אם תפתחו את אתר רשות שדות התעופה תגלו דבר מעניין מאד, בכל יום בשעה 05:35 בדיוק ממריאות שלוש טיסות ביחד ובו זמנית לפראג בירת צ'כיה, האחת של חברת ישראייר הישראלית, השניה של חברת צ'ק אירליינס הצ'כית, והשלישית של חברת סמארטווינגס.

אז האם העיר פראג היא יעד כל כך נחשק ומבוקש עד ששלוש טיסות צריכות להמריא אליה בו זמנית?

השאלה מתחדדת לאור העובדה שבכל היממה כולה ממריאות לפראג בין חמש לשבע טיסות בלבד, אז מה מביא שלוש חברות להוציא טיסה בו זמנית ובאותה שעה?

התשובה לכך פשוטה מאד - לא מדובר בשלוש טיסות אלא בטיסה אחת בלבד, והיא מתבצעת בשיטת הקוד שייר (באנגלית - Code Share).

קוד שייר הוא מושג בתעופה ומשמעותו - שותפות קוד, כלומר שיתוף קוד הנסיעה בין כמה חברות תעופה שונות, כך שאת הטיסה בפועל מבצעת חברה אחת אבל גם חברות תעופות נוספות מוכרות את הכרטיסים לאותה טיסה תחת קודים אחרים.

הסיבות לחתימה על קוד שייר הם מגוונות:

א.
הסכמי סחר בין החברות - מין שמור לי ואשמור לך, אני אמכור לך כרטיסים ואמלא את הטיסה שלך מישראל לארה"ב ובתמורה אתה תמכור עבורי כרטיסים לטיסה מאיסטנבול לארה"ב.

ב. ניפוח יעדי הטיסות - כל חברה רוצה להתהדר בכך שיש לה את מגוון היעדים הרחב ביותר, אבל לא כולם מחזיקות בקווים כאלה באמת. בשביל זה הם יחתמו על הסכם קוד שייר עם חברה שיש לה כבר קו קבוע ליעד המבוקש - והופ, הנה גם להם יש טיסה להציע לנו לשם.

ג. קונקשנים - חברות תעופה רבות מפעילות קווים טראנס אטלנטיים ישירים כמו לארה"ב וקנדה, אבל לא לכל החברות יש צי מטוסים ואפשרויות להחזיק קוים כאלו לכל מקום. לחילופין, הם רוצות להציע ללקוחות שילוב טיסות במחיר זול יותר מטיסה ישירה. באמצעות קוד שייר הם יוכלו להציע ללקוחות שלהם טיסה עם עצירה במדינת מעבר ועדיין לשמור אותם בכיס שלהם ומבלי לסבך אותם במעבר בין חברות תעופה.
דוגמא מובהקת לכך היא חברת דלתא איירליינס - חברת התעופה השניה בגודלה בארה"ב, שמחזיקה קווים ישירים מתל אביב לאטלנטה וניו יורק, ובנוסף מחזיקה גם בקווים נוספים מישראל לאירופה באמצעות קוד שייר, כמו ללונדון עם וירג'ין אטלנטיק הבריטית, לאמסטרדם עם KLM ההולנדית, לרומא עם ITA האיטלקית, ולפריז עם אייר פרנס הצרפתית. כך הם יכולות להציע טיסות מישראל ליעדים נוספים בארה"ב שאין להם קו ישיר לשם, אבל כן יש להם ממדינות אלו באירופה.

ד. הפחתת עלויות - אם שלוש חברות מתחלקות בהוצאות הדלק, צוות המטוס, התחזוקה ופריקת המטען, כל אחת תשלם הרבה פחות על שירותים אלו ואולי אפילו תוכל להוזיל את כרטיס הנסיעה ללקוחות.

ה. הטבות מועדונים - יש אנשים (בעיקר נוסעים מתמידים) שיעדיפו לטוס בחברה כזאת או אחרת על פני חברתה המקבילה רק בגלל הטבות המועדונים, אם הם כבר טסו פעמים רבות בחברה הזאת וצברו נקודות או מיילים, גם את הטיסה הבאה הם יעדיפו לעשות בחברה הזאת. באמצעות קוד שייר הם ימשיכו לטוס באותה חברה למרות שאת הטיסה בפועל תבצע חברה אחרת לגמרי, ועדיין יקבלו את כל הטבות והנחות המועדון.
למרות האמור ישנם חברות שבטיסות קוד שייר לא יעניקו לכם את אותם הטבות ומספר נקודות כמו בטיסה רגילה שלהם - שימו לב גם לזה.



לואו קוסט

בחברות לואו קוסט כמו וויז אייר, ריינאייר ואיזי ג'ט הדבר פחות נפוץ עד בלתי קיים מכיון שלחברות אלו מודל עסקי שונה בהשוואה לחברות המסורתיות והם יעדיפו להציע תעריפים זולים ליעדים נקודתיים על פני טיסות המשך.

זה אגב אחת הסיבות לכך שלא תמצאו בחברות אלו אופציה לטיסות קונקשן למרות שהם מגיעות ליעדים נוספים - לדוגמא חברת וויז אייר מפעילה קו קבוע מתל אביב לוינה, היא גם מפעילה קו קבוע כמעט בכל יום מוינה לניס שבצרפת, ולמרות שאין לה קו ישיר מתל אביב לניס, לא תמצאו באתר אופציה לחבר בין שתי הטיסות אלא תצטרכו לעשות זאת באופן עצמאי. והסיבה לכך שוב - המודל העיסקי שלהם הוא כאן ועכשיו - טיסה זולה עכשיו על פני שמירה על הלקוח.



האם יש לנו - ציבור הנוסעים - יתרון בקוד שייר?

בואו ניקח לדוגמא את הטיסה שבה פתחנו את המאמר. ביום שני 10/07 בשעה 05:35 תצא טיסה כזאת ועל סיפונה לקוחות של חברת ישראייר הישראלית, של חברת צ'ק איירליינס הצ'כית, וגם לקוחות של חברת סמארטווינגס - חברה צ'כית גם היא המתמחה בטיסות צ'רטר ומפעילה עשרות קווים בין יעדים בעולם בשיתוף עם חברות שונות ביניהם גם ישראייר וארקיע. הטיסה בפועל מתבצעת על ידי סמארטווינגס.

כמה ישלם כל אחד מהנוסעים נכון לרגע זה? הנה הנתונים:

מחיר הכרטיס -
בסמארטווינגס תשלמו על הכרטיס 311 דולר. בצ'ק איירליינס מחיר הכרטיס הוא 331 דולר. ובישראייר - 293 דולר בלבד - לכאורה המחיר הזול ביותר. למה רק לכאורה? כי ישראייר כמו ארקיע החלו לאחרונה לשווק כרטיסי טיסות ללא טרולי. גם בטיסה הזאת המחיר לא כולל תיק טרולי שעליו תצטרכו להוסיף 15 דולר ובסה"כ מחיר הכרטיס יהיה 308 דולר, עדין פחות מסמארטווינגס שמחיר הכרטיס שלה כולל טרולי, אבל לא רחוק משם.

מזוודות - בצ'ק איירליינס תצטרכו להוסיף 34.80 דולר לכל מזוודה. בסמארטווינגס תוסיפו ג"כ 34.80 דולר. ובישראייר תצטרכו להוסיף 40 דולר טבין ותקילין.

בחירת מושבים - בסמארטווינגס בשביל לבחור מושב תוסיפו החל מ-17 דולר. בצ'ק איירליינס כנ"ל. מה עם ישראייר? טוב ששאלתם, שם אין בכלל אופציה כזאת במהלך ההזמנה.

ומה לגבי חבילות? סמארטווינגס מציעה חבילה הכוללת מזוודה ובחירת מושב ב-339 דולר, תוספת של 28 דולר. בצ'ק איירליינס חבילה דומה תעלה ג"כ תוספת של 28 דולר ובהתאמה מחיר הכרטיס יהיה 359 דולר. ובישראייר - שוב - אין בכלל אופציה לחבילות.

בדוגמא שלנו מדובר בהבדלים מינוריים יחסית במחירים, אך בימים אחרים מצאנו הפרשים הזויים כמו אותה טיסה יום קודם כשסמארטווינגס וצ'ק איירליינס תיאמו ביניהם מחיר של 581 דולר, ואילו בישראייר מצאנו את אותה טיסה ב-404 דולר בלבד!

לוח הטיסות מתוך רשת.png

לוח ההמראות לפראג מתוך אתר רשות שדות התעופה. צילומי מסך מאתרי התעופה תמצאו בסוף הכתבה.


אז דרך מי כדאי להזמין?

זו שאלה שקשה לענות עליה, מצד אחד אנחנו נוטים ללכת אחרי המחיר הזול ביותר, אבל במקרה שלנו המצב סבוך עוד יותר, כי אם נרצה גם מזוודה ומושב לכאורה עדיף לנו לרכוש דרך סמארטווינגס או צ'ק איירליינס - במקרה כזה אני אישית הייתי מעדיף את סמארטווינגס שהיא המפעילה האמיתית של הקו.

מצד שני ישראייר מחוייבת לחוק הישראלי כך שבמקרה שתרצו לבטל את הטיסה תוך 14 ימי עסקים תוכלו לעשות זאת ביתר קלות אם הזמנתם דרך ישראייר. לעומת זאת בשאר החברות במקרה כזה יהיה קשה עד בלתי אפשרי לבטל את הטיסה ולקבל החזר מלא.

לכן התשובה היא שכל מקרה הוא לגופו וצריך לבחון בכל פעם את היתרונות והחסרונות של חברה כזאת מול חברתה.


כך תזהו טיסת קוד שייר:

אתר החברה
- במהלך ההזמנה, לרוב, חברת התעופה תעדכן אתכם שאת הטיסה בפועל מבצעת חברה אחרת.

אתר רשות שדות התעופה - אם אתם מזהים בלוח הטיסות שעה מסויימת בה יוצאים כמה טיסות בו זמנית לאותו יעד מאותו טרמינל ואפילו דלפקי הצ'ק אין זהים, כנראה שמדובר בטיסת קוד שייר.

אתר flightaware - זהו אתר שמעדכן בזמן אמת על נתוני טיסות ברחבי העולם, לאחר שתמצאו את הטיסה שלכם יופיע לכם בראש העמוד האם הטיסה מופעלת ע"י חברה אחרת ומהו הקוד המקורי של הטיסה.

מספר הספרות בקוד - קוד טיסה מורכב לרוב מקידומת של שתי אותיות או ספרות שמרכיבות את קוד החברה, ולאח"מ שלש ספרות שהם בעצם מספר הטיסה. בטיסות קוד שייר מספר הטיסה יהיה בן 4 ספרות. (זהו לא כלל מוכרח, כיון שניתן למצוא טיסות נוספות בנות 4 ספרות ובמיוחד בחברות לואו קוסט שלרוב ישתמשו בקוד בן ארבע ספרות, אבל בחברות מסורתיות ובטיסות רגילות הדבר די נדיר).



לסיכום - אם כבר בחרתם את הטיסה שלכם לארה"ב, ללונדון או לכל יעד אחר, בדקו שוב האם יש עוד חברות שמשתתפות בהפעלת הטיסה ואילו אופציות הם יתנו לכם - תוכלו לחסוך מאות דולרים ולקבל דילים משתלמים יותר!
  • סמארטווינגס 311.png
    סמארטווינגס 311.png
    KB 67.2 · צפיות: 36
  • צק איירליינס 331.png
    צק איירליינס 331.png
    KB 98.6 · צפיות: 43
  • ישראייר 293.png
    ישראייר 293.png
    KB 98.8 · צפיות: 50