שיתוף|לשם מצות מצוה

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
ארוך מידי, אולי לא מנוסח מספיק, אבל כשעמדתי שם ידעתי שאני חייב לכתוב את זה, כתבתי, אולי עוד אערוך.

קמתי מוקדם הבוקר, לבן שלי הנחתי דווקא לישון עוד קצת, הוצאתי את הילדים, עוד הספקתי לקפוץ למשרד לכמה דקות, בתשע ועשרים ר' בנימין כבר חיכה לי, הבן יקיר איחר מעט והגיע מתנשף, נסענו.

בעשר היינו צריכים להיות שם, הגענו קצת קודם, כמו תמיד ראשונים, המכונה היתה כבר באמצע שטיפה, חלק מהסכינים והמוטות כבר היו מוכנים לבדיקה, והסתערנו, בעשר ועשרה כבר כולם היו שם.

כל אחד קיבל חלק, מי על המזלגות (הזרועות של המיקסר) מי על הסירים, חלק קיבלו את הלאגרים הגדולים שמוחצים את הבצק, עד שנהפך לגליון אחד ארוך ואחיד, כל אחד יודע את חלקו, אני שזכיתי מאז שאבי שה' יאריך ימיו בטוב ובבריאות פרש מניהול של החבורה, להוביל אותה, מתרוצץ בין אחד לשני, בודק שכל אחד עושה את המוטל עליו, ועובר בעין, לראות שאף אחד לא מפספס.

חלקם כבר סבים לנכדים ואפילו לנינים, חלקם בכלל הנכדים של בני החבורה הישנה, נפגשים פעם בשנה, מה שלום אבא וסבא, מעלים קצת נוסטלגיה, מתרפקים וממשיכים.

אני עוד זוכר כילד שאבא היה לוקח אותי לכנסת, שם הלפרין הזקן שיכן את המכונה שלו, את המזלגות היינו מנקים על הרכב בחוץ. נוסעים להביא מים שלנו מהמעין גם לממצות מכונה. אבל היום אנחנו כאן, בנין שלם, מפעל, מסביב שועטות עוד שתי מכונות ענק, אחד של הבד"ץ ירוה חמש חמש מצות, ומשמאל מכונה של הרבנות, שפולטת אף היא כמות מטורפת של לחם עוני.

ר' יענקב שכבר לא צעיר עדיין משתפל מתחת לבית הקיבול של הבצק, דואג שלו יישאר פירור, גם לא בצדדים, 'זה אני בודק' הוא אומר, פעם אחת נתתי למישהו אחר, לא כולם מכירים את כל הפינות של הדבר הגדול הזה, מאז אני עוש את זה.

ר' נתן שעוד היה ר"מ שלי בישיבה קטנה, אחראי על הרייעדלער, מאז שאני ילד, כל גלגולי החבורה, השאירו אותו עומד שם, זה זכרון ילדות מתוק, ר' נתן עומד ובודק, שן שן, שורה שורה, בשנים האחרונות הוא עושה את זה יחד עם שמוליק, שהיה גם כן תלמיד שלו, אבל עיני הנץ שלו, לא מפספסות פירור.

שוקי שתמיד נותן לנו את כל הזמן שבעולם, שואל אותי בשקט, אפשר לחבר כבר? ואני עונה לו, עד שהג'ינג'י לא רגוע, אנחנו לא מתחילים, 'קחו את כל הזמן שבעולם' הוא אומר. בגלל זה אנחנו כאן.

מקצה האולם אני שומע את שריקת ההלחץ אוויר, מישהו לחץ עליו לנקות משהו כנראה. היייי! אני צורח, לאאאא! עכשיו אף אחד לא לוחץ על זה, זה מרים את כל האבק והקמח מהריצפה, זה לא מישהו משלנו, אני יודע, אבל זה קפץ לי, אני עוד זוכר את אבא שיהיה בריא, צווח ממש צווח הוא לא ראה ע מי, אבל זה היה רב חשוב, שנכנס מהמכונה הגדולה לרגע, לנקות את מעילו. ואבא לא התאפק, הוא מבוישי היה, ואבא שידלו לסלוח, אבל מאז בנשמתי נטבעה ההבנה, טיפת לחץ אוויר לא מופעל מרגע שהתחלנו לבדוק.

שוקי אומר לי, הג'ינג'י סיים מי מדליק את האש?

לי עם השנים נולדו תפקידים, אני גם מדליק את האש, וגם לוקח שעון, וכמובן קנין על השליחות להפריש חלה.

אלו היו תפקידיו של אבא, כשיש בכוחו הוא בא ועושה זאת, היום אני מדליק, אחמד עומד לידי בארשת חשיבות, אני שואל כבכל שנה, הוספת מלח, קצת פלפל? ואחמד מחייך, את זה תדע בפסח. אותה שאלה אותה תשובה, אותו אחמד.

שוקי מרים שאגה, עם חיוך קבוע, יאללה, התחלנו. כל מה שאעשה היום בעסק המצות יהיה לשם מצות מצווה.

אני אומר לשם מצות מצווה, מדליק את התנור, ורץ חדר הקמח והמים, ברגע שהניסו את המים לסיר אני לוחץ על הסטופר, ומטפס למקומי משכבר הימים, על הלוע הגדול של הלאגרים, לשם מגיע הבצק, כשהוא עדיין פירורים אני מקבל את הסירים מידיהם הזריזות של מחזיקי הסירים, שלא שכחו לעבור דרך ר' יוסף שאחראי על החלה.

סיימנו, המכונה עוד עובדת, אבל כדי ששמונה עשרה דק' יהיו מהמים עד פי התנור, מפסיקים אחרי ארבע עשרה ועשרים שניות. אני רץ לכניסה לתנור שם עומדים שניים ובודקים שלא תיכנס בטעות איזו מצה כפולה. עין אחת על הסטופר, שניה על המצות. עשר תשע שמונה... ומוריד כמה מצות, סימן לכך שהבאים בתור הם כבר לאחר ח"י, רץ לסוף המכונה, שם עומד ר' נתן, ובודק עם בכל זאת לא השתרבבו כפולות, אני אומר לו סיימנו, הוא מחכה, לשורה הריקה, והנה, סיימנו חזק וברוך הבן יקיר חזר לישיבה, ואנחנו ששים ושמחים עם קרטון ענק, השנה לשמונה ימים, הביתה למדף שאמא הכינה בארון למעלה.

ויהי נועם ה' עלינו.
 
נערך לאחרונה ב:

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
בנין שלם, מפעל, מסביב שועטות עוד שתי מכונות ענק, אחד של הבד"ץ ירוה חמש חמש מצות, ומשמאל מכונה של הרבנות, שפולטת אף היא כמות מטורפת של לחם עוני.
אני רק מדמיין מה היה קורה אם היית מעלה כזה תיאור עסיסי על חבורה של מצות עבודת יד
 

בא יבוא

משתמש מקצוען
ערערו את כל בטחוני העצמי, ובא אפושטער איד, וברגע הרימו שוב.

חשבתי כבר שאין שום עסיסיות כאן... אפילו צלצולים לא היו :(
יהודי אוטנתי. כיף לקרוא. סוג של איוורור. יש פוסטים שגם שאינם מהמקפידים על קלה כבחמורה יכלו לכתוב, ויש כאלה שהקורא אמור להזדהות עם דמויות שאין אורחותם אורחותינו. אבל בסגנון הזה יש מן הגאווה היהודית, יחודיות בלתי ניתנת לחיקוי.
 

בא יבוא

משתמש מקצוען
הלאגרים הגדולים שמוחצים את הבצק,
נהפך לגליון אחד ארוך ואחיד
אחד של הבד"ץ ירוה חמש חמש מצות, ומשמאל מכונה של הרבנות,
, שן שן, שורה שורה,
מרים את כל האבק והקמח מהריצפה, זה לא מישהו משלנו,
מדליק את האש,
קנין על השליחות להפריש חלה
כל מה שאעשה היום בעסק המצות יהיה לשם מצות מצווה
ארבע עשרה ועשרים שניות


חלק ממילון מונחים. חלקם (בתור אישה?) לא מוכרים לי ולימוד הם צריכים. קטע ספרותי שניתן לנתח אותו בשיעורי פסח בכיתות היסודי. סוג של ביקור ויטרואלי במאפיית מצות, מעלות וחסרונות לעומת ביקור אמיתי. אהבתי, כי יש כאן מן הגאוה שבמורשת.
 

בא יבוא

משתמש מקצוען
וזאת מלבד הכתיבה המשובחת והדמויות הססגוניות עם המתיקות היהודית האוטנתית, רק מי שמכיר מבין. המודרני לצד אנשים של פעם, געגועים לעולם שהולך ונכחד. ואני לא מעוניינת להיכנס ולנסות להבין את המניעים ואת הלך הרוח של מי שאינו שומר תורה ומצוות, אבל אני כן רוצה לנסות לחקור ולהבין את הנקודה הפנימית המניעה את האנשים ה"פשוטים" שכאן. ללמוד אותם. הייתי רוצה לנסות להנחיל הלאה עד כמה שידי משגת.

יש קטעי ספרות שאפשר לגייר או לחלן, אבל קטע כזה אי אפשר.
 
נערך לאחרונה ב:

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
וואוו! תענוג!
חוויית קריאה יהודית למהדרין!
"דבר בעתו מה טוב"...
תודה רבה!
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
חלק ממילון מונחים. חלקם (בתור אישה?) לא מוכרים לי ולימוד הם צריכים. קטע ספרותי שניתן לנתח אותו בשיעורי פסח בכיתות היסודי. סוג של ביקור ויטרואלי במאפיית מצות, מעלות וחסרונות לעומת ביקור אמיתי. אהבתי, כי יש כאן מן הגאוה שבמורשת.
תודה, ותרודה גם על התגובה השניה
חלק מהמושגים בהחלט לא מוכרים לך כאשה מן הסתם שלא ביקרה במאפיית מצות, בטח לא מצות מכונה, חלק הם הווי פנימי של חבורעס' (קבוצות) שכבר שנים עובדות יחד, ורק קבוצות זהות מבינים את השפה, ואני אנסה להסביר.

לאגרים - גלגלי ברזל שמשמשמים במקום המערוך הביתי לכמות גדולה של בצק.
גליון ארוך - הבצק, הופך לגליון ארוף ואחר כך נחתך למצות מרובעות
חבורה - קבוצה שאופה יחד (חבורה של אנשים) מקורו מן הסתם בחבורות של קרבן פסח
מזלגות - זרועות של המיקסר
מכונה של בד"ץ ורבנות - במקום שאנחנו אופים ישנם שלושה מכונות אחת קטנה, (מוציאה בכל שורה שלוש מצות) לחבורעס'... ועוד שתיים תעשייתיות יותר, אחת תחת השגחת הבד"ץ והשניה תחת השגחת הרבנות. (מותג אחר).
רעדלער -מחורר. מכיון שמדובר במכונה תעשייתית זה גלגל גדול עם המון שיניים, לא כקל לעבור עליו ביסודיות ולראות שכולו נקי -שורה שורה, שן שן.
מרים את האבק - לא משלנו, הכוונה לא מהחבורה שלונ. מרים את האבק.. יש רובים של לחץ אוויר שמסייעים בנקיון, להוציא כל מיני שאריות ממקומות נסתרים, אבל אצלנו ברגע שגמרו לנקות והתחילו לבדוק את המכונה, מקפידים שלא להשמש בהם בגלל שזה יכול להעיף פירורי קמח בצק ממקומות אחרים לעבר המכונה (צריך להבין שהריצפה זרועה בפירוים של בצק וכו'.
מדליק את האש- בלחיצת כפתור כמובן.
לוקח שעון- זמן תפיחה הוא 18 דק' (שיעור מיל) ובודקים לא לעבור את הזמן הזה, שמא נשארו פירורים מתחילת האפיה עד עכשיו על המכונה או השולחן.
קנין להפריש חלה - להפריש חלה יכול בעל הבית או מישהו בשליחותו, עד שלא קנינו את הבצק הוא בבעלות בעל המאפיה, הוא ממנה אותנו שליחים, ומאפשר לנו להפריש בעצמנו, הרנין נועד להוכיח את גמירות דעתו באישור השליחות.
כל מה שאעשה וכו' - המצות צריכות שימור, ("ושמרתם את המצות")ושימור הוא לא רק מעשה פאסיבי אלא כוונה לשם שימור ועשיית המצות, ולכן אומרים כל מה שאעשה היום וכו'.
ארבע עשרה ועשרים שניות - זה רק ענין פרקטי, מאחר ואנו רוצים רק מה שהיה בתוך 18 דק' אין לנו ענין לייצר בצק חדש, שיישב על המכונה אחרי שמונה עשרה דק'.
 

בא יבוא

משתמש מקצוען
שכויח, סתם לקחתי מושגים, ותאמת שחלקם היכרתי, חבורה ורעדלאך וכל אלה. בכל אופן תודה בשמי ובשם אחרים שוודאי יהנו מההסברים הקולחים.

לסמן עוד?
 

מרשמלו

מנהלת איש את רעהו מנהלת פורום נשים
מנהל
מנוי פרימיום
וואו!!
זה חי!! ממש כמו בסרט...
שכוייח!!
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
וואו. תיאור חי ואמיתי המחפה על כל ליטוש ספרותי.

הכתיבה האותנטית, מחברת את הקורא לשפה המתנהלת בשטח, במאפיות המצות. ומעבירה חוויה מלאה ותואמת לרוח הדברים.

יישר כוח על שיתוף מלא באידישקייט מרענן אביבי, וממהר. א' מיירען!!!
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
וואו. תיאור חי ואמיתי המחפה על כל ליטוש ספרותי.

הכתיבה האותנטית, מחברת את הקורא לשפה המתנהלת בשטח, במאפיות המצות. ומעבירה חוויה מלאה ותואמת לרוח הדברים.

יישר כוח על שיתוף מלא באידישקייט מרענן אביבי, וממהר. א' מיירען!!!
חזק וברוך
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  17  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה