שיתוף > מה שאנחנו משאירים

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מה שאנחנו משאירים.

חזרתי עכשיו מניחום אבלים, על דוד יקר, צנוע דרך, נעים הליכות.
אדם שמלאו ימיו בלימוד תורה ועבודת ה'.

- שכונת שערי חסד הירושלמית, על בתיה הנמוכים, ושלוות הכפר.

שלושה דורות גרו בשלושה בתים, האחד ליד השני. בשקט, בשלוה, ברוגע ובאחוה.
הכל היה שם נוצץ מנקיון, סדר קבוע, ורוגע מתמשך.
השקט היה אורח קבוע בביתם, שקט מכיל. שקט גדול. ומה ששמענו היו דיבורים שקטים, רגועים, ותיקתוקים של שעון.
לא היה צריך דיבורים בשביל להרגיש את החיבור אליהם. הוא היה חזק, אוהב ואמיתי.
והגעתי לשם היום.
חזרתי.

הלכתי במהירות.
רחוב אוסישקין, רחוב הגר"א.
ואני ממהרת, כמעט רצה.
אמא למה את ממהרת. שואלת אותי ביתי הקטנה.
אני ילדה עכשיו, את לא מבינה, אני ילדה שרצה במורד רחוב שערי חסד, לסבתא.
למדרגות הצרות והגבוהות ולעץ האקליפטוס שמסוכך עליהם.
עץ האקליפטוס שכל גבוהי המשפחה צריכים לכופף את ראשם כשהם עולים במדרגות.
אני מגיעה, נושמת את אויר הלילה הירושלמי הצונן.
מרחרחת באפי לשאוף את ריח ענפי האקליפטוס, ואין.

הכל אותו דבר כשהיה.

שום דבר לא.

הכביש, המדרכה והשער. אפילו עקמימות אבני השפה נשארה.
בדיוק באותם מקומות.
ידעתי על מה לדלג וממה להיזהר.
עמדה שממה באויר. העץ נכרת.
הגינה החלומית עם השושנים הענקיות אדומות הלחי, הכלות הגבוהות והאציליות. הכל כמש, נבל ונעלם.
כדרי הבתים הללו.
הכל שמם. הדלתות חורקות, החלונות קצת מתנדנדים.
נרעדתי.

ביתי הסתכלה עלי, כיצד אני נוגעת בדלת, ממששת את קיר האבן המחוספס.
מציצה למחסן, מסתכלת על גדם העץ ונאנחת.
היו ימים. היה כאן, כל כך חי, כל כך נעים, רגוע ואוהב.
זהו.

אין לי מה לחפש, ראיתי, מיששתי, נשמתי. הולכים.
עכשיו אני הולכת לאט, נפרדת באיטיות מהמקום הקרוב, מזמנים שלא ישובו.
שום דבר לא בוער ולא חייבים לרוץ.
אני מגיעה לסוף רחוב שערי חסד, ונפרדת מרגעים של הוד.
המקום בו היינו הילדים מסתכלים על ר' שלמה זלמן אוירבאך זצוק"ל הולך לאיטו לבית הכנסת. בצד ובשקט האופייני לו.
אני מתרחקת.

ופתאום אני מרגישה בחום פנימי, ודמעות ממלאות את עיני.
הכל נגמר, לא נשאר כלום מכל היופי שהיה כאן.
מהרוך והחמלה, מהכבוד ההדדי לכל אחד באשר הוא.
מהשקט המכיל ל- כולם.

אבל,
כל כך הרבה נשאר כאן.
החום, האהבה, השקט, הענוה והצניעות.
הכל גועש בתוכי, עמוק, ממלא את חלל ליבי.
חם. חם לי.
ודמעות זולגות מעיני.

נכון,
אולי מחר או בחודש הבא, יגיע דחפור ויעקור את שלושת הבתים ממקומם.
ויקום פרויקט נוסף של וילת פאר אופינית לאזור.

אבל השלוה, הצניעות, עבודת השם ביושר ובאמונה, האהבה והכבוד לאדם.
ישארו עימי לנצח.

-

תשקיעו ותשקו, את האויר, את האוירה.

בסבלנות שקטה, ברוך וחמלה, ביראת שמים נקיה, באהבה גדולה.

הפרחים שיצמחו בלבבות יפרחו לנצח.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
כתוב כל-כך חי, מביע. מכניס את הקורא עמוק לאווירה ולהלך הרוח.
וזה כל-כך נכון ואמתי!
כל מה ששייך לדברים הזמניים כאן - משתנה, נגמר.
וזה לא קל. תחושה של אבדן, סוג של אבל, שכל-כך מורגש בשורות וביניהן.
ואז יש איזושהי השלמה ונחמה אמיתית:
יש מה להשאיר. יש דברים שלא יגמרו ולא יתמוססו לנצח.
שם כדאי להשקיע.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
@בית היין זה מקסים!
מבטא כ"כ טוב את התחושה ואת הקושי של הפרידה
וכמה יפה לראות שדווקא הדוממים הם אלה שמעבירים לנו את המילים...
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
יפהפה, יותר ויזואלי מתמונה.
נהניתי מהמרווחים והפסקאות במיוחד:)
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
קטע נהדר. מעלה ניחוחות נוסטלגיים ומשקף נאמנה תמונת מצב לשעברית-כיום.
בקטנה, לכבוד הדיון המתחולל בסמוך:
אמא למה את ממהרת. שואלת אותי ביתי הקטנה.
אני ילדה עכשיו, את לא מבינה, אני ילדה שרצה במורד רחוב שערי חסד, לסבתא.
למדרגות הצרות והגבוהות ולעץ האקליפטוס שמסוכך עליהם.
עץ האקליפטוס שכל גבוהי המשפחה צריכים לכופף את ראשם כשהם עולים במדרגות.
אני מגיעה, נושמת את אויר הלילה הירושלמי הצונן.
מרחרחת באפי לשאוף את ריח ענפי האקליפטוס, ואין.
"אמא למה את ממהרת?". שואלת אותי ביתי הקטנה.
"אני ילדה עכשיו", אני אומרת. אני ילדה עכשיו. את לא מבינה? אני ילדה שרצה במורד רחוב שערי חסד, לסבתא.
למדרגות הצרות והגבוהות ולעץ האקליפטוס שמסוכך עליהם.
העץ שכל גבוהי המשפחה צריכים לכופף את ראשם כשהם עולים במדרגות.
אני מגיעה, נושמת את אויר הלילה הירושלמי הצונן.
מרחרחת באפי לשאוף את ריח ענפי האקליפטוס, ואין.


הרווח בצורה שכזו הינה הבידול בין הדיבור לבין המחשבה. בצורה כזו המחשבה מוקצנת לכזו, בדגש על הדיאלוג בין בילדה שלא מבינה לבין האם שאיננה יכולה להסביר.
זהו גם סוד שילוב סימני הקריאה/שאלה בטקסט; הם נותנים מנגינה חיות של דו שיח אמיתי: זו שאלה, זו תשובה.
נקודה דומה היא נושא העץ: האישה איננה חושבת על 'עץ האקליפטוס שגבוהי המשפחה וכו'. היא חושבת על ה'עץ', סתם, כפי שהוא. בשורת תיאור התמונה שרצה לה במוח מתאים אכן לכתוב 'עץ האקליפטוס', שהרי בתמונה נראה העץ, אבל בזיכרונות ממה שסביב העץ (ההתכופפות) לא אמור להיות מוזכר שמו של העץ.
(ובכלל, 'עץ' זה נושא רגיש...:))

אבל תכל'ס, כנ"ל:
קטע נהדר. מעלה ניחוחות נוסטלגיים ומשקף נאמנה תמונת מצב לשעברית-כיום.

ממש נהנתי.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
אהבתי את ההשקעה בקטע -
אבל ברשותכם, הערות בקשר לסימני הניקוד:
מקובל היום להשמיט כמה שיותר את סימני הניקוד במקום שהם לא נצרכים
והיכן הם לא נצרכים? בכל מקום שאפשר להבין את הטקסט בלעדיהם.
סימן השאלה כאן ממש לא נצרך, וכן גם המרכאות -
כל אלה 'מלכלכים' את הקטע ומסיבים את תשומת לב העיניים מהתוכן לחיצוניות.

אישית, אני הרבה יותר אוהבת לקרוא קטע עם כמה שפחות סימנים
וכך גם כותבת.
פסיק הוא חובה וכן נקודה בסוף קטע. על רוב השאר - אפשר לוותר.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
ועדיין. גם כשמקובל להפחית, זה ממש לא אומר לא להשתמש. זה אומר להשתמש בגבולות הטעם הטוב. הוספתי את המרכאות בדו שיח שהוא צמוד למחשבות על מנת ליצור בידול משמעותי בין הדיבור למחשבה.
בעניין הסמ"ש: שוב. כל מקום לגופו. כאן לדעתי - האישית, ומותר ורצוי לחלוק עליה - הסמ"ש משתלב ואפילו מעט חסר. מהניסוח משמע סוג של 'הפטרה' של הילדה. מהסוג שהילדה בת ה-14 צועקת כשהיא שומעת את הדלת נפתחת והיא באמצע לקרוא. לא בתור שאלה, אלא בתור 'אוקיי, שמעתי שאת יוצאת מהבית ואני אמורה לבייבסטר על הילדים, אז אוף, מה עכשיו' כזה. הסמ"ש הופך את זה לשאלה תמימה של ילדה בת חמש שנאלצת לרוץ אחרי אימה שלה מסיבות לא ברורות לטעמה והיא מנסה להבין מה נפל עליה.

והעיקר - זהו הדיון הראשון מזה זמן רב בפורום לגופה של כתיבה! שאפו לבית היין. הכתיבה שלה בהחלט מצדיקה התעמקות בסגנונה!
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
@נריה מגן ו @מה הענינים

תודה ושוב תודה.

לזאת חיכיתי.
חידוד.
מה הבנתם, מה השתמע, ועוד.
-
ולגופם של דברים.
שאלתי את עצמי, מה באמת היה כאן.
- הילדה, לא נעים.
היתה יחסית בצד.

אני הייתי הילדה כאן, ילדה ולא אמא מסוככת ומסבירה, במתינות.
ומה שהבנת באמת היה נכון!!

כמעט לא היה דיאלוג.
הילדה היתה צופה.
ערנית ונבונה להכיר את המקום הרגשי המעניין אליו היא נקלעה.

אולי בכתיבה יש צורך לעדן את הדברים? לא בטוחה.

- לגבי העץ.
א. נשלח לתיקון, הערה טובה.
ב. בכנות.
מי שמכיר את הסביבה האנושית הזו.
יודע שזו קורת גג, תחתיה יושבים!! כל העצים, העשבים והפירות.
ולב גדול מאחדם.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה