שיר תאווה לתשובה

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כָּל הָאֵבָרִים הוֹלְכִים אַחַר הַלֵּב
וְהַלֵּב אֵינֶנּוּ מָלֵא
רַק רֵיקָנוּת מְצִיפָה אֶת חֲדָרָיו
חֲדָרָיו הַפּוֹעֲמִים קְלוּשׁוֹת
מְחַפְּשִׂים בְּמָה לְהֵאָחֵז
בְּאֵיזֶשֶׁהוּ קַשׁ שֶׁיִּשְׁבֹּר אֶת הַגַּב.

כָּל הָאֵבָרִים הוֹלְכִים אַחַר הַתַּאֲוָה
וְהַתַּאֲוָה אֵינֶנָּה מְמַלְּאָה
רִיק מַחְנִיק אֶת חַדְרֵי הַנֶּפֶשׁ
הַפּוֹעֶמֶת בְּנִסָּיוֹן קָלוּשׁ
לִמְצֹא דְּבַר קֹדֶשׁ
אֵיזוֹשֶׁהִי תּוֹרָה שֶׁתְּשַׁבֵּר אֶת הַלֵּב.

כָּל אֵיבָרַי אוֹמְרִים שִׁירָה
בּוֹרְחִים מִן הַתַּאֲוָה, מַפְעִימִים אֶת הַלֵּב
וְאֶת הַנֶּפֶשׁ הָרֵיקָה, הַנֶּאֱחֶזֶת
בְּפִסּוֹת שֶׁל טֹהַר
בִּכְפִיסִים שֶׁל גְּאֻלָּה.

וְנִשְׁמָתִי מוֹשֶׁכֶת אַחֲרֶיהָ אֶת כָּל הָאֵבָרִים
מִתְמַלֵּאת בְּאוֹר
שֶׁחוֹדֵר בֵּין הַסְּדָקִים
מֵצִיף אֶת הַלֵּב, אֶת הַנֶּפֶשׁ, אֶת הַגַּב.
מֵנִיס אֶת הַתַּאֲוָה.


[בעקבות לימוד בשערי תשובה לרבנו יונה, שער ראשון, סעיף לא.]
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אין מילים.
במיוחד אחרי השורות:
מְחַפְּשִׂים בְּמָה לְהֵאָחֵז
בְּאֵיזֶשֶׁהוּ קַשׁ שֶׁיִּשְׁבֹּר אֶת הַגַּב.
הַנֶּפֶשׁ הָרֵיקָה, הַנֶּאֱחֶזֶת
מֵצִיף אֶת הַלֵּב, אֶת הַנֶּפֶשׁ, אֶת הַגַּב.
מֵנִיס אֶת הַתַּאֲוָה.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
שיר מופלא.

הערה קטנה: אינני בטוח, אבל יתכן שמבחינה דקדוקית לא נכון לכתוב ״והתאווה איננה ממלאה״, אלא ״והתאווה אינה ממלאה״, כי במקרה הזה המילה ׳איננה׳ לא מתייחסת לעצם (במקרה הזה לתאווה) אלא למה שהעצם גורם (דהיינו - התאווה אינה משביעה את רצון האדם). לעומת זאת המילה ׳איננו׳ במשפט ״והלב איננו מלא״ אכן נכון, משום שהמילה ׳איננו׳ מתייחסת לעצם (כלומר ללב) - הלב הוא זה שלא מלא.
שוב אינני בטוח בזה, ויחכימוני נא הכותבים המלומדים.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
שיר מופלא.

הערה קטנה: אינני בטוח, אבל יתכן שמבחינה דקדוקית לא נכון לכתוב ״והתאווה איננה ממלאה״, אלא ״והתאווה אינה ממלאה״, כי במקרה הזה המילה ׳איננה׳ לא מתייחסת לעצם (במקרה הזה לתאווה) אלא למה שהעצם גורם (דהיינו - התאווה אינה משביעה את רצון האדם). לעומת זאת המילה ׳איננו׳ במשפט ״והלב איננו מלא״ אכן נכון, משום שהמילה ׳איננו׳ מתייחסת לעצם (כלומר ללב) - הלב הוא זה שלא מלא.
שוב אינני בטוח בזה, ויחכימוני נא הכותבים המלומדים.
תודה רבה על התגובה.
למיטב ידיעתי (כעורכת לשון) ההבדל היחיד בין איננו/איננה לאינו/אינה הוא התקופה - הראשון הוא לשון מקראית והשני הוא לשון חכמים.
בכל אופן, גם אם ההערה צודקת, אני מרגישה שבשירה יש מקום לכופף קצת את החוקים, וכאן היה לי חושב לכתוב איננה, כדי להקביל לאיננו שבבית הראשון :)
 

~שפרה~

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
וואו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה