חלקנו מכירים את הגופן "אופטימום" מהקטלוג של פונטביט. הוא מופיע כבר בקטלוג 2008 של פונטביט, וכנראה נוצר עוד לפני. מה שלא ידעתי עליו, זה מאיפה מגיע השם שלו - והסגנון העיצובי. השם שלו מגיע מהפונט אופטימה (Optima) שהוא גופן סנס-סריפי שעוצב על ידי מעצב גרמני בשם הרמן זפף בשנת 1958. הגופן מאופיין בעיצובו המאוזן ובקווים העדינים, מה שהופך אותו לבחירה פופולרית עבור מגוון רחב של יישומים, מפסקאות טקסט ועד כותרות.

כאן אפשר לראות השוואה ביניהם:
1675542653825.png

אחת התכונות המרכזיות של Optima היא הרבגוניות שלה. לגופן עיצוב הומניסטי, כלומר הוא בהשראת קליגרפיה וכתב יד, אבל הוא מאוד "מסודר" כמו סנס-סריפים מוכרים, והשילוב הזה מעניק לו תחושה חמימה וידידותית. יש שלא מחשיבים אותו לסנס סריף, עקב הבליטות הקטנות של הקווים האנכיים בפונט:
1675542766012.png


הקווים הנקיים והגיאומטריים שלו מקנים לו מראה מודרני ומקצועי, מה שהופך אותו למתאים לשימוש במגוון רחב של הקשרים.

1675543465842.png

כדי להימנע מעומס ויזואלי, בעת חיבור בין הקווים האופקיים לאנכיים - אחד מהם נעשה צר יותר מחברו. אופטימום העברי ואופטימה הלועזי זה לצד זה.
בנוסף למשיכה הוויזואלית שלה (כאמור במאמרים שלי בעבר, צורות גיאומטריות מושכות את העין) Optima הוא גם גופן קריא מאוד (באנגלית. בעברית הוא מדורג בפונטביט כ"אות טקסט" - שזה רמה אחת מתחת לאות ספר), מה שהופך אותו לבחירה פופולרית עבור טקסטים באורך קצר ובינוני.
בסך הכל, Optima הוא גופן רב תכליתי ואטרקטיבי שנמצא בשימוש נרחב כבר יותר מ-60 שנה. העיצוב המאוזן שלו, הקווים העדינים והקריאות הופכים אותו לבחירה אידיאלית עבור מגוון רחב של יישומים, ממיתוג ושיווק ועד טקסט גוף וכותרות.
aston-martin.png
,
ernst-young.png
jaguar-cars.png
1675543579009.png

מגוון מותגים ב-Optima: רכבי יוקרה, משרד רו"ח, פנדורה, ויש גם בקוסמטיקה ותעופה ותחומים נוספים.

אופטימום העברי זמין ב-3 משקלים: רגיל, כבד ושחור. הלועזי ב-12 משקלים, מהם משקלים נטויים. ב-2002 חודשה משפחת אופטימה ושוחררה תחת השם "אופטימה נובה" (אופטימה החדשה) ב-20 משקלים.
הגופן הלועזי זמין לרכישה ב-MyFonts וכן באתר של לינוטייפ (בעלת הזכויות), ויש לו כפילים רבים להורדה בגוגל (אם כי לא הצלחתי להבין אם הם חוקיים). הגופן הקרוב ב-Adobe Font ל-Optima הוא Utile Display. אגב, ל-Utile Display יש גרסת ספר (BOOK) מעודנת יותר ו"נקיה" יותר. גם הקצוות שלו מראש יותר מעודנים מאשר ב-Optima ואופטימום.

1675583382325.png

אופטימום ואופטימה: גם בקווים אופקיים, אין אחידות בעובי אלא סוג של בטן פנימה, שנותנת לפונט תחושה רזה יותר - כאילו הוא קל יותר ממה שהוא באמת.

הגופן אופטימום העברי זמין בספריית פונטביט.
1675544121632.png




הבהרת זכו"י: תמונות הגופן אופטימה שכאן נלקחו מאתרי יח"צ, ואיני בעל רישיון בפונט.

מקורות: אתר לינוטייפ, וויקפדיה, אתרים נוספים שכתבו על אופטימה.
(תודה לאיתיאל אטלו -Chatgpt על העזרה בכתיבה).