unnamed (34).jpg


אז נכון שפתחתם את שנת 2020 עם תוכניות מסודרות, כיווני השקעה וצמיחה פנטסטיים,
אבל אופסססס, לא לקחנו בחשבון את הקורונה, סגירת המשק והתחזיות הקודרות למיתון שבפתח.


תחשוב מהר תפעל זריז

פול רומר, כלכן אמריקאי אמר "חבל לבזבז משבר טוב",
משפט זה צוטט מאוחר יותר ע"י רם עמנואל, ראש הסגל של נשיא ארה"ב ברק אובמה בשנות המיתון הגדולות.
משברים מכריחים אותנו לחשב מסלול מחדש.
לחשוב מחדש מהו הערך שאנחנו נותנים בשירות או במוצר שלנו
למצוא הזדמנויות חדשות
ולפעול במהירות להוציא אותם לפועל - - -


לחשוב כמו סטארטאפיסט
עכשיו שהתוכניות של שנת 2020 כבר פחות רלוונטיות, כל מה שצריך לעשות זה לקחת צעד אחורה,
ולבחון מחדש את השוק שבו אנחנו משחקים,
לחפש הזדמנויות ולהתאים לגישה חדשה שאולי לא הייתה בעבר.
כמה מהחברות המצליחות ביותר צצו בזמן מיתון, אחרות זינקו בעיצומו של כאוס כלכלי מכיוון שההכרח הוא אם כל החדשנות.


אוהבים דוגמאות? קבלו!

01


מיקרוסופט, 1975
בתחילת שנות השבעים, ארה"ב נכנסה למיתון (משבר הנפט ואינפלציה דו-ספרתית), כאשר התמ"ג הגיע לשפל של קרוב לשני עשורים.
בתקופה קשה זו הגו ביל גייטס ופול אלן את הרעיון "מחשוב קל לשימוש לאנשים פרטיים ולמשרדים"
רעיון זה היווה אבן דרך משמעותית בעולם העסקים וסלל עבור מיקרוסופט את הדרך לצמרת.


002


אפל: 1975, 2001
בעוד שאפל קיימת מאז שנות השבעים, היא שינתה את עצמה במהלך התרסקות dot-com של תחילת שנות האלפיים.
זה היה בתקופה שבה סטיב ג'ובס חזר לאפל והשיק את ה- iPod האייקוני, שהביא אחריו את ה-iTunes ששינה את כללי המשחק לגבי אלבומים ושירים.
טים קוק, ראש פיתוח לשעבר של אפל ומנכ"ל החברה הנוכחי, ללא ספק בהשראת החוסן של אפל במהלך הירידות הכלכליות הקודמות,
אמר: "אנו מאמינים בהשקעה במהלך הירידות."

003


נטפליקס: 1997

נטפליקס הוקמה בשנים שקדמו לבועת הדוט-קום. משבר הדוט-קום תפס אותם לא מוכנים וכמעט ונכנעו לקשיים הכלכליים.
בשנת 2000, נטפליקס העמידה את עצמה למכירה, במחיר של 50 מיליון דולר (1), ההצעה נדחה על ידי בלוקבאסטר.
בסופו של דבר, נטפליקס צלחה את הסערה של אותם ימים, כשהיא רותמת את החדשנות והיצירתיות שלה כדי להפוך את עצמה לחלוצה בתחום תוכן וידאו, סרטים וסדרות לפי דרישה.
(תנחשו מה שוויה בימים אלו, ואיפה בלוקבאסטר היום...)

004


מיילצ'ימפ: 2001
Mailchimp, חברת שיווק ודיוור במיילים, התמקדה בתחילה בלקוחות עסקיים גדולים עם ריטיינרים שנתיים ענקיים.
כאשר המיתון הגדול הגיע, ולקוחות החלו לבטל לה חוזים, מיילצ'ימפ נאלצה לחשב מסלול מחדש והפכה את המודל העסקי שלה.
בשנת 2009 היא החליטה להוסיף את האפשרות של freemium (שימוש חינמי בשירותים שלה עד גבול מסויים שהגדירה)
ותוך שנה, בסיס המשתמשים שלה קפץ מ- 85,000 ל- 450,000.

005


וורבי פארקר: 2010
ורבי פארקר הוקמה באמצע שנות המיתון הגדול. המייסדים (ניל בלומנטל, אנדרו האנט, דייוויד גלבוע וג'פרי ריידר)
נגעו בנקודת כאב שהייתה בשוק באותם ימים - כמעט ולא ניתן היה לרכוש זוג משקפיים אופנתיים במחיר סביר.
הם ניצלו מההזדמנות ופימפמו את נושא המחיר הזול של המשקפיים האופנתיות שלהם ע"י כך שהם מוכרים רק אונליין ללא הוצאות של חנויות ושטחי מסחר.
הלקוחות נהנו מהמחיר וכמות המכירות הלכה וגדלה וכך הפכה וורבי פרקר לא רק לעסק משגשג אלא גם לעסק מוביל קמעונאות ומסחר אלקטרוני ישיר לצרכן.

- - -

אם כל משבר הוא זמן לצמיחה
אז איך ההזדמנות שלכם נראית?
קחו את הזמן לחשוב,
אבל אל תשכחו לפעול במהירות ;)

- - -

אשמח לשמוע מה ההזדמנות שלך
קיץ בריא, מיכל.



מיכל בלאושטיין / אקסטרה - מיתוג אסטרטגי ופיתוח עסקים
www.extraplus.co.il

unnamed3