שיתוף < נוחעם נוסע באוטובוס...

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נוחעם נוסע באוטובוס...

"מוישל'ה אתה תשב שם. אתה רואה את שני הילדים האלו? לא שם עם הילד השמן [שבזה הרגע מסמיק מבושה], מאחורה. תיכנס על ידם. כן, איתם ביחד. יש שם מספיק מקום". "ואת דבוירה תשבי על אמא ליד האשה הזאת. מה? יש שם ילדה? שתשב על אמא שלה. תגידי לה".

"מה פתאום לחכות לאוטובוס הבא?", הוא אומר למי שניסה לצייץ משהו בכיוון, "נעלה כל המשפחה ונֶסתַּדר. אין שום בַּעיַה. תֶּראו שלכולם יהיה מקום. וחוץ מזה אנחנו לא אשמים שהחברה לא שולחים מספיק אוטובוסים. מי שיש לו בעיה שיתלונן בחברה".

וכך עולה נוחעם עם משפחתו הברוכה, לאוטובוס המלא, ואל תחשבו לרגע שהוא התכונן שמישהו ייסע בעמידה. לא. בסוף כולם – אבל כולם – ישבו. לזה עקמו את האף ולזה כמעט עקמו את הרגליים ["שיכניס אותם פנימה עוד יותר, תגיד לו שהוא כן יכול"], אך בסוף כולם יושבים, ונוחעם אפילו לא מהרהר בסיפוק, זה פשוט לו ככה.

אחר כך הוא מחפש למי יש למכור לו שבע ניקובים של נוער ["לא יודע. ככה קראו לזה תמיד" - הוא אומר לזה שיושב לידו ומנסה להעיר את אוזנו על ההבדל שבין רב-קו לכרטיסייה ועל המושג 'תיקופים'.] "יש לך ברב קו. אני ראיתי" הוא אומר לזה שעמד לפניו. מה כ'פת לך למכור לי, אני משלם בדיוק כמה שזה יוצא. יש לי אפילו מטבעות של עשר אגורות ואני ייתן לך מדויק" הוא אומר בעברית לא כל כך מדויקת, והוא ממש לא מבין למה ההוא מעקם את הפרצוף.

כן. ככה זה. יש כאלו שככה נוסעים ותמיד מסתדרים. תמיד יש להם מקום, תמיד ימצאו מי שימכור להם 'ניקובים', ותמיד כולם מסתכלים עליהם בעצבנות ובעוד כל מיני דברים, אבל זה הם. אין טקט, וכנראה שגם אין עוד דברים. העיקר עכשיו הם יושבים. מה יחשבו עליהם מעניין אותם כמו שמעניין את מי שקונה מצות כמה חורים יש מכל צד.

אבל כמה שיש כאלו – יש גם אחרים. בתחנה הבאה עלה אדם מבוגר עם זקן שיבה, ראיתי שהוא מסתפק הרבה אם לעלות או לא, בסוף החליט לעלות, וכל הדרך התעקש לעמוד. לכל מי שניסה לפנות לו מקום אמר בפסקנות "לא"! "אני עליתי על אוטובוס מלא כי הגעתי למסקנה שאני יכול לנסוע בעמידה, ולא כדי שאתה תפנה לי מקום. אתה ממש לא אשם שאני החלטתי לעלות לאוטובוס מלא". [ונכון ופשוט שיש מצווה לפנות גם לו מקום, ולא זה הנושא כרגע].

אז זהו, שיש אנשים ויש אנשים. יש כאלו שאוהבים להישאר בבית עם התה והלימון והספרים הישנים, ויש שאוהבים לנסוע לטיולים ולמלאות את כל החסכים מילדות. אלו כמו אלו – לבריאות! אבל חשוב תמיד לזכור שלמרות שניתן להבין ולהכיל אנשים אפילו אם הם שונים מאתנו כל כך עד שכל מה שנראה לנו משונה להם נראה נורמלי – יש גבולות ברורים של מה שעושים ומה שלא עושים, מה שנקרא 'טקט'!

איך אמר פעם אדם חכם? 'טקט' – או שנולדים אתו, או שמתים בלעדיו. ולא שזה לא דבר נרכש, פשוט אלו שאין להם אותו לא מבינים ולא מכירים שהוא חסר להם, כך שלא מנסים כלום בכיוון של להשיג אותו.

נקווה שזה לא נכון במאה אחוז.

זונדל רחמים
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
איזו כתיבה מלאת חיים...
אני כמעט קמתי ממקומי. מה שבטוח ברכי נעו באי נוחות בשורה הזו
["שיכניס אותם פנימה עוד יותר, תגיד לו שהוא כן יכול"]
ההומור יחד התום של הילדים לאביהם החף מטקט, יוצרים בחיבור פסיפס תחושות רגשות והרהורים. ואין הקורא יכול להחלץ מהם אלמלא יגיע במסקנת מחשבותיו לעמק השווה.

קיצ'ר, היה שווה לנסוע בחיבורך!

נ.ב. בקטנטנה, אהבתי את הסוגריים... [גם אני אוהב להשתמש בהם]. אלא שיש שני סוגי סוגריים. ואולי ארחיב מעט להבהיר דברי.

האחד, שהסיפור ממשיך בתוך הסוגריים כתחושה / הרהור / וכדו', לדוג'
["שיכניס אותם פנימה עוד יותר, תגיד לו שהוא כן יכול"]
["לא יודע. ככה קראו לזה תמיד" - הוא אומר לזה שיושב לידו ומנסה להעיר את אוזנו על ההבדל שבין רב-קו לכרטיסייה ועל המושג 'תיקופים'.]
וזה פנטסטי בעיני. אני אוהב את זה.

והשני, שהסופר עוצר את הסיפור ומתאר לך מתחושותיו, השקפותיו וכדו' לדוג'
[שבזה הרגע מסמיק מבושה]
[ונכון ופשוט שיש מצווה לפנות גם לו מקום, ולא זה הנושא כרגע]
מזה הייתי מציע למעט, כי זה פשוט עוצר, [ואין כאן קשר לאיכות של הכתיבה המיוחדת:)...] את הרצף של הסיפור. ואולי להשתמש במיסגור שונה?
ותן לחכם ויחכם עוד.

אבל אחרי הכל, זה מסוג התיאורים שאני אוהב לקרוא!

מרציפן
תודה רבה לך!
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לאחר הביקורת המפורטת והמחמיאה של גרפולוג, כמעט שאין לי מה להוסיף.
רק הגבתי, שלא תחשבו שחלילה לא נהניתי מהקטע.
זה מדהים, זה תיאור מדויק וחווייתי. וכפי שאני אוהב - אין מילים מיותרות.

מצטרף להערה לגבי הסוגריים, ועוד הערה לגבי קיטוע.
כל שורה, במיוחד שורת דיבוב, שווה 'אנטר'. זה יחדד את העוצמה שבשורות

הצעתי החילופית, דוגמא בלבד:

"מוישל'ה אתה תשב שם. אתה רואה את שני הילדים האלו?"
"לא שם, עם הילד השמן..." - מישהו שם מאחורה מסמיק מבושה.
"מאחורה. תיכנס על ידם. כן, איתם ביחד. יש שם מספיק מקום".
 

מרחבית

משתמש מקצוען
מה פתאום לחכות לאוטובוס הבא?", הוא אומר למי שניסה לצייץ משהו בכיוון, "נעלה כל המשפחה ונֶסתַּדר. אין שום בַּעיַה. תֶּראו שלכולם יהיה מקום.


הוא אומר בעברית לא כל כך מדויקת,


קטע יפה. מאלף. חי. עם הומור. מצטרפת לקודמי.
משהו אחד: הייתי משמיטה את הניקוד ואת הערה על העברית, כי זה רומז על אנשים מחוג מסוים, וזה חבל בעיניי וגם עלול לפגוע. התופעה עצמה מתוארת יפה ובחיות. ודי בזה.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
הקטע יפיפה.
הפריעה לי הקטיעה והמעבר החד מהדוגמא המתוארת בכזו חיות, לשמועס- החי לא פחות.
לעניות דעתי בין שני אלו היה המקום לשלוש נקודות הפסקה / שורה רווח כפולה- להבהיר תחילה של קטע חדש.

מיכל (בפתח, שיריונה, בת, בת, בת.)
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה