הערכה עצמית נמוכה אצל ילדים עם הפרעת קשב: מה שהורים צריכים לדעת



הערכה עצמית נמוכה אצל ילדים עם הפרעת קשב: מה שהורים צריכים לדעת

מאת: ד"ר חיים דיין עו"ס קליני, יו"ר מכון הקשב

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא אתגר שמשפיע על חיי ילדים רבים. אחד ההיבטים החשובים, שלעתים קרובות נשכח, הוא ההשפעה על ההערכה העצמית של הילד. כהורים, חשוב שנבין את הקשר הזה ונדע כיצד לתמוך בילדינו.

מהי הערכה עצמית?

הערכה עצמית הוא התפיסה שיש לנו על עצמנו - איך אנחנו רואים את היכולות, הערך והחשיבות שלנו. אצל ילדים, הערכה עצמית מתפתחת דרך חוויות היומיום, הצלחות וכישלונות, ותגובות מהסביבה.

איך הפרעת קשב משפיעה על הערכה עצמית?

ילדים עם הפרעת קשב עלולים לחוות:

  • קשיים לימודיים שגורמים לתחושת כישלון
  • אתגרים חברתיים שמובילים לבדידות, דחייה או חיכוכים רבים עם חברים
  • תגובות שליליות מהסביבה בגלל קשיי התנהגות, תחושה של הילד שהוא לא עומד בציפיות ממנו
  • פער בין דמיון למציאות, רוצים הרבה יותר ממה שמשיגים בפועל
  • תחושה שהסגנון האישי שלהם שונה משל אחרים
אלה יכולים לגרום לילד לפתח הערכה עצמית נמוכה ולחשוב "אני לא מספיק טוב" או "משהו לא בסדר איתי". מחקרים מלמדים כי ככל שההפרעה משמעותית יותר, כך גדל הסיכוי שהילד יפתח הערכה עצמית נמוכה, גם אם הוא מצליח בתחומים אחדים.

מה אפשר לעשות?

כאן נכנסת לתמונה גישה חדשנית שנקראת SET (Salutogenic Existential Therapy). הרעיון הוא להסתכל על הפרעת קשב לא רק כבעיה, אלא כסגנון ייחודי של חשיבה והתנהגות. הנה כמה טיפים מבוססי SET:

1. שנו את השפה: במקום לדבר על "בעיה" או "הפרעה", דברו על "סגנון ייחודי". למשל, תוכלו להשתמש בדימוי של "ילד עם עיגול גדול" - כלומר, ילד עם נטייה לחירות ויצירתיות.

  • נסו לחשוב מה הילד רוצה באמת, לא רק מה הוא לא עושה נכון
  • הזכירו לעצמכם שלרוב כוונתו של הילד רצויה, גם אם מעשיו לא רצויים
2. מצאו את החוזקות: עזרו לילד לזהות ולהעריך את היתרונות של הסגנון שלו. אולי הוא יצירתי במיוחד? אולי יש לו אנרגיה מדהימה לדברים שמעניינים אותו? אולי יש לה רגישות גבוהה לזולת?

  • צרו "יומן הצלחות" יומי עם הילד או היו עירניים בעצמכם למאמצים/הצלחות שלו
  • זהו תחומי עניין של הילד ועודדו פיתוח מיומנויות בהם, כמו חוגים ופעילויות שונות
3. בנו תחושת מסוגלות: עזרו לילד למצוא דרכים להצליח בדברים שחשובים לו. זה יכול להיות בלימודים, בתחביב או ביחסים עם חברים.

  • פרקו משימות גדולות לצעדים קטנים וברי השגה.
  • תדייקו את הציפיות מהילד ותחגגו הצלחות קטנות באופן קבוע.
4. תנו משמעות חיובית: הסבירו לילד שבעולם יש צורך באנשים עם סגנונות שונים. גם ל"עיגולים גדולים" יש מקום חשוב!

  • ספרו סיפורים על אנשים מצליחים שהם גם כן עם עיגול גדול
  • עזרו לילד למצוא דרכים מעשיות לתרום לסביבה בדרכו הייחודית.
5. פתחו אסטרטגיות: למדו את הילד איך "העיגול יכול להיעזר בריבוע". כלומר, איך אפשר להשתמש בכלים ושיטות שיעזרו לו להצליח, מבלי לוותר על הייחודיות שלו

  • למדו טכניקות ארגון ושליטה עצמית המותאמות לילדים עגולים
  • המחישו לילד בעקביות כיצד שיטות עבודה מרובעות נותנות לו יותר חופש
זכרו: הערכה עצמית של הילד הוא קריטי להצלחה שלו בחיים. כשאנחנו מסתכלים על ADHD כסגנון ייחודי ולא רק כבעיה, אנחנו עוזרים לילד לבנות תפיסה עצמית חיובית ומעצימה.

על המחבר
ח
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לג

א רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה:ב הוֹדוּ לַיהוָה בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ:ג שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה:ד כִּי יָשָׁר דְּבַר יְהוָה וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה:ה אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד יְהוָה מָלְאָה הָאָרֶץ:ו בִּדְבַר יְהוָה שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם:ז כֹּנֵס כַּנֵּד מֵי הַיָּם נֹתֵן בְּאֹצָרוֹת תְּהוֹמוֹת:ח יִירְאוּ מֵיְהוָה כָּל הָאָרֶץ מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל:ט כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד:י יְהוָה הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים:יא עֲצַת יְהוָה לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר:יב אַשְׁרֵי הַגּוֹי אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהָיו הָעָם בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ:יג מִשָּׁמַיִם הִבִּיט יְהוָה רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם:יד מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ:טו הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם:טז אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל גִּבּוֹר לֹא יִנָּצֵל בְּרָב כֹּחַ:יז שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה וּבְרֹב חֵילוֹ לֹא יְמַלֵּט:יח הִנֵּה עֵין יְהוָה אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יט לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב:כ נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַיהוָה עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא:כא כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ:כב יְהִי חַסְדְּךָ יְהוָה עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

אומנות הנייר • אתגר 58

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה