שדרוג פני העיר- התחדשות עירונית בבני ברק​

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של התחדשות עירונית ברחבי הארץ, כאשר ערים רבות מנצלות את התהליך לחידוש ושיפור המרקם העירוני הוותיק. העיר בני ברק לא נשארת מאחור, ובימים אלו מקדמת מספר פרויקטים משמעותיים של התחדשות המרחב הבנוי.

מהי התחדשות עירונית?​

התחדשות עירונית מתייחסת לפעולות שמטרתן להתאים את המבנים לסטנדרטים עדכניים על ידי חידוש ושדרוג אזורים עירוניים ישנים או במצב תחזוקתי ירוד. התהליך יכול לכלול פינוי-בינוי של שכונות שלמות, תמ"א 38 לחיזוק וחידוש מבנים, שיפוץ חזיתות, שדרוג תשתיות, הוספת שטחי ציבור ועוד. התהליך דורש שיתוף פעולה בין הרשות המקומית, יזמים פרטיים והקהילה, ומהווה מנוע צמיחה משמעותי לערים רבות בישראל.

התחדשות עירונית בבני ברק​

בשנים האחרונות, התחילה עיריית בני ברק לקדם תהליכים של התחדשות עירונית במקום, מתוך הבנה שחידוש העיר הוותיקה הוא חיוני לשיפור איכות החיים של התושבים. אחד הגופים המובילים את התהליכים האלה הוא קבוצת ענב, בראשות היזם אפי כץ. קבוצת ענב, הפכה בשנים האחרונות לחברה מובילה בתחום ההתחדשות העירונית בישראל בכלל ובמרכז הארץ בפרט. החברה רכשה לעצמה מוניטין ומומחיות ייחודית בקידום פרויקטים מורכבים של התחדשות עירונית באמצעות גישה הוליסטית וניסיון רב-שנים.

"בפרוייקטים מהסוג הזה צריך להתמקד ביותר מההיבטים הפיזים של הבנייה” אומר לנו אפי כץ מנכ"ל קבוצת ענב "אלא גם בהיבטים החברתיים והכלכליים הרחבים יותר. בני ברק היא עיר שיש לה מורשת וערכים ייחודיים, והביקוש למגורים פה נמצא במגמת עלייה יציבה. אך, בחלק מאזוריה של העיר, ניכרת בלייה ויש צורך בהתערבות משמעותית. באמצעות תהליכי התחדשות עירונית נוכל להעניק לתושבים את איכות החיים וסביבת המגורים שהם ראויים לה - דירות חדשות, בטוחות ומרווחות יותר, חזות עירונית מושקעת, שטחי מסחר ותעסוקה, שדרוג התשתיות ופיתוח השטחים הציבוריים"

לטענתו של כץ, התנאים בבני ברק מתאימים ליישום תהליכי התחדשות בהיקפים נרחבים, בזכות מספר גורמים, בהם הבנייה הוותיקה והצפיפות הגבוהה במרכז העיר, הביקוש המרובה למגורים בעיר, תמיכת הרשות המקומית בפרויקטים, וההיתכנות הכלכלית הגבוהה להריסה ובנייה מחדש של מבנים.

ההצלחה של פרוייקט ההתחדשות "בר כוכבא" בבני ברק הוא דוגמא טובה להצלחה הוליסטית של פרוייקטי התחדשות עירונית. הפרויקט, שבוצע על ידי קבוצת ענב, הראה כיצד ניתן להפוך תוך זמן קצר יחסית אזור עירוני מוזנח למתחם של מגורים איכותיים ומשרדי יוקרה שמשפיע על כל האיזור.

הפרוייקט שכלל 61 קומות ומגדל אחד בשטח של 100,000 מ"ר, לא רק שיפר את תנאי הדיור של מאות משפחות, אלא גם העניק רוח גבית לכל האזור. השדרוג של התשתיות והוספת שטחי המסחר והתעסוקה הפיחו רוח חדשה ברחובות הסמוכים. עסקים חדשים נפתחו, גברה תנועת הולכי הרגל ועלה ערך הנדל"ן באיזור.

הקשר עם התושבים - המפתח להצלחה​

למרות היתרונות הברורים של פרוייקטים מהסוג הזה, מדובר בשינוי משמעותי שמערב הרבה גורמים ונדרשים יזמים ומנהלי פרויקטים המחזיקים בניסיון מוכח בתחום. כל אמר לנו אפי כץ "מהנסיון שלנו הדבר הכי חשוב להצלחת התהליך הוא לנהל תהליך שקוף מול הדיירים, מדובר בשינוי משמעותי עבורם ואנחנו נדרשים לתת מענה שותף לצרכים הזמניים שלהם. כך למשל, בפרויקט "בר כוכבא" בבני ברק, הקפדנו לספק לתושבים מידע מפורט לגבי התקדמות הבנייה, וליווינו אותם צמוד לאורך כל שלבי התהליך עד לכניסה לדירות החדשות. גישה אנושית מייצרת את התנאים הטובים ביותר ללקוחות שלנו, לעובדים ולכל השותפים שלנו. אנחנו קודם כל עובדים עם אנשים. אני חושב שזו הסיבה להצלחה שלנו. בשנה האחרונה היה לנו הכבוד להימנות בין שלוש החברות המובילות בארץ בפרוייקטי בינוי בינוי ורק בשנה האחרונה הגדלנו את היצע הדירות מ-2845 ל-11,534 דירות ב-17 פרוייקטים שונים. זו הייתה שנה לא פשוטה ואנחנו גאים מאוד בתרומה שלנו."

התחדשות עירונית אינה בגדר מותרות, אלא צו השעה עבור ערים ותיקות רבות בישראל. הזדמנות זו מאפשרת שיפור ושדרוג של תשתיות ישנות והתאמתן לסטנדרטים עדכניים, לצד הגדלה משמעותית של היצע הדיור העירוני. לנוכח הצרכים הגוברים התחדשות המרחב הבנוי הינה הכרח לצמיחתן ושגשוגן של הערים בעתיד. רק בעזרת מדיניות מושכלת ושיתוף פעולה בין כלל הגורמים - הרשויות, היזמים והתושבים - נוכל להבטיח כי תהליכי ההתחדשות יתרמו באופן מיטבי לאיכות החיים העירונית ולעתידן של הערים הותיקות בישראל.


resized_pexels-photo-9799726.jpeg

קרדיט ל Kindel Media באתר PEXELS