רקע סרטון פרק 4 נדבורנה.jpg


איך מעצבים בית כנסת 'בית הכנסת הראשון שלי' | פרק 4
(קישור לסרטון נמצא בסוף הכתבה)


זה בית הכנסת הראשון שיצא לי לעצב. הוא נמצא באלעד, וברוך השם כבר כמעט בנוי, ומשמש כבית כנסת של אדמו"ר חשוב. המבנה כולל 4 קומות, אבל אנחנו נתרכז דווקא בקומה השלישית. בחלל בית הכנסת.
שרטוט קומה.jpg


דרישות הלקוח היו, ליישר את החלל, ולתת תחושה של מבנה עתיק אבל לא ישן.​
קירות בית הכנסת לא היו סימטרים בכמה מובנים:
דבר ראשון לכל צד שמאל של הבית הכנסת, הוסיפו כמעט 3 מטר תוספת.
בנוסף לזה עזרת הנשים שבנוי בצורת ר יש לו הפרשי גבהים ניכרים בין שני החלקים.

אבל מה שבעיקר הפריע בעין, זה שבקיר המזרח 2 החלונות ושקע ארון הקודש, נבנו מטר שמאלה! ממרכז החלל.
מה שגורם שלא משנה מה נעשה ארון הקודש והחלונות ישברו את הסימטריות. ואיאפשר שלא להתייחס לשקע שמיועד לכספת של הארון קודש, כי אז הכספת וכל רוחב בית הכנסת יזוז בעוד מטר וחצי קדימה.
בית כנסת מזרח.jpg

התחלתי לעצב מהקיר המזרחי. וכמי שלא אוהב לשנות קירות בתוך מבנה אם לא חייבים, גם משום שזה מייקר, וגם בגלל שאני מאמין - מהניסיון שלי, שתמיד אפשר למצא פיתרון יצירתי לכל בעיה.
אז החלטתי פשוט לוותר על החלון הימני - ולהעביר אותו צמוד לקיר, כחלון דמה. כי במילא יהיו עליו חלונות ויטראז של השבטים עם תאורת לדים אחורית. ובשקע ארון הקודש עצמו הוצאתי קצת החוצה את הכספת וחתחתי אותה בצורת ר, ככה שיהיה שם מקום לשורה אחת של ספרי תורה לעומת המשך הארון ששם יש מקום ל3 קומות ספרי תורה, מבפנים שמתי חיפוי כהה , וככה כשפותחים את הארון רואים את פנים הארון ישר, בלי שבולט השקע. ומאחורי כל הארון עד למעלה יעלה אויר חוזר של המזגנים - כך שגם ניצלנו את השטח של השקע, וגם קיבלנו סימטריות בקיר המזרח.​
אחרי שיישרנו את הקיר המזרחי, היה חשוב למרכז כאן את כל הגבהים ואת צד שמאל שנוטה הצידה. כך שכל מתפלל בחלל, יהיה מרותק לאותו הכיון ולאותה הנקודה במרכז. לכן חתכתי את המבט בקו רוחב של אלמנטים באיזור גובה האמצע איפה שיש מדרגה, והשקעתי בעיצוב תקרה מחשבה איך לנקז בעין את כל החלל למירכוז אחד.

היו כמה סקיצות עיצוב והתלבטויות של הלקוח, (כפי שניתן לראות בסרטון המצורף בקישור). כל אחד מהעצובים נתן מירכוז אחר של העין, חלק לאורך החלל, מכיוון הכניסה ישירות לארון הקודש. וחלק משכו את המבט דווקא לאמצע, איפה שבימת ספר התורה. כשבכל העיצובים השונים הקפדתי שיקשרו גם בין הקירות לתקרה, וגם בתקרה עצמה לניקוז אחד.

בשביל זה הוספתי לו אלמנט שמושך את העין מכל מקום בחלל, כולל בחלוקת הקרניזים מתחת לעזרת הנשים, ישירות לעמודים שמשם נמשך המבט ישירות לגג המבנה. ומשם בטבעות עיגולים אל מרכז הכיפה. כשממנו יורדת נברשת זהב יצוק ועתיק. וככה נהיה ממש כמו שיורד הגשם בצורה מפוזרת ולבסוף הכל מתנקז למקום אחד. ממש ככה הצלחתי לעשות כאן.

ציור של בחור בן 15.jpg

לאחר שטיפלנו בגבהים ובמיקוד המבט, הוספתי שיווי משקל בין שני הקירות, כמעין השתקפות של החלונות. הבאתי צייר מיוחד (בן 15!) שיצייר בצבעי פחם בסגנון ציור ישן והדפסנו אותם על זכוכית עם רקע עתיק ותאורה אחורית. ככה שיש קיר חלונות, מול החלונות. מה שנותן תחושת שיווי משקל בין שני הקירות.
ארון הקודש עיצוב אבי אשר.jpg
את ארון הקודש עיצבתי בצורה צורנית מיוחדת עם הפרשי עומק גדולים במיוחד, בשילוב צבעי עץ עתיק וזהב, כשכולו יושב על מדרגות מעוצבות, שבנויות משיש הוניגס שקוף, ובתוכם משולב, - עמוד האדמו"ר במרכז. הרעיון היה שהאדמו"ר עולה את המדרגות ונכנס פנימה מתחת לארון.

במרכז הארון שקוע בתוך שבלול מעוטר כתר זהב, ושלוש עמודים מחוטבים מכל כיון, מעליו הוספתי עוד עמודים וקיר מעוגל ומעוטר כשמעל הכל בקומה השלישית ממש כמו בהר סיני בראש ההר - נמצא לוחות הברית שמושך את המבט לנקודה הכי גבוהה בחלל. ומסביבו אותו אלמנט כמו בסטנדר החזן, בפרוכת היוקרתית ובשאר הריהוט בחלל.

בעזרת הנשים היה חשוב שכל מתפללת תרגיש חלק מהחלל המרכזי למטה, וכך זה יצור קשר בין שני המפלסים, ולכן שילבתי את תחושת השערים מלמטה גם לעזרת הנשים, ומבית הכנסת העמודים נמשכים עד למעלה ומקשרים בין שני המפלסים.

בית מדרש מערב עיצוב והדמיה אבי אשר.jpg


ולהתראות בפרוייקט הבא.
אבי אשר | אדריכלות ועיצוב פנים לבתי כנסת
______________________________________________________

וידאו קצר וקולע, על "התהליך עיצוב בית כנסת" | פרק 3:
צפיה מהנה:

לינק לצפיה בוידאו של כל הסדרה בגוגל דרייב, לחצו כאן :

איך מעצבים בית כנסת | כל הפרקים – Google Drive

  • בית מדרש מערב עיצוב והדמיה אבי אשר.jpg
    בית מדרש מערב עיצוב והדמיה אבי אשר.jpg
    1.4 MB · צפיות: 1
  • רוחב351 גובה 533.jpg
    רוחב351 גובה 533.jpg
    2.4 MB · צפיות: 1
  • החלונות לסרטון.jpg
    החלונות לסרטון.jpg
    3.8 MB · צפיות: 1
  • וואו!
Reactions: הכלבויניק