ב"ה.

שֶתִפְרֵינו בשת"פים:

יד1.jpeg

אתם מביטים אל האופק, העתיד הקסום במרחק נגיעה. ההסכם התיאורטי נחתם בהצהרת נכונות של שני הצדדים והתכנית יוצאת לדרך.

***​

התנדבתְ לארגן מסיבת יום הולדת עגול לשוויגער עם גיסתך שיַחסֵך אליה שנוי במחלוקת? התמניתָ עם חברך לאחריות על היריד השנתי לילדי השכונה? אולי החלטתְ לכתוב ספר מתח ייחודי יחד עם חברתך הסופרת? אפילו אם מדובר בשיתוף פעולה עסקי הגובל בעבודת צוות חובבנית, כדאי שתעצרו רגע.

לפני שתתחילו לפעול, הבאנו לכם את המדריך לשת"פ הבלתי-עסקי: 5 טיפים לצליחת פרוייקטים משותפים לאנשים שאוהבים לעבוד בשיטת "אם אין אני לי, מי לי".

***​



1. "ענווים הגיע זמן גאולתכם."

ענווה היא מידה חשובה באופן כללי, וספציפית כשאתה עובד במקביל לבני אדם נוספים. נכון, היית יכול לעשות הכל בעצמך. אולי אתה בעל תפקיד חשוב, מיוחס, חכם ובעל ידע במימדים עצומים, ולא רק לדעתך. אבל כרגע אתה עובד בשיתוף פעולה, ויש בסביבתך עוד אנשים עם מנת משכל וידע כללי המשתווים לשלך. אל תהיה בטוח שאתה יודע הכל. תן לאחרים להביע את דעתם ולהראות מה הם יודעים. רק תרוויח מזה.

לא פעם ולא פעמיים במהלך עבודתן המשותפת בכתיבה ספרותית, העירו א' וח' זו לזו על שגיאות שנראו קריטיות והצריכו תיקון. בעיניה של ח', הייתה לא' טעות גורלית שהשפיעה על העלילה, ועל כן נאלצה א' לקטוע את הכתיבה עד שהבעיה נפתרה. למפרע התברר שא' צדקה, והטעות לא הייתה אלא של ח' בעצמה. כיום ח' מודה שלא חשבה על כך שייתכן והיא טעתה בפרט זה, ותוהה על הצהרתה הבטוחה בנושא.



2. "עם משפחה וחברים לא עושים עסקים?"

שמור על קשר טוב עם המשת"פ (לא במובן השלילי של המילה…) מחוץ לתחום בו אתם עובדים יחד. תנהל עימו שיחות ידידותיות מפעם לפעם, תדרוש בשלומו. תדאג שלא כל המגע ביניכם יהיה בקשר לפרוייקט המשותף.

במידה והקשר יהיה מבוסס אך ורק על הפעילות המשותפת, יווצר מצב שבגמר העבודה, יחסרו לכם נושאי שיחה משותפים. תשכחו מה זה לשוחח על דא ועל הא, על פוליטיקה ועל קורונה, על "אנחנו וצאצאינו" ולהבדיל על אוכל. חבל על הקשר הקרוב שיוקרב למען קשר קר ועסקי.

בנוסף, יתכן ושיתוף הפעולה יפגע בקשר שלכם בעקבות ויכוחים וחוסר הסכמה בנושאים מסויימים. אם כל שיחותכם יהיו בנושא הנפיץ התורן, מאוד יכול להיות שלאחר הפרוייקט תמאסו בקשר והוא יגווע. אך אם תשקיעו בקשר מחוץ לפעולות אלו, תוכלו לשמור על היחסים החיוביים למרות ועל אף.



3. "קשוט עצמך תחילה."

קח פסק זמן להסתכל אחורה מידי פעם. תכנס לנעליים של השותף ותראה מה דעתו עליך ועל המסע שלכם. תרכיב את משקפיו ותביט דרכם על הדרך שעברתם עד עתה. מה עשית טוב ותרצה להמשיך, מה היית רוצה שהוא ישנה, ובעיקר, מה הוא היה רוצה שאתה תשנה?



4. "ואהבת לרעך כמוך."

בגמר העבודה, תדאג שכל אחד, לא רק אתה, יקבל את הקרדיט המגיע לו. נכון שנראה לך שעשית את כל העבודה, והוא 'רק עזר'. אל תדאג, זה נורמלי לגמרי. אבל תזכור שגם הוא חושב את אותו הדבר עליך. כמו שאתה רוצה ששמך יתנוסס ויודיע לכולם על חלקך ותרומתך לפרוייקט, כך גם הוא.

"באותו קיץ, לא היה לי מרווח נשימה," נזכר מ' במקרה שארע לפני יותר מעשרים שנה. "התמניתי לארגן יחד עם עוד בחור את השבת אליה נסענו יחד עם כל המדריכים והחניכים. ישבתי ימים ולילות בשיחות טלפון, ערכתי רשימות, סידרתי סידורים ושוחחתי עם אנשים שונים עד שכל פרט בתכנית היה סגור ומושלם עד כמה שאפשר. ובזמן שאני עבדתי, איך לא, בן הזוג שלי לא עשה כלום. אפס. גארנישט. אפילו לא התייחס לעבודה הקשה שלי.

הרגשתי מרומה, הרי התחייבנו לעבוד יחד. נכון שאני הייתי אחראי והוא המשנה אליי, אך עדיין מצופה ממנו לעבוד, לפחות קצת. ניחמתי את עצמי שבוודאי כאשר נגיע לשבת, כולם יראו מי עשה, עבד וטרח, ואקבל את היחס המגיע לי על כל העבודה הקשה." מ' נאנח וממשיך לתאר את הסוף העגום למדי.

"הגענו לבית ההארחה. אני הייתי עסוק עד מעל לראשי בסידורים האחרונים לפני הפתיחה, התרוצצתי ממקום למקום כדי לוודא שהכל מתוכנן וגמור. תוך כדי, נכנסתי לאולם המרכזי כדי לבדוק משהו, ואני רואה את שותפי עומד בקדמת החדר, וכל החניכים תולים בו עיניים מצפות. 'אז מה יהיה לנו השבת?!' הוא הכריז בפאתוס, והחל מקריא את התוכנייה, שאני תכננתי, שאני ניסחתי, שאני הדפסתי וקיפלתי, ולו אפילו לא היה מושג בתוכנהּ עד לרגע זה. אך זה לא הפריע לו. הוא הקריא את התוכניות המרגשות והמהנות וזכה לתרועות שמחה והודיה מהחניכים, שקראו בשמו שוב ושוב, שרו בחרוזים על התודה שהם חייבים לו על השבת הנפלאה שהוא תכנן להם. והוא עמד שם, נהנה מהכבוד והתהילה, לא חושב אפילו לרגע לתרום גם לי איזה גרם או שניים משקי הפרגון שנחתו עליו.

אז נניח שהוא באמת עשה משהו מכל מה שהוא ייחס לעצמו. בסדר. אבל הוא יודע שאני גם עשיתי. אם היה לו כל כך כיף עם ההערכה, הוא כל כך שמח, הוא לא יכל לתת גם לי קצת לשמוח? במיוחד כי באמת הגיע לי??"

אז אם אתם עובדים בצוות, תדאגו שכל אחד ייזכר. תוודאו שתפקיד שותפכם לא יהיה רק כדי להקל עליכם את העבודה, ושבעתיד הוא לא יספר בחרטה על העבודה יחד איתכם.



5. "שלושה שותפים…"

יש שני צדדים להסכם. אתה ושותפך, הרשמי או הבלתי רשמי. זהו?
לא. תזכור תמיד שיש שותף שלישי בכל פרוייקט - הקב"ה. סמוך עליו, השען עליו. כשקשה, כשאתה מגיע לדרך ללא מוצא, וגם כשהכל זורם ונראה שאתה על גג העולם. לא הכל תלוי בך, ולא הכל אמור להיות תלוי בך.

***​

"טובים השניים" הוא לא רק קלישאה (או תוכנית רדיו). עבודת צוות יכולה להיות יעילה, מהירה יותר ואיכותית יותר מהעבודה לחוד, כאשר כל אחד תורם את חלקו ויכולתו.
קראו את הטיפים, שקלו לקחת אותם לחייכם, ובס"ד תהיו חלק מצוות מנצח!

עכשיו שלח את הטיפים הללו לשותף שלך, לא כל העבודה צריכה ליפול עליך. :)