שאלה בניקוד בגמרא

milk

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
קידושין דף לו ע"א

א"כ נִכְתּוֹב קְרָא קרח מַאי 'קָרְחָה' @100$
שָׁמְעַת מִינָּהּ תַּרְתֵּי. הכוונה לפסוק לא יקרחו קרחה
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
א"כ נִכְתֹּב קְרָא קֶרַח מַאי 'קָרְחָה' - כן ניקדו ב'מתיבתא', אך לענ"ד זו טעות, כי 'קרחה' בקמץ קטן תחת הקו"ף הרי זו הארכה של צורת ֹפֹּעַל בחולם חסר ולא של פֶּעַל בסגול, וכגון אֹרַח/אָרְחָה. וצ"ל קֹרַח.
 

יוסף צבי

משתמש פעיל
השבוע בדיוק מצאתי בגמרא שוטנשטיין
שמנקדים כ"ף (אות כ') בפת"ח
זה טעות בוודאי? או שיש משהו שאני לא יודע?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לכתחילה ניקוד האות כ"ף צריך להיות כניקוד המלה כף, בכ' פתוחה, (כמו חג, דק וכיו"ב שרשי הכפולים) ורק בהפסק הפתח הופך לקמץ. מה הסיבה שה'עולם' אומר כ"ף בקמץ? אולי זו אותה השאלה כמו למה ה'עולם' אומר 'יומא' בשורוק ו'ערכין' בסגול ושווא...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא הבנתי את שאלתך. ייתכן שהנקדן של שוטנשטיין הוא דקדקן, וניקד כפי הראוי להיות, ולא כפי טעות ה'עולם'.
 

יוסף צבי

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1842783:
לא הבנתי את שאלתך. ייתכן שהנקדן של שוטנשטיין הוא דקדקן, וניקד כפי הראוי להיות, ולא כפי טעות ה'עולם'.

כי אם העולם אומר עם קמץ, זה קצת מוזר שישנה
לא?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
השאלה מה עומד לנגד עיני ההוצאה - הניקוד הנכון והמדויק או המקובל אצל ה'עולם'. ידוע לי על הוצאה אחת שדרשה מן הנקדנית לנקד כפי כל השגיאות המקובלות, דהיינו פַּרְשָׁה ולא פָּרָשָׁה וכל כיו"ב...
 

יוסף צבי

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1842802:
השאלה מה עומד לנגד עיני ההוצאה - הניקוד הנכון והמדויק או המקובל אצל ה'עולם'. ידוע לי על הוצאה אחת שדרשה מן הנקדנית לנקד כפי כל השגיאות המקובלות, דהיינו פַּרְשָׁה ולא פָּרָשָׁה וכל כיו"ב...

מעניין באמת לראות במקומות אחרים בשוטנשטיין איך נקדו שם
 

יוסף צבי

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1842927:
אדרבא, בדוק. (לי יש רק מתיבתא)

הבעיה רק שאני לא תלמיד חכם גדול :)
לזכור איפה מובא עוד פעם בגמרא אות כ"ף
הכוונה לאות כ' במילואו
זכור לך משהו?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אולי בשבת קד. (בירושלמי ובמדרש רבה בוודאי יש באותו עניין, אבל כמדומני ששוטנשטיין עוד לא הגיע לשם...) אין לי פנאי לבדוק.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

נכתב ע"י אפכא מסתברא;1842677:
א"כ נִכְתֹּב קְרָא קֶרַח מַאי 'קָרְחָה' - כן ניקדו ב'מתיבתא', אך לענ"ד זו טעות, כי 'קרחה' בקמץ קטן תחת הקו"ף הרי זו הארכה של צורת ֹפֹּעַל בחולם חסר ולא של פֶּעַל בסגול, וכגון אֹרַח/אָרְחָה. וצ"ל קֹרַח.

גם בשוטנשטיין ניקדו קֶרַח. כבר לפני שנים דיברתי על כך עם סבי שהוא מנקד גמרות שוטנשטיין (ר' משה רוזנבלום הי"ו) והערתי שראוי לכתוב בחולם (כמו פרשת קורח) מהנימוק הנ"ל של איפכא מסתברא, והודה לי.
ועוד אמר לי, שאם אני רואה ניקודים אחרים בין כרכים שונים של הגמ', יכול להיות שעברו כמה שנים בין לבין והוא שינה את דעתו.
 

יוסף צבי

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1842970:
אולי בשבת קד. (בירושלמי ובמדרש רבה בוודאי יש באותו עניין, אבל כמדומני ששוטנשטיין עוד לא הגיע לשם...) אין לי פנאי לבדוק.

בדקתי בשבת ק"ד
ואכן גם שם כותבים בפתח
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה