חמש נקודות לסעודת חג נעימה עם הילדים

אנחנו עומדים בפתחם של חגים משפחתיים, שמלווים בארוחות חג ארוכות ורבות משתתפים. עבור ילדים, ובפרט ילדים שמתקשים בקשב וריכוז, סעודות כאלה יכולות להוות אתגר בשל הצורך בישיבה לאורך זמן רב, התרגשות, הסחות דעת, צפיפות ועוד. הנה כמה נקודות לשמור על אווירה חיובית ובריאה:

הטרמה – הקדישו דקותיים להיזכר ב"מוקשים" האופייניים לילד ועזרו לו לא להיות מופתע מהם שוב. הטרימו עבור הילד את מה שמצפה לו ומה שמצופה ממנו, והציעו פתרונות מעשיים, למשל פינה שקטה שאליה יוכל לצאת להפסקה במידת הצורך.

מיקום - דאגו מראש לסדר ישיבה נכון ומתאים - ישיבה ליד הורה או אדם מרגיע יכולה לסייע בוויסות. זכרו הרבה מאבקים על "כסא" הם מאבקים על "מקום" ומעמד בבית או על המשאב הכי יקר – לב ההורים. בחגים זהו נושא רגיש ויכול להתבטא במריבות קטנוניות או בהצקות. דאגו לתת לכל אחד את מקומו.

השבעה – שימו לב שהילדים לא יגיעו לסעודה כשהם עייפים או רעבים מידי. ניתן לתת לילד לאכול לפני כניסת החג. גם שובע רגשי יכול להועיל, עודדו ותגמלו התנהגות רצויה, גם אם היא קטנה.

סבלנות - גם כשמתעוררים קשיים, השתדלו להימנע מעימותים ולנהל בכבוד ואהבה. כשצריך להעיר, הנמיכו את גובה הקול ומהירות הדיבור – מה שיכול לסייע לכם לשמור על רוגע ולהישמע סמכותיים.

תיעדוף - הגדירו לעצמכם מראש "רמזור" איזו התנהגות היא "אדומה" ותגרור תגובה נחרצת כמו הרחקה מהשולחן לזמן מה; איזו התנהגות היא "כתומה" ותגרור הערה עניינית או נסיון להסביר/לשכנע; ואילו התנהגויות (רובן) הן "ירוקות" ותתעלמו מהן (גם בלב), למרות שהן לא רצויות.


שו"ת הלכתי מתוך הספר "קשב רב – הפרעת קשב בהלכה" מאת הרב משה שמואל דיין

שאלה:
אני בחור ישיבה בן 19 שלוקח בכל יום תרופה לקשב וריכוז. התרופה עוזרת לי להסתדר עם אחרים. בליל חג הסוכות יתארחו אצלנו הרבה אורחים, ואני חושש שאקלע לאי-נעימויות. האם מותר לי לקחת את התרופה בערב החג אחר הצהריים אם היא תגרום לחוסר תיאבון, ולהימנע מאכילת כזית לחם בסוכה?

תשובה: חובה לאכול כזית לחם בליל חג הסוכות, ואסור לאדם לנקוט בפעולה שתמנע ממנו לקיים את המצווה. ולכן, אם למרות התרופה תוכל לאכול לפחות כזית לחם (27 גרם) עד חצות (12:25 בערך) – מותר לקחת את התרופה, אף על פי שהיא ממעטת בסעודת החג. ואולם, אם אתה משער שלא תצליח לאכול, יש לקחת את התרופה בשעה מוקדמת מספיק כדי שעד חצות תוכל לאכול כזית בסוכה (להרחבת הדברים ומקורות ההלכה, ראו בספר קשב רב – חלק ההלכות פרק ד' סעיף כ"ט).
  • סוכות_אחים_רבים_converted.jpg
    סוכות_אחים_רבים_converted.jpg
    KB 280.4 · צפיות: 2
על המחבר
ח
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

אין עדיין תגובות על התוכן

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יי לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

סוכות • אתגר חופשי

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה