למה שיהיה בזה איסור?שאלה שעלתה לי בראש לתלמידי חכמים שבינינו.
נניח ואין איסור של החזקה פיזית במניות אפי' של יהודים של"ע לא מקיימים תו"מ, מכיון שאנו לא בעלי החברה.
אך החברה הזאת מחלקת דיבידנדים של רווחים שנוצרים בין היתר בשב"ק.
האם גם בזה אין איסור? והאם יש לחשוש שאין בזה סימן ברכה?
מעשה שבת אסור ל"מי שנעשה בשבילו" לעולם.למה שיהיה בזה איסור?
מסברא אם אתה לא מתיחס אלי כבעל מניות קטן כבעלים הנקודה היא שהפעילות לא מתיחסת אלי ולא נעשת בשבילי אלא בשביל הבעלים העקרי או המנהל.מעשה שבת אסור ל"מי שנעשה בשבילו" לעולם.
ומקבלי הדיבידנדים, בשבילם זה לכאורה נעשה.
האמת, יש בכלל מושג של מעשה שבת על כסף?מעשה שבת אסור ל"מי שנעשה בשבילו" לעולם.
ומקבלי הדיבידנדים, בשבילם זה לכאורה נעשה.
לגבי חלוקת הרווחים אין כל הבדל בין בעלי השליטה לבין מחזיק פרומיל מהחברה.מסברא אם אתה לא מתיחס אלי כבעל מניות קטן כבעלים הנקודה היא שהפעילות לא מתיחסת אלי ולא נעשת בשבילי אלא בשביל הבעלים העקרי או המנהל.
חברה לפי החוק הוא ישות משפטית נפרדת, "להבדיל" כמו "הקדש" ששייך לכל הציבורשאלה שעלתה לי בראש לתלמידי חכמים שבינינו.
נניח ואין איסור של החזקה פיזית במניות אפי' של יהודים של"ע לא מקיימים תו"מ, מכיון שאנו לא בעלי החברה.
אך החברה הזאת מחלקת דיבידנדים של רווחים שנוצרים בין היתר בשב"ק.
האם גם בזה אין איסור? והאם יש לחשוש שאין בזה סימן ברכה?
גם לגבי הבעלות אין הבדל, ובכל זאת מבחינה הלכתית יש שסוברים שיש הבדללגבי חלוקת הרווחים אין כל הבדל בין בעלי השליטה לבין מחזיק פרומיל מהחברה.
ולכן אם זה נעשה בעבור כל זכאי החלוקה אז זה נעשה בעבור כולם.
אם הרווחים נועדו בשביל המשקיעים, הם לא צריכים להיות בעלים בשביל שזה יעשה בשבילם.חברה לפי החוק הוא ישות משפטית נפרדת, "להבדיל" כמו "הקדש" ששייך לכל הציבור
לבעלי המניות יש זכות הצבעה באסיפה הכללית ששם ממנים דירקטורים שהם בעצם הבעלים
אולי יש פה הגדרה שיהיה אסור ב"כדי שיעשו" כמו שיש שאוסרים לקנות ירקות בשוק ביום ראשון
*כמובן שיש כאלה שיטות שסוברים שבהלכה לא קיים המושג "ישות משפטית נפרדת"
חברה שמחלקת רווחים קרי דיבדנדים, זה חברה לא מוצלחת כי זה אומר שאין לה עוד מה להתפתח ולצמוח, כלומר הרווחים במטרה הראשונה נועדו בעיקר לעצמה!אם הרווחים נועדו בשביל המשקיעים, הם לא צריכים להיות בעלים בשביל שזה יעשה בשבילם.
יכול להיות ואפשר להתווכח ע"ז, אך לגבי השאלה ההלכתית זה לא משנה.חברה שמחלקת רווחים קרי דיבדנדים, זה חברה לא מוצלחת כי זה אומר שאין לה עוד מה להתפתח ולצמוח, כלומר הרווחים במטרה הראשונה נועדו בעיקר לעצמה!
מחלוקת רב מאיר ורב יהודה חולין טו ע"אאם הרווחים נועדו בשביל המשקיעים, הם לא צריכים להיות בעלים בשביל שזה יעשה בשבילם.
מחלוקת רב מאיר ורב יהודה חולין טו ע"א
המבשל בשבת .....בשוגג.....במזיד......לו .......לאחרים
פסק בשו"ע (סי' שי"ח סעי' א'): "המבשל בשבת במזיד – אסור לו לעולם ולאחרים מותר למוצ"ש מיד, ובשוגג – אסור בו ביום גם לאחרים ובערב מותר גם לו מיד", היינו כרבי יהודה
אני מאמין שיש פה עוד הרבה מה לדוש בפוסקים!!
לפי הנ"ל אסור לנסוע עולמית ברכבת ובכל הכבישים והגשרים שבנו בשבתמעשה שבת - עולמות
א. מחלוקת רבי יהודה ורבי מאיר בדין הנאה ממעשה שבת בשוגג ובמזיד, לו ולאחרים. והכרעת הפוסקים להלכה לכתחילה, ובדיעבד במקום הצורך. ב. המתנת שיעור זמן "בכדי שיעשו" במוצאי שבת, במעשה שבת של גוי ושל ישראל, והטעמים לחלק ביניהם. ג. גדר "מקום צורך" שהותר בו מעשה שבת בדיעבד בשוגג. ד. דין מעשה שבת של חרש שוטהolamot.net
מה התעוררת היום?לפי הנ"ל אסור לנסוע עולמית ברכבת ובכל הכבישים והגשרים שבנו בשבת
אני חושב שרובא דרובא לא נוהגים כך
בסה"כ סיכמתי את הדברים הידועים, שאם אנו סוברים שהמשקיעים הם לא בעלים, אבל בכל זאת זה נעשה בשבילנו, לשיטת הקה"י כנראה יהיה אסור להנות עולמית, אבל לפי רוב הפוסקים מותר להנות.מה התעוררת היום?
"למי שנעשה בשבילו" זה הלכה ידועה, לגבי הכבישים, יש באמת נידון הלכתי רחב.
יש לחלק ששם זה דבר ציבורי ולמנהל עבודה שהחליט לעבוד בשבת גם אם הוא עושה את זה בשבילי אין לו זכות לאסור עלי את השימוש. משא"כ כאן.לפי הנ"ל אסור לנסוע עולמית ברכבת ובכל הכבישים והגשרים שבנו בשבת
אני חושב שרובא דרובא לא נוהגים כך
1. חברה שנסחרת בבורסה היא ג"כ ציבורית, כמו שמדינה שייכת לאזרחיה, החברה שייכת לבעלי מניותיה.יש לחלק ששם זה דבר ציבורי ולמנהל עבודה שהחליט לעבוד בשבת גם אם הוא עושה את זה בשבילי אין לו זכות לאסור עלי את השימוש. משא"כ כאן.
בנוסף יש כאן הרבה יותר נושא של בדיעבד מאשר בהשקעות.
ברור שהיא ציבורית. אבל אתה קונה את המניות על דעת זה שהיא פועלת בשבת. משאין כן במדינה ששיכת לכולם אין זכות לרכבת ישראל לאסור עלי שטח ציבורי.1. חברה שנסחרת בבורסה היא ג"כ ציבורית, כמו שמדינה שייכת לאזרחיה, החברה שייכת לבעלי מניותיה.
המדינה לא שייכת לכולם, המדינה שייכת לאזרחיה, מדינת אוזבקיסטן וחצי האי קרים לא שייכת לךברור שהיא ציבורית. אבל אתה קונה את המניות על דעת זה שהיא פועלת בשבת. משאין כן במדינה ששיכת לכולם אין זכות לרכבת ישראל לאסור עלי שטח ציבורי.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
25.06
י"ט סיון
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
25.06
י"ט סיון
פתיחת מסלול
קורס פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיון
פתיחת מסלול:
התכנית המקצועית להכשרת אדריכלי פנים ומעצבים
לעבוד בתחום האדריכלות תוך שנתיים בלבד! וללמוד תכנים בלעדיים שיתנו לך יתרון ענק וביקוש גדול בשוק!
מסלול לגברים
27.06
כ"א סיון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
30.07
כ"ד תמוז
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
9.09
ו' אלול
פתיחה חגיגית:
קורס פרסום וקופי+
איך מפיקים קפמיינים לחברות הכי גדולות בשוק? איך בונים אסטרטגיה מדוייקת? מהו המסר? כתיבה שיווקית, קופי ויצירתיות, ואפילו כתיבה לסושיאל ולדיגיטל!
עם תכני AI
תהילים פרק כז
א לְדָוִד יְהוָה אוֹרִי וְיִשְׁעִי מִמִּי אִירָא יְהוָה מָעוֹז חַיַּי מִמִּי אֶפְחָד:ב בִּקְרֹב עָלַי מְרֵעִים לֶאֱכֹל אֶת בְּשָׂרִי צָרַי וְאֹיְבַי לִי הֵמָּה כָשְׁלוּ וְנָפָלוּ:ג אִם תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא יִירָא לִבִּי אִם תָּקוּם עָלַי מִלְחָמָה בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ:ד אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת יְהוָה אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם יְהוָה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ:ה כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי:ו וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי עַל אֹיְבַי סְבִיבוֹתַי וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָה אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַיהוָה:ז שְׁמַע יְהוָה קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי:ח לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי אֶת פָּנֶיךָ יְהוָה אֲבַקֵּשׁ:ט אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי אַל תַּט בְּאַף עַבְדֶּךָ עֶזְרָתִי הָיִיתָ אַל תִּטְּשֵׁנִי וְאַל תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי:י כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַיהוָה יַאַסְפֵנִי:יא הוֹרֵנִי יְהוָה דַּרְכֶּךָ וּנְחֵנִי בְּאֹרַח מִישׁוֹר לְמַעַן שׁוֹרְרָי:יב אַל תִּתְּנֵנִי בְּנֶפֶשׁ צָרָי כִּי קָמוּ בִי עֵדֵי שֶׁקֶר וִיפֵחַ חָמָס:יג לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְהוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים:יד קַוֵּה אֶל יְהוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְהוָה: