שכר מצווה בהאי עלמא

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אף שאין דרכי בכגון דא
ישבתי אמש בבר מצוה
וסיפר לי ש"ב מעשה זה מדו"ז זצ"ל
אמרתי אעלה בתמר ויהיו הדברים לעילוי נשמתו

אבל תגיבו, נשמות.

ומעשה שהיה, מסתבר כך היה.​


שמים מכחילים קרן שמש מציצה מהאופק.
בפתח ישיבת חוג חתם סופר אשר בבני ברק עומד לו ר' קיווע דנן וממתין בחרדה גדולה לרבו הגדול הגרי"ש אונגר זיע"א ומספר לו ברתת ורעדה כי הלילה, בשנתו על יצועו נגלה אליו אדם, על מעשה שהיה שלושים שנה קודם לכם שם. בגיא ההריגה.

וכך מספר לו קיווע להרב אונגר.

בהגיעי לאושוויץ חורף ארבעים וארבע עם כל מי שנותר משער עירי ומעיירת הולדתי, הייתי בעצב גדול. על הורי שאינם קרובי ידידי ושאר מכרי שנהרגו נשחטו ונשרפו על קידוש שמו יתברך.

שם כשניסיתי להתמקם ראני איש אחד, אוד מוצל גם הוא, בנתיים בכל אופן.

חיים קראו לו, ושאל אותי לשמי ולהרגשתי. ראה שאני בצער גדול, ניסה לנחמני, להרגיע. ואני לא מצאתי נוחם בדבריו. צרתנו צרת רבים אמנם אך כנחמת שוטים נדמתה לי, כך גם צערו על בניו ואחיו שאף עליהם עלה הכורת לא הרגיעו את נפשנו הבוכיה.

עד שהוא ננער, ואמר לי. למה תבכה. קיווע. א בלעט'ל גמרא, בוא ונלמד.

גמרא. שאלתי. גמרא? כאן באושוויץ?

כן. אני זוכר גמרא בעל פה, בוא נלמד.

וכך ישבו להם שעה ארוכה ונטפו להם כמה נטפי תנחומים כמו דבש וצרי למכתם. וקבעו מידי יום להיפגש לחברותא ודברת בם, שם. במקום הנורא שיצר האדם.

ויהי היום החורף החל מפנה קדרותו, השלג מתחיל להפשיר, פורים חולף איכשהו. והנה אביב מפציע פסח בא חיים וקיווע מרור לא חסר להם אבל מצות, בפסח. לפחות כזית.

הם ניסו כה וכה ואין אין קמח למצות.

אתא בוקר וגם לילה וירא אלוקים את לחצם ורצונם לקיים המצווה ומטוס אמריקאי הטיל פצצה לביתן ששימש כמחסן לגרגירי החיטה. קיווע שלא הסיח דעתו לרגע משמירת המצווה והמצה. מילא כיסיו בגרגרים.

ובלב מתרונן רץ כחץ משוח לספר לחיים שכתש אותם לקמח.

פחם אף פעם לא היה חסר שם בבירקנאו. רק פינה נסתרת.

קיווע לקח פיסת מתכת ואיזה מכסה של דלי קצת כעור. תחתיו הכניס את הפחם. לש את הבצק ועל טס המתכת יצר בהתרגשות רבה. שתי זיתי מצה האחת לו והשניה כמובן לידידו הטוב, חיים.

לשם מצות מצווה.

בדחילו ורחימו הכניס קיווע את המצות בין בגדו לבשרו, וכשכולו נרגש רץ לצריף לבשר לידידו חיים על הצלחת המבצע.

בפתח צדה התרגשותו את מבטו של הנאצי השומר על הבקתה

מה אתה מבסוט יהודון? חיטט בבגדיו ומצא חתיכות בסקוויט ולא הבין מה מרגש בזה. חטף את המצה פורר אותה לארץ, בעט בצלעותיו והלך.

קיווע במר ליבו קיבץ פירור לפירור מן האדמה הארורה השרויה בדם אחיו. עד שהגיע רק לכזית אחת של מצה לקיים מצוות בוראו בחג הממשמש ובא.

הוא נכנס בצעד כושל ומספר לחיים שלא נותרה בידו אלא כזית אחת של מצה, ותו לא מידי.

שמחה ועצב משמשים בעירבויה. ודיון שהחל מי יזכה במצווה זו שמסרו עליה את נפשם.

קיווע שספג עליה את עשרת המכות, הסתכן עליה. או שמא חיים שמצידו הבטיח לקיווע שיאמר עימו בליל טו את הגדת הפסח. וקיווע שלא זכר אותה בעל פה, התלבט.

לבסוף השתמש חיים בנשק יום הדין. אתן לך את שכר ממצוות אכילת מצה, ובתנאי, בתנאי שאני אזכה לאכול.

וקיווע, הסכים.

ליל התקדש חג שאבא בא מבית הכנסת, הם ישבו על הדרגש בהסיבה, כמעט בני חורין וביקשו לשנה הבאה בארעא דישראל. את ההגדה הקריא חיים וקיווע אחריו. כל שלא אמר שלושה דברים הללו לא יצא ידי חובתו בפסח.

פסח מצה ומרור.

לא הרבה זכו בהאי שתא לקיים כך. הם זכו.

אתא בוקר וחיים עומד בפתח הצריף ובהתרגשות מהזכות שנפלה בחלקו לאכול כזית מצה בעמק הבכא. קרא את ההלל בקול גדול, וקלגס אכזר אחד שעבר שם לא יכול היה לסבול זאת וירה בו והשיב נשמתו בצאת ישראל ממצרים.

הלילה.

אומר קיווע לרב אונגר.

הלילה, הוא בא אלי חיים בחלום

חיים מבקש שאוותר לו על שכר המצווה

הוא אומר שמקומו טוב בגן עדן, ולא התירו לו לירד עד עתה. אבל חסרה לו אותה זכות מצווה שקיים בפועל בגיא ההריגה. עתה מבקש הוא ממני. שאוותר לו.

הרב אונגר מביט בו ועיניו מצועפות. סיפורים כאלו, גדולים עלי. איך אפסוק בזה. אבל, קרוב אתה אצל הרבי ממכנובקא קדוש ישראל, גש אליו, ושאל לדעתו ולמוצא פיו.

קיווע נכנס אל הרבי ושטח בפניו דברים כהוויתם.

רבי, אני הבאתי את הגרגירים, אני חטפתי מכות, אני הסתכנתי, אני רוצה את שכר המצווה.

מביט בו הרבי ואומר לו, הגון הוא שתתן לו.

קיווע מביט ברבי ושואל, מתחנן. אבל סיכמנו, ומסרתי נפש.

אמת. אומר הרבי.

אבל הוא, בניגוד אליך, סיים שם. על קידוש שמו יתברך. אבל סיים. אתה לעומתו. אספת מצוות כחול אשר על שפת הים, אתה בנית משפחה. יש לך בת, יש לך נכדים כרעא דסבא. המעלים ויעלו לך מצוות לנצח נצחים. והוא, מה נשאר לו. מצוה אחת מעלמא הדין.

כנס הלילה לבית מדרשי, קח את מפתחות ארון הקודש, ובלילה תפתח את דלתות הארון ותגיד לו שאתה מוותר לו על שכר מצוות אכילת מצה שהוא קיים בפס שנת תש"ד.

בלילה בדחילו ורחימו בבכי קורע עשה כך קיווע, ובחלומו על מיטתו, הגיע אליו שוב חיים. קיווע, החייתני.

בבוקר סיפר זאת לרבי ממכנובקא ובדמעות אמר, אין אנו יודעים שכרם של מצוות. אבל, שכר מצווה בהאי עלמא ליכא, ואילו כאן, כבי הילולא דמיא, חטוף ואכול חטוף ושתה, חטוף חטוף, חטוף חטוף.
 
נערך לאחרונה ב:

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כתוב מצמרר ביותר!
מי שרוצה לשמוע את הסיפור מפיהם ולא מפי כתבים יתקשר לקו יזכרם.
0722-706000
שלוחה 5-9-4-11
הרב שלמה לוינשטיין
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כתוב מצמרר ביותר!
מי שרוצה לשמוע את הסיפור מפיהם ולא מפי כתבים יתקשר לקו יזכרם.
0722-706000
שלוחה 5-9-4-11
הרב שלמה לוינשטיין
אבדוק
שמעתי פעם ראשונה לפני תקופה, מש"ב כנל. ולא ידעתי קודם.
אחר כך אמרו לי שיש את זה כתוב בחוברות של דרשו לשבת.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אבדוק
שמעתי פעם ראשונה לפני תקופה, מש"ב כנל. ולא ידעתי קודם.
אחר כך אמרו לי שיש את זה כתוב בחוברות של דרשו לשבת.
@יאן חזק וברוך
אני שומע את זה, עכשיו. צמרמורות.
זה נשמע כמו ר' ישראל מאיר שושן.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
כתיבה משובחת.
התחלתם בגוף ראשון (מפי המספר קיווע) ואחר כך עברתם לדבר בלשון נסתרים - על קיווע וחיים. לענ"ד יפה יותר לבצע האחדה.
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מצמרר, ומעורר לחשבון נפש, תודה
יש סיפורים שמיד מרגישים שיש התאמה מוחלטת בין סגנון הכתיבה לעלילה, וכאן זה ממש מורגש.
כתוב מיוחד.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כתיבה משובחת.
התחלתם בגוף ראשון (מפי המספר קיווע) ואחר כך עברתם לדבר בלשון נסתרים - על קיווע וחיים. לענ"ד יפה יותר לבצע האחדה.
אני מנסה לאחד, ולא יודע מה עדיף, להמשיך בגוף ראשון כי הרי הוא מספר את זה. או להתחיל ישר בנסתרים. וזה לא מסתדר לי כל כך.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
סיפור מדהים!
חבל שאי אפשר לשים תווים לניגון המוסרי ישיבתי של המגידים 'האי עלמא כבי הילולא... חטוף ואכול....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה