כיצד לפתח אצל הילד מוטיבציה לקריאה?

מאת ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני ויו"ר מכון הקשב

קריאה היא אחת ממיומנויות המרכזיות גם לרכישת ידע והרחבת אופקים וגם להשתלבות בחברה ועם הערכים שלה. במצב שבו הילד נמנע מלקרא, יכולים להיווצר פערים לימודיים, דימוי עצמי נמוך, תחושת ניתוק מהחברה, חוסר אוריינות, וגם קשיים במטלות יומיומיות הדורשות קריאה.

למה יש ילדים שנמנעים מקריאה?
הימנעות מקריאה יכולה לנבוע מסיבות שונות, הפעם נתמקד במוטיבציה. קריאה היא מיומנות "מרובעת" – לכתב יש חוקים מוגדרים שהילד לא תמיד מבין את ההיגיון שלהם. רכישת הקריאה גם היא משימה "מרובעת" – היא מצריכה שינון חזרתי שיכול להיחוות כמשעמם. כאשר הילד אינו מתורגל בקריאה, הפעולה דורשת מאמץ רב יותר וכדי שהילד יסכים להשקיע אותו, נצרך גירוי נצרך גירוי פנימי גדול יותר. קריאה מתוך מוטיבציה פנימית יכולה להפוך את הלמידה לטבעית ומהנה.

מה הגישה לפתרון?
באופן טבעי ילד מזדהה יותר עם ה"עיגול" שבו – צד של חירות, חשק ועניין אישי. העיגול רגיש יותר כלפי הדרישות ה"מרובעות" של המציאות, אשר נחוות כמגבילות ומעכבות. אצל ילדים עם הפרעת קשב (ADHD) תופעה זו חזקה יותר. ישנן דרכים שונות לעזור לילד לחבר בין העיגול לריבוע, אחת מהן היא להפוך את הריבוע לעיגול, עד שהילד מסתגל אליו ומפסיק לחוות אותו כמשהו שמפריע לו.

בהקשר של קריאה, נציב לעצמנו יעד להפוך את הקריאה ממשימה מרובעת למשימה עגולה; ליצור מצב שבו במקום שהעיגול (החשק) יעבוד עבור הריבוע (קריאה), למצב שבו הריבוע (קריאה) יעבוד עבור העיגול (החשק), כך שהקריאה תיהפך לחוויה נעימה שהילד ירצה לגשת אליה מיוזמתו.

כיצד לעשות זאת?
השלב הראשון הוא להבחין בין שני סוגי קריאה: קריאה לימודית מרובעת - קריאה לשם רכישת מיומנות הקריאה או לצורך למידה פורמלית, לבין קריאה שימושית עגולה - קריאה לשם השגת יעד מעניין שנשען בעצמו על הצורך בקריאה (לא כפרס חיצוני!). יש ליזום סיטואציות יומיומיות בהן הילד ייתקל בקריאה שימושית, שיכולה להתאים לגילו ולתחומי העניין שלו. להלן כמה רעיונות:

  • מתכוני בישול/אפייה – הילד יכול להיות אחראי על רשימת המצרכים ועל הוראות הפעולה.
  • מכתבים אישיים – להשאיר לילד מידי פעם מכתב קצר, מסר של חיבה או הודעה טכנית.
  • הודעות ותזכורות – לבקש מהילד להקריא לנו או לכתוב עבורנו הודעות (כמו בזמן נהיגה).
  • תכנון טיולים/מסלולים – להיעזר בילד בקריאה על יעדים לטיול או תכנון מסלולי נסיעה.
  • חיפוש מידע – לעודד את הילד לחפש מספר טלפון, מרכיבי מוצר, או כל מידע נחוץ אחר.
  • משחקי קלפים – לבחור משחקים שיש בהם הוראות או מידע לקריאה כחלק מהמשחק.
  • לימוד שפה זרה – אם הילד מוצא בכך עניין, אפשר לעודדו לקרוא מילים בשפה זרה.
  • ספרים מוקלטים – להתחיל מספר מוקלט מסדרה אהובה, והבא בסדרה יהיה מודפס.
  • ללמד או להקריא סיפור – לתת לילד תפקיד ללמד אח קטן לקרוא או להקריא לו סיפור.
סיכום: המפתח להצלחה הוא ביצירת חיבור אישי בין הילד לקריאה. כאשר הקריאה הופכת לכלי להשגת מטרות מעניינות ומהנות, המוטיבציה הפנימית מתחזקת באופן טבעי. חשוב לזכור שכל ילד מתפתח בקצב שלו, ובעזרת תמיכה, סבלנות והתאמה אישית, ניתן לפתח אהבה לקריאה.
  • קריאה תמונה.jpg
    קריאה תמונה.jpg
    KB 192.4 · צפיות: 3
על המחבר
ח
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

אין עדיין תגובות על התוכן

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה