קריאה היא אחת ממיומנויות המרכזיות גם לרכישת ידע והרחבת אופקים וגם להשתלבות בחברה ועם הערכים שלה. במצב שבו הילד נמנע מלקרא, יכולים להיווצר פערים לימודיים, דימוי עצמי נמוך, תחושת ניתוק מהחברה, חוסר אוריינות, וגם קשיים במטלות יומיומיות הדורשות קריאה.
למה יש ילדים שנמנעים מקריאה?
הימנעות מקריאה יכולה לנבוע מסיבות שונות, הפעם נתמקד במוטיבציה. קריאה היא מיומנות "מרובעת" – לכתב יש חוקים מוגדרים שהילד לא תמיד מבין את ההיגיון שלהם. רכישת הקריאה גם היא משימה "מרובעת" – היא מצריכה שינון חזרתי שיכול להיחוות כמשעמם. כאשר הילד אינו מתורגל בקריאה, הפעולה דורשת מאמץ רב יותר וכדי שהילד יסכים להשקיע אותו, נצרך גירוי נצרך גירוי פנימי גדול יותר. קריאה מתוך מוטיבציה פנימית יכולה להפוך את הלמידה לטבעית ומהנה.
מה הגישה לפתרון?
באופן טבעי ילד מזדהה יותר עם ה"עיגול" שבו – צד של חירות, חשק ועניין אישי. העיגול רגיש יותר כלפי הדרישות ה"מרובעות" של המציאות, אשר נחוות כמגבילות ומעכבות. אצל ילדים עם הפרעת קשב (ADHD) תופעה זו חזקה יותר. ישנן דרכים שונות לעזור לילד לחבר בין העיגול לריבוע, אחת מהן היא להפוך את הריבוע לעיגול, עד שהילד מסתגל אליו ומפסיק לחוות אותו כמשהו שמפריע לו.
בהקשר של קריאה, נציב לעצמנו יעד להפוך את הקריאה ממשימה מרובעת למשימה עגולה; ליצור מצב שבו במקום שהעיגול (החשק) יעבוד עבור הריבוע (קריאה), למצב שבו הריבוע (קריאה) יעבוד עבור העיגול (החשק), כך שהקריאה תיהפך לחוויה נעימה שהילד ירצה לגשת אליה מיוזמתו.
כיצד לעשות זאת?
השלב הראשון הוא להבחין בין שני סוגי קריאה: קריאה לימודית מרובעת - קריאה לשם רכישת מיומנות הקריאה או לצורך למידה פורמלית, לבין קריאה שימושית עגולה - קריאה לשם השגת יעד מעניין שנשען בעצמו על הצורך בקריאה (לא כפרס חיצוני!). יש ליזום סיטואציות יומיומיות בהן הילד ייתקל בקריאה שימושית, שיכולה להתאים לגילו ולתחומי העניין שלו. להלן כמה רעיונות:
- מתכוני בישול/אפייה – הילד יכול להיות אחראי על רשימת המצרכים ועל הוראות הפעולה.
- מכתבים אישיים – להשאיר לילד מידי פעם מכתב קצר, מסר של חיבה או הודעה טכנית.
- הודעות ותזכורות – לבקש מהילד להקריא לנו או לכתוב עבורנו הודעות (כמו בזמן נהיגה).
- תכנון טיולים/מסלולים – להיעזר בילד בקריאה על יעדים לטיול או תכנון מסלולי נסיעה.
- חיפוש מידע – לעודד את הילד לחפש מספר טלפון, מרכיבי מוצר, או כל מידע נחוץ אחר.
- משחקי קלפים – לבחור משחקים שיש בהם הוראות או מידע לקריאה כחלק מהמשחק.
- לימוד שפה זרה – אם הילד מוצא בכך עניין, אפשר לעודדו לקרוא מילים בשפה זרה.
- ספרים מוקלטים – להתחיל מספר מוקלט מסדרה אהובה, והבא בסדרה יהיה מודפס.
- ללמד או להקריא סיפור – לתת לילד תפקיד ללמד אח קטן לקרוא או להקריא לו סיפור.