איך מעצבים בית כנסת | פרק 1
(קישור לסרטון נמצא בסוף הכתבה)
זה השטח שקיבלנו לעצב.
רוחב 18 מטר על 26 . עם גובה פתוח של 6 מטר.
המבנה מיועד להיכל ישיבה מאוד מוכרת ומובילה בעולם היהודי, ועתיד לשמש מאות תלמידים.
שני דברים היינו צריכים לפתור בעיצוב:
הדבר הראשון הוא: איך לנצל את כל גובה החלל?
הדבר השני היה: איך לתת תחושה שכל בחור ירגיש שהוא לא נאבד בתוך החלל הענק הזה?
וכך הגיע הרעיון העיצובי לחלק את החלל לשנים:
להוסיף קומת גלריה בגובה 3 מטר, עם כמה חדרי מדרגות מהקומה הראשונה.
על הדרך הרווחנו גם מקסימום מקומות ישיבה בקומה הראשונה, בזה שהעלנו את כל ארונות הספרים לקומת הגלריה.
סיבה נוספת ליצירת הקומה, היית בשביל לתת לבחורים שיושבים שעות על גבי שעות בלימוד, שירגישו בתחושה שיש להם מרחבים גדולים ופתוחים. בלי שיצטרכו לצאת החוצה מהבית מדרש בשביל זה.
בגלל הכמות הגדולה של הבחורים, החלונות גדולים והמקום מואר, וכל הריהוט בגוון בהיר ורגוע לעין, שיהיה אוירה פתוחה ונעימה.
החיפוי בקירות עם ברק ובגוון חצי בהיר, עם שבירות כהות לרוחב, שיתן בעין תחושה רחבה ואחידה של החלל. ועליהם קרניזים ובתי מנורה עדינים.
בשונה ממה שאני עושה בדרך כלל בבתי כנסת, כאן רציתי שכל בחור ירגיש שהוא יושב במרכז בית הכנסת. שאין משמעות למיקום אמצע החלל.
ולכן, התקרה יחסית פשוטה, בהירה עם נגיעות צבע וקרניזים עדינים, עם שבירות גבהים קטנות רק בשביל לשפר את האקוסטיקה, בכדי שגם בעיצוב תקרה, לא יהיה מרכז לחלל, אלא כל בחור איפה שהוא יושב הוא ירגיש שהוא במרכז היכל הישיבה.
ומצד שני הוספתי קו נקי וחלק במרכז התקרה, שהעין תימשך בתפילה, לכיוון קיר המזרח וארון הקודש.
בקיר המזרח שמיועד לכניסה הראשית, עיצבתי ארון הקודש מפואר, עם נגיעות מבית הרבי מחב"ד בסעבען סעבנדי. כמו שהוספתי מעל שאר הארונות בקומת הגלריה ובמבנה החיצוני.
ממול הארון קודש נמצא העמוד חזן שמשמש גם, כעמוד דרשן. שיוכלו לעלות במדרגות לבמה המוגבהת של ארון הקודש, ולימסור שיעור, שאפשר לראות ולשמוע, מכל מקום בהיכל הישיבה.
אבי אשר | אדריכלות ועיצוב פנים לבתי כנסת
______________________________________________________
וידאו קצר וקולע, על התהליך עיצוב בית כנסת:
צפיה מהנה בפרק המלא:
לינק לצפיה בוידאו של כל הסדרה בגוגל דרייב, לחצו כאן :
(קישור לסרטון נמצא בסוף הכתבה)
זה השטח שקיבלנו לעצב.
רוחב 18 מטר על 26 . עם גובה פתוח של 6 מטר.
המבנה מיועד להיכל ישיבה מאוד מוכרת ומובילה בעולם היהודי, ועתיד לשמש מאות תלמידים.
שני דברים היינו צריכים לפתור בעיצוב:
הדבר הראשון הוא: איך לנצל את כל גובה החלל?
הדבר השני היה: איך לתת תחושה שכל בחור ירגיש שהוא לא נאבד בתוך החלל הענק הזה?
וכך הגיע הרעיון העיצובי לחלק את החלל לשנים:
להוסיף קומת גלריה בגובה 3 מטר, עם כמה חדרי מדרגות מהקומה הראשונה.
על הדרך הרווחנו גם מקסימום מקומות ישיבה בקומה הראשונה, בזה שהעלנו את כל ארונות הספרים לקומת הגלריה.
סיבה נוספת ליצירת הקומה, היית בשביל לתת לבחורים שיושבים שעות על גבי שעות בלימוד, שירגישו בתחושה שיש להם מרחבים גדולים ופתוחים. בלי שיצטרכו לצאת החוצה מהבית מדרש בשביל זה.
בגלל הכמות הגדולה של הבחורים, החלונות גדולים והמקום מואר, וכל הריהוט בגוון בהיר ורגוע לעין, שיהיה אוירה פתוחה ונעימה.
החיפוי בקירות עם ברק ובגוון חצי בהיר, עם שבירות כהות לרוחב, שיתן בעין תחושה רחבה ואחידה של החלל. ועליהם קרניזים ובתי מנורה עדינים.
בשונה ממה שאני עושה בדרך כלל בבתי כנסת, כאן רציתי שכל בחור ירגיש שהוא יושב במרכז בית הכנסת. שאין משמעות למיקום אמצע החלל.
ולכן, התקרה יחסית פשוטה, בהירה עם נגיעות צבע וקרניזים עדינים, עם שבירות גבהים קטנות רק בשביל לשפר את האקוסטיקה, בכדי שגם בעיצוב תקרה, לא יהיה מרכז לחלל, אלא כל בחור איפה שהוא יושב הוא ירגיש שהוא במרכז היכל הישיבה.
ומצד שני הוספתי קו נקי וחלק במרכז התקרה, שהעין תימשך בתפילה, לכיוון קיר המזרח וארון הקודש.
בקיר המזרח שמיועד לכניסה הראשית, עיצבתי ארון הקודש מפואר, עם נגיעות מבית הרבי מחב"ד בסעבען סעבנדי. כמו שהוספתי מעל שאר הארונות בקומת הגלריה ובמבנה החיצוני.
ממול הארון קודש נמצא העמוד חזן שמשמש גם, כעמוד דרשן. שיוכלו לעלות במדרגות לבמה המוגבהת של ארון הקודש, ולימסור שיעור, שאפשר לראות ולשמוע, מכל מקום בהיכל הישיבה.
אבי אשר | אדריכלות ועיצוב פנים לבתי כנסת
______________________________________________________
וידאו קצר וקולע, על התהליך עיצוב בית כנסת:
צפיה מהנה בפרק המלא:
סודות העיצוב | הטיפים הכי שווים לעיצוב פנים!!!
בסדרת פרקים, האדריכל אבי אשר משתף אותכם בכל תהליך העיצוב וסודות העיצוב של בניית בתי כנסת ומבני ציבור, בארץ ובחו"ל.החל מחלוקת החלל, אתגרי העיצוב, בחירת חומרים...
youtu.be
לינק לצפיה בוידאו של כל הסדרה בגוגל דרייב, לחצו כאן :