נתחיל מזה שלפני כחודש קרה לנו נס אמיתי. זה היה ביום שישי, לאחר שהפלטה היתה כבר מוכנה במקומה במטבח, הסירים מכוסים והבית כמעט מוכן לשבת, יום שישי ארוך, הלכנו לנוח מעט, כמו בכל שישי.

שני הקטנים גם הם נרדמו והגדולים יותר עמדו על אדן החלון הרחב (המסורג) של הסלון, ופטפטו עם ילדי השכנים שעמדו גם הם בחלונם.


שמעתי אותם מפטפטים וצוחקים שלפתע... בום. פיצוץ. טראח.

הממ... רק ככה אפשר לכתוב את קול הנפץ העז ששמענו מהסלון? כי הוא היה מפחיד הרבה יותר...

רצתי אליהם בבהלה וגיליתי ילדה אחת עומדת על הספה, רגליה מנוקדות בדם. ילד אחד מבוהל עד אימה עומד על קצהו של החלון וממלמל "זה.. פתאום קרה".... וים עמוק ורחב של זכוכית גרוסה על הרצפה....

ויטרינה אחת בגודל 2 מטר גובה על מטר רוחב, התנפצה עליהם, לאחר שכנראה התנתקה ממקומה. הנס היה מוחשי, כי לשניהם היו פציעות ברמה קלה, בכל מקום ואפילו בראש, וידענו שזה יכול היה להיגמר לגמרי אחרת...

לאחר מספר ימים הופיע בביתנו זגג שלקח מידות לחלון חדש. שאל מה הצבע שאנו מעוניינים בו ו... האם נרצה זכוכית כפולה או זכוכית רגילה? שקופה לחלוטין או אטומה? צ'ינצ'ילה או מחוסמת?

מה הכוונה איזו זכוכית? זכוכית איכותית, שלא מתנפצת ואם אפשר 'זכוכית פלסטיק'- אז עדיף. ו.... שנראה דרכה את העולם. גם בימים גשומים כשהחלון סגור.

מפה לשם, הבנתי שיש סוגים רבים של זכוכית. לכל אחת מהן שימושים שונים ואופי שונה.

לבסוף בחרנו בזכוכית שקופה ורבודה. אבל עזבו את הסיפור שלי, בואו נתחיל להבין קצת יותר בחומר הזה, שמשתמשים בו כל כך הרבה לעיצוב פנים ולאמנות בכלל- זכוכית.


קיימות בשוק הזכוכית לפחות עשרה סוגי זכוכיות. ריכזנו עבורכם את הסוגים העיקריים והשימושיים ביותר. נתחיל למנות אותם ולהבין את השימושים הנכונים לכל אחד ואחד:
(צילום: shutterstock)


זכוכית קליר זכוכית זו משמשת כמעט לכל דבר שאינו אמור להחזיק כובד רב. את הזכוכית הזו נוכל לפגוש בכוסות זכוכית לשתיה קרה, בוויטרינה של ארונות הספרים (בחלונות היא גם באה לידי שימוש, אך עלולה להיות עדינה ושברירית ויש לבדוק אם אכן היא מתאימה לצרכים של בני הבית) ועוד.
זכוכית קליר נקראת כך על שם הצלילות שנראה בה, גם אם נניח מספר שכבות ממנה אחת על השנייה.

זכוכית נוספת בסיסית אותה אתם וודאי מכירים ותדעו לזהות לפי הגוון הירוק שהיא משקפת כאשר היא בצורתה הטבעית, או לחילופין, כאשר נניח מספר משטחי זכוכית האחד על השני. זכוכית זו נקראת זכוכית שקופה, והיא מכילה מעט עופרת ולכן ניכר בה ההבדל הירקרק מזכוכית קליר- נטולת הצבע.

ניפוץ מיתוס: זכוכית פשוטה היא מוצר זול. לעיתים מוטב לקנות כמות כפולה של כלי זכוכית מאשר כמות של כלי חד פעמי או פלסטיק. (כמובן בלי להתייחס לשאר השיקולים). כלי זכוכית מתנקים במהירות רבה מכל כלי אחר ואף שומרים על טעמו המקורי של המאכל והמשקה.

shutterstock_303189116 (Large).jpg



הזכוכית הבאה אותה נכיר היא זכוכית צ'ינצ'ילה. כן, כך קוראים לה וכנראה שאתם נפגשים איתה לא מעט. זכוכית זו מזכירה במראה שלה את הצבע הלבן, מאחר והיא מכילה ליטושים שונים. אמנם עוד לא מצאנו מקור מוסמך לשמה, אך מסתבר, על פי ההיגיון כי היא נקראת על כך שהליטושים בה הם בצורת פרוות הצ'ינצ'ילה, שהינו מכרסם קטן וידידותי בעל פרווה במרקם מעניין. ליטושים אלו גורמים לה להיות זכוכית כמעט אטומה. זכוכית זו משמשת גם לחלונות של משרדים או חנויות שאין להם צורך בחלון שקוף אל הנוף או לחדרי אמבטיה או למקלחונים ואפילו למרפסות שירות, כאשר המטרה היא לקבל את אור השמש אך להסתיר במידה רבה את פנים החדר.

ניפוץ מיתוס: הצ'ינצ'ילה, על אף המראה העבה שלה, אינה חזקה יותר מזכוכית רגילה כאשר היא בעלת שכבה אחת. ניתן לבצע בצ'ינצ'ילה שינויי בטיחות כמו בזכוכית הרגילה.

shutterstock_1231236412 (1) (Large).jpg shutterstock_1253452540 (1) (Large).jpg



זכוכית שימושית לא פחות בעיצוב פנים, בעיקר של מבנים ציבוריים המשדרים יוקרה ומלכות כמו אולמות אירועים, בתי כנסת ובתי מדרש, זוהי הזכוכית הצבעונית.

זוהי בעצם זכוכית רגילה שעוד בתהליך העיבוד הראשוני שלה מקבלת גוון צבע חיצוני על פי המתבקש. זכוכית זו אינה אטומה וכאשר היא מוצבת מול קרני השמש היא מכניסה את האור בגוון שניתן לה. השימושים העיקריים בזכוכית זו היא לחלונות ולנברשות.

ניפוץ מיתוס: זכוכית זו לא מסמלת דווקא את תורת ישראל. בארצות האיסלם היא מפארת כנסיות ומסגדים ויש להיות ערניים להשתמש בה עם אלמנטים שאינם נוגדים את היהדות.


shutterstock_693614242 (Large).jpg





זכוכית נוספת צבעונית היא הזכוכית הצבועה, אשר הצבע לא הוטמע בה כבר בתהליך העיבוד הראשוני, אלא בצביעה חיצונית. זכוכית זו אטומה והיא משמשת בעיקר לעיטורים פנימיים ולא כמקור אור, כמו חלון לדוגמא. השימושים העיקריים בזכוכית זו היא לקירות פנימיים, משטחים במטבח ובחדר המקלחת- כתחליף לקרמיקה. לעיטור רהיטי עץ כמו משטחי עבודה של שולחנות משרדיים ועוד.

ניפוץ מיתוס: לא תמיד הצבע מחזיק בשלמותו לאורך עשרות שנים. מוטב לקחת זאת בחשבון.

shutterstock_126493670 (Large).jpg




זכוכית רבודה / טריפלקס זוהי זכוכית בטיחות אשר משולבת משתי זכוכיות או יותר שמודבקות יחדיו באמצעות יריעת דבק שקוף, המקשרת ביניהן בעצמה מרבית. כך מתקבל שאם הזכוכית קבלה מכה, אפילו חזקה במיוחד (להבדיל מכלי מתכת או פטיש, שהעצמה שלהם מרובה לחזקה של הזכוכית) הזכוכית תתנפץ אך לא תתפזר, אלא תישאר צמודה, בשיברונה, ליריעת הדבק.

זכוכית זו הנה בטיחותית מאחר והיא מונעת ככול האפשר התפזרות של רסיסים וחדירתם ובכך אף מונעת חתכים. זכוכית זו אף נקראת זכוכית כפולה בפיהם של חלק מבעלי המלאכה.

ניפוץ מיתוס: הזכוכית הזו אמורה לעלות פי 1.5 מזכוכית רגילה. לפעמים ההשקעה הקטנה הזו שווה את התוצאה, במיוחד בבית עם ילדים.

לעיתים, זכוכית זו מקבלת שכבת הגנה נוספת, ואז היא נקראת זכוכית מבודדת רעשים. השכבה נוספת היא פולימור שיוצר בידוד אקוסטי ומונע מעבר של קולות מפנים החדר החוצה וכן להפך. זכוכית זו מתאימה בעיקר לעיטוף משרדים שקופים או עמדות עבודה ,כאשר המטרה היא לאפשר לראות את תוכן החדר אך לא לשמוע את הקולות וכן לאפשר מקסימום של שקט לעובדים בתוך החדר.

ניפוץ מיתוס: היא לא חייבת להיות כזו יקרה, תבדקו את השוק ותופתעו....

shutterstock_566849851 (Large).jpg





זכוכית חלבית היא זכוכית רגילה שעברה צריבה בחלקה החיצוני ובכך קבלה גוון לבן שמאפשר חדירת אור. בזכוכית זו משתמשים גם לוויטרינות פנימיות לעיטורי יקרות באולמות אירועים ובסלונים יוקרתיים. היא מוכרת לנו מאד מהכוסות העוטפות את נורות הליבון בנברשות מהדגמים הישנים יותר ואף מכלי זכוכית שעומדים ליופי כמו אגרטלים ועוד.

ניפוץ מיתוס: זכוכית זו היא שברירית במיוחד. אך עם זאת שווה להשתמש בה בזהירות מאחר והיא משדרת ניחוח עתיק וביתי לצד קטיפתיות ויש בשילובה בעיצוב פנים נוכחות מעניינת.


shutterstock_1349033189 (Large).jpg



זכוכית המשמשת בעיקר במקומות הדורשים ביטחון ומוגנות היא זכוכית משוריינת. זכוכית זו נבנית בטכנולוגיית הזכוכית הרבודה אך מכילה שכבות רבות יותר של חומר. היא נחשבת לזכוכית העמידה בפני פיצוצים ומשתמשים בה לבטיחות מקומות המשמשים לבעלי דרגות ביטחוניות גבוהות, למיגון אוטובוסים הנוסעים במקומות הנתונים באיום בטחוני ועוד.

ניפוץ מיתוס: זכוכית זו לא תמיד עמידה בפני ירי, יש לוודא כי משולב בה גם טכניקה המגינה מפני ירי ישיר.

shutterstock_587225201 (Large).jpg




זכוכית נוספת שהפכה בשני העשורים האחרונים ליותר ויותר שימושית הן לחלונות הבית והרכב והן לעסקים, היא זכוכית רפלקטיבית. זוהי זכוכית הדומה למראה שחוסמת את חדירת קרני השמש פנימה אך מאפשר לשוהים בתוך החדר לראות את החוץ.

בשימוש בזכוכית זו, יהיה ניתן לראות את פנים החדר על ידי הדלקת אור חשמלי בחלל החדר.

ניפוץ מיתוס: בשעות הערב זכוכית זו תהיה שקופה במיוחד כאשר אור ידלק בחדר. לשמירה על אטימות, הוסיפו תריסים או וילונות.

shutterstock_719912356 (Large).jpg



זכוכיות נוספות שניתן לספק על ידי הזמנה מיוחדת הן זכוכית נגד אש, זכוכית מסננת קרינה, זכוכית נגד ירי ואפילו זכוכית נגד רוחות וסופות. כל מה שעליכם לעשות בתהליך של עיצוב פנים, הוא ראשית לברר את הצורך הנכון לבני הבית/ העסק, להציג בפניהם את האופציות הכי מתאימות של חומר הזכוכית ו... לנפץ מיתוסים, כי בינינו, זה הכי חשוב כשרוצים ליהנות מהתוצאה!