עובדים בחינוך המיוחד? אל תוותרו על אופק קידום


אנשים שמגיעים לעבוד בחינוך המיוחד הם אנשים שמונעים מחיבור עמוק לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, מאכפתיות, אידיאולוגיה ודאגה לזולת.

מה שמניע אותם הוא הרצון לעזור לאוכלוסיות החלשות בחברה, אך פעמים רבות התנאים ויכולת ההתקדמות בתוך העבודה, נדחקים הצידה.

תחום החינוך המיוחד איננו הייטק. הוא לא זוהר, לא נוצץ, אין בו תנאי שכר של עשרות אלפי שקלים בחודש, או רכבי יוקרה,

אבל יש בו נשמה.

לצד העשייה הרבה וההשפעה הישירה והמשמעותית על המטופלים – ילדים ובוגרים, מגיע גם הרצון בהכרה ובקידום.

ברצונכם להיכנס לעולם הצרכים המיוחדים? אלו אפיקי הקידום הקיימים בתחום החינוך המיוחד:
  1. מדריכי תחום:
    אנשי מקצוע פרא רפואיים, שהתקדמו מהטיפול הפרטני להדרכה של אנשי מקצוע אחרים – באותו מוסד. תפקידם הוא לקלוט, להכשיר ולהדריך צוותים במשך כל השנה, בין אם במקרים פרטניים שמתקיימים במוסד ובין אם בלימוד והדרכה של מחקרים חדשים הרלוונטיים לעבודה הטיפולית. בנוסף, מדריכי התחום מסייעים בגיוס אנשי צוות, סיוע בכתיבת דו"חות, כתיבת מטרות טיפול ועוד.
  2. רכזים:
    רכזי תחום נמצאים בעיקר בגנים ובבתי ספר (פחות במעונות), ואחראים על תכניות הלימוד והטמעתן בקרב המורים והמורות במוסדות השונים.​
    התפקיד הינו תפקיד קידום פדגוגי של מורות וגננות.

  3. מד"פ:
    מדריכים פדגוגיים. גם תפקיד זה מוגדר כתפקיד קידום פדגוגי ומיועד למי שעבדו כגננות או מורות, אשר צברו ידע וותק רבים. תפקיד המד"פים הוא ללמד את הצוות החינוכי במוסדות השונים את החומר הנצרך ולסייע בהנגשתו ובאופן העברתו לילדי החינוך המיוחד.
  4. סגנות ניהול:
    פעמים רבות בתי ספר בתחום החינוך המיוחד הינם בתי ספר צומחים. הם מתחילים מכיתה אחת, כשכל שנה מתווספות עוד ועוד כיתות. כאשר בית ספר בחינוך המיוחד גדל מאוד, לרוב, המנהלים צריכים סגנים שיסייעו להם בעבודת הניהול.
    בחינוך המיוחד, אין תפקיד הסגן להתעסק בענייני משמעת, אלא לעיתים מדובר בנושאים הבירוקרטיים, או לעיתים בתחומים מסויימים כגון אחריות על תחום תת"ח – תוכנות ומערכים העוסקים בתקשורת תומכת חליפית, תחומי הקריאה, הכשרת צוותים ועוד.

    אותו הדבר נהוג גם באשכולות של גנים מיוחדים שמתחילים מכיתת גן אחת וגדלים לכיתות נוספות.
    לדברי משה שטיין, מנכ"ל רשת פרח לחינוך מיוחד, "אנו ברשת פרח עדים לצמיחה אדירה בכל המוסדות שלנו ומכל רחבי הארץ. כל מקום שפתחנו והתחיל מכיתת מעון קטנה או כיתת גן אחת, גדל והתפתח לעוד ועוד כיתות. אם בטבריה פתחנו שתי כיתות מעון בשנה שעברה, בשנה הבאה תהיינה 3 כיתות מעון ושתי כיתות גן. גם בבאר יעקב ישנה צמיחה אדירה – ואנו עומדים כיום על מספר רב מאוד של גני תקשורת, והביקוש רק הולך ועולה. מתוך כך, אנו מבינים כי מנהל אחד, גם אם הוא מנהל מצוין שמצליח להחזיק את המערכת, חייב סיוע בדברים נוספים על מנת למנוע שחיקה".
  5. ניהול מוסד:
    ניהול מעונות שיקומיים, גני חינוך מיוחד בתחומים השונים, בתי ספר, תיכונים, ואפילו כפרי בוגרים.
    מוסד מצליח הוא מוסד בו המנהל או המנהלת חושבים בכל בוקר – איך אני יכול לעשות טוב היום לילדים הנכנסים בשערי המוסד, לעובדים, ולהורים.​
    מנהלי מוסדות אחראים על היבטים רחבים רבים וחשובים: ראשית – שלומם של הילדים, ממשיך בגיוס אנשי צוות: מטפלים או צוותי פרא-רפואה, קיום הכשרות מקצועיות לצוותים, אווירה טובה בתוך כותלי המוסד, קשר רציף מול ההורים, קשר מול הנהלת הרשת הכללית, קשרים מול הרשויות השונות ועוד. מנהלי מוסד אינם יכולים לנהל בלי להכיר את עולם החינוך המיוחד ולהבין כיצד המערכת פועלת מבפנים.

    "אנו רואים בקידום של אנשים מתוך המערכת – אידיאל מהותי וחשוב מאין כמוהו", אומר מנכ"ל פרח, משה שטיין, "רק אנשים מתוך המערכת מכירים את כל המורכבויות שנמצאות במוסדות שלהם, ויידעו לתת את המענה הנכון ביותר – מתוך ההיכרות עם הרשויות השונות, ההורים והמערכת.

    קידום של אנשים מתוך המערכת הוא לא ברירת מחדל אלא המודל הנכון והמיטבי ביותר בעיניי להצלחה".

  6. פיקוח:​
    כל מוסד חדש שנפתח, מצריך ליווי של איש מקצוע וותיק ובעל ניסיון רב.

    על מנת לסייע להנהלה לפתוח כיתות נוספות ומוסדות חדשים, ישנם מפקחים אזוריים / מפקחים מקצועיים שאחראים על הליווי של מנהלי המוסדות, לאור ניסיונם הרב.
    מפקחים אזוריים – מלווים את הדרג הניהולי בדילמות השונות שעולות במהלך העבודה מול המנגונים השונים: רשויות/ הורים/ צוותים/ תלמידים.
    מפקחים מקצועיים – מלווים את אנשי המקצוע הפרא רפואיים בכל ההליכים המקצועיים – בייעוץ בדילמות טיפוליות בנושאים השונים, בתכניות טיפול ועוד.

    "אם אתם מגיעים לרשת שבה כל המנהלים הונחתו מבחוץ, זה סימן אדום", אומר מנכ"ל פרח, "זה פשוט אומר שהנהלת הרשת לא סומכת על האנשים שלה, וגם אתם תמצאו את עצמכם בחוץ ביום מן הימים.
    אני מציע, בטרם כניסתכם למקום העבודה, לראות את אפשרויות הקידום הקיימות ברשת, לחשוב לאן אתם שואפים להגיע, וכך להחליט איפה תרצו לעבוד.
    "מניסיוני הרב בעולם החינוך המיוחד, האנשים הטובים ביותר, המנהלים החרוצים, היזמים, עם הראש הגדול, והאכפתיות הרבה ביותר- אלו האנשים שהתחילו מהדרגים הנמוכים במערכת וטיפסו מעלה מעלה במהלך השנים. אני גאה בכל מנהל ומנהלת שלי ובעיקר במנהלים שטיפסו בסולם הדרגות במהלך השנים והוכיחו שאנשים טובים – ראויים להערכה להכרה, ולקידום".