למה הקלטה באולפן עולה יקר כל כך?

האמת היא, חייבת להודות שלא נח לי עם השאלה הזו.
זו שאלה שקצת מוזילה את הערך האמנותי של המוצר.

הרי יש כל כך הרבה מוצרים שאנו קונים במחירים גבוהים ולא מרימים גבה לעומתם:

צלם חתונות מקבל את הסכום שלו בשתיקה.
כך גם צלם הווידאו ואף הזמר שהוזמן לשיר.

ואיך בהפעלת אולפן שצורכת הרבה ידע ואומנות וכשרון (ובל נשכח את בלאי הציוד...) אנחנו נופלים?

אבל ... מאחר ששאלתם.... אני בטוחה שאוכל לסבר את אוזניכם בשלבי ההקלטה שגורמים למחיר להיות בנוי כך.

אז בואו נעשה לכם סדר: זה לא יקר!


ראשית דבר אני מזמינה אתכם לעשות ברור לפני שאתם באים לאולפן
על איכות העבודה שם... איכות המכשור והאקוסטיקה.

אבל אם ביררתם ובאולפן אכן נעשית עבודה טובה, תהיו בטוחים שאין שם נוסחה אוטומטית.... יש עבודה קשה ומתישה עם ציוד יקר , וידע שנקנה ביזע, בכסף ובהמון זמן!!

abstract-3189816_1920.jpg



אילו שלבים עוברת ההקלטה שלכם?

החלטות שנעשות לפני ההקלטה, כגון: באיזה פלייבק להשתמש? דבר שמצריך שמיעה חוזרת ונשנית של כמה פלייבקים... (אז מה אם אני עושה את זה עם כוס קפה? לפחות עליה אתם לא מתבקשים לשלם...)

התאמת טון לשיר, בין אם זה שיר שזמרת מפיקה לכם או שיר שאתם שרים להנאתכם - השלב הזה קריטי ביותר להצלחת השיר!

תרשו לי להוסיף ולספר לכם, שכשמגיעים אלי לקוחות עם שירים שלא צלחו להם ומבקשים ממני עצה, ברוב המוחץ של המקרים הבעיה היא בבחירת הטון או בחלוקת התפקידים מי ישיר כל חלק (המבוגרים את הבתים נמוכים וילדים את הפזמון? או להתחיל עם הילדים ולעבור לפזמון מבוגרים - מה ישמע יותר עוצמתי...)

ההחלטה הבאה בתור זה סגנון עיבוד השיר: האם תהיה בשיר מקהלה גדולה? האם זה שיר סולו עם הד טוב ,ופה ושם קולות אוירה? האם להשתמש בטכניקות שונות כמו סולו כפול?
האם לשיר יהיה עיבוד אלקטרוני או אינטימי ללא הד? ההחלטות האלו צריכות להתקבל לפני ההקלטה.

יש הבדל בין שיר שההחלטות נעשות בהתחלה והעבודה מסודרת, נקייה ובהירה.
לבין שיר שמתגבש לו תוך כדי עשיה, (טוב , לאווירת הפורים אולי זה יתאים שלב נוסף לפני השלב המעשי - מעבר ובדיקת המילים , מבחינה דיקדוקית וישיבה על קצב.)

ואז מתחיל השלב המעשי, השיר נכנס להקלטה:

אם אתם נמצאים במקום - אתם רואים את העבודה והיא קשה...
אם אינכם נמצאים אז תצטרכו להמר על זה שזה לא קרה בנקישת אצבע אחת.... (הרבה נקישות, על כפתור ההקלטה...)

אחרי ההקלטה השיר נכנס לסדר וניקיונות שלב לא ארוך (משהו כמו פי שתיים זמן מאורך השיר)
שלב הבא הוא תיקון קצב וזיופים.

ותשכחו מזה... אין כפתור שעושה את זה, זו עבודה מייגעת וקשה ממש ממש כל מילה. כל אות מקבלת יחס משלה!

בלאנס: בלאנס זה שלב שבו מאזנים את גובה הפלייבק מול המקהלה והקולות
שלב זה חשוב ביותר להצלחת המיקס והתוצאה הנקיה ביותר!!

רק לאחר השלב הזה מתחילים בעצם להפעיל מעבדי קול . לייפות את הקול ולהוסיף הדים
שלב זה הוא שלב ארוך ויש בו המון משמעות למומחיות המעבד/ת.

עכשיו קחו לכם הערכה כמה זמן זה לוקח....
בואו נדבר גם על זה שעבודת האולפן זו לא עבודת מזכירות, זו אומנות . ככל שלמעבד/ת יש יותר ניסיון הוא יודע יותר טוב להוציא את השיר במינימום טעויות (לא כל כך במינימום זמן....)

זה לעבוד עם דד ליין.

זה לדלות מכל הידע שצברת את מה שיתרום לארבע הדקות שנתונות לפניך...
זה להתייחס לכל שיר אחרת מבחינת טיפול.

אין פה ריטואל שחוזר על עצמו (זהירות מזה!)

אז למה כתבתי את כל זה? כדי שתרגישו בנח! לא בזבזתם את כספיכם לריק....

ולכם בעלי האולפנים: כן. העבודה היא ארוכה ומאתגרת וכיפית!!

אז תיהנו ותתפרנסו לפחות כמו שמגיע לכם!
על המחבר
רות וליס
הי לכולם !!

אצלי זה פשוט מאד: מוזיקה מוזיקה ושוב מוזיקה....
וכשזה בא בתוספת כל כך נחמדה של עריכה, מחשבים ומה שבינהם - הכי כיף בעולם!
אני אוהבת את המקצוע שלי , ונהנית מכל רגע !
אז אם אתם בדרך לשם או שם כבר , זה הטיפ שלי
תיצרו ותהנו מכל רגע!

תגובות

לא תמיד זה כדאי
אני בדרך כלל אוהב לקנות עבורם את הפלייבק ממקום שאני מכיר ויודע שהוא איכותי כמו שצריך
אבל היה מישהו שהגיע עם פלייבק משלו והפלייבק לא היה איכותי אני ניסיתי לשפר אותו ולחדד אותו עם הקיובייס והתחלתי להקליט בשורה התחתונה זה לא יצא כל כך יפה אז נכון שהלקוח מודע לזה שהפלייבק לא מספיק איכותי אבל מהאולפן שלך יצא תוצר לא 100% וזה מספיק בשביל להוריד את הרמה שלך בעיני האנשים לכן גם אם דורשים מהלקוחות להשיג פלייבקים לבד צריך ליידע אותם שלמרות שזה ממש נחמד לא להוציא על זה שקל בסופו של יום לא תצליח להוציא רמה גבוה בלי שישלמו גם על הפלייבק
 
א
ממש ממש לא נכון....
זה אולי אצל הגברים. אבל באולפנים של נשים, יש הקלטות של שירי בת\ר מצוה, שירי תודה, שיר לסבא או לסבתא וכו'...


כמובן שיש כאלה שמגיעות להקליט והן מתעסקות בזה אז הן יודעות יותר להעריך.

אבל יש גם הרבה שלא, מבינים שום דבר במוזיקה, והם לא מבינים, לצץמה כ"כ יקר?!
אפשר להסביר להם איך מכנים את זה והם יבינו !!
 
סתם הערה לכל אחד שמחזיק אולפן,
אפשר להעסיק עובד שתפקידו להקליט, לשבת עם המזמין ולעבוד מולו,
ואתם תהיו פנויים להתעסק 100% עם המיקס.
על פי רוב, כל שעה שאתם משקיעים מחוץ למיקס בא על חשבון העיבוד.

זה מעולה לא רק בגלל שזה מוריד עבודה פיזית אלא דווקא
בגלל שזה מונע ממך לעמוד מול הלקוח ולהסביר ולהתווכח.
ובד''כ זה הרבה יותר ריווחי מהסיבה הפשוטה שכשכיר אתה
לא יכול ''לרחם'' ולעשות הנחה (לפעמים יש שינסו ויתקשרו לבוס עדיין זה שום דבר..)
ואתה גם לא מרגיש שאתה חייב הסבר כל הזמן כי אתה לא קבעת את המחיר.
חוץ מזה שאדם שכיר יעבוד לפי שעות וכללים אתה תיתן הוראה להציב טיימר
בתחילת העבודה ולהודיע על כך ללקוח ובסוף יהיה גם מי שידרוש את התשלום בקול יבש..

זה דבר טוב לא רק במוזיקה אלא בכל תחום בעיקר בתחומי האומנות כמו צילום, ציור, גרפיקה וכד'
מסיבה פשוטה שגם אדם עם האגו הכי גדול מול האומנות שלו לא תמיד הוא ירגיש מאה האחוז לדרוש מחיר
מלא בטח לא מול לקוח ישראלי עקשן... והחוסר ביטחון משודר ממך אל התת מודע של הלקוח.
והוא בעצם אבי הבעיות !!
ממילא כאשר מי שדורש את התשלום ומטפל בכל זה הוא לא היוצר בעצמו הדברים נעשים בצורה עניינית יותר וטובה.

כמו בכל דבר גם כאן יש חסרונות-
א.לא לכולם יש את האופציה לזה..
ב. יש פעמים שדווקא השכיר הרבה יותר רכרוכי ואז הוא בעצמו הופך לבעיה..
ג.יש הרבה שלא יסכימו לוותר על העבודה בהקלטות..

לנשים?
אתה בטח צוחק..
זה לא עניין של נשים או גברים כשמגיע לקוח בור ועם הארץ בתחום חסר זיקה למוזיקה ובעיקר
זייפן מקצועי חבל על המאמץ בהסברים...
לפעמים יוצא לי לעבוד עם כל מיני בעלי אולפן למיניהם בעיקר בתמלול שירים ובעבר יצא לי להתאכזב המון פעמים כשהקליטו שיר לחתונה וכד' וזה יצא זוועה!!
הבנתי את הטכנאי וגם את בעל האולפן מה הם יעשו זה הבן אדם וזה הכישרון.
אבל למדתי עם הזמן שאם זה כ''כ מפריע לי פשוט לצאת מזה ולא לעבוד בכאלו דברים יותר.
מאז אני מבקשת יפה לדעת מי הולך לשיר את זה...

ואוו זה היה ארוך.... :rolleyes: ;)

העיקר שיהיה בהצלחה רבה בעז''ה!!
 
יפה מאד!

כאדם שעובד גם בתחום המוזיקה וגם בתחום הצילום תרשי לי לחלוק עליך בהקשר למשפט הזה:
צלם חתונות מקבל את הסכום שלו בשתיקה.
כך גם צלם הווידאו ואף הזמר שהוזמן לשיר.
זה לא נכון במחילה!

גם כאן וגם כאן נתקלים עם התופעה הזו, ודווקא להפך לפעמים יותר קל לי להסביר מה העבודה הדרושה באולפן מאשר מה כ''כ קשה לצאת ליום צילומים....
החכמה היא דווקא לעבוד עם אלו שלא צריך להסביר להם למה העבודה שלך שווה כמו שהיא עולה ואפילו יותר...

כבת של זמר מוכר, אני חולקת על הנ''ל, יש הרבה הרבה אנשים שממש לא
בולעים את הסכום שסוכם מראש ובטוחים שצריכים להוזיל להם...
ולגבי החכמה- לא תמיד זה בשליטת האמן...
 
סתם הערה לכל אחד שמחזיק אולפן,
אפשר להעסיק עובד שתפקידו להקליט, לשבת עם המזמין ולעבוד מולו,
ואתם תהיו פנויים להתעסק 100% עם המיקס.
על פי רוב, כל שעה שאתם משקיעים מחוץ למיקס בא על חשבון העיבוד.
סליחה על התגובה המאוחרת... אבל שורש המיקס נעוץ בעבודה , אני אכן מעסיקה עובדות. אבל ההכשרה שאני נותנת להן היא מטורפת , וזה כדי לקבל למיקס שיר שהוקלט נכון בטון הנכון , באוירה הנכונה , האמת שהכתבה הבאה שלי היא על זה ;)
 
מסכימה עם כל מילה. העבודה היא קשה ושווה את הכסף שאנו דורשים...המזל שלנו שאנחנו נהנים מזה וחיים את המוזיקה בכל רגע...
בתור מתחילה יחסית עדיין אני לא יכולה לקחת את הסכום שמגיע לי על עבודתי כדי יותר להיכנס לשוק...אבל זה מחיר קטן להתקדמות גדולה בעזרת ה' מקווה...
 
בתור מתחילה יחסית עדיין אני לא יכולה לקחת את הסכום שמגיע לי על עבודתי כדי יותר להיכנס לשוק...אבל זה מחיר קטן להתקדמות גדולה בעזרת ה' מקווה...

חשוב גם לדעת שהזמן בו את הופכת ממתחילה למקצועית תלוי רק בהחלטה שלך!!
יש אנשים שבשנה השניה לעבודה כבר מגדירים את עצמם מקצועיים ויש כאילו שנמצאים כבר עשר שנים בשוק ועדיין קוראים לעצמם מתחילים...
אף אחד לא יעשה את בשבילך הכלי תלוי במקצועיות של עבודה ובאימון שאת נותנת בעצמך.

בהצלחה!
 
חשוב גם לדעת שהזמן בו את הופכת ממתחילה למקצועית תלוי רק בהחלטה שלך!!
יש אנשים שבשנה השניה לעבודה כבר מגדירים את עצמם מקצועיים ויש כאילו שנמצאים כבר עשר שנים בשוק ועדיין קוראים לעצמם מתחילים...
אף אחד לא יעשה את בשבילך הכלי תלוי במקצועיות של עבודה ובאימון שאת נותנת בעצמך.

בהצלחה!
כל מילה בסלע
תזמון ההחלטה חשוב מאד!!
אני אישית מוצאת את עצמי מתקוממת
דווקא להפך.
על מחיר לשעה שאנשים שילמו לעומת התוצאה שקיבלו.
אבל תמיד יהיו מחירים לא הוגנים , לשני הכיוונים...
ובזה , אני לא סותרת את הכתבה
אלא מוסיפה עוד פן.
כל עוד המקצועיות לא שלמה(פחות או יותר...)
זה בסדר לקחת פחות
 
את האמת אני סיימתי כיתה יב. יש לי את האולפן מתחילת שנה שעברה ואני די עובדת ומצליחה בתחום אבל התייעצתי ואמרו לי שבגלל שאני עדיין צעירה לא כדאי לי להפגיז עוד במחיר לחכות עוד קצת...בעזרת ה' אני מתחילה סמינר והולכת עוד יותר להתמקצע בתחום ואז וודאי אעלה את המחיר.כרגע בגלל שאני יחסית זולה פה לאזור בוחרים להקליט אצלי(רובם כאלה שמכירים אותי אבל קיבלתי פניות גם מזרים). חלקם כאלה שאין להם את האפשרות להקליט באולפן עם הרבה ניסיון ואני כעת מאפשרת להם להגשים את החלום שלהם במחיר זול ובאיכות די גבוהה.
 
את האמת אני סיימתי כיתה יב. יש לי את האולפן מתחילת שנה שעברה ואני די עובדת ומצליחה בתחום אבל התייעצתי ואמרו לי שבגלל שאני עדיין צעירה לא כדאי לי להפגיז עוד במחיר לחכות עוד קצת...בעזרת ה' אני מתחילה סמינר והולכת עוד יותר להתמקצע בתחום ואז וודאי אעלה את המחיר.כרגע בגלל שאני יחסית זולה פה לאזור בוחרים להקליט אצלי(רובם כאלה שמכירים אותי אבל קיבלתי פניות גם מזרים). חלקם כאלה שאין להם את האפשרות להקליט באולפן עם הרבה ניסיון ואני כעת מאפשרת להם להגשים את החלום שלהם במחיר זול ובאיכות די גבוהה.
מצוין , זו הדרך!!
את טובה - אז באים אליך
את זולה - זה עוד שיקול נוחות לבאים (פחות לך ...)
כרגע זה משרת את מטרתך שהיא להתמקצע -
רק לא לשכוח שהמחיר ההתחלתי צריך להיות מכבד מספיק.
ומשתלם מספיק
כדי שבקלקול הראשון של הציוד לא תעמדי בפני שוקת שבורה - של : אני מוציאה יותר ממה שמכניסה.
בהצלחה!!
 
ואוו...קראתי כל תגובה וכל מילה...רותי, את אלופה!! אני עכשיו התחלתי לימודי טכנאות סאונד ואולפן. המוזיקה היא בנשמה שלי וגם ב''ה, הכשרון לשיר. רותי, חייבת לומר לך שאת והאולפן שלך, הם ההשראה בעבורי------
הקלטתי אצלך לפני כמה שנים וזו הייתה חוויה מטורפת!! האוירה שיש לך באולפן, הכיף המקצועיות-------תאמיני לי, חלק מהתשלום זה על זה!!!
 
ואוו...קראתי כל תגובה וכל מילה...רותי, את אלופה!! אני עכשיו התחלתי לימודי טכנאות סאונד ואולפן. המוזיקה היא בנשמה שלי וגם ב''ה, הכשרון לשיר. רותי, חייבת לומר לך שאת והאולפן שלך, הם ההשראה בעבורי------
הקלטתי אצלך לפני כמה שנים וזו הייתה חוויה מטורפת!! האוירה שיש לך באולפן, הכיף המקצועיות-------תאמיני לי, חלק מהתשלום זה על זה!!!
תודה
ובהצלחה! בחרת במקצוע מהמם!!
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

More from רות וליס

שתף את המאמר

למעלה