ויהי איש מצליח.


בעקבות האשכול הזה.

תארו לעצמכם שהאדם היחיד
עליו כתוב בתורה
שהיה 'איש מצליח'
הוא
נער בן שבע עשרה
יתום מגיל צעיר שמתגעגע לאמו
נבגד על ידו משפחתו הקרובה
כמעט נרצח על ידם!
ונמכר על ידם לעבדות
ואז, בשפל המצב,
הוא מקבל את התואר ''איש מצליח''...!
...!
במה,
למען ה',
במה הוא הצליח???

וזה כתוב עוד לפני הנסיון הגדול שהיה לו, כך שא''א להגיד שההתגברות היא ההצלחה...

המלבי''ם מבאר
שיש הבדל מוגדר בין 'אושר' ל'הצלחה':
''ויש הבדל בין מאושר ובין מצליח, ההצלחה הוא בענינים עולמיים בחיי העולם הזה, והאושר הוא בענינים הנפשיים בחיי העולם הבא...''

כלומר,
אם העניין הוא
שיוסף הצדיק הצליח בעבודת ה' או משהו רוחני אחר,
היה צריך לכתוב,
ויהי איש מאושר.
-לא?


בעברית פשוטה,
המילה הצלחה פירושה השגת יעד.
אין חולק על התרגום המילולי.

ובכל זאת,
כששאלתי כאן בבמה המכובדת הזאת,
לצורך משהו אחר, לא המאמר הזה...
'מהי הצלחה?' / 'מיהו המצליחן?',
רק כעשרים ושישה אחוזים מהעונים ענו שהישגים וכדו' זה הצלחה.
הקבוצה הגדולה ביותר הייתה שלושים אחוזים שענו שהתמודדות נכונה עם החיים, זוהי ההצלחה.
[כמובן לא הכל מוגדר ומפולח בדיוק של מאה אחוז...
קחו למשל את התשובה הזאת,
במשפט הראשון נראה שהכותב מתכוון להישגים כהצלחה,
ובמשפט השני הוא נראה כמכוון להתמודדות נכונה -דהיינו הידיעה הברורה שאני עשיתי את שלי, ואין לי מה לעשות לגבי התוצאה, זו בעיני סוג של התנהגות ולא תוצאה, ולהתנהגות הזאת הוא קורא 'הצלחה'.
@Harmonyapro אם לא לזה התכוונת, עמכם הסליחה...]

כנראה ששרר בלבול גדול בין שני השאלות:
מהי ההצלחה
או
מי הוא המצליחן.

כדי להבין הגדרה של מילה,
נוהגים הבלשנים, בין השאר,
לבדוק את התרגום של המילה לשפות אחרות.
אז הצלחה מתורגמת לאנגלית למילה success (רק לי זה מזכיר את המילה 'שגשוג'?)
ומצליחן נהוג לתרגם למילה winner,
רואים מיד שזה לא מאותו שורש...
ובאמת ה''ווינר'' הזה מגיע מהמילה winn שפירושה ניצחון.

אז יש לנו
-הצלחה
-מצליח
-ומצליחן.

הצלחה - השגת יעדים,
מצליח -ככל הנראה הגרסה המקראית למילה מצליחן,
מצליחן -מנצח.

אז מה זה מנצח?
מישהו שרב עם האויב והתגבר עליו,
אז הוא ניצח אותו.
התגבר -ניצח.
התגברות -ניצחון.

אם הלכתי כמה מטר
הצלחתי? ניצחתי?
אם הלכתי כמה מטר שרצופות במכשולים
אז הצלחתי! ניצחתי!

רק אם יש התגברות על משהו
קוראים לזה ניצחון והצלחה,
אבל לא כל מי שאמר פעם אחת שקר
הוא שקרן,
ולא כל מי שניצח או הצליח פעם אחת
הוא מצליחן.
צריך להתגבר ולהצליח
בצורה סדרתית
כדי להיקרא ''מצליחן'' ו/או איש מצליח.

אז יוסף התגבר על משהו באופן סדרתי
ולכן נקרא 'איש מצליח'.
אבל על מה?

במדרש: בראשית רבה פו ד .
''ויהי איש מצליח. - רבי ברכיה אמר: גבר קפוז, כמה דתימא: (שמואל ב יט) 'וצלחו הירדן לפני המלך:'...''
מפרש ה'מתנות כהונה':
''איש מקפץ, כלומר צהל ושמח ולב טוב.
'מדלג על ההרים' שיר השירים ב, ח תרגום 'מקפז'.
גם בנוגע לפסוק 'וצלחו הירדן לפני המלך'

שנאמר בשעת החזרת דוד למלכותו בירושלים אחרי סיום מרד אבשלום הכוונה היא: 'עברו במהירות ובשמחה'.''
אומר על כך ה'מאור ושמש'
שיוסף ''עשה עצות בנפשו להרחיק מלבו כל העצבות,
שזהו מניעה גדולה שבכל המניעות בהיות אדם סָר וְזָעֵף...
והסיח דעתו מדאגתו וצערו וצרתו בהיותו מרוחק מבית אביו, והיה בשמחה תמיד...
והיה אוכל ושותה ומסלסל בשערו כדאיתא במאמרם ז"ל,
והכל כדי שיהיה שָמֵחַ וְטוֹב לֵבָב מֵרֹב כָל''

ובעברית בת זמנינו,
יוסף הצדיק שימח את עצמו,
הוא קיפז,
ועל כן נקרא מצליחן!

ותזכרו את המלבי''ם שמגדיר את ההצלחה כמשהו גשמי בלבד,
וכך יוצא
שכדי להצליח
ב ג ש מ י ו ת [!]
צריך אדם לשמח עצמו.

אז על מה מתגברים כדי להיות מצליחן?
על העצבות!
אז תשמחו את עצמכם
ותהיו לי קפוזים...!


נ.ב.
יש לציין שה'מאור ושמש' המצוטט לעיל דווקא כן לוקח את זה למקום רוחני שיוסף הצדיק שימח עצמו כדי לעבוד את ה', אבל עדיין אין זה סותר שהוא הצליח והיה ''מצליח'' מבחינה גשמית וכפי ביאור המלבי''ם על ההבדל בין הצלחה לאושר.

נ.ב.ב.
אחרי כתיבתי זאת, ראיתי שהרה''ג ר' שלמה משה עמאר גם כתב משהו ברוח זו. ואשריי שכיוונתי לדעת גדולים.

נ.ב.ב.ב.
ברצוני לכתוב כמה מאמרי המשך למאמר זה, באם יש לכם הערות ו/או הארות על הניסוח, התוכן, הרעיון, וכדו', אתם מוזמנים להגיב, ואשמח לשמוע.

נ.ב.ב.ב.ב.
גם אם יש לכם רק פרגונים אשמח מאד לשמוע את זה.