דיון שאלה הלכתית בעניין הרווחים מהחזקה פיזית במניות

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
שאלה שעלתה לי בראש לתלמידי חכמים שבינינו.
נניח ואין איסור של החזקה פיזית במניות אפי' של יהודים של"ע לא מקיימים תו"מ, מכיון שאנו לא בעלי החברה.
אך החברה הזאת מחלקת דיבידנדים של רווחים שנוצרים בין היתר בשב"ק.
האם גם בזה אין איסור? והאם יש לחשוש שאין בזה סימן ברכה?
 

פריפריאלי

משתמש צעיר
שאלה שעלתה לי בראש לתלמידי חכמים שבינינו.
נניח ואין איסור של החזקה פיזית במניות אפי' של יהודים של"ע לא מקיימים תו"מ, מכיון שאנו לא בעלי החברה.
אך החברה הזאת מחלקת דיבידנדים של רווחים שנוצרים בין היתר בשב"ק.
האם גם בזה אין איסור? והאם יש לחשוש שאין בזה סימן ברכה?
למה שיהיה בזה איסור?
 

פריפריאלי

משתמש צעיר
מעשה שבת אסור ל"מי שנעשה בשבילו" לעולם.
ומקבלי הדיבידנדים, בשבילם זה לכאורה נעשה.
מסברא אם אתה לא מתיחס אלי כבעל מניות קטן כבעלים הנקודה היא שהפעילות לא מתיחסת אלי ולא נעשת בשבילי אלא בשביל הבעלים העקרי או המנהל.
 

פריפריאלי

משתמש צעיר
מעשה שבת אסור ל"מי שנעשה בשבילו" לעולם.
ומקבלי הדיבידנדים, בשבילם זה לכאורה נעשה.
האמת, יש בכלל מושג של מעשה שבת על כסף?
בפרט כאן שזה לא אותו כסף אלא החברה הלותה את הכסף לבנק כדי שהוא יחזיר את הכסף לי.
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
מסברא אם אתה לא מתיחס אלי כבעל מניות קטן כבעלים הנקודה היא שהפעילות לא מתיחסת אלי ולא נעשת בשבילי אלא בשביל הבעלים העקרי או המנהל.
לגבי חלוקת הרווחים אין כל הבדל בין בעלי השליטה לבין מחזיק פרומיל מהחברה.
ולכן אם זה נעשה בעבור כל זכאי החלוקה אז זה נעשה בעבור כולם.
 

חניוק

משתמש מקצוען
שאלה שעלתה לי בראש לתלמידי חכמים שבינינו.
נניח ואין איסור של החזקה פיזית במניות אפי' של יהודים של"ע לא מקיימים תו"מ, מכיון שאנו לא בעלי החברה.
אך החברה הזאת מחלקת דיבידנדים של רווחים שנוצרים בין היתר בשב"ק.
האם גם בזה אין איסור? והאם יש לחשוש שאין בזה סימן ברכה?
חברה לפי החוק הוא ישות משפטית נפרדת, "להבדיל" כמו "הקדש" ששייך לכל הציבור
לבעלי המניות יש זכות הצבעה באסיפה הכללית ששם ממנים דירקטורים שהם בעצם הבעלים
אולי יש פה הגדרה שיהיה אסור ב"כדי שיעשו" כמו שיש שאוסרים לקנות ירקות בשוק ביום ראשון
*כמובן שיש כאלה שיטות שסוברים שבהלכה לא קיים המושג "ישות משפטית נפרדת"
 
נערך לאחרונה ב:

פריפריאלי

משתמש צעיר
לגבי חלוקת הרווחים אין כל הבדל בין בעלי השליטה לבין מחזיק פרומיל מהחברה.
ולכן אם זה נעשה בעבור כל זכאי החלוקה אז זה נעשה בעבור כולם.
גם לגבי הבעלות אין הבדל, ובכל זאת מבחינה הלכתית יש שסוברים שיש הבדל
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
חברה לפי החוק הוא ישות משפטית נפרדת, "להבדיל" כמו "הקדש" ששייך לכל הציבור
לבעלי המניות יש זכות הצבעה באסיפה הכללית ששם ממנים דירקטורים שהם בעצם הבעלים
אולי יש פה הגדרה שיהיה אסור ב"כדי שיעשו" כמו שיש שאוסרים לקנות ירקות בשוק ביום ראשון
*כמובן שיש כאלה שיטות שסוברים שבהלכה לא קיים המושג "ישות משפטית נפרדת"
אם הרווחים נועדו בשביל המשקיעים, הם לא צריכים להיות בעלים בשביל שזה יעשה בשבילם.
 

חניוק

משתמש מקצוען
אם הרווחים נועדו בשביל המשקיעים, הם לא צריכים להיות בעלים בשביל שזה יעשה בשבילם.
חברה שמחלקת רווחים קרי דיבדנדים, זה חברה לא מוצלחת כי זה אומר שאין לה עוד מה להתפתח ולצמוח, כלומר הרווחים במטרה הראשונה נועדו בעיקר לעצמה!
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
חברה שמחלקת רווחים קרי דיבדנדים, זה חברה לא מוצלחת כי זה אומר שאין לה עוד מה להתפתח ולצמוח, כלומר הרווחים במטרה הראשונה נועדו בעיקר לעצמה!
יכול להיות ואפשר להתווכח ע"ז, אך לגבי השאלה ההלכתית זה לא משנה.
 

חניוק

משתמש מקצוען
אם הרווחים נועדו בשביל המשקיעים, הם לא צריכים להיות בעלים בשביל שזה יעשה בשבילם.
מחלוקת רב מאיר ורב יהודה חולין טו ע"א
המבשל בשבת .....בשוגג.....במזיד......לו .......לאחרים
פסק בשו"ע (סי' שי"ח סעי' א'): "המבשל בשבת במזיד – אסור לו לעולם ולאחרים מותר למוצ"ש מיד, ובשוגג – אסור בו ביום גם לאחרים ובערב מותר גם לו מיד", היינו כרבי יהודה
אני מאמין שיש פה עוד הרבה מה לדוש בפוסקים!!
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
מחלוקת רב מאיר ורב יהודה חולין טו ע"א
המבשל בשבת .....בשוגג.....במזיד......לו .......לאחרים
פסק בשו"ע (סי' שי"ח סעי' א'): "המבשל בשבת במזיד – אסור לו לעולם ולאחרים מותר למוצ"ש מיד, ובשוגג – אסור בו ביום גם לאחרים ובערב מותר גם לו מיד", היינו כרבי יהודה
אני מאמין שיש פה עוד הרבה מה לדוש בפוסקים!!
 

חניוק

משתמש מקצוען
לפי הנ"ל אסור לנסוע עולמית ברכבת ובכל הכבישים והגשרים שבנו בשבת
אני חושב שרובא דרובא לא נוהגים כך
 

חניוק

משתמש מקצוען
מה התעוררת היום?
"למי שנעשה בשבילו" זה הלכה ידועה, לגבי הכבישים, יש באמת נידון הלכתי רחב.
בסה"כ סיכמתי את הדברים הידועים, שאם אנו סוברים שהמשקיעים הם לא בעלים, אבל בכל זאת זה נעשה בשבילנו, לשיטת הקה"י כנראה יהיה אסור להנות עולמית, אבל לפי רוב הפוסקים מותר להנות.
 

פריפריאלי

משתמש צעיר
לפי הנ"ל אסור לנסוע עולמית ברכבת ובכל הכבישים והגשרים שבנו בשבת
אני חושב שרובא דרובא לא נוהגים כך
יש לחלק ששם זה דבר ציבורי ולמנהל עבודה שהחליט לעבוד בשבת גם אם הוא עושה את זה בשבילי אין לו זכות לאסור עלי את השימוש. משא"כ כאן.
בנוסף יש כאן הרבה יותר נושא של בדיעבד מאשר בהשקעות.
 

חניוק

משתמש מקצוען
יש לחלק ששם זה דבר ציבורי ולמנהל עבודה שהחליט לעבוד בשבת גם אם הוא עושה את זה בשבילי אין לו זכות לאסור עלי את השימוש. משא"כ כאן.
בנוסף יש כאן הרבה יותר נושא של בדיעבד מאשר בהשקעות.
1. חברה שנסחרת בבורסה היא ג"כ ציבורית, כמו שמדינה שייכת לאזרחיה, החברה שייכת לבעלי מניותיה.
2. כמו שהסברתי קודם החברה עושה את המלאכה בשבת (רווחיה) בשביל עצמה,
הסיבה שהחברה נותנת לנו אפשרות להיות שותפים בה, ולקנות את מניותיה, כי היא רוצה להגדיל את הונה ולהמשיך להתפתח ולצמוח.
 

פריפריאלי

משתמש צעיר
1. חברה שנסחרת בבורסה היא ג"כ ציבורית, כמו שמדינה שייכת לאזרחיה, החברה שייכת לבעלי מניותיה.
ברור שהיא ציבורית. אבל אתה קונה את המניות על דעת זה שהיא פועלת בשבת. משאין כן במדינה ששיכת לכולם אין זכות לרכבת ישראל לאסור עלי שטח ציבורי.
 

חניוק

משתמש מקצוען
ברור שהיא ציבורית. אבל אתה קונה את המניות על דעת זה שהיא פועלת בשבת. משאין כן במדינה ששיכת לכולם אין זכות לרכבת ישראל לאסור עלי שטח ציבורי.
המדינה לא שייכת לכולם, המדינה שייכת לאזרחיה, מדינת אוזבקיסטן וחצי האי קרים לא שייכת לך
וא"כ כמו שלא יעלה על דעת לאסור לגור בישראל, כי גרים פה על דעת זה שעובדי המדינה מחללים שבת, כך גם בחברה.
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כז

א לְדָוִד יְהוָה אוֹרִי וְיִשְׁעִי מִמִּי אִירָא יְהוָה מָעוֹז חַיַּי מִמִּי אֶפְחָד:ב בִּקְרֹב עָלַי מְרֵעִים לֶאֱכֹל אֶת בְּשָׂרִי צָרַי וְאֹיְבַי לִי הֵמָּה כָשְׁלוּ וְנָפָלוּ:ג אִם תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא יִירָא לִבִּי אִם תָּקוּם עָלַי מִלְחָמָה בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ:ד אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת יְהוָה אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם יְהוָה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ:ה כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי:ו וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי עַל אֹיְבַי סְבִיבוֹתַי וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָה אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַיהוָה:ז שְׁמַע יְהוָה קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי:ח לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי אֶת פָּנֶיךָ יְהוָה אֲבַקֵּשׁ:ט אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי אַל תַּט בְּאַף עַבְדֶּךָ עֶזְרָתִי הָיִיתָ אַל תִּטְּשֵׁנִי וְאַל תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי:י כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַיהוָה יַאַסְפֵנִי:יא הוֹרֵנִי יְהוָה דַּרְכֶּךָ וּנְחֵנִי בְּאֹרַח מִישׁוֹר לְמַעַן שׁוֹרְרָי:יב אַל תִּתְּנֵנִי בְּנֶפֶשׁ צָרָי כִּי קָמוּ בִי עֵדֵי שֶׁקֶר וִיפֵחַ חָמָס:יג לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְהוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים:יד קַוֵּה אֶל יְהוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

מנדלה במטבח • אתגר 53

לוח מודעות

למעלה