שווא מרחף או שווא נח?

נקודת זינוק

משתמש פעיל
יַלְדֵי, עַבְדֵי, עַרְבֵי וכדו'
יַלְדוּת, עַרְבוּת וכו'
זה אמור להיות שווא מרחף (גם לפי ההגייה של ל' השורש הרפויה בבגד כפת שאח"כ) אולם ראיתי בכמה מקרים שיש דגש בבגד כפת שאחריו (כמו בסידורים: "וזוכר חַסְדֵּי אבות") מה שמראה לכאורה כי זה שווא נח.
 

חולדי 2

משתמש רשום
זה שווא מרחף ואין אחריו דגש קל.
חריגים בתנ"ך: המילים: כספי נסכי רשפי נשפי צמדי עם דגש אחרי השווא המרחף.
 

חזרתי

משתמש רשום
מדוע הנכם משתמשים במונח 'שוא מרחף' ההזוי שהמציאו ר' זלמן הענא, שהנודע ביהודה כתב עליו שלמרות בקיאותו בחכמת הדקדוק לפעמים שיבש פסוקים בזדון להתאימו לכלליו ההזוים.
השוא המרחף לא פותר את הקושיא כיצד יתכן בג"ד כפ"ת רפוי לאחר שוא נח, כמו למשל הפסוק שבהלל 'המותה'', שהוי"ו הוא בודאי שוא נח (לאחר תנועה גדולה מוטעמת) ולמרות זאת הת' רפויה.
 

נקודת זינוק

משתמש פעיל
נכתב ע"י חזרתי;1192533:
מדוע הנכם משתמשים במונח 'שוא מרחף' ההזוי שהמציאו ר' זלמן הענא, שהנודע ביהודה כתב עליו שלמרות בקיאותו בחכמת הדקדוק לפעמים שיבש פסוקים בזדון להתאימו לכלליו ההזוים.
השוא המרחף לא פותר את הקושיא כיצד יתכן בג"ד כפ"ת רפוי לאחר שוא נח, כמו למשל הפסוק שבהלל 'המותה'', שהוי"ו הוא בודאי שוא נח (לאחר תנועה גדולה מוטעמת) ולמרות זאת הת' רפויה.

על זו הדרך יש עוד מונחים הזויים השימושיים בלשוננו, זה חלק מגזרת הגלות.
במילה הַמָּוְתָה השוא נע כי מקורו בתנועה (מָוֶת)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה