איך מעצבים בית כנסת | פרק 3
(קישור לסרטון נמצא בסוף הכתבה)
היום נדבר על בית כנסת מיוחד, מהמפוארים שעיצבתי. שמגיעים אליו המונים בשביל לראות את העיצוב, וללא ספק אחד מבתי הכנסת היפים שיצא לי לעצב בארצות הברית.
אלו קומות המבנה אחרי העיצוב שלי: ואנחנו נתמקד עכשיו רק בבית הכנסת הגדול, שגודל החלל הוא 10 מטר על 18, עם גובה של חלל כפול.
הלקוח רצה שהעיצוב יהיה משהו אחר ולא דומה לשאר בתי הכנסת. וגם רצה שירגישו תחושה של ארץ ישראל ואת ההשתוקקות אליו.
דבר ראשון ידעתי שאני רוצה לשלב בהכל את אותו אלמנט מרכזי, כדי לתת למבנה ייחודיות שלא יהיה בשום מבנה אחר.
בגלל הגודל של האלמנט המרכזי, בחרתי להוסיף בעיצוב עוד אלמנט, ככה ששניהם ביחד ירוצו על כל העיצוב.
שמתי לב שמרוב שהיו הרבה חלונות בחלל, הם ישר משכו את המבט לתקרה, כך שהחלל היה נראה קטן וגבוהה מידי.
אז בחרתי לחבר את החלונות לחלק התחתון של הספסלים והריהוט ולתת לו שבירות רוחב.
התחלתי בשבירה בגוון עץ, קצת מעל גובה הספסלים. שכל הקומה תיראה כחלל אחד גדול ותואם. ובמראה הכללי החלונות יראו חלק ממנו.
בין החלונות הוספתי אבן ירושלמית עתיקה, שיתן תחושה של כיסופין לירושלים, ומעליו סיומת נוספת של האלמנט המרכזי. וממנו החלון ממשיך לגוון קיר בהיר בצבע התקרה. וככה בעצם מקשר בין הרצפה לתקרה.
את ארון הקודש רציתי שיהיה מחובר ממש לריהוט של החלק התחתון הכהה, ולא יהיה קשור לקירות ולחלונות, אלא יהיה כעין מבנה ממש בפני עצמו. ולכן הוא מעוצב כמו מבנה לכל דבר.
עם קירות, שטח כעין מרפסת שעליו יעמדו בדרשות, במרכז עולים במדרגות מפוארות, ומצידם עמודים שמחזיקים את כל גג המבנה הזה. מעליהם שמתי שער עם כתר זהב במרכז. ומעל כל הקירות והשערים יש חומה וקומה נוספת, עם האלמנט המרכזי. והרעיון היה שבפתיחת הארון החזן ממש יכנס פנימה לתוך המבנה של ארון הקודש, בשביל להוציא את ספר התורה.
את הבימה המרכזית הגבהתי שיהיה לה נוכחות. ושילבתי גם בה, את תחושת המרפסת של החלק הנמוך בארון הקודש כדי שלא יחסום את המבט.
בארונות הספרים הוספתי סיומת עליונה של האלמנט המרכזי הקטן, בשילוב זהב.
וככה גם בספסלים נתתי סיומת של האלמנט המרכזי.
בקיר המערבי: עזרת הנשים הייתה במרחק גבוהה מהמקובל, והיה לי חשוב שזה ירגיש חלק מהקומה למטה. לכן הוספתי מעל הסיפריה המשך קיר עץ שיקרב את חלונות עזרת הנשים, ובניהם המשך של קיר האבנים, כדי שירגיש חלק משאר קירות בית הכנסת.
כמובן הוספתי מנורות קיר עתיקות בקירות, שיתן לאבן עם הבליטות, תחושה עתיקה של אור וצל.
אבי אשר | אדריכלות ועיצוב פנים לבתי כנסת
______________________________________________________
וידאו קצר וקולע, על "התהליך עיצוב בית כנסת" | פרק 3:
צפיה מהנה:
סודות העיצוב | בית הכנסת מהמפוארים בארה"ב!!
בסדרת פרקים, האדריכל אבי אשר משתף אותכם בכל תהליך העיצוב וסודות העיצוב של בניית בתי כנסת ומבני ציבור, בארץ ובחו"ל.החל מחלוקת החלל, אתגרי העיצוב, בחירת חומרים...
youtu.be
לינק לצפיה בוידאו של כל הסדרה בגוגל דרייב, לחצו כאן :