אנשי קופת העיר היקרים שודאי עוקבים אחרי האשכול הזה!
אנא! אל תבקשו לחסום אותו. הדיון רק עושה לכם טוב.
א. כי לקבל ביקורת ענינית זה הדבר שהכי בונה. ושווה את הביקורת הלא ענינית והמרמזת השמצות זולות ללא חשבון ובסיס.
ב. כדי שישאר לציבור התחושה שלא מדובר באיזה ממסד בריוני שלא ניתן לדבר עליו, אדרבה תפזרו קצת שקיפות לציבור, דבר שאינו מקובל במחוזותינו.
ג. כי באמת אין לכם מה להסתיר למיטב התרשמותי מדובר במשהו שהוא הרבה מעבר לקופת צדקה, אלא זה מפעל ענק שמחזיק גם המון קופות שכונתיות במידה מסוימת. וגם קבע סטנדרטים גבוהים בכל הקשור לצדקה ונקיות כפים.
וכעת אכתוב את דעתי האישית:
א. הייתי בעבר בקבלת הקהל בביתו של מנהל הקופה, ואני לא מאמין שיש עוד מנהל עמותה בסדר גודל של עשירית מקופת העיר שגר בכזה פשטות.
ב. הפרסום של קופת העיר מרגיז ומקומם אותי, לא מבין את האינפלציה המטורפת הזו של תארים סגולות קמיעות, שחורגים הרבה מאוד מגבול הטעם הטוב, ועל אף כל מה שאני מתרשם שהקופה ישרה וכו' זה מרחיק אותי מהם.
ג. הענין של ערבים לדעתי בעייתי מאוד, אני באופן אישי הייתי סבור שמדובר בקריטריונים שרק נועדו שזה יגיע לשומרי תורה ומצוות ולאנשים שלא היו חולים. וודאי שזה יגרום לי לחשוב פעמיים על העניין. מצד מצוות יש לי לי באופן אישי יש צדקות יותר חשובות לעשות.
ד. אבל אני מזמין את כל סוכני הביטוח - אם יש לכם הצעה יותר משתלמת בואו ותציעו, יש כאן פוטנציאל עצום. לא חושב שאכפת לקופת העיר אם תעשו ביטוח אצלם או אצל מישהו אחר.
מוצא את עצמי שוב ושוב מתלבט אם להגיב, בעיקר בגלל שאני חוזר על עצמי כל הזמן, וגם בגלל שלמרבה הצער למרות הטרחה הגדולה לא אקבל מקופת העיר משכורת על הדברור הזה.
למרות זאת אגיב באריכות על התגובה המצוטטת ואוסיף עוד מספר דברים ואקווה שבזה אצא ידי חובתי.
רק חשוב לי להדגיש בצורה המודגשת ביותר: זו אינה תגובה רשמית של קופת העיר. אינני עובד שם ולא התבקשתי להגיב (ולדעתי אינם יודעים על קיומו של האשכול. מסופקני אם יודעים על קיומו של פרוג).
אקדים ואומר כי הידע שלי על חלק ממה שמתרחש שם הוא מקרבת משפחה בת עשרות שנים עם אחד מראשי הקופה, ומתוקף עבודתי שיש לה התממשקות פה ושם עם קופת העיר מה שמביא אותי מדי פעם להיפגש עם מנהלי הקופה. בפגישות אלו המתקיימות מדי פעם אני שואל את כל השאלות שמציקות לחלק מהצופים באשכול הזה ומקבל תשובות מפורטות בהתאם לזמן המיותר שבידם.
עוד יש להקדים מה שכבר ציינתי לעיל, כי המפורסמות אינן צריכות ראיה, ידוע ומפורסם לכל, ומי שעדיין לא יודע מוזמן לגשת לכל רב אשר יחפוץ, כי קופת העיר נהנית מאמון בלתי מסוייג מצד כל גדולי הדור מכל המגזרים. האמון הזה לא 'בא ברגל'. הוא נרכש בהתמדה במשך 25 שנות פעילות הקופה, והוא מתבטא בנכונות של כל גדולי ישראל, ראשי הישיבות ורבני הקהילות לתת מזמנם ומכוחותיהם למען הקופה בכל אשר יתבקשו.
דבר נוסף. כל החלטה בעלת משקל ציבורי או רוחבי המתקבלת בקופת העיר, כל קריטריון שנקבע במשך הזמן או שינוי קריטריון קיים לפי המציאות, מתקבלים אך ורק בבתיהם של גדולי הדור. ב-20 שנותיה הראשונות היה זה מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר זיע"א שקיבל את ההחלטות וקבע את הקריטריונים שרובם ככולם הושתתו על פסקי השו"ע בהלכות צדקה. מי שמעיין בהלכות אלו רואה מיד שחלקם
סותרות את ההיגיון הפשוט של חלק מהמגיבים פה באשכול....
קופת העיר נצמדת להוראותיו של מרן זיע"א ומלווה ביום יום על ידי גדולי הרבנים ופוסקי ההלכה מהשורה הראשונה, ביניהם הגרמ"ש קליין, הגר"י סילמן, הגרמ"מ שפרן, הגר"מ גרוס, הגר"ש גלאי ועוד.
גבאי ומנהלי הקופה הם שלושה, האחד ת"ח מופלג, מחבר ספרי הלכה חשובים, מחשובי המוצי"ם בבני ברק ומבכירי העונים בקווי ההלכה השונים, השני גם הוא ת"ח מופלג שרוב ימיו ולילותיו מוקדשים לעסק התורה, ביתו פתוח לרווחה לכל מסכן ומר נפש עם סיפורים מעוררי השתאות על המסירות שלו ושל ב"ב לכל מי שגורלו לא שפר עליו ומוצא בביתו מקום מפלט. השלישי יהודי שהש"ס מונח בראשו כבקופסה, עמל ויגע בתורה במסירות נפש מתוך התמודדות עם כמה וכמה ניסיונות שהשי"ת זיכה אותו (וד"ל).
המשותף לשלשתם הוא ששלשתם לא מקבלים פרוטה על פעילותם, שלשתם לא רואים בקופת העיר את מרכז חייהם אלא משהו שעושים 'בין הסדרים', ושלשתם 'נפלו' לסיפור הזה במקרה.
למרבה הצער, דבר נוסף שמשותף לשלשתם (ואולי זו טעות) שאין לאף אחד מהם זמן וסבלנות לדברר את עצמם או לעבוד על היח"ץ שלהם, מבחינתם די להם באמון הבלתי מסוייג שרוחש להם 99% מהציבור (גם אם לחלקו יש טענות על התנהלות כזו או אחרת). מסיבה זו בלבד אני משקיע פה כוחות כדי להגיב במקומם, למרות שדי ברור לי שהיו רותחים עלי אם היו יודעים שאני כותב פה.
עכשיו אתייחס ישירות לדברים שנכתבו:
אנשי קופת העיר היקרים שודאי עוקבים אחרי האשכול הזה!
לא עוקבים.
כדי שישאר לציבור התחושה שלא מדובר באיזה ממסד בריוני שלא ניתן לדבר עליו, אדרבה תפזרו קצת שקיפות לציבור, דבר שאינו מקובל במחוזותינו.
ככל הידוע לי הם מעולם לא מנעו מאף אחד לשאול שאלות וגם ספקו תשובות מפורטות לכל שואל. ניסית להתקשר לקופה לשאול את אשר על ליבך?
לגבי השקיפות, לי זכורים לפחות 3 פעמים שבהם קופת העיר הפיקה חוברת שבה הופיעו טבלאות די מפורטות על ההוצאות וההכנסות. על פי הלכה גם לזה הם לא מחוייבים (די בזה שרבני הקופה מקבלים עדכונים שוטפים על כל פעילות).
כי באמת אין לכם מה להסתיר למיטב התרשמותי מדובר במשהו שהוא הרבה מעבר לקופת צדקה, אלא זה מפעל ענק שמחזיק גם המון קופות שכונתיות במידה מסוימת. וגם קבע סטנדרטים גבוהים בכל הקשור לצדקה ונקיות כפים.
כמובן מסכים לחלוטין. לא כולם יודעים, אבל כמעט כל הקופות העירוניות בארץ נתמכות על ידי קופת העיר. יתרה מזו, מי שנכח בכנס איגוד קופות הצדקה השנתי שהתקיים לאחרונה לא יכל להחמיץ באיזו אהדה אם לא הערצה התקבל שם הרב פלנר, לכאורה המתחרה הכי אגרסיבי של כולם....
הייתי בעבר בקבלת הקהל בביתו של מנהל הקופה, ואני לא מאמין שיש עוד מנהל עמותה בסדר גודל של עשירית מקופת העיר שגר בכזה פשטות.
תיאור מדוייק לשלושת ראשי הקופה.
הפרסום של קופת העיר מרגיז ומקומם אותי, לא מבין את האינפלציה המטורפת הזו של תארים סגולות קמיעות, שחורגים הרבה מאוד מגבול הטעם הטוב, ועל אף כל מה שאני מתרשם שהקופה ישרה וכו' זה מרחיק אותי מהם.
שאלתי פעם את השאלה הזו את אחד מהם. באותו רגע הוא היה קצר רוח אז הוא פטר אותי במשפט הבא: "אני צריך לראש חודש 12 מיליון שקל לחלק, יש לך לתת לי? אה, לא??? אז תהיה בשקט".
בהזדמנות אחרת פירט לי יותר.
הוא עצמו לא מאמין ברוב מה שהם כותבים שם, אבל להם יש מטרה אחת ויחידה. לעשות את העבודה שאתה וכולכם הייתם אמורים על פי הלכה לעשות. לעבור מבית לבית ולקושש כסף כדי שלא ישאר אף אחד רעב.
למרבה הצער, ריבוי הצרות והאסונות גרמו לאינפלציה קשה שמכריחה את קופת העיר להעלות את הסף ממגבית למגבית.
הם נועצו עם גדולי ישראל שנתנו להם הנחיות פשוטות וברורות מה הקו האדום. הרב שטיינמן זצ"ל (לעיל צוטט בשם מרן הגר"ח, אבל זה היה הגראי"ל) אמר במילים האלו: 'הכל, חוץ מלהכניס יד לכיס של מישהו אחר'.
אנשים רטנו בצדק על ביזוי כבודו לכאורה של מרן הגר"ח כשפרסמו בשמו דברים 'הזויים'. אז צריך לדעת 2 דברים:
1. כל משפט שנאמר בשמו של הגר"ח מוסרט ומוקלט. לא הצליחו להסריט? לא פורסם.
2. הגר"ח עבר באופן אישי על כל עלון. פעם אחת בלבד הוא הגיב 'צו פיל משיגאס' (משוגע מדי) והעלון נגנז.
שורה תחתונה, אם יש לך רעיון איך לגרום לאנשים לפתוח את הלב ואת הכיס גם עם הקצב הרצחני של האסונות בלי להזדקק לאמצעים כאלו, הם יותר מישמחו לשמוע.
אני באופן אישי הייתי סבור שמדובר בקריטריונים שרק נועדו שזה יגיע לשומרי תורה ומצוות ולאנשים שלא היו חולים.
כל הקריטריונים מכוונים למטרה אחת: שהכסף יגיע למי שמגיע לו ולמי שהציבור היה רוצה לתרום לו.
אם יש אלמנה עם 8 ילדים שעלות המחיה שלה היא נגיד 13,000 שקל בחודש ויש לה 3 דירות בפריפריה שמכניסות יחד 7000 שקל, ומולה אברך עם 8 ילדים שעלות המחיה שלהם כנ"ל אבל אין לו את הדירות הללו, הייתי מעדיף שכספי יגיע לאותו אברך ולא לאלמנה. עם כל הצער וההשתתפות בכאבה העצום, יש - לה - 3 - דירות - בפריפריה!!!
כנ"ל עם הביטוחים וקרנות ההשתלמות למיניהם. יש כאלו שאין להם את זה והם קודמים.
ואז בזמן חתונת הילדים הם פונים לקופת העיר, ועסקני הקופה אומרים להם: 'לשלשה ילדים מתוך העשר אנו לא ניתן לכם, כי יש לך נכס בשווי 600,000 ש"ח. תמכרי את הנכס כדי לחתן אותם!'
בקופת העיר יאמרו להם כך:
40,000 המשפחות החברות בפרויקט ערבים, הם רובם ככולם משפחות אברכים שבעצמם לא סוגרים את החודש אלא בקושי רב.
להם עצמם יש קשיים גדולים בנישואי ילדיהם, וגם את המעשרות שלהם היו שמחים לתת לאחיהם ואחיותיהם המתמודדים בקושי עצום גם הם עם עניין נישואי הילדים. אבל עם ישראל רחמנים בני רחמנים, וכשמדובר ביתומים הם פותחים את הלב ועושים מאמץ נוסף כדי לעזור. עד כמה לעזור? קבעו גדולי ישראל כי הרף הוא 200,000 ליתום. האברך התורם שמקווה להאריך ימים עד מאה ועשרים היה מוכן לקבל 200,000 שקל לכל ילד אבל הוא לא יקבל. והוא מבין את זה, כי לילדים שלך יש הורים וליתומים האלו אין אבא. אבל אם יש להם דירה בפריפריה שמכניסה להם הכנסה חודשית שלתורמים אין, ויוכלו גם בשלב מסויים למכור אותה ולכסות חובות, דבר שלתורמים אין, ההיגיון אומר לנכות את אותה דירה מסך התשלומים שיקבלו היתומים.
נקצין את זה יותר.
אלמנה עם 10 ילדים, עם 5 דירות בפריפריה שבזכותם היא מכלכלת את עצמה וברוך השם לא יודעים מחסור. לא הגיוני לא לתת לה? למרות שאנחנו בעצם אומרים לה 'תמכרי את הדירות כדי לחתן את הילדים'??