נראה לי שיש הבדל מהותי ביניהם.
שליח - תפקידו (לאו דווקא, אבל לצורך חידוד העניין) הוא שליחויות. 'לחברת יש שליח' - על אף שכרגע הוא לא ממלא שום שליחות.
שלוח - ממלא שליחות מסוימת. 'אתה שלוחי לאירוע'.
במקביל יש את:
משיח - משוח.
טחינה - טחונה.
גניזה - גנוזה.
קליפה - קלופה.
לענייננו, כמו שה'משיח' 'משוח' בשמן, ה'טחינה' 'טחונה', ה'גניזה' 'גנוזה' עמוק באדמה וה'קליפה' קולפה מזמן מהתפוז והשאירה אותו 'קלוף'. כמו כן ה'שליח' 'שלוח' כרגע עם חבילה לדואר.
אפרופו קליפה, צריך לומר בפ"א רפויה. כמו חליפה.
לכאורה מחוסר התבוננות ולא מחוסר הסכמה.אבל משום מה אינני מוצא מסכימים עמי... רוב הכותבים פשוט כותבים פחות או יותר איך שיוצא.
לאחר חיפוש, אף אחת ממילים אלו לא בשימוש בתנ"ך (כשם עצם או תפקיד), אלא מלאך. יש "ואנכי שלוח אלייך קשה", אבל זה פועל לכל דבר.אני חושבת ששלוחו זו לשון חז"לית. בלשון התנ"ך ובלשון ימינו צריך לומר "שליחו". כך נראה לי.
אלה לא דוגמאות טובות. טחינה היא בעצם שיבוש של ארמית - 'טחינא' - טחונה. אין זה אומר שהמשמעות בעברית היא סבילה. זהו שם פעולה. אוכלים אכילה. יורדים ירידה. גניזה היא המקום שבו גונזים, ולא החפצים עצמם.טחינה - טחונה.
גניזה - גנוזה.
זו יכולה להיות דוגמה טובה, וצריך להקדים הקדמה על משקל קָטִיל.משיח - משוח.
התעוררתי לנושא בגלל שבכוללים כך אומרים 'כדי קליפה' (במשמעות של קילוף). בכל אופן בדקתי על זה קצת ומצאתי באתר של הרב מאזוז ברפוי. https://www.ykr.org.il/question/15672לגבי קליפה בלא דגש, אמנם דברים בגו, אבל מנין לנו בוודאות? אולי עם דגש, כמו שמיטה, קהילה, חביתה וכלימה?
כשאומרים בהלכות איסור והיתר 'כדי קליפה' מתכוונים לפעולה עצמה, לענ"ד, ובאמת מתאים שיהיה רפה. ואולי רק לזה התכוון הרב העונה. האם כשמדברים על קליפת התפוז כעצם, זו אותה מילה? אולי.התעוררתי לנושא בגלל שבכוללים כך אומרים 'כדי קליפה' (במשמעות של קילוף). בכל אופן בדקתי על זה קצת ומצאתי באתר של הרב מאזוז ברפוי.
למשקל קטיל בימינו יש כמה משמעויות: א. תכונה/תואר: וכאן אפשר להכניס את בָּרִיא, כָּתִית, זָהִיר, נָעִים. וגם תפקיד או מעמד:נָגִיד, פָּקִיד, שָׁלִיחַ. ב. תכונה בכח - במשמעות של "עלול/ניתן ל..." - שָׁבִיר, קָרִיא, גָּמִישׁ, אָכִיל. ג. עונה חקלאית - אָבִיב, בָּצִיר, מָסִיק, קָצִיר.זו יכולה להיות דוגמה טובה, וצריך להקדים הקדמה על משקל קָטִיל.
היום כשאומרים על משהו 'זה שביר' - מתכוונים שהוא יכול להישבר בקלות, אף שכנראה מעולם לא נשבר. 'הוא אדם פגיע' - עלול להיפגע בקלות. 'הלחם הזה אכיל' - ניתן לאכול אותו. 'חומר דליק' - יכול להידלק בקלות, וודאי שמעולם לא נדלק, כי אם היה נדלק לא היה.
אבל במקורות לענ"ד המשמעות שונה, ואשמח אם מישהו יאיר את עיני שאני טועה. 'ועגלון איש בריא מאד', 'עשרה בקר בריאים'. איך ניתן לפרש כאן לפי המשמעות המקובלת היום? עגלון עלול להיברא בקלות, והבקר עלולים להיברא? 'והכהן המשיח תחתיו' - יכול להימשח בקלות? 'שמן זית זך כתית למאור' - עלול להיכתת?
לכן נראה לי שהמשמעות של היום משובשת, וכך צריך לומר: קָטִיל הוא מי שקטלו אותו היטב. עגלון הוא איש שבראו אותו היטב, דהיינו גדול ושמן, וכן הבקר. שמן זית כתית הוא שכתתו אותו היטב. ולפי זה, המשיח הוא מי שמשחו אותו היטב, לעולם. ושליח, שזו צורה חז"לית, הוא מי ששלחו אותו לשליחות חשובה. למה בסמיכות אומרים 'שלוחו'? לא יודע.
הטענה של @דיונון היא שגם מה ששומר על הפרי הוא רפה, ונקרא על שם סופו שקולפים אותו.ודאי שיש הבדל בין 'כדי קליפה' שהיא רפה (כדין שם פעולה של פעלי קל, כמו שמירה, זכירה) לבין ה'קְלִפָּה' הדגושה (שם עצם, משקל חריג) השומרת על הפרי ׁׁ.
הבנתי את הטענה, אבל העובדה היא שקוראים לה קלפה (דגושה) בכל תפוצות ישראל. (בעצם - מנין לי לדעת? אולי יש עדות שלא? מישהו יודע אם יש עדה שאומרת 'קליפין' רפה?)הטענה של @דיונון היא שגם מה ששומר על הפרי הוא רפה, ונקרא על שם סופו שקולפים אותו.
בזמן שאתם מחפשים את החמץ, הלקוחות שלכם מחפשים אתכם בנרות!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ר'
קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ: