שעמום בחופש הגדול: מדריך מעשי להורים

מתמודדים עם ילדים משועממים בחופש הגדול?

במקום לפתור את השעמום, בואו נלמד להבין ולנצל אותו!

למה שעמום חשוב? איך להפוך אותו להזדמנות לצמיחה? ואיך להתמודד עם ה"אין לי מה לעשות" הנצחי?

כל התשובות במאמר המצורף - כלים מעשיים להורים להתמודדות עם שעמום בחופש!


מאת: ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני ויו"ר מכון הקשב

החופש הגדול מביא עמו הזדמנויות רבות, אך גם אתגרים. אחד האתגרים המשמעותיים ביותר הוא התמודדות עם שעמום. בתקופה הנוכחית, כאשר אפשרויות הבילוי והפעילות מחוץ לבית מוגבלות, האתגר הזה מתעצם. במאמר זה נציע כלים מעשיים להתמודדות עם שעמום, תוך הבנה עמוקה של חווית הילד ומהות השעמום.

מהו שעמום?

שעמום הוא תחושת אי-נוחות כאשר איננו ממצים את הפוטנציאל שלנו, כאשר אנחנו לא "באמת" חיים. זהו רגש עוצמתי המעביר לנו מסר שהחיים שלנו ראויים למשמעות, עניין, עשייה וחידוש.

ניתן לדמות את השעמום ל"רעב נפשי" - הנפש שלנו מחפשת גירוי, משמעות או אתגר. כמו רעב פיזי, הוא יכול לדחוף אותנו לפעולה חיובית, אך גם להוביל להתנהגויות לא רצויות אם לא מנותב נכון.

ילדים עם הפרעת קשב (ADHD) נוטים להיות רגישים יותר לשעמום. הם עשויים להתקשות להכיל את אי-הנוחות שברגש זה או למצוא פתרונות להעסקה עצמית, ולחוות חוסר שקט פנימי. לפעמים הם מבטאים את השעמום בצורה של משחקים מסוכנים או הפרעות והצקות לאחרים.

למה שעמום הוא רגש חשוב?

למרות שהשעמום יכול להיות לא נעים או מזיק, ביסודו הוא בעל תפקיד חשוב:

1. מניע ליצירתיות: כשמשעמם לנו, המוח שלנו מחפש דרכים חדשות לעניין את עצמו, מה שיכול להוביל לרעיונות יצירתיים.

2. פיתוח עצמאות: כשילדים לומדים להתמודד עם שעמום, הם מפתחים יכולת להעסיק את עצמם ולא להיות תלויים באחרים לבידור.

3. גילוי עצמי: שעמום מאפשר לנו זמן לחשיבה עמוקה והתבוננות פנימית. בזמני שעמום, אנחנו יכולים לגלות תחומי עניין חדשים שלא היינו מודעים אליהם קודם.

לכן, במקום לראות בשעמום בעיה שיש לפתור מיד, כדאי לראות בו הזדמנות להתפתחות וצמיחה.



חשיבות ההבנה לפני הפעולה


כהורים, הדחף הטבעי שלנו הוא לפתור את הבעיה מיד כשהילד מגלב סימני סבל לעצמו או לאחרים, למשל כשהוא מתלונן "משעמם לי". אולם, לפני שנקפוץ לפתרונות, חשוב שנעבור שלושה שלבים: הבנה שכלית, אמפתיה רגשית, וחיזוק תחושת המסוגלות.

כדאי לשאול את עצמנו שתי שאלות מרכזיות:

1. כיצד הילד שלי רואה ומבין את המצב?

2. עד כמה הילד חש מסוגל להתמודד עם המצב בעצמו?

התשובות לשאלות אלו יכוונו אותנו לתגובה מותאמת, בין אם מדובר בשיחה עם הילד או בהצעת פתרונות מעשיים.

"אני רוצה מחשב"

הילד מבקש שוב ושוב לשחק במחשב ולא מתפנה לפעילויות אחרות. נשאל את עצמנו:

- איך הילד רואה את המצב? האם הוא חושב שרק המסך יכול לספק לו עניין?

- האם כשהוא מעסיק את עצמו רק במחשב הוא באמת חש סיפוק?

- האם הוא מרגיש מסוגל למצוא עיסוק אחר בעצמו?

במקום להגיב מיד ב"לא" או "כן", נסו לשאול: "מה במסך כל כך מושך אותך עכשיו?" או "האם יש משהו אחר שהיית רוצה לעשות, אבל אתה לא בטוח איך?" הבנה זו יכולה להוביל לשיחה על פעילויות מהנות אחרות או לעזור לילד לפתח מיומנויות של יוזמה עצמית.

"אין לי מה לעשות"

הילדה מסתובבת בבית ללא מטרה, פותחת וסוגרת ארונות. סבה סביב עצמה. נשאל את עצמנו:

- האם הילדה מרגישה שאין לה שליטה על הזמן שלה?

- האם היא הייתה רוצה שכך ייראה התפקוד שלה?

- האם היא מרגישה מסוגלת ליזום פעילות בעצמה?

במקום להציע מיד רשימת פעילויות, נסו לשאול: "מה היית רוצה לעשות אם היית יכולה לעשות כל דבר?" או "אני רואה שאת סובלת מהשעמום, את לא מוצאת את עצמך", "האם את זוכרת פעם שהיה לך ממש כיף בבית? מה עשית אז?" שאלות אלו יכולות לעזור לילדה לחשוב על רעיונות בעצמה ולפתח תחושת מסוגלות.

טיפים כלליים להתמודדות עם שעמום בחופש

1. פיתוח מודעות: עזרו לילד לזהות מתי הוא משועמם ומה גורם לכך.

2. בניית "בנק פעילויות": צרו יחד רשימה של פעילויות שהילד אוהב ויכול ליזום בעצמו.

3. עידוד יוזמה: תנו לילד הזדמנויות לתכנן ולארגן פעילויות בעצמו.

4. יצירת סדר יום גמיש: קבעו כמה "עוגנים" קבועים ביום, אך השאירו מקום לגמישות.

5. זמן איכות: הקדישו זמן לפעילויות משותפות, גם אם קצרות.

לסיכום: שעמום הוא חלק טבעי וחשוב מהחיים, במיוחד בתקופת הילדות. כהורים, תפקידנו אינו למנוע שעמום לחלוטין, אלא לעזור לילדינו להבין אותו, להתמודד איתו ולהשתמש בו כקרש קפיצה לצמיחה והתפתחות.

החופש הגדול מספק הזדמנות מצוינת ללמד את ילדינו כיצד להתמודד עם זמן פנוי, לפתח יוזמה ולמצוא משמעות בפעילויות שונות. באמצעות הבנה, אמפתיה וכלים מעשיים, נוכל לעזור לילדינו להפוך את השעמום מאתגר להזדמנות - גם בתקופות מאתגרות.
על המחבר
ח
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

אין עדיין תגובות על התוכן

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צא

א יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן:ב אֹמַר לַיהוָה מַחְסִי וּמְצוּדָתִי אֱלֹהַי אֶבְטַח בּוֹ:ג כִּי הוּא יַצִּילְךָ מִפַּח יָקוּשׁ מִדֶּבֶר הַוּוֹת:ד בְּאֶבְרָתוֹ יָסֶךְ לָךְ וְתַחַת כְּנָפָיו תֶּחְסֶה צִנָּה וְסֹחֵרָה אֲמִתּוֹ:ה לֹא תִירָא מִפַּחַד לָיְלָה מֵחֵץ יָעוּף יוֹמָם:ו מִדֶּבֶר בָּאֹפֶל יַהֲלֹךְ מִקֶּטֶב יָשׁוּד צָהֳרָיִם:ז יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ:ח רַק בְּעֵינֶיךָ תַבִּיט וְשִׁלֻּמַת רְשָׁעִים תִּרְאֶה:ט כִּי אַתָּה יְהוָה מַחְסִי עֶלְיוֹן שַׂמְתָּ מְעוֹנֶךָ:י לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ:יא כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ:יב עַל כַּפַּיִם יִשָּׂאוּנְךָ פֶּן תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ:יג עַל שַׁחַל וָפֶתֶן תִּדְרֹךְ תִּרְמֹס כְּפִיר וְתַנִּין:יד כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ אֲשַׂגְּבֵהוּ כִּי יָדַע שְׁמִי:טו יִקְרָאֵנִי וְאֶעֱנֵהוּ עִמּוֹ אָנֹכִי בְצָרָה אֲחַלְּצֵהוּ וַאֲכַבְּדֵהוּ:טז אֹרֶךְ יָמִים אַשְׂבִּיעֵהוּ וְאַרְאֵהוּ בִּישׁוּעָתִי:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

סימנים • אתגר 106

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה