רוצים לכתוב תסריט משלכם?

זה פשוט, כמעט כמו סיפור רגיל.

ישנם כמה כללים שחשוב מאד לדעת בכתיבת תסריט:

  • בתסריט, יכול להיות סיפור על העבר, סיפור על הווה ואפילו על העתיד, כיד דימיונכם הפרוע. אבל בכתיבת התסריט יש רק הווה. כותבים "הוא הולך" ולא "הוא הלך" למה? כי הוא הולך ברגע שזה מוקרן, הוא לא הלך לפני והוא לא ילך אחרי.
  • הכל צריך להיות ויזואלי, אין מחשבות, אלא אם כן זה ויזואלי. כמו קריינות או VOICE OVER. ואין רגשות אלא אם כן הם מובעות בצורה ויזואלית. כותבים רק מה שרואים ושומעים.
  • יש פורמט שנועד לצורך הערכת משך הזמן של הסרט ושמירה על שפה משותפת, וחייבים לשמור עליו.
  • בתסריט יש סצנות. כל סצנה היא התרחשות במקום וזמן מסוימים. אם המקום ו/ או הזמן השתנו, זוהי סצנה אחרת. לדוג' מנחם קונה אייס קפה בחנות ומתחיל לשתות כשהוא יוצא מהחנות- זוהי כבר סצינה אחרת.
  • סרט מוגבל באורכו- סרט עלילתי מלא הוא בין 80 ל 120 דקות, וספר יכול להיות אלף עמודים ויותר. הערה: כל עמוד בתסריט הוא דקה.
  • לסרט יש מגבלות הפקה- אי אפשר לכתוב על ארבע לוויתנים שעושים סלטה אחורית. כי אין כסף לזה. צריך לדעת שבסופו של דבר תסריט אמור להיות סרט שמשלמים על ההפקה שלו, וצריך להתחשב בזה.
  • בספר כמה שיותר מילים גבוהות כך ייטב. בתסריט לא כך, בתסריט כותבים כמו שמדברים, עם טעויות לשון וסלנגים, בדיוק כמו שאתה מצפה מהדמות לדבר בחייה הפרטיים. אבל, רק בדיאלוג. בתיאורים, הכל צריך להיות בשפה תיקנית לחלוטין.
מהו הפורמט של התסריט? כלומר איך כותבים אותו בפועל
  • צריך להיות לו שוליים רחבים יחסית.
  • הגופן יהיה COURIER NEW וזה בגלל שכל האותיות והסימנים בעלי רווח שווה.
  • הטקסט יהיה בגודל גופן 12
  • כל הטקסט יהיה מיושר לימין
מבנה הסצנה

כל סצנה מתחילה מכותרת, שבנויה בדרך הבאה:

  • מספר הסצנה.
  • פנים/ חוץ. כלומר האם הסצנה מוסרטת בתוך מבנה או מחוצה לו.
  • נקודה.
  • תיאור מקום ההתרחשות. כמו: חדר בבית מלון, גן חיות ליד כלוב הנמרים, מסוק פרטי. שימו לב שאם יש לדוגמא שתי בתי מלון באותו הסרט, אז יש צורך לפרט, שידעו על איזה מהם מדובר. אבל לא להגזים בתיאורים.
  • מקף.
  • יום/ לילה. במילים אלו. ולא בוקר/ ערב/ שעה חמש וכו'. אלא אם כן זה שקיעה או זריחה שאז התאורה שבה משתמשים לצילומים, שונה.
  • מספר הסצנה פעם נוספת אך בצד השמאלי של העמוד, בשביל שיוכלו לראות את מספרי הסצנות בדפדוף מהיר.
  • דוגמא לכותרת שלימה: 18. פנים. אוטובוס- יום. 18
מכיוון שבעברית אין אותיות גדולות כמו באנגלית, מדגישים את הכותרת

וזוהי רק הכותרת

תוכן הסצנה:

בכל סצנה יהיו שני סוגי תוכן בלבד: תיאורים ודיאלוג.

הסצנה נפתחת בתיאור, של מה שרואים, (גם אם לא רואים כלום, זה יהיה כתוב). לדוגמא: אברהם יושב על יד השולחן וכותב.

ואז תיאור של המרחש או דיאלוג. לדוג': הטלפון של אברהם מצלצל והוא מסתכל עליו ומנתק

הדיאלוג מורכב משני דברים:

שם המדבר- שמקבל שורה בפני עצמו. והוא או מובלט או גדול בשתי נקודות גופן. וכן, הוא רחוק מהשול הימני ב6 סנטימטר. ובמרחק 0 (בלי מרחק) מהשול השמאלי (לא באמצע העמוד)

ותוכן הדיאלוג- יהיה מיושר לימין, ויהיה במרחק 3.50 ס"מ מהשול הימני. ובמרחק 4 ס"מ מהשול השמאלי.

דמויות

בפעם הראשונה שדמות מופיעה צריך לכתוב עליה כמה פרטים: גבר/ אישה, גיל, ומשהו שמאפיין אותה לדוג': שמן, גבוה, ג'ינג'י וכו'.


בכתיבת תסריט ישנם מילות קוד שימושיות:

קיצורים

VOICE OVER- קריינות. כאשר רוצים לשמוע את המחשבות של הדמות, או שהוא מדבר בטלפון, כותבים

VO. בסוגריים ליד השם של הדמות המדברת.

2) SCREEN OFF- נכתב כאשר הדמות נמצאת בסצנה אך לא מופיעה ברגע הדיבור על המסך. כמו שהיא יצאה לשניה לחדר השני. כותבים (OS) ליד השם של הדמות המדברת

3) CONTINUED- יופיע כ CONTD)) וישמש במקרים הבאים: כאשר דמות ממשיכה לדבר לאחר תיאור שקוטע את דבריה. או כאשר הדיאלוג נמשך גם לעמוד הבא. ואז כותבים (MORE) בסוף העמוד האחד. ו(CONTD) בתחילת העמוד השני.

זה על רגל אחת. במאמר הבא נדבר יותר על עלילה ומבנה.
בהצלחה לכם!
לויתנים בים שקופצים סלטה אחורית ברקע השקיעה.jpg
על המחבר
ת
תסריטאית וסופרת

תגובות

מרתק ממש, עולם ומלואו
אולי רק לכותבות מנוסות "זה פשוט, כמעט כמו סיפור רגיל"
ככותבת לא מתחום התסריטאות, זה נשמע לי עולם אחר
בכל אופן, ממש מדריך מעולה ומושקע לפרטים!
 
באמת מעניין לדעת שיש כאלו כללים.
שאלה: בד"כ קודם כותבים טקסט נורמלי, ואז "מתרגמים" לצורה זו של תסריט?
אני באופן אישי כותבת לפי הפורמט, (וזה חשוב לעשות זאת כבר בכתיבה, נדבר על זה במאמר הבא בעז"ה) אבל לא את ה"קונטד" וה"מור" כי אם אני מחליטה להוזיז להוסיף מילה או משפט הכל זז.
ובהתחלה זה קצת קשה, ויש תוכנות שמיועדות לזה, אבל מהר מאד מתרגלים וככה זה נוח. (אני באופן אישי, משתמשת בוורד ולא בתוכנות)
 

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  51  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

שתף את המאמר

למעלה