שורשים בני שתי אותיות בעברית

BJAUICT

משתמש חדש
ישנה אסכולה שלמה של בלשנים בעיקר עתיקים וכן זה מצוי בספרי קבלה ואמונה שכל השורשים בעברית מתחילים משורשים בני שתי אותיות מה שאומר שכל המילים שבאות משורש כזה יש ביניהן קשר כמו הקשר שבין המילים משורשים משולשים
דוגמה בולטת זה השורש פ"ר שמבטא פרוד ושבירה
פר"א, פר"ד, פר"ז, פר"ח, פר"ט וכן הלאה
אשמח אם מישהו יכול להביא לי עוד שורשים כאלה וטוב מזה מקורות בלשניים ויהודיים על שורשים מסוג זה בתומ"ר
 

agav

משתמש פעיל
רע''ע רע''ד רע''ץ / רע''ש רע''מ
גל''ה גל''ף גל''ח
אר''ז אר''ס
אס''ר אס''ף אס''ם
ועוד רבים
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
חכמי צרפת - רש"י וסיעתו ורבותיו, וקראו לפעלים אלה "פעלים שניים".
פעלים שניים הינם לא ממש הדוגמאות שהובאו ע"י המגיבים, אלא לכאורה רק נחי ע"ו.
 

agav

משתמש פעיל
היה נדמה לי שראב''ע מהגורסים כך ולאו דוקא לגבי ע''ו
 

רב טקסט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
המוציא לאור של מחברת מנחם הוא שחידש זאת, להגדיר בכך דעת חכמי הלשון הקודמים לר' יהודה חיוג - מחדש השילוש בשרשים. ועיי"ש הרבה דוגמאות.
 

רב טקסט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
כל הנ"ל אינו בעצם השרשים אלא ביסוד בנין הלשון, בעצם השרשים געוואלדיג צודק שזה רק בנחי ע"ו, וכמ"כ בכל הגזירות הבלתי שלמות, חסרי הפ"א, הכפולים, ונחי ל"ה.
במקרים כנ"ל שאכן יש שייכות בין המלים יש בזה משהו פנימי ולא ע"ד המקרה, כמש"כ האבן עזרא על כמה מלים כאלה שהכל אחד, ועכ"פ אין זה כלל, וודאי לא קשור להמחלוקת על דבר שלוש השרשים.

וסליחה שלא התבוננתי היטב בדבריכם מתחלה שכן הייתי אמור לכתוב הכל בתגובה אחת.
 

רב טקסט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
נזכרתי שכשהייתי בחור ישיבה היה המבשל מפעם לפעם בא אלי עם חידושים בלשון, ופעם אחת בתחלת הזמן כשהבחורים התחילו להגיע שאל לכולם עלי, כשהגעתי מיד קרא לי לחדרו המיוחד - המטבח והציע חידוש כזה שחינוך הוא משרש חנק מכיון שצריכים לחנוק קצת את החניכים, ולכך הוחלף הקו"ף בכ"ף רפויה שלא יחנקו אותם לגמרי אלא ברפיון.:)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה