עזרה שאלה לתלמידי חכמים שבאתר

לוטוס

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
התבקשתי לברר:

האם קניה ביום החג של הנוצרים דרך האתרים
אינו כלול באיסור 'לקנות ביום חגם' כמבואר בשולחן ערוך יורה דעה סימן קמ"ח
האם זה לא תקף בזמנינו?

תודה!
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
א. בלק פריידיי (לפי הידוע לי) לא קשור לשום דת מלבד דת הכסף.
ב. מעתיק לך ל' הטור או"ח קנ"ו: וְאַשְׁרָיו לְמִי שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לִזָּהֵר מִלִּשָּׂא וְלִתֵּן עִמָּהֶם בְּיוֹם חַגֵּיהֶם, שֶׁלֹּא יִמְכֹּר לָהֶם דָּבָר הַמִּתְקַיֵּם, וְשֶׁלֹּא לִקְנוֹת מֵהֶם דָּבָר שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, וְשֶׁלֹּא לְקַבֵּל מֵהֶם דּוֹרוֹן, וְשֶׁלֹּא לְהַלְווֹתָן בְּלֹא רִבִּית, וְשֶׁלֹּא לְפָרְעָן, וְשֶׁלֹּא לִפָּרַע מֵהֶם מִלְוֶה בִּשְׁטָר. דִּתְנָן: שְׁלֹשָׁה יָמִים לִפְנֵי חַגֵּיהֶן אָסוּר לָתֵת וְלָשֵׂאת עִמָּהֶם. וְאַסִּיקְנָא: וּבַגּוֹלָה אֵין אָסוּר אֶלָּא יוֹם חַגֵּיהֶן בִּלְבַד. וּמִיהוּ אֵין כָּל אָדָם יָכוֹל לַעֲמֹד בָּזֶה, וְגַם רַשִּׁ"י זַ"ל הִתִּירוֹ, לְפִי שֶׁאֵין הַגּוֹיִם עַכְשָׁו עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה. וְעוֹד, כֵּיוָן שֶׁעִקַּר פַּרְנָסָתֵנוּ עִמָּהֶם וְאָנוּ נוֹשְׂאִין וְנוֹתְנִין עִמָּהֶם כָּל הַשָּׁנָה, וְאִי פָּרְשִׁינָן מִנַּיְהוּ בְּיוֹם חַגֵּיהֶן אִכָּא אֵיבָה, שָׁרֵי.

ודאי שבלהימנע מלקנות באינטרנט אין איבה, אבל על הטעם הראשון, שהגוים היום לא עובדי ע"ז (והכוונה פה לנוצרים, כי דעת הטור פה מבוססת על דעת התוס' שחיו בצרפת, איטליה וגרמניה; וכ"ש מוסלמים. לא יודע מה להגיד לך על המזרח הרחוק), האשכנזים סמכו למעשה. אבל אולי הם סמכו כי לא היתה להם ברירה? כל' הטור "אֵין כָּל אָדָם יָכוֹל לַעֲמֹד בָּזֶה". ומי יכול לומר שאין לו ברירה אלא לקנות באיביי...

הרמב"ם חלק על התוספות ואסר לשאת ולתת עם נוצרים בימי ראשון.

עריכה: אחרי שכתבתי את זה ראיתי במכלול שבלק פריידיי פותח את עונת המכירות לפני חג המולד. ועדיין נ"ל שזה לא נקרא אידיהן (שהרי בא"י אסור ג' ימים לפני וג' ימים אחרי, ובחו"ל רק באותו יום, כלומר חז"ל הכירו את המציאות של קניות לפני החגים, ולמרות זאת התירו בחו"ל), אבל לא בטוח.
 
נערך לאחרונה ב:

שרוליק@

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
עיין תוספות ע"ז ב ע"א ד"ה אסור
שדן איך נהגו היום לשאת ולתת עמהם ואומר למסקנא כמה הסברים,
יש שני הסברים שיותר אקטואליים לפה:
א,שקים לן בגוויהו שעובדי כוכבים שביננו לא פלחו לעבודת כוכבים,
ב,דעת רבינו תם שכל מה שאסור זה לשאת ולתת בתקרובת שלהם - דברים שקשורים לע"ז
ודן שם ומביא ראיות באריכות (אגב יש כמה מקרים בגמרא שאמוראים שלחו להם מתנות ביום אידם ע"ז ס"ה) עיין שם,


אגב שמעתי נושא מעניין שהקישוטים של סוכות של הם בעצם נועדו בייצור לחגי הנוצרים
יש כמה צדדים בעניין ומעניין לשמוע את דעתכם
 

חושב מחדש

משתמש מקצוען
אני שאלתי אישית אחד מגדולי הפוסקים שליט''א לגבי קניות בערב יום תחילת השנה למינינם, ואמרו לי שמותר, כי המוכרים כיום אינם מכוונים לשם ע''ז, ואף לא היצרנים, ולכן מותר.
אבל זו שאלה אישית שלי.
כל אחד ישאל את רבותיו.
 

לוטוס

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
למסקנה- אסור או מותר או חילוקי דעות?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה