פ' ויקהל).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה שייך לאשכול על המגילה..
ושייך גם לפרשת כי תשא, וכעת אני מעביר את זה גם לשם
מרדכי.
ובעא קב"ה לשיצאה לשונאי ישראל ולמישבק למרדכי דלא חטא לאפקא מיניה עם סגי כדאמר למשה רבינו ע"ה ועתה הניחה לי ואעשה אותך לגוי גדול וכו' ומרדכי עבד כדעבד משה רבינו ע"ה ומסר נפשיה למיתה. (מגיד מישרים פ' ויקהל).​
תשובה נכונה!!!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ששה נערים מובחרים
בגי הם נזכרים
בתחילתם מים לפניהם
בסופם לבית שמו פניהם
ובעוד מקומות שנים
באו במקום שיניים
הלכו להם לצד הבית
מצאו להם אהלים
ולחם יבש בלי מים
שבט על ראשם בא
הסיר מביתם המנורה
והנה בן אמוץ נתן גיו
בתוך הטוב ניצבו בגיו
באו בודדים לעבר יחיד
שלחו ימה וראש באחרית
והנה איש תר עם עוברים
בשמואל בוטחים בלא תכלית
עמדו להם ברבים
חזקו ראשם האהובים
והנה מי חשב ומי פלל
שיקיפם מורה מלל
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה