ההבדל בין מדוע ולמה

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
האם ידוע למישהו חילוק שישנו בין ׳מדוע׳ ל׳למה׳?
לשון הגאון מלבי"ם בישעיה פרק ה (ביאור המלות):
(ד) מדוע. במלת למה שואל את התכלית, ובמלת מדוע על הסבה:
דברי הגאון מלבי"ם בשמות פרק ב:
(יח) מדוע מהרתן. ויצחק אמר ליעקב מה זה מהרת למצוא, מדוע הוא שאלת הסבה, ומה הוא כמו למה שהוא שאלת התכלית.
יצחק לא שאל על הסבה שמבואר שמצא ציד תיכף, רק על התכלית, כי היה הצווי שיצא למקום רחוק כדי לטרוח הרבה במצות כבוד כמו שפירשתי שם. ורעואל לא שאל על התכלית, רק על הסבה, מה יום מיומים שלא עכבו הרועים אותם:
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
זה רק בהוראת המילה המקורית, שהיא קיצור של השאלה 'בשביל מה'.
לא הבנתי מה הכוונה הוראה מקורית. זו הערה על דברי המלבי"ם?
כשאנו מנסים למצוא הבדלים בין המילים, אנו בוודאי חותרים להבין את ההוראה המקורית של כל אחת מהן, ואת הייחודיות שלה.
בשפת הדיבור הן יכולות להתערב, כמובן.
 

יהודי תם

משתמש חדש
לא הבנתי מה הכוונה הוראה מקורית. זו הערה על דברי המלבי"ם?
כשאנו מנסים למצוא הבדלים בין המילים, אנו בוודאי חותרים להבין את ההוראה המקורית של כל אחת מהן, ואת הייחודיות שלה.
בשפת הדיבור הן יכולות להתערב, כמובן.
אולי מה שהתכוון זה שהמלבי״ם דיבר על ׳למה׳ עם ניקוד שווא על הלמ״ד. ואילו כאן השאלה על ׳למה׳ עם ניקוד קמ״ץ על הלמ״ד?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שהמלבי״ם דיבר על ׳למה׳ עם ניקוד שווא על הלמ״ד.
לא כי. המלבי"ם דיבר על ניקוד קמץ בלמ"ד.
ראה למשל בשמואל-ב פרק יא:
(כא) מִי הִכָּה אֶת אֲבִימֶלֶךְ בֶּן יְרֻבֶּשֶׁת הֲלוֹא אִשָּׁה הִשְׁלִיכָה עָלָיו פֶּלַח רֶכֶב מֵעַל הַחוֹמָה וַיָּמָת בְּתֵבֵץ לָמָּה נִגַּשְׁתֶּם אֶל הַחוֹמָה וְאָמַרְתָּ גַּם עַבְדְּךָ אוּרִיָּה הַחִתִּי מֵת:
וכתב שם המלבי"ם: (כא) ב] מי. זאת שנית מי הכה את אבימלך וכו' למה נגשתם אל החומה. הוא תרעומת שנית על מה שנגשו אל החומה בעצמה, שבזה גם נשים הרגו בם, וזה שאמר 'למה', ר"ל לאיזה תכלית עשו זאת (כי למה היא שאלת התכלית), כי זאת אין לעשות רק לתכלית מועיל שהוא בגמר המצור עת רוצים לדלג שור ולעלות על החומה, לא לחנם ולאין תכלית: וכו'.
 

CO2

עריכה לשונית היא חמצן לטקסט
מנוי פרימיום
בבוקר יום ב'
הזברה קמה
פשטה את הפיג'מה
ושאלה: "מה ההבדל בין מדוע ולמה?"
🦓

מדוע – מילת השאלה "מדוע" מבקשת לברר את הסיבה, מפני מה לבשה הזברה פיג'מה?
למה – "למה" משמשת גם לבירור סיבה וגם לבירור תכלית.
אם רוצים הבחנה מדויקת, אפשר להשתמש ב"לשם מה" בשביל בירור תכלית.


תמונה
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ובקצרה: בדרך כלל, השאלה "למה" היא סוג של שאלה רטורית "למה זה אמצא חן בעיני אדוני", או גערה: "למה לא הגדת לי כי אשתך היא". בעוד ש"מדוע" זה שאלה שמחכה למענה (מלשון מידע).
וע"ע פה
 

יהודי תם

משתמש חדש
להעיר מאבן עזרא שמות יח, יד, שמביא פירוש של ר׳ מרינוס שמדוע זה חיבור של ב׳ מילים: ׳מה דעתך (לעשות ככה)׳.
אך אולי הפירוש הזה זהו רק לאותו פסוק?
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ובקצרה: בדרך כלל, השאלה "למה" היא סוג של שאלה רטורית "למה זה אמצא חן בעיני אדוני", או גערה: "למה לא הגדת לי כי אשתך היא". בעוד ש"מדוע" זה שאלה שמחכה למענה (מלשון מידע).
זו הבחנה נאה ומתקבלת בלשון המקרא. ייש"כ.
מעניין אם יש לה מקור בספרי חכמינו.
ויתכן שהיא לא סותרת את החילוק הנ"ל שכתב המלבי"ם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  3  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה