שומר אמונים הקדמון

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מי הכתיר את הספר שומר אמונים לרבי יוסף אירגאס בתואר 'הקדמון'?
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מי הכתיר את הספר שומר אמונים לרבי יוסף אירגאס בתואר 'הקדמון'?
כמו ש @סוגרים שידוך אמר. זה אוטומטי - ככה יש כאלה שכותבים:
עבודת הקודש הקדמון - כי יש של רמב"ג ושל החיד"א
תניא (הקדמון) - כי יש ספר מאחד הראשונים, ויש של אדמו"ר הזקן
באר היטב, יש כאלה שקוראים לו הקדמון, או טיקטין, כי נתחברו (יחסית בסמיכות) שני באר היטב לאו"ח.
ויש עוד כמה כאלה.
יש כאלה שקוראים לשומר אמונים הקדמון - שומר אמונים אירגאס, אבל זה קצת מוזר בספרי קבלה. אם כי באמת בד"כ עדיף להשתמש בשמות משפחה, זה נהוג בעיקר בספרי הלכה, ובפרט כאשר יש שמות משפחה פליאים. לדוגמא - חוקי חיים גאגין (למהרח"א גאגין - שו"ת), ו-חקי חיים סופר (למוהרי"ח סופר - דרושים), וכן על זה הדרך.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
יש כאלה שקוראים לשומר אמונים הקדמון - שומר אמונים אירגאס, אבל זה קצת מוזר בספרי קבלה. אם כי באמת בד"כ עדיף להשתמש בשמות משפחה, זה נהוג בעיקר בספרי הלכה, ובפרט כאשר יש שמות משפחה פליאים. לדוגמא - חוקי חיים גאגין (למהרח"א גאגין - שו"ת), ו-חקי חיים סופר (למוהרי"ח סופר - דרושים), וכן על זה הדרך.
מאיפה הבאת את זה? זה נטו עניין של הרגל. פשוט בספרי הלכה אתה רואה המון ספרים ולא יימלט שתיתקל בתופעה כזאת, ואילו בספרי קבלה יש הרבה פחות.
 

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
כמו ש @סוגרים שידוך אמר. ככה יש כאלה שכותבים:
עבודת הקודש הקדמון - כי יש של רמב"ג ושל החיד"א
תניא (הקדמון) - כי יש ספר מאחד הראשונים, ויש של אדמו"ר הזקן
.
בדרך כלל כותבים עבודת הקודש לרבי מאיר בן גבאי, או להרחיד"א / להחיד"א, וכן תניא רבתי, כמעט לא משתמשים בתואר 'הקדמון'.
שומר אמונים האחרון (בינתיים) הוא מהדורות האחרונים ממש ועדיין ניתן להתחקות אחר נותן התואר.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה נהוג בעיקר בספרי הלכה, ובפרט כאשר יש שמות משפחה פליאים. לדוגמא - חוקי חיים גאגין (למהרח"א גאגין - שו"ת), ו-חקי חיים סופר (למוהרי"ח סופר - דרושים), וכן על זה הדרך.
נראה לי שתופעה זו מצויה בעיקר בעולם התורה וההלכה הספרדי [כוונתי למו"לים, לא למחברי הספרים. אבל שים לב שגם רוב הדוגמאות הם של מחברים ספרדיים, כי זה מקובל בעיקר אצל הספרדים].
האשכנזים גם אם יציינו בכזו צורה יעשו זאת בתוך סוגריים [לדוגמה: דברי חיים (אויערבאך)].
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אצל הספרדים זה כנראה מגיע בהשראת הגרע"י [אגב, היה פעם שרממ"ש, שבפיו הגדול וברוחב דעתו החליט מי ראוי להיות גדול ומי לא, התלוצץ ממנו שלא בצדק וחיקה אותו כיצד הוא מצמיד שם ספר למחברו]. בכל מקרה לדעתי זו מעלה גדולה, וכשיש כמה ספרים באותו שם, זו אפילו חובה מוסרית. אתם בטח מכירים את הקטע שצריך לחפש חצי שעה כדי להבין לאיזה ספר הכוונה.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בכל מקרה לדעתי זו מעלה גדולה, וכשיש כמה ספרים באותו שם, זו אפילו חובה מוסרית. אתם בטח מכירים את הקטע שצריך לחפש חצי שעה כדי להבין לאיזה ספר הכוונה.
כן, אבל עדיין לא חייבים להצמיד אותו לשם הספר בנשימה אחת, אפשר לכלוא את סימן הזיהוי בתוך סוגריים קטנטנות. לי באופן אישי זה צורם כשאני רואה משהו כמו: וכתב בחוקי חיים גאגין. אולי תכתבו ככה גם על הכריכה?

או עוד באג: 'וכתב הרב באתי לגני'. מה זה הרב באתי לגני? אולי הרב בעל באתי לגני? הוא הרי עשה עוד כמה דברים בחיים, לא?
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בדרך כלל כותבים עבודת הקודש לרבי מאיר בן גבאי, או להרחיד"א / להחיד"א, וכן תניא רבתי, כמעט לא משתמשים בתואר 'הקדמון'.
שומר אמונים האחרון (בינתיים) הוא מהדורות האחרונים ממש ועדיין ניתן להתחקות אחר נותן התואר.
נכון, אבל יש גם כאלה, לכן הבאתי דוגמא (והבאתי דוגמאות לכאן ולכאן)
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מאיפה הבאת את זה? זה נטו עניין של הרגל. פשוט בספרי הלכה אתה רואה המון ספרים ולא יימלט שתיתקל בתופעה כזאת, ואילו בספרי קבלה יש הרבה פחות.
מהמציאות. בסיפא - אמת, זה מן הסתם הרציונאל, אין איזה חילוק מהותי בין סגנון קבלה להלכה בזה.
כן, אבל עדיין לא חייבים להצמיד אותו לשם הספר בנשימה אחת, אפשר לכלוא את סימן הזיהוי בתוך סוגריים קטנטנות. לי באופן אישי זה צורם כשאני רואה משהו כמו: וכתב בחוקי חיים גאגין. אולי תכתבו ככה גם על הכריכה?
תגיד את זה לר' אליהו שטרית.
או עוד באג: 'וכתב הרב באתי לגני'. מה זה הרב באתי לגני? אולי הרב בעל באתי לגני? הוא הרי עשה עוד כמה דברים בחיים, לא?
וכאן אנחנו נכנסים לדיון בשרשור סמוך.............
 

חכימא

משתמש פעיל
עריכה תורנית
חתימה מעין הפתיחה.

ככל הנראה והמסתבר, האשם המרכזי במתת שם הספר 'שומר אמונים הקדמון' הוא המדפיס הראשון שהטביע כך ע"ג כריכתו החיצונית של הספר {בימינו אנו, כצ"ל}.

[כיום שיש מצאי גדול של ספרים ומאגרים וכו', נכון יותר להוסיף סימן זיהוי כמו 'אירגאס', כי ישנו עוד ספר בשם 'שומר אמונים' שנדפס לפניו, ומה יקראוהו 'שומר אמונים הקדם קדמון' ?! :)].
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
חתימה מעין הפתיחה.

ככל הנראה והמסתבר, האשם המרכזי במתת שם הספר 'שומר אמונים הקדמון' הוא המדפיס הראשון שהטביע כך ע"ג כריכתו החיצונית של הספר {בימינו אנו, כצ"ל}.
אם זכרוני אינו מטעני - הוא הג"ר יצחק שטערן זצ"ל.
 

חכימא

משתמש פעיל
עריכה תורנית
כיום שיש מצאי גדול של ספרים ומאגרים וכו', נכון יותר להוסיף סימן זיהוי כמו 'אירגאס', כי ישנו עוד ספר בשם 'שומר אמונים' שנדפס לפניו, ומה יקראוהו 'שומר אמונים הקדם קדמון' ?!

ומה אם ביום מן הימים נזכה להתגלותו של ספר 'שומר אמונים' מתוך כתבי היד של הר"ש אלקבץ,
אולי 'שומר אמונים הקדום לכל קדומים'.

{או בהשראת האשכול הסמוך 'שומר אמונים להרב שרש ישי בעל ברית הלוי והמנות הלוי (לא וואזנר) בעל מחבר הפיוט הנודע לכה דודי הרב שלמה אלקאוויץ זלה"ה'}.
 

מעיין נובע

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אולי כולכם צודקים ועדיף להביאו כך או כך.
אבל כיום לאחר מעשה, יותר ברור לכתוב 'שומר אמונים הקדמון' - כך כולם מכירים ויודעים במה מדובר.
מרבית האנשים [להזכירכם - לרובא דרובא דעלמא אין תכנות חיפוש], יותר יודעים מי זה 'הקדמון' מאשר 'איגראס'.
יתכן כי כאן המקום לשאלה 'מי אמר'? אך פרקטי זה וודאי!
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עבודת הקודש הקדמון - כי יש של רמב"ג ושל החיד"א
תניא (הקדמון) - כי יש ספר מאחד הראשונים, ויש של אדמו"ר הזקן
באר היטב, יש כאלה שקוראים לו הקדמון, או טיקטין, כי נתחברו (יחסית בסמיכות) שני באר היטב לאו"ח.
ויש עוד כמה כאלה.
כמו למשל טל אורות הקדמון, לרבי שאול בן דוד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה