ישנם כמה כללים שחשוב מאד לדעת בכתיבת תסריט:
- בתסריט, יכול להיות סיפור על העבר, סיפור על הווה ואפילו על העתיד, כיד דימיונכם הפרוע. אבל בכתיבת התסריט יש רק הווה. כותבים "הוא הולך" ולא "הוא הלך" למה? כי הוא הולך ברגע שזה מוקרן, הוא לא הלך לפני והוא לא ילך אחרי.
- הכל צריך להיות ויזואלי, אין מחשבות, אלא אם כן זה ויזואלי. כמו קריינות או VOICE OVER. ואין רגשות אלא אם כן הם מובעות בצורה ויזואלית. כותבים רק מה שרואים ושומעים.
- יש פורמט שנועד לצורך הערכת משך הזמן של הסרט ושמירה על שפה משותפת, וחייבים לשמור עליו.
- בתסריט יש סצנות. כל סצנה היא התרחשות במקום וזמן מסוימים. אם המקום ו/ או הזמן השתנו, זוהי סצנה אחרת. לדוג' מנחם קונה אייס קפה בחנות ומתחיל לשתות כשהוא יוצא מהחנות- זוהי כבר סצינה אחרת.
- סרט מוגבל באורכו- סרט עלילתי מלא הוא בין 80 ל 120 דקות, וספר יכול להיות אלף עמודים ויותר. הערה: כל עמוד בתסריט הוא דקה.
- לסרט יש מגבלות הפקה- אי אפשר לכתוב על ארבע לוויתנים שעושים סלטה אחורית. כי אין כסף לזה. צריך לדעת שבסופו של דבר תסריט אמור להיות סרט שמשלמים על ההפקה שלו, וצריך להתחשב בזה.
- בספר כמה שיותר מילים גבוהות כך ייטב. בתסריט לא כך, בתסריט כותבים כמו שמדברים, עם טעויות לשון וסלנגים, בדיוק כמו שאתה מצפה מהדמות לדבר בחייה הפרטיים. אבל, רק בדיאלוג. בתיאורים, הכל צריך להיות בשפה תיקנית לחלוטין.
- צריך להיות לו שוליים רחבים יחסית.
- הגופן יהיה COURIER NEW וזה בגלל שכל האותיות והסימנים בעלי רווח שווה.
- הטקסט יהיה בגודל גופן 12
- כל הטקסט יהיה מיושר לימין
כל סצנה מתחילה מכותרת, שבנויה בדרך הבאה:
- מספר הסצנה.
- פנים/ חוץ. כלומר האם הסצנה מוסרטת בתוך מבנה או מחוצה לו.
- נקודה.
- תיאור מקום ההתרחשות. כמו: חדר בבית מלון, גן חיות ליד כלוב הנמרים, מסוק פרטי. שימו לב שאם יש לדוגמא שתי בתי מלון באותו הסרט, אז יש צורך לפרט, שידעו על איזה מהם מדובר. אבל לא להגזים בתיאורים.
- מקף.
- יום/ לילה. במילים אלו. ולא בוקר/ ערב/ שעה חמש וכו'. אלא אם כן זה שקיעה או זריחה שאז התאורה שבה משתמשים לצילומים, שונה.
- מספר הסצנה פעם נוספת אך בצד השמאלי של העמוד, בשביל שיוכלו לראות את מספרי הסצנות בדפדוף מהיר.
- דוגמא לכותרת שלימה: 18. פנים. אוטובוס- יום. 18
וזוהי רק הכותרת
תוכן הסצנה:
בכל סצנה יהיו שני סוגי תוכן בלבד: תיאורים ודיאלוג.
הסצנה נפתחת בתיאור, של מה שרואים, (גם אם לא רואים כלום, זה יהיה כתוב). לדוגמא: אברהם יושב על יד השולחן וכותב.
ואז תיאור של המרחש או דיאלוג. לדוג': הטלפון של אברהם מצלצל והוא מסתכל עליו ומנתק
הדיאלוג מורכב משני דברים:
שם המדבר- שמקבל שורה בפני עצמו. והוא או מובלט או גדול בשתי נקודות גופן. וכן, הוא רחוק מהשול הימני ב6 סנטימטר. ובמרחק 0 (בלי מרחק) מהשול השמאלי (לא באמצע העמוד)
ותוכן הדיאלוג- יהיה מיושר לימין, ויהיה במרחק 3.50 ס"מ מהשול הימני. ובמרחק 4 ס"מ מהשול השמאלי.
דמויות
בפעם הראשונה שדמות מופיעה צריך לכתוב עליה כמה פרטים: גבר/ אישה, גיל, ומשהו שמאפיין אותה לדוג': שמן, גבוה, ג'ינג'י וכו'.
בכתיבת תסריט ישנם מילות קוד שימושיות:
קיצורים
VOICE OVER- קריינות. כאשר רוצים לשמוע את המחשבות של הדמות, או שהוא מדבר בטלפון, כותבים
VO. בסוגריים ליד השם של הדמות המדברת.
2) SCREEN OFF- נכתב כאשר הדמות נמצאת בסצנה אך לא מופיעה ברגע הדיבור על המסך. כמו שהיא יצאה לשניה לחדר השני. כותבים (OS) ליד השם של הדמות המדברת
3) CONTINUED- יופיע כ CONTD)) וישמש במקרים הבאים: כאשר דמות ממשיכה לדבר לאחר תיאור שקוטע את דבריה. או כאשר הדיאלוג נמשך גם לעמוד הבא. ואז כותבים (MORE) בסוף העמוד האחד. ו(CONTD) בתחילת העמוד השני.
זה על רגל אחת. במאמר הבא נדבר יותר על עלילה ומבנה.
בהצלחה לכם!