שלהי דקייטא (שמינית סיפור)

הלל שלם

משתמש רשום
שלום לכולם! שמח להצטרף לקהילה החשובה של מושכי העט. מקוה ומתפלל להיות לעזר ולהעזר גם כן. שֶׁלֹּא יֶאֱרַע דְּבַר תַּקָּלָה עַל יָדִי, וְלֹא אֶכָּשֵׁל בִּדְבַר הֲלָכָה, וְיִשְׂמְחוּ בִי חֲבֵרַי, שֶׁלֹּא אֹמַר עַל טָמֵא טָהוֹר וְלֹא עַל טָהוֹר טָמֵא, וְלֹא עַל מֻתָּר אָסוּר וְלֹא עַל אָסוּר מֻתָּר, וְלֹא יִכָּשְׁלוּ חֲבֵרַי בִּדְבַר הֲלָכָה וְאֶשְׂמַח בָּהֶם. ואל יהי הדבר קל בעיניכם. כוחה של מילה ככוחה של הלכה פסוקה. מודה גם למנהלים - שליט"א.

מצרף בזה שמינית-סיפור פרי עטי. הסגנון שלו לא לגמרי מגובש - אני מקווה שכיוון מסויים כבר יש כאן. אשמח לקבל הערות והארות מכל סוג - ומכל כיוון. תודה!

פרק ראשון: שלהי דקייטא

גופו של מעשה אשר אני נותן לפניכם היום לא מליבי בדיתי. שכך מקובלני ממורי זכרונו לברכה, שלימדנו דברי רש"י בפרשת שלח: כל שקר שאין תחילתו אמת אינו מתקיים בסופו. גופו ועיקרו של אמת הוא. ומה שאתם טועמים בו טעמים שלא טעמם אדם מעולם, משום שאי אפשר לו אדם שיספר סיפור בלא שיוסיף בו קורטוב מטעמו שלו. ואי אפשר לו לטעמו של אדם הנמהל בסיפור מעשה שלא יתערבב ויתגפף עמו לבלי הכר. וטעמי שלי במעשה זה שלא מליבי בדיתי, היו לבריה שאין כמותה בים וביבשה.

ומעשה שהיה כך היה: בכל שנה ושנה מחדש, עם בואם של רמזי אלול אל שלהי דקייטא, היה יעקב-ברוך מתחיל לערוך חשבון-נפשו. שבועות שלמים קודם לכן שרוע היה בצל ביתו, ואפילו להניע ידיו ורגליו לא רצה. כל כך היה פחד החום עליו. והחום היה כבד. וקשים מקייטא היו לו לזוועה מתמשכת. ומתוך שפחד החום היה על יעקב-ברוך, בכל עת שהרגיש בחום האופף אותו היה גל של חום מכה בו מליבו ושוב היה נעשה בשרו חידודין-רטובין כאילו רץ מקצה גבול השדות המזרחיים עד למעיין במערב ובחזרה, אף שלא הניע ולו זרת. ודומה היה על יעקב-ברוך כאילו שר-של-קייטא אורב לו באופן אישי בהחלט וצופה להמיתו בחום, זה חותר מבחוץ וזה חותר בפנים, הפחד מן הקייטא מחמם היה לו יותר מקייטא.

ובכל עת שגינדדל, זו מנב"ת של יעקב-ברוך, חולפת על פניו כרוח סער, וגופה הגדול העטוי מחלצות דהונות מטלטל ומתנשף במאמץ המרוץ, היא מפליטה קללה עסיסית לעבר היושב-בטל שלה, שמאסרו חג שבועות ועד עשרים במנחם לא עושה דבר מלבד רביצה יראת-חום בצל קורתם. פרוטה לא חסרה מכיסם, כי היה יעקב-ברוך משתכר ברוכלות סדקית של בחצרות הפריצים די מחייתם לחודשיים ושלושה יתירים, מכל מקום, לא הסכינה גינדדל לרביצה בטילה ומפוחדת זו. דומה היה לה יעקב-ברוך כאותה ציפור עלובה שנקלעה לחדר-ביתם, חבטה ראשה בחלון פעם ושתיים, ומיראת החבטה ישבה לה בפינת החדר ויללה את חייה העלובים, אבל להגביה עוף לא העזה, עד שלא תפס בה בנם הפעוט והשליכה בצהלה אל החצר. כך דומה היה יעקב-ברוך על גינדדל, כציפור רופסת אשר בפחדה לנוע מביאה עליה את אסונה במו רביצתה. אפס כי לא היה בפיה טען-קובלנה, כי הספיקה משכורתו של יעקב ברוך בחורף כדי מחייתם, ולא נותר לה בצקלונה נשק הולם כי אם דברי קללה וניבול בפה ביהודית. תודה לא-ל עליון, קללות לא חסרו לה לגינדדל.

ויעקב-ברוך, ממקום רביצתו, אפילו לא שמע אותם. תחילה, לפני עשור או יותר, בערה בו תשובה ניצחת לכל קללה וקללה, אך ברתיעתו מן הזיעה הנוטפת, ושר-של-קייטא, אויבו הותיק, לא זע ממקומו. השנים החולפות עשו את שלהם, ומוחו של יעקב-ברוך התרגל לפעול בקיץ באופן חלקי בלבד. הקללות נכנסו באזניו, אך החומר הדהוי שביניהם היה איטי מדי מכדי לקלוט את משמעותם.

בכל ערב שבת אחר חצות היה מתרומם יעקב-ברוך מרבצו, וצועד אל מרחץ-של-צוננין בפאת העיירה. נכנס בצעדים איטיים, מעיף מבט של בוז אל השוטים המזיעים במרץ בין תנורים, כאילו לא די להם בנהרות ששפכו בכל השבוע, קופץ בבת-ראש אל המקווה הצונן, ויוצא משם כבריה חדשה. כקטן שנולד. כמושק מן הטייגה. כל שבת מלכתא, בתפילות בהם הצטנף בירכתי בית הכנסת, בסעודות בהם ישב כמלך בראש גדוד, וב'קידוש', בו ישב כשווה בן שווים, חש יעקב-ברוך כאילו ענן של צינה חופף עליו. ובבוקר יום ראשון, לאחר תפילת שחרית חטופה, שב להתפלש בעפר ובזיעה.

אלא שכל זה איננו גופו של מעשה, ומראש מקדם הבהרתי כי אינני מעיד על אמיתתו. כי כל זה איננו אלא מעשיו של יעקב-ברוך בשלהי דקייטא, טרם באו רמזי אלול. ומשעה שאתו ובאו, בדמות רוח קרירה שבאה מן צפון-מזרח, והחלה לוטפת את צדעיו המיוזעים של יעקב ברוך, התרומם זה משרעפיו ומשריעתו, צעד אל ביתו, החליף את לבניו המטונפים ביזע, והחל עורך חשבון נפשו.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
נפלא! ברוך בואך!
פתח בעגנון וסיים בעגנון, ובאמצע נפלו אי אלו חידושים מחידושים של דורות אחרונים זה מקרוב באו.
את השם גינדדל לא הכרתי. בטוח שאינו עיוות של השם גיננדל?
כתיבה נקייה ואיכותית [מלבד כמה פעמים 'בהם' במקום 'בהן' וכדומה].
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
יישר כוח
אני לא יודע אם אני אוהב את הסגנון הכבד או לא, (לא החלטתי עדיין) בכל מקרה הכתיבה משובחת. אשמח לשמוע איך מתמודד יעקב ברוך עם קללותיה של עלובתא דא. אני מבין שכבר גהו חומותיו כנגדה, אך היא נוגעת במקודה בעייתית, שאמורה להציק לו.

אגב, גננעדל, או גנדדל?
ועוד כמה נקודות שחלקן לא הבנתי או שהם טעות סופר.
ועד עשרים במנחם
וניבול בפה ביהודית
 
נערך לאחרונה ב:

הלל שלם

משתמש רשום
ואוו! תודה רבה לכולכם... נראה לי שמעודי לא קיבלתי כל-כך הרבה פידבק על כתיבה, בבת אחת..
מתחיל להבין את הכח של קהילה (גם) בתחום הכתיבה.

תודה ר' יוסף על ההערה, וגם לר' משה, שנתן נפח לנקודה שאני לא יחסתי לה חשיבות בכתיבה. וגם זה מכוחו של קורא.

ולר' אשר: בגלל שכתבתי את זה למגירה, השתמשתי גם במילים שאינם מהסט המקובל:

דהונות: משומנות
עשרים במנחם: כ' מנחם-אב. זה חצי ספוילר
יהודית: יידיש..

אה, וגיננדל, כמובן...
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
וגופה הגדול
מפליטה קללה עסיסית לעבר היושב-בטל שלה
דברי קללה וניבול בפה ביהודית
לבניו המטונפים ביזע,
על כל אלו הייתי אומר ביטוי אחד ב'יהודית' - ס'פאסט נישט
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
יפה מאוד. מצטרף להערה ב'יהודית'...
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
מטונפים ביזע דווקא מוסיף.
ברוך בואך. כתוב נפלא וברוב כשרון.
המשך לכתוב...
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
אם היו שואלים אותי איזו דיברה (או דיבר) להוסיף לעשרת הדיברות הייתי אומר:
לא תסקרן!
מכירים את האנשים שאומרים " שמעת מה היה ב... טוב, בעצם לא."
נקוט כלל זה בידך: אם התחלת לומר, חובה עליך לסיים.
בהקבלה: אם כתבת תגובה, השאר אותה על כנה. אל תמחק ותיתן לנו לנחש מה היה שם....
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
לפעמים מתחרטים על מה שאומרים או כותבים.. אולי אפשר לכתוב לאחר המחיקה במה הדברים היו אמורים..
 

מעצב פנימיות

משתמש מקצוען
אם היו שואלים אותי איזו דיברה (או דיבר) להוסיף לעשרת הדיברות הייתי אומר:
לא תסקרן!
מכירים את האנשים שאומרים " שמעת מה היה ב... טוב, בעצם לא."
נקוט כלל זה בידך: אם התחלת לומר, חובה עליך לסיים.
בהקבלה: אם כתבת תגובה, השאר אותה על כנה. אל תמחק ותיתן לנו לנחש מה היה שם....

עיקם הכתוב ח' אותיות וכו'. ואם הוצאת ושבת וכיסית.
ולפי שאדם ניכר בכיסויו, שאם יבטל כעפרא מנין לבריות שהיה רצוא ושוב?
יתר על כך למדנו @מ"ם, שלפי שאמא רוצה שתדע מה יש בסיר, לפיכך הוא מכוסה.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לגופה של כתיבה - היא פשוט מענגת!! מסוג הכתיבות הארכאיות שלמרות שעבר זמנם תמיד ימצא בהם הקורא האנין טעם. [המילה האחרונה *2].
אינשאלל'ה נשופאק מארא תאניא...
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  22  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה