כמו ש @סוגרים שידוך אמר. זה אוטומטי - ככה יש כאלה שכותבים:מי הכתיר את הספר שומר אמונים לרבי יוסף אירגאס בתואר 'הקדמון'?
מאיפה הבאת את זה? זה נטו עניין של הרגל. פשוט בספרי הלכה אתה רואה המון ספרים ולא יימלט שתיתקל בתופעה כזאת, ואילו בספרי קבלה יש הרבה פחות.יש כאלה שקוראים לשומר אמונים הקדמון - שומר אמונים אירגאס, אבל זה קצת מוזר בספרי קבלה. אם כי באמת בד"כ עדיף להשתמש בשמות משפחה, זה נהוג בעיקר בספרי הלכה, ובפרט כאשר יש שמות משפחה פליאים. לדוגמא - חוקי חיים גאגין (למהרח"א גאגין - שו"ת), ו-חקי חיים סופר (למוהרי"ח סופר - דרושים), וכן על זה הדרך.
בדרך כלל כותבים עבודת הקודש לרבי מאיר בן גבאי, או להרחיד"א / להחיד"א, וכן תניא רבתי, כמעט לא משתמשים בתואר 'הקדמון'.כמו ש @סוגרים שידוך אמר. ככה יש כאלה שכותבים:
עבודת הקודש הקדמון - כי יש של רמב"ג ושל החיד"א
תניא (הקדמון) - כי יש ספר מאחד הראשונים, ויש של אדמו"ר הזקן
.
נראה לי שתופעה זו מצויה בעיקר בעולם התורה וההלכה הספרדי [כוונתי למו"לים, לא למחברי הספרים. אבל שים לב שגם רוב הדוגמאות הם של מחברים ספרדיים, כי זה מקובל בעיקר אצל הספרדים].זה נהוג בעיקר בספרי הלכה, ובפרט כאשר יש שמות משפחה פליאים. לדוגמא - חוקי חיים גאגין (למהרח"א גאגין - שו"ת), ו-חקי חיים סופר (למוהרי"ח סופר - דרושים), וכן על זה הדרך.
כן, אבל עדיין לא חייבים להצמיד אותו לשם הספר בנשימה אחת, אפשר לכלוא את סימן הזיהוי בתוך סוגריים קטנטנות. לי באופן אישי זה צורם כשאני רואה משהו כמו: וכתב בחוקי חיים גאגין. אולי תכתבו ככה גם על הכריכה?בכל מקרה לדעתי זו מעלה גדולה, וכשיש כמה ספרים באותו שם, זו אפילו חובה מוסרית. אתם בטח מכירים את הקטע שצריך לחפש חצי שעה כדי להבין לאיזה ספר הכוונה.
כבר אמר מי שאמר שצריך לומר בעל אשת הגר"א.או עוד באג: 'וכתב הרב באתי לגני'. מה זה הרב באתי לגני? אולי הרב בעל באתי לגני? הוא הרי עשה עוד כמה דברים בחיים, לא?
כן, זה באמת נושא קצת בעייתי, וכבר דשו בזה באשכול השני שפתחת.כבר אמר מי שאמר שצריך לומר בעל אשת הגר"א.
נכון, אבל יש גם כאלה, לכן הבאתי דוגמא (והבאתי דוגמאות לכאן ולכאן)בדרך כלל כותבים עבודת הקודש לרבי מאיר בן גבאי, או להרחיד"א / להחיד"א, וכן תניא רבתי, כמעט לא משתמשים בתואר 'הקדמון'.
שומר אמונים האחרון (בינתיים) הוא מהדורות האחרונים ממש ועדיין ניתן להתחקות אחר נותן התואר.
מהמציאות. בסיפא - אמת, זה מן הסתם הרציונאל, אין איזה חילוק מהותי בין סגנון קבלה להלכה בזה.מאיפה הבאת את זה? זה נטו עניין של הרגל. פשוט בספרי הלכה אתה רואה המון ספרים ולא יימלט שתיתקל בתופעה כזאת, ואילו בספרי קבלה יש הרבה פחות.
תגיד את זה לר' אליהו שטרית.כן, אבל עדיין לא חייבים להצמיד אותו לשם הספר בנשימה אחת, אפשר לכלוא את סימן הזיהוי בתוך סוגריים קטנטנות. לי באופן אישי זה צורם כשאני רואה משהו כמו: וכתב בחוקי חיים גאגין. אולי תכתבו ככה גם על הכריכה?
וכאן אנחנו נכנסים לדיון בשרשור סמוך.............או עוד באג: 'וכתב הרב באתי לגני'. מה זה הרב באתי לגני? אולי הרב בעל באתי לגני? הוא הרי עשה עוד כמה דברים בחיים, לא?
ישנו?כי ישנו עוד ספר בשם 'שומר אמונים' שנדפס לפניו, ומה יקראוהו 'שומר אמונים הקדם קדמון' ?!
אם זכרוני אינו מטעני - הוא הג"ר יצחק שטערן זצ"ל.חתימה מעין הפתיחה.
ככל הנראה והמסתבר, האשם המרכזי במתת שם הספר 'שומר אמונים הקדמון' הוא המדפיס הראשון שהטביע כך ע"ג כריכתו החיצונית של הספר {בימינו אנו, כצ"ל}.
כיום שיש מצאי גדול של ספרים ומאגרים וכו', נכון יותר להוסיף סימן זיהוי כמו 'אירגאס', כי ישנו עוד ספר בשם 'שומר אמונים' שנדפס לפניו, ומה יקראוהו 'שומר אמונים הקדם קדמון' ?!
כמו למשל טל אורות הקדמון, לרבי שאול בן דוד.עבודת הקודש הקדמון - כי יש של רמב"ג ושל החיד"א
תניא (הקדמון) - כי יש ספר מאחד הראשונים, ויש של אדמו"ר הזקן
באר היטב, יש כאלה שקוראים לו הקדמון, או טיקטין, כי נתחברו (יחסית בסמיכות) שני באר היטב לאו"ח.
ויש עוד כמה כאלה.
פה מדובר לקדמון לכמה וכמה ספרים בשם זה.כמו למשל טל אורות הקדמון, לרבי שאול בן דוד.
אלקבץהרב שלמה אלקאוויץ זלה"ה'}.
אם יש מקום לשאלה "מי אמר?", אז זה כבר לא בהכרח פרקטי....יתכן כי כאן המקום לשאלה 'מי אמר'? אך פרקטי זה וודאי!
בזמן שאתם מחפשים את החמץ, הלקוחות שלכם מחפשים אתכם בנרות!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ק'
קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם: