500 מילה, ודיון על סיפורת נטולת אידאולגיה

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
שלום לכולם.
כעת אני אבקש ממכם לקרוא את הקטע הבא. שימו לב שהוא מאוד צפוץ ומאיים אבל תשתדלו להתגבר על זה.
אחרי שתקראו אני מעוניין להתייעץ אתכם על מקומה של הספרות המטושטשת נטולת אידיאולגיה.
צאו לדרך.
==============================================================
אין הרבה מחשבות שמשנות את האדם מן הקצה אל הקצה, ועוד סתם ככה ביום מעגלי מלא שגרה. גם שיכור חסר יציבות ידע להעמיד מחשבה כזו במקומה. חבל שהוא לא שיכור, כי אם היה כזה בודאי היה משיב בחיוב. אבל הוא מעדיף לדרוס את עצמו שוב ושוב עד דק. לטמון ראשו במים, או בחול. הוא מרגיש עכשיו כאילו נתקע בארובה של מפעל פחם, כל האופק מוחשך בכתמי אפר, שחור כמו מדרון. אפשר לחוש את הסכנה אבל קשה להגדיר אותה. הוא צועק לחושך ממתין לאיזה הד שיגאל אותו מספקותיו. שיבשר לו שהקרקעית רחוקה. גם הדעה שלו רחוקה כל כך. והוא נאחז את באריחים ביד יבשה וצועק לחושך שעוטף אותו. צועק, בועט, בוכה. הפחם נכנס לו בעיניים וחוגג שם בחופשיות. הוא ינפנף במברשת המרוטה אבל יעצור שוב כדי להשתעל עד כאב. ואז השיעול יעלם וישאר איזה כאב יתום, כזה שמכאיב בלי סיבה.

לכל ארובה יש סוף, אבל אין שום ערובה שזה יהיה סוף טוב. הטובים שבעיר יודעים איך לצלוח את החלקים המפויחים. איך לטפל בהם בלי ללכלך את הידיים. גם הוא מהטובים שבעיר. גם אם לא הרבה יודעים זאת, לו זה ברור כמו מסילה במכרה פחם. כשעוד היה צעיר לימים, שעה שהיה מחזיק מברשת צעצוע ומבריש את ליבו של עצמו, בגיל צעיר כל כך? הייתה סבתא מחניקה יבבת התרגשות. זכרונותיה חקוקים משל היו כתובת של מפעל או המפעל בעצמו. עוד לפני שזכה הדור לטכנולוגיות יומרניות. היה יוצא הסב בשקיעה. מקל קש גדול על שכמו. על פניו חיוך עוד יותר גדול. עד שיש להסתפק עם הוא מצחצח עם המקל או שמא אם החיוך. כשהיה שב סמוך לזריחה נדמה היה הוא לעוברים ושבים כמו גחל אבל חיוכו זהר דוקא בתוך כל השחור הכהה הזה. ובימים שלא הצליחה להירדם הייתה מכינה לו כוס תה חמים ועוגה קטנה. הוא היה לוגם בשתיקה, ראשו שעון לאחור מביט בקורות העץ שנמתחו על מעליו. הוא חושב על העבודה ועל המחיר. הוא מסכם לעצמו תמיד שהוא בסדר והוא עושה את מה שטוב לו ולמשפחתו.

מה זה משפחה? שואל לבו את הכליות. הוא מעדיף להמשיך לשתות, שיתעסקו בדברים חשובים יותר. הוא מגלגל את התה בסמטאות גרונו ממתין להם שיפסיקו לצרוב את קרביו. אוי, התה הזה טוב. מהרהר המנקה. את כל האשמורת השלישית הוא יקדיש למחשבות. יש מחיר לחושבים, הוא חושב. אבל הפירות שלהם מתוקים כל כך ששוה כל הבדידות הזו, כדאי הוא הפחם הזה כדי לזבוח אותו עבור מטרה אמיתית. שעה של קורת רוח בעולם מפויח. כמו מעיין צלול שמימיו צוננים, כזה שמטהר את הכתמים, מתנגדים להם עד זוב. ועכשיו הוא זך וצחור, גם עיניו מחייכות. הוא רואה עשן עבות נפלט מהנקיקים ומתפוגג ברוח עוד לפני ששמע על ארובות או מחשבות. שעה של קורת רוח, בתשובה ומעשים טובים.

אין עשן בלי אש, האמנם? בזוית עיניו העיר מתהפכת והוא בורח, מתפזר לצדדים כמו קיטור. הרוח מכה על עורפו בשעה שהוא נמלט. כמו אומרת, תזכור מי מצמץ ראשון. הוא מחזיק ביד את דור העתיד, ובשניה את עצמו. רץ הוא ככה, בערפל.

==============================================================

זהו עד כאן!
עכשיו ברשותכם בואו נדלג רגע על צורת הכתיבה שלי או על משפט כזה או אחר.
מה שאני תמיד שואל את עצמי זה, כמה אנחנו באמת רוצים לראות סיפורים כאלו?
סיפורים עם מוסר עמום, גם קו העלילה לא ברור, ההתרחשות לא מובנת, והסוף נקטע באכזריות מטרידה.
יש מבנכם שמתחברים לכתיבה?
ואם כן מה הם התחושות שמלוות אותכם?
תגדירו, תסבירו, לא יודע מה.. תעשו משהו!
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
תראה, שרדתי עד הסוף, שזה לא רע בכלל, בהתחשב בכך שזה לא היה ברצף אחד, והייתי צריך לחזור שוב לראות איפה ההתחלה ומה קרה שם, ואולי זו התשובה לכך שיש מי שלא יאהב את זה, לא ברור לי מי נגד מי ולמה. והכתיבה כבידה.
יחד עם זאת יש משחקי מילים מקסימים.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
יש משהו קסום בגישה הזו לכתיבה. אין ספק. יחד עם זאת כמו בכל דבר ישנו מינון. בקטע דעליל המינון הוא מוגזם, בלי שום פרופורציה, כאילו ישבת וסיבבת את הקטע לכל כיוון רק בשביל שהוא יהיה עמום. זה כבר מוגזם. תוריר פרופיל ותנסה שוב. כרגע קשה לעכל את הקטע אפילו לאוהבי הקריאה העמומה. עשית את זה באומנות רבה מידי, מה שגרם לכך שהקטע מאוד מורכב ומסובך, מעבר למה שהוא אמור להיות.
כך לענ"ד.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הכתיבה באמת מיוחדת, במובן הטוב של המילה.
כלומר, אם היית אומר לי שכתבת תרגיל בעיקום וליפוף מילים ותחושות סביב עצמן, וקישוטן ועיקומן שוב והוספת שנצים ופריפות על כולם גם יחד - הייתי אומר שעשית את התרגיל מעולה במיוחד.
כי מה שכתבת פה זה לא סיפור, זה טכניקה.
ובטכניקה הזאת תשתמש כשיהיה לך סיפור, וגם במידה ובקימוץ.
 

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
הכתיבה באמת מיוחדת, במובן הטוב של המילה.
כלומר, אם היית אומר לי שכתבת תרגיל בעיקום וליפוף מילים ותחושות סביב עצמן, וקישוטן ועיקומן שוב והוספת שנצים ופריפות על כולם גם יחד - הייתי אומר שעשית את התרגיל מעולה במיוחד.
כי מה שכתבת פה זה לא סיפור, זה טכניקה.
ובטכניקה הזאת תשתמש כשיהיה לך סיפור, וגם במידה ובקימוץ.
וזה אני שואל בעצם. מה התחושה שהטכניקה הזו מעבירה בכם 'באופן כללי' (כאן זה רק דוגמא)?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה