האמת היא, חייבת להודות שלא נח לי עם השאלה הזו.
זו שאלה שקצת מוזילה את הערך האמנותי של המוצר.
הרי יש כל כך הרבה מוצרים שאנו קונים במחירים גבוהים ולא מרימים גבה לעומתם:
צלם חתונות מקבל את הסכום שלו בשתיקה.
כך גם צלם הווידאו ואף הזמר שהוזמן לשיר.
ואיך בהפעלת אולפן שצורכת הרבה ידע ואומנות וכשרון (ובל נשכח את בלאי הציוד...) אנחנו נופלים?
אבל ... מאחר ששאלתם.... אני בטוחה שאוכל לסבר את אוזניכם בשלבי ההקלטה שגורמים למחיר להיות בנוי כך.
אז בואו נעשה לכם סדר: זה לא יקר!
ראשית דבר אני מזמינה אתכם לעשות ברור לפני שאתם באים לאולפן
על איכות העבודה שם... איכות המכשור והאקוסטיקה.
אבל אם ביררתם ובאולפן אכן נעשית עבודה טובה, תהיו בטוחים שאין שם נוסחה אוטומטית.... יש עבודה קשה ומתישה עם ציוד יקר , וידע שנקנה ביזע, בכסף ובהמון זמן!!
אילו שלבים עוברת ההקלטה שלכם?
החלטות שנעשות לפני ההקלטה, כגון: באיזה פלייבק להשתמש? דבר שמצריך שמיעה חוזרת ונשנית של כמה פלייבקים... (אז מה אם אני עושה את זה עם כוס קפה? לפחות עליה אתם לא מתבקשים לשלם...)
התאמת טון לשיר, בין אם זה שיר שזמרת מפיקה לכם או שיר שאתם שרים להנאתכם - השלב הזה קריטי ביותר להצלחת השיר!
תרשו לי להוסיף ולספר לכם, שכשמגיעים אלי לקוחות עם שירים שלא צלחו להם ומבקשים ממני עצה, ברוב המוחץ של המקרים הבעיה היא בבחירת הטון או בחלוקת התפקידים מי ישיר כל חלק (המבוגרים את הבתים נמוכים וילדים את הפזמון? או להתחיל עם הילדים ולעבור לפזמון מבוגרים - מה ישמע יותר עוצמתי...)
ההחלטה הבאה בתור זה סגנון עיבוד השיר: האם תהיה בשיר מקהלה גדולה? האם זה שיר סולו עם הד טוב ,ופה ושם קולות אוירה? האם להשתמש בטכניקות שונות כמו סולו כפול?
האם לשיר יהיה עיבוד אלקטרוני או אינטימי ללא הד? ההחלטות האלו צריכות להתקבל לפני ההקלטה.
יש הבדל בין שיר שההחלטות נעשות בהתחלה והעבודה מסודרת, נקייה ובהירה.
לבין שיר שמתגבש לו תוך כדי עשיה, (טוב , לאווירת הפורים אולי זה יתאים שלב נוסף לפני השלב המעשי - מעבר ובדיקת המילים , מבחינה דיקדוקית וישיבה על קצב.)
ואז מתחיל השלב המעשי, השיר נכנס להקלטה:
אם אתם נמצאים במקום - אתם רואים את העבודה והיא קשה...
אם אינכם נמצאים אז תצטרכו להמר על זה שזה לא קרה בנקישת אצבע אחת.... (הרבה נקישות, על כפתור ההקלטה...)
אחרי ההקלטה השיר נכנס לסדר וניקיונות שלב לא ארוך (משהו כמו פי שתיים זמן מאורך השיר)
שלב הבא הוא תיקון קצב וזיופים.
ותשכחו מזה... אין כפתור שעושה את זה, זו עבודה מייגעת וקשה ממש ממש כל מילה. כל אות מקבלת יחס משלה!
בלאנס: בלאנס זה שלב שבו מאזנים את גובה הפלייבק מול המקהלה והקולות
שלב זה חשוב ביותר להצלחת המיקס והתוצאה הנקיה ביותר!!
רק לאחר השלב הזה מתחילים בעצם להפעיל מעבדי קול . לייפות את הקול ולהוסיף הדים
שלב זה הוא שלב ארוך ויש בו המון משמעות למומחיות המעבד/ת.
עכשיו קחו לכם הערכה כמה זמן זה לוקח....
בואו נדבר גם על זה שעבודת האולפן זו לא עבודת מזכירות, זו אומנות . ככל שלמעבד/ת יש יותר ניסיון הוא יודע יותר טוב להוציא את השיר במינימום טעויות (לא כל כך במינימום זמן....)
זה לעבוד עם דד ליין.
זה לדלות מכל הידע שצברת את מה שיתרום לארבע הדקות שנתונות לפניך...
זה להתייחס לכל שיר אחרת מבחינת טיפול.
אין פה ריטואל שחוזר על עצמו (זהירות מזה!)
אז למה כתבתי את כל זה? כדי שתרגישו בנח! לא בזבזתם את כספיכם לריק....
ולכם בעלי האולפנים: כן. העבודה היא ארוכה ומאתגרת וכיפית!!
אז תיהנו ותתפרנסו לפחות כמו שמגיע לכם!
זו שאלה שקצת מוזילה את הערך האמנותי של המוצר.
הרי יש כל כך הרבה מוצרים שאנו קונים במחירים גבוהים ולא מרימים גבה לעומתם:
צלם חתונות מקבל את הסכום שלו בשתיקה.
כך גם צלם הווידאו ואף הזמר שהוזמן לשיר.
ואיך בהפעלת אולפן שצורכת הרבה ידע ואומנות וכשרון (ובל נשכח את בלאי הציוד...) אנחנו נופלים?
אבל ... מאחר ששאלתם.... אני בטוחה שאוכל לסבר את אוזניכם בשלבי ההקלטה שגורמים למחיר להיות בנוי כך.
אז בואו נעשה לכם סדר: זה לא יקר!
ראשית דבר אני מזמינה אתכם לעשות ברור לפני שאתם באים לאולפן
על איכות העבודה שם... איכות המכשור והאקוסטיקה.
אבל אם ביררתם ובאולפן אכן נעשית עבודה טובה, תהיו בטוחים שאין שם נוסחה אוטומטית.... יש עבודה קשה ומתישה עם ציוד יקר , וידע שנקנה ביזע, בכסף ובהמון זמן!!
אילו שלבים עוברת ההקלטה שלכם?
החלטות שנעשות לפני ההקלטה, כגון: באיזה פלייבק להשתמש? דבר שמצריך שמיעה חוזרת ונשנית של כמה פלייבקים... (אז מה אם אני עושה את זה עם כוס קפה? לפחות עליה אתם לא מתבקשים לשלם...)
התאמת טון לשיר, בין אם זה שיר שזמרת מפיקה לכם או שיר שאתם שרים להנאתכם - השלב הזה קריטי ביותר להצלחת השיר!
תרשו לי להוסיף ולספר לכם, שכשמגיעים אלי לקוחות עם שירים שלא צלחו להם ומבקשים ממני עצה, ברוב המוחץ של המקרים הבעיה היא בבחירת הטון או בחלוקת התפקידים מי ישיר כל חלק (המבוגרים את הבתים נמוכים וילדים את הפזמון? או להתחיל עם הילדים ולעבור לפזמון מבוגרים - מה ישמע יותר עוצמתי...)
ההחלטה הבאה בתור זה סגנון עיבוד השיר: האם תהיה בשיר מקהלה גדולה? האם זה שיר סולו עם הד טוב ,ופה ושם קולות אוירה? האם להשתמש בטכניקות שונות כמו סולו כפול?
האם לשיר יהיה עיבוד אלקטרוני או אינטימי ללא הד? ההחלטות האלו צריכות להתקבל לפני ההקלטה.
יש הבדל בין שיר שההחלטות נעשות בהתחלה והעבודה מסודרת, נקייה ובהירה.
לבין שיר שמתגבש לו תוך כדי עשיה, (טוב , לאווירת הפורים אולי זה יתאים שלב נוסף לפני השלב המעשי - מעבר ובדיקת המילים , מבחינה דיקדוקית וישיבה על קצב.)
ואז מתחיל השלב המעשי, השיר נכנס להקלטה:
אם אתם נמצאים במקום - אתם רואים את העבודה והיא קשה...
אם אינכם נמצאים אז תצטרכו להמר על זה שזה לא קרה בנקישת אצבע אחת.... (הרבה נקישות, על כפתור ההקלטה...)
אחרי ההקלטה השיר נכנס לסדר וניקיונות שלב לא ארוך (משהו כמו פי שתיים זמן מאורך השיר)
שלב הבא הוא תיקון קצב וזיופים.
ותשכחו מזה... אין כפתור שעושה את זה, זו עבודה מייגעת וקשה ממש ממש כל מילה. כל אות מקבלת יחס משלה!
בלאנס: בלאנס זה שלב שבו מאזנים את גובה הפלייבק מול המקהלה והקולות
שלב זה חשוב ביותר להצלחת המיקס והתוצאה הנקיה ביותר!!
רק לאחר השלב הזה מתחילים בעצם להפעיל מעבדי קול . לייפות את הקול ולהוסיף הדים
שלב זה הוא שלב ארוך ויש בו המון משמעות למומחיות המעבד/ת.
עכשיו קחו לכם הערכה כמה זמן זה לוקח....
בואו נדבר גם על זה שעבודת האולפן זו לא עבודת מזכירות, זו אומנות . ככל שלמעבד/ת יש יותר ניסיון הוא יודע יותר טוב להוציא את השיר במינימום טעויות (לא כל כך במינימום זמן....)
זה לעבוד עם דד ליין.
זה לדלות מכל הידע שצברת את מה שיתרום לארבע הדקות שנתונות לפניך...
זה להתייחס לכל שיר אחרת מבחינת טיפול.
אין פה ריטואל שחוזר על עצמו (זהירות מזה!)
אז למה כתבתי את כל זה? כדי שתרגישו בנח! לא בזבזתם את כספיכם לריק....
ולכם בעלי האולפנים: כן. העבודה היא ארוכה ומאתגרת וכיפית!!
אז תיהנו ותתפרנסו לפחות כמו שמגיע לכם!