שיתוף כפול | סיור חנוכיות אחד - שתי זוויות

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זווית ראשונה, כאן לפניכם. השנייה בהודעה הבאה

מי שסחב אותי לסיור המפוקפק הזה, עוד יבוא על נקמתו. שעות קרענו את הרגליים ברחובות הישנים. חנוכיות מפח, חנוכיות מכסף, הם מדליקים נרות משמן והם נרות מנרות, יש חנוכיות בחלון, בדלת, על הגג, חנוכיות חב"ד – גדולות כאלה, בקיצור – לא מעניין בכלל. גם ככה הקול של המדריכה היה מעצבן כזה אבל המגה-פון עשה לו כפילות באסית שהפכה אותו למטרד סביבתי.

"למשפחה שגרה כאן בקומה שלישית יש שבעה בנים" המדריכה הצומיסטית הצביעה על עוד בניין אפור מלא תריסים "איך אני יודעת? פשוט מאוד, תספרו כמה חנוכיות דולקות להם בחלון", מצחיק בקושי.

חדרנו לחדר מדרגות אפלולי כדי לראות חנוכיות בפתחים של הדירות. בכניסה לבניין הסתכלו כולם על ארון זכוכית עם חנוכיות שעמד על כיסא. אותי יותר גירו מלא עגלות ואופניים שנדחקו שם, כל אחד מהם אני מוכר ביד 2 לפחות באלף שקל, חבל שבאנו באוטובוס ולא הייתי עם האוטו.

המדריכה לא הפסיקה לשבש את המוח "וכאן מולנו יש משפחה שחסכה בחנוכיות, האבא הדליק שלוש נרות בצד אחד והילד הדליק בצד השני, תודו שזה פתרון יצירתי", "אל תפספסו את החנוכייה הענקית המפוארת בקומה שתיים, ממש חנוכיית אדמורי"ם". משעמם.

תפסנו גם על חם משפחה באמצע ההדלקה. המדריכה התחילה לתחקר את האבא למה הוא מדליק בצד ימין ולא בצד שמאל וכל מיני שאלות, ההוא מסכן כנראה לא הקשיב יותר מדי בשיעורים בבית ספר, אמר לה שככה הוא נוהג ונמלט עם המשפחה לתוך הבית. משעמם כמו הלילה.

בפונוביץ', אחרי שראינו את כל החנוכיות, הביאו רב חנפן להגיד דרשה מעוררת פיהוקים, הוא דיבר על המכבים והנרות ועוד סתם דיבורים. לא רק אני לא הקשבתי – כולם. צילמנו לכל הכיוונים, אחרי זה אני יעבוד למחוק הכול.

תימני אחד, כנראה תמורת תשלום, הכניס אותנו לבית לראות הדלקת נרות. הוא עשה טקס שלם, תקע בשופר, חילק כיפות והשפריץ מים על הידיים של כולם, הוא התחזן להנאתו בסלסולים ארוכים כמו הסולסאלכים שלו. חשב שאנחנו חילונים והוא יכול לבלבל אותנו עם כל החגים ביחד, טוב שלא שם לנו ריבת אתרוגים. הטעו שלו שאני מכיר מצוין את כל החגים, חנוכייה זה בחנוכה, שופר בראש השנה, מים בחג המים, בכיפור לובשים כיפה ואתרוגים אוכלים בסוכות עם לולבים.

נדחפנו כולנו למאפיה חנוקת מימדים לקנות סופגנייה. "חמישה שקלים", אמר לי באדישות מוכר סחטן עם כיפה וסולסאלאך. מעולם לא הייתי פראייר "למה מה, אתה קופיקס? מה חמש שקל, ברמי לוי מוכר לי את זה בשמונים אגורות!". ילדון חרדי קטן עם סופגנייה ביד עקף אותי בחוסר נימוס אופייני והניח בחופזה מטבע של שנקל על הדלפקון, הסחטן אסף אותם בלי להתבייש, "יש מחיר ללקוחות קבועים ויש מחיר לתיירים. סתם – זה חלבי, הפרווה בשתי שקל". שילמתי בחריקת שן קולנית והשגחתי לראות שהוא מנפיק קבלה, לפחות שישלם מס על מחיר השוד שלו.

המשכנו להסתובב הלוך-חזור ברחובות ולהציץ בחפרנות לתוך בתים של אחרים. אחרי זה קנינו צ'ולנט. ידעתי שזה דבר גועלי, לא ידעתי עד כמה. המליצו לי על קוגל והוא באמת היה יותר נורמלי והעביר לי את הטעם הצ'ולנטי. המדריכה חילקה מזכרות – סביבון מנגן, חבילת נרות צבעוניים וחנוכיית פח פשוטה. כשהיא לא שמה לב, זרקתי הכול לפח. בשעה טובה כשחזרתי לבית אני מגלה לא פחות מחנוכייה על השיש במטבח, הילדה הביאה מהגן והדליקה.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
חרטתי את המראות בלבי באותיות של זהב, הנה החנוכייה הענקית של השכן פרלמן, הנה שורת החנוכיות הארוכה של בני חנה ושבעת בניה ארנפלד, הנה מרחוק נשקפת על הגבעה השוממה חנוכיית שתי המטר של אביצדק, הנה החנוכייה שלי עשוייה פח מפוייח מוזהב עם אותיות מובלטות 'הנרות הללו', השלהבות בוערות בה ללא ניע.

שמרתי את הזיכרונות בקפידה. את הכול אספר בבוא היום לנכדים האהובים שלי. יהיו לי נכדים רבים, בטח עשרות לפחות, אבל רק שניים שלוש מהם יהיו נכדים כמו בסיפורי מוספי הילדים ובקומיקסים, הם יגורו לא הרחק ויבואו לבקר בתדירות תכופה, גם כדי להתייעץ איתי בשאלות העומדות על הפרק ובעניינים חברתיים אך בעיקר כדי לשמוע את סיפורי חיי ויהיו לי כאלו לרוב.

הסיפורים יהיו מעניינים לכשעצמם למרות שלא עליתי מארצות הניכר ואולי דווקא בגלל זה, הם יהיו הסיפורים האמתיים מהחיים, כאלה שגם הנכדים עצמם עלולים לחוות, אך מבחינתי הסיפורים יהיו החלק הטפל, העיקר יהיו המסרים העמוקים הטמונים בהם והערכים החשובים שיחלחלו דרכם.

הנכדים האחרים לא יחושו חלילה מקופחים, השניים שלושה מקורבים שלי יזכו לחיבה היתרה רק בביקורים שלהם באמצע השבוע כשזיווה, כך יקראו לה, תגיש להם ממבחר תופיניה ומטעמיה ידועי השם. כשיבואו יתר הנכדים בשבתות ובמפגשים משפחתיים לא יורגש במאומה ההבדל ביניהם, אשאל את כולם מה למדו בחיידר ואחוד להם חידות מאתגרות וקשות לפיצוח.

מפגשים משפחתיים נערוך כמה פעמים בשנה, כמובן גם בחנוכה, לא יהיה על הלאטקעס של זיווה. כולם יגיעו מכל קצוות הארץ למרות שזיווה לא תכריח אף אחד ותגיד לכולם שלא קרה כלום אם אי אפשר ויהיו הזדמנויות אחרות בעז"ה, אבל איש לא ירצה להחמיץ את המפגשים המשפחתיים המרתקים שבמרכזם תהיה הדרשה המסורתית של סבא.

לא אקום מעצמי לדרוש, להיפך, כשיבקשו – אסרב כמצטנע, רק אחר הפצרות חוזרות ונשנות אעצום את עיני ואפתח במתק שפתיים ובפנים צוהלות ומתגעגעות בנאום המרתק. דממה תשרור, למעט פה ושם יבבת תינוק שאמו הדואגת תדחוף לו מוצץ בחיפזון.

הדרשה תהיה מגוונת, יכללו בה מפנינים, פתגמים ואמרות חז"ל ועד תגליות מרעישות וחשיפות לא ידועות מקורות חיי הענפים. הסיפורים יהיו מעניינים וכולם יבלעו בשקיקה וישתו בצמא כל מילה.

פסגת הערב והחלק שאליו כולם יצפו יהיה הסוד של סבא. בעיניים צופנות אשחרר מעט רמזים וחלקיקי מידע לקהל המקשיב בדריכות, כך ממפגש למפגש אחשוף עוד פינה נסתרת ועוד פרט לא ידוע. ילדים ומבוגרים כאחד יעמלו עוד זמן רב אחר כך בניסיון לחשוף את הסוד אך ללא הצלחה.

רק אותם שתיים שלושה נכדים נאמנים ומקושרים כשיבואו לבקר ואחרי שילמדו עם סבא ויוכיחו את ידיעותיהם, יקבלו עוד ועוד רמזים עד שבסופו של דבר בשיתוף פעולה ירכיבו את הפסיפס ואת הפאזל המלא ויפצחו את הסוד. אולי יהיה זה אוצר מוטמן בלב יער, אולי סתם כתבי יד עתיקים העוברים בחרדת קודש מדור לדור, אולי פיסת מידע היסטורית על תולדות משפחתנו וגלגוליה, אולי יהיה זה סוד שיוביל לסוד אחר, גדול ומשמעותי יותר אותו אשא עמי אלי קבר.

הנה בווילה של בן סימון, חנוכיית הזהב בתוך בית חנוכייה מקריסטל עם אזעקה ודלתות עם טריקה שקטה. הנה אצל אייזן הזקן, בית חנוכייה ירושלמי עם שתי ארובות. הנה יעקובוביץ העניים מדליקים בנרות שעווה. הנה הגבאי של בית הכנסת מוזג את השמן וחצי נשפך לו החוצה. הנה על השולחן של דנציג חנוכייה שהם קנו בלייפציג. הנה בחלון של אוחיון חנוכייה דולקת בלי בית חנוכייה ואין רוח שמצליחה לכבות אותה. הנה ליד הדלת של שטראוס...
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה מדהים, ההסתכלות, וואו.
איזה זוויות, איזה עניינים.

שבוע שעבר חוויתי את זה על בשר-אזניי.
שבתי מההלוויה הדומעת, ההמונית. לצד האבל והיתמות, השתחלה לה, כמובן, שמינית שבשמינית של גאוות יחידה עזה, רגעים שבהם כיף לך להשתייך למחנה הזה שנקרא הציבור החרדי, אהבתי לשמוע עד היכן חסמו את הכבישים ועל כך שכביש 4 התמלא בהולכי רגל, מכוניות שננטשו בצומת גנות ומסובים ונחלי נחלי מאות אלפי איש שצעדו אחרי ענק צנום אחד.
מילות ההערכה נשמעו מכל עבר. שדרני רדיו וכותבי טורים שהשתאו, גם חילונים.

בדיוק מתקשר אלי מכר חילוני לצורך ענין כלשהו, ואגב מפטיר: "ראיתי אותך בטלוויזיה, כנראה, בהלוויה של הרב שטיינמן" תוך כדי נסיון מרשים להגות את המשפחה כמו שצריך.

לא התאפקתי:
"תגיד, יניב, מה אתה חושב כשאתה רואה תמונות כאלה". ציפיתי לדברי הערכה. אפעס.
"את האמת? "
"רק את האמת".
"עוד סוג של הפגנה..."
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הראשון מעניין, כי הוא מתעסק עם קונפליקט של הכותב בין דעתו לבין זווית ראיה שהוא צריך לייצג.
השני משעמם וצפוי, לא מושך לקרוא כי הוא לא נוגע באף נקודה, הוא סתם מונח שם.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
חכמפרוג יקירי, את החומרים שלך אני מדפיס וקורא כמו שצריך.
אתה כותב להפליא!!!
(מאמין שהמלצה שלך על הספר העתידי שלי תגדיל משמעותית את המכירות!..)
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הראשון מעניין, כי הוא מתעסק עם קונפליקט של הכותב בין דעתו לבין זווית ראיה שהוא צריך לייצג.
השני משעמם וצפוי, לא מושך לקרוא כי הוא לא נוגע באף נקודה, הוא סתם מונח שם.
טעות קטנה, דעתי היא כמעט לגמרי כמו זווית הראיה שייצגתי במבט הראשון. סיור חנוכיות לטעמי הוא אירוע משעמם מאוד, אני אומר זאת בפרט אחרי שהקשבתי במשך חמש דקות לאחד המדריכים ברחובות בני ברק וגם ראיתי איך היה מצב ההקשבה של התיירים שלו.
הנקודה שאתגרה אותי בסיפור וכן באותה מידה בסיפור 'אור בחלונות הלילה', היא לייצג את צורת ההתבטאות החילונית במידה שתהיה קרובה למציאות, בשונה מסופרים רבים שדוחפים סלנגים בלי הצלחה, ומנסים להפוך את השפה לעילגת.

לגבי השני, הוא בהחלט צבר פחות אהדה. יש בו נקודה אחת מבחינת מסר, לעג להגזמות הנפוצות בסיפורים על קשרי סב-נכד, בהם מוצג הסב תמיד בדמות מנחה דרכם של הנכדים, קשר שכולו חוויה, התייעצויות, ועוד. אני בטוח שיש גם מקרים כאלה אבל הם בהחלט לא דגם מייצג של קשר סב- נכד כפי שהם מתיימרים מבלי משים לייצג. לא התכוונתי לפתוח על זה נושא.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
הראשון טווווווב. ובהחלט מצליח להביא את הצד השני בלי להתערבב.
השני בעיקר סוטה מהעניין. הוא התחיל לדבר על החנוכיות, וציפיתי לשמוע את הצד השני של הסיור, של אלו שהולכים (בלי מדריכה;)) וסופרים חנוכיות, ונרות, ומאיזה סוג וכמה בטח זה עלה להם... אבל פתאום הקטע דיבר על משהו אחר, רק בסוף הוא נזכר שהוא בעצם מסתכל על החנוכיות...
 

NaamaM

משתמש פעיל
אני מבין את ההערות וההשגות של כולם, אבל אפרופו שתי זוויות, הזוית שלי: לא תמיד לחכות למבנה קבוע ולחידוש משמעותי, תיהנו מהכתיבה המתוקה והנוגעת. מדהים. בעיניי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה