שרצתה לעשות רצון קונה

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
כתוב באיזשהו מדרש: "למה נקרא שמה ארץ? שרצתה לעשות רצון קונה". ולכאורה הפשט 'רצתה' מלשון ריצה, ולשון חכמים לחוד, שדימו כאן נע"ו לנל"ה. וכמו שכתוב הרבה פעמים בש"ס 'יָצְתָה' - שדימו נל"א לנל"ה.

אולם בעוד ב'יָצְתָה' ברור שיש קמץ בי' ואין דגש קל בת', היות וגם בנל"א וגם בנל"ה זה כך; ב'רצתה' האם יש פתח בר' ודגש בת', או לא? יש מקום לומר שבפתח, היות שדחפנו למילה רָצָה עוד עיצור, כעת הוא חוסם את הקמץ ומקצרו לפתח. כמו כן במסכת ר"ה יא. בד"ה "כי מדלי מר ימי טומאה" כותב רש"י "לפיכך ויקח חמאה וחלב ובן הבקר אבל לא העוגות שלשתה היא בטומאה". האם מנקדים לַשְׁתָּה או לָשְׁתָה?

הוא מותיב לה והוא מפרק לה: אם המילה נוצרה מכך שדימינו מילת נע"ו למילת נל"ה, היא מקבלת גם את הניקוד של הגיזרה וצריך לנקד לָשְׁתָה ורָצְתָה, מלרע. אע"פ שבמקרה של 'רצתה' כבר ישנה מילה בגזרת נל"ה בניקוד זה ועלולים להתבלבל. נכנסתי כדי לשאול, אבל באמצע הבנתי את התשובה. תודה רבה על ההקשבה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה